'Parkeerbeleid jaagt consument de binnenstad uit'

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 nov 2006, 11:17

AