Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 13 jun 2007, 18:07

^^In de papieren editie van het Brabants Dagblad/editie Tilburg stond een groot artikel hierover met een mooie grote kaart er bij. Ik ga het artikel eens opzoeken, scannen en posten. ;)
Espace de zody 8-)

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » wo 13 jun 2007, 23:59

Deze prachtige luchtfoto dus . . . :
Brabants Dagblad schreef: Afbeelding
TILBURG - Sinds de werkzaamheden aan de kruising Baroniebaan (rechtsonder) en Ringbaan West richting Blaakweg zijn voltooid, ondervindt het verkeer veelminder last van oponthoud en files. Vooral de afritten vanaf de richting Eindhoven, Den Bosch en Breda die nu over twee banen [rijstroken] gaan, zorgen ervoor dat tijdens de spits voor een flink deel zijn verdewenen. Ook het uitrijden van de wijk de Blaak verloopt soepel. Foto Flying Camera
Ben er vorige week vanuit de richting Den Bosch/Eindhoven overheen gereden, en vraag me af waarom deze [simpele] maatregel al niet 20 jaar geleden is ingevoerd. In de praktijk zag je automobilisten al met twee auto's naast elkaar gingen rijden, maar als er vrachtwagen tussen zat, dan ging dat uiteraard niet meer. Het verbaast me wel dat de impact zo dramatisch is; het oponthoud kon inderdaad aanzienlijk zijn.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » do 14 jun 2007, 12:31

^^ Precies PW100, die foto bedoel ik. Ik hoef vanmiddag dus niet de lektuurmand op mijn werk te doorstruinen. :P
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 14 jun 2007, 18:56

Als je die foto zo ziet vraag je je alleen maar meer af waarom die trompet nooit andersom is gelegd. Oftewel de doorgaande richting A58<>Ringbaan West.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » do 14 jun 2007, 20:33

ViaHaaren schreef:Als je die foto zo ziet vraag je je alleen maar meer af waarom die trompet nooit andersom is gelegd. Oftewel de doorgaande richting A58<>Ringbaan West.
Oftewel, wat betreft relatie Ringbaan West -> A58 zou je liever twee rijstroken gezien hebben en 1 rijstrook richting Ringbaan Zuid. Tja, daar valt zeer zeker wat voor te zeggen en nu ik dat hoor, vraag ik me inderdaad af waarom ze die relatie niet tweebaans hebben gemaakt, waarbij de meest rechterbaan overgaat in de afslaande richting A58 richting Breda.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 03 jul 2007, 15:44

Brabants Dagblad schreef:Knooppunt 't Laar vanaf 2012 ontward
door Toine van Berkel

Dinsdag 3 juli 2007 - TILBURG - Het Tilburgse verkeersknooppunt 't Laar wordt vanaf 2012 ontward. Onder meer met een ondergrondse tunnelbak en een grote rotonde wordt dan de verkeersdoorstroming vanaf de snelweg A58 naar de stad en omgekeerd verbeterd.

Afbeelding
Impressie van een kantoorpaviljoen uit de plannen van AM/ BAM.

Dat bleek gisteren bij de presentatie van de plannen die projectontwikkelaar AM/BAM Vastgoed heeft gemaakt voor 't Laar. Het Tilburgs college, dat een jaar geleden vier bouwers had uitgenodigd een samenhangend plan te maken voor het gebied, heeft een voorkeur voor de opzet van AM/BAM.
Voorwaarde was dat de uitvoering de gemeente geen geld mag kosten. Dat doel is haalbaar, omdat de kosten die de ontwikkelaar maakt voor de verkeersinfrastructuur (35 miljoen euro), kunnen worden opgebracht door de ontwikkeling van 31.000 vierkante meter kantoren en circa 700 grondgebonden woningen. Daarvan zijn er zo'n 250 bestemd als uitbreiding van zorgcentrum 't Laar. Het zorgcentrum ijvert al geruime tijd voor zo'n uitbreiding.
Om het plan van AM/BAM uit te voeren moet het huidige knooppunt 't Laar, dat deels verhoogd is aangelegd, totaal worden afgegraven. Er komt op maaiveld een nieuw verkeersplein (rotonde) waar de Blaakweg en de Ringbanen Zuid en West via een bocht op de Baroniebaan samenkomen.
Onder het verkeersplein loopt verdiept de verbinding tussen de Blaakweg en de Ringbaan West. De tunnelbak wordt zo'n vierhonderd meter lang.
Volgens de ontwikkelaars is er bij het huidige zorgcentrum 't Laar en aan de kant van de ringbanen ruimte voor woningbouw. De huizen worden zodanig gebouwd dat ze zelf als geluidswal fungeren. Tussen de Hub van Doorneweg en de Ringbaan Zuid is ruimte voor kleinere kantoorgebouwen van 2500 vierkante meter.
De plannen, die nog een voorlopige status hebben, betekenen dat evenemententerrein 't Laar wordt bebouwd. Circussen kunnen in de toekomst op Stappegoor terecht, voor de kermiswagens moet nog een oplossing worden gezocht.
Zowel wethouder Els Aarts als directeur Wim Scheffers van AM benadrukten het unieke karakter van de marktconsultatie voor de totale ontwikkeling van zo'n groot gebied als 't Laar.
Tilburgse ambtenaren zelf beten er zich eerder de tanden op stuk. Zo verdween in 2004 een plan in de prullenbak omdat het de gemeente 16 miljoen euro zou kosten.

>>Uitvoering van de plannen voor verkeersknooppunt 't Laar betekent dat het zorgcentrum zijn uitbreidingswensen kan waarmaken.
Ik kan het verkeerskundig deel niet goed plaatsen eigenlijk. Wat willen ze nou gaan maken daar?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 03 jul 2007, 21:25

Klinkt wel goed volgens mij.

^^ Baroniebaan buigt een stukje af naar het zuiden? En Ringbaan-Zuid sluit daar in het verlengde op aan?
Blaakweg loopt hier met een tunnelbak onderdoor, met een Haarlemmermeeraansluiting (die aantakt op de rotonde)?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » di 03 jul 2007, 22:42

Een sterk staaltje van publiek-private samenwerking.
Ik ben alleen wel benieuwd welke andere alternatieven nu terzijde zijn geschoven door het college. De plannen mogen dan een voorlopige status hebben, de gemeente zal al wel dusdanige afspraken met betrokken partijen hebben gemaakt (projectontwikkelaar, zorgcentrum) dat ze bijna niet meer met goed fatsoen hiervan af kunnen wijken.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re:

Bericht door kees » wo 14 mar 2012, 12:16

ViaHaaren schreef:
Brabants Dagblad schreef:Knooppunt 't Laar vanaf 2012 ontward
Weet iemand hier de stand van zaken van?

Dit artikel, uit 2008, is het meest recente wat ik kan vinden:
www.propertynl.com schreef:AM en BAM Vastgoed ontwikkelen Tilburgs knooppunt ‘t Laar

Datum: 13-06-2008
AMSTERDAM - Knooppunt ’t Laar in Tilburg, een van de entrees van de stad, gaat op de schop. De infrastructuur wordt aangepakt en gaat deels ondergronds. Hierdoor ontstaat ruimte voor de ontwikkeling van 31.000 m2 kantoren, circa 4.000 m2 detailhandel en ongeveer 700 woningen. AM, BAM Vastgoed en BAM Wegen gaan deze integrale gebiedsontwikkeling in samenwerking met de gemeente Tilburg realiseren.

Hiertoe hebben de partijen gisteren op de Provada in Amsterdam een intentieovereenkomst getekend. De uitdaging ligt volgens de partijen vooral in het creëren van een markante, kwalitatief hoge en typisch Tilburgse stadsentree. Tevens moet de herontwikkeling leiden tot een verbetering van de bereikbaarheid van de stad vanaf de A58. In de voorlopige plannen wordt ’t Laar een dynamisch gebied met een ingenieus verkeersplein, diverse kantoorlocaties, grondgebonden woningen en een woon- en zorgzone. In de komende periode zullen de partijen gezamenlijk een masterplan opstellen.
Namens de gemeente tekende wethouder Joost Möller de overeenkomst. Wim Scheffers (AM),
Frank Homburg (BAM Vastgoed) en Rob van Heumen (BAM Wegen) tekenden namens de marktpartijen.
’t Laar is direct gelegen aan de A58 en is de belangrijkste zuidelijke stadsentree. Het plangebied wordt gevormd door het verkeersknooppunt ’t Laar met aangrenzende percelen inclusief het evenemententerrein en het verzorgingstehuis ’t Laar. Het totale gebied bestrijkt een oppervlakte van circa 45 hectare. In de plannen zoals zij er nu liggen komt er ondermeer een tunnelbak en een grote rotonde. Hierdoor wordt straks de verkeersdoorstroming vanaf de snelweg A58 naar en uit de stad verbeterd. De integrale planontwikkeling bestaat verder uit circa 31.000 m2 kantoren, 4.000 m2 detailhandel en 700 woningen, die qua architectuur een stedelijke uitstraling krijgen. Van de woningen zijn ongeveer 250 woningen bestemd als uitbreiding van zorgcentrum ’t Laar. De partijen hebben hoge ambities uitgesproken op het gebied van milieu en energiebesparing.
De intentieovereenkomst volgt op een marktconsultatie die de gemeente Tilburg in 2007 heeft uitgezet bij vier marktpartijen die kennis en ervaring hebben met de combinatie infrastructuur/verkeer en integrale gebiedsontwikkeling. Doel van deze marktconsultatie was om te onderzoeken of en op welke wijze het gebied ’t Laar kon worden herontwikkeld.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door Via » wo 14 mar 2012, 18:08

Nooit meer wat van vernomen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door Rene » za 01 sep 2012, 17:26

De oorspronkelijke plannen voor Het Laar, zoals ze in het meinummer van Wegen uit 1971 zijn afgebeeld, waren overigens bepaald niet slecht. Alleen zijn fasen 2 en 3 helaas nooit gerealiseerd...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door Via » za 01 sep 2012, 18:01

Dat ziet er goed uit, maar zou nu niet meer mogelijk zijn i.v.m. bebouwing in de buurt van beide knooppunten.

Er staat binnenkort nog wel wat te gebeuren daar, maar daar kan ik nu nog niet verder over uitweiden aangezien er nog geen variantenkeuze is gemaakt.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door Naturist » za 01 sep 2012, 19:42

^^Zou je een iets groter tipje van de sluier kunnen oplichten? Deze tip is wel héél vaag.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door orionpax » ma 03 sep 2012, 22:28

Fase 2 kan toch nog plaatsvinden (vervangen lus door directe boog). De andere plannen zijn wat overdreven voor een gewone 50km/u en 80km/u weg

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door habke » di 04 sep 2012, 20:57

^^ Dat gaat never nooit meer gebeuren, ik ga er vanuit dat ze alsnog gaan kiezen voor een dubbele T-kruising daar zoals een paar jaar geleden al was aangekondigd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door Via » ma 20 okt 2014, 17:45

Via schreef:Dat ziet er goed uit, maar zou nu niet meer mogelijk zijn i.v.m. bebouwing in de buurt van beide knooppunten.

Er staat binnenkort nog wel wat te gebeuren daar, maar daar kan ik nu nog niet verder over uitweiden aangezien er nog geen variantenkeuze is gemaakt.
Om nog maar even op dit stokoude bericht terug te komen. Op dit moment wordt gewerkt aan de aanleg van een vrijliggende bypass vanaf de Baroniebaan richting de Blaakweg. Op die manier kan het verkeer richting de A58 vrij doorstromen en is dit veel te korte en problematische weefvak verleden tijd. De relatie Baroniebaan > Ringbaan Zuid wordt middels twee rechtsaffers in de VRI opgenomen. Tevens is op dit moment de verlenging van de uitvoegstrook Blaakweg > A58 ri. Eindhoven in de maak. Deze moet al ergens bij het Laar komen te beginnen. Goede aanpassingen in de infra op dat punt! :top:

Ik kan helaas nergens een tekening online vinden...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door Naturist » wo 05 nov 2014, 12:08

Tijd voor een video-update:

[youtube]xa6oYQtUAFQ[/youtube]
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door Via » wo 05 nov 2014, 18:43

Mooi filmpje! :top: Het zit er allemaal weer strak in daar, maar zeker had asfalt had ook wel een opknapbeurt nodig.

Ik ben wel benieuwd hoe het weven gaat verlopen bij de nieuwe samenvoeging. Vanaf de Baroniebaan richting Eindhoven moet je nog steeds twee rijstroken kruisen.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1433
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door Steyn_E » do 06 nov 2014, 14:06

En weer Redesign opgehangen...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door Snelwegfreak » do 06 nov 2014, 17:17

Tja, de bordenplannen zullen al veel eerder gemaakt zijn dan dat Ddesign bestond... Helaas.
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door boe! » do 06 nov 2014, 17:34

Steyn_E schreef:En weer Redesign opgehangen...
Ja, mooi hè ... :emo:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door Via » do 06 nov 2014, 17:36

Snelwegfreak schreef:Tja, de bordenplannen zullen al veel eerder gemaakt zijn dan dat Ddesign bestond... Helaas.
Ik weet dat deze plannen al minimaal 2 jaar speelden, zie mijn posts uit 2012. Denk dat je gelijk hebt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Tilburg: stedelijk knooppunt Het Laar

Bericht door Snelwegfreak » do 06 nov 2014, 17:46

Helaas wel ja. Daarom zullen er nog wel meer nieuwe Redesignborden geplaatst worden. Maar hebt geduld, op den duur zal alle Redesign verdwijnen ten gunste van Ddesign ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie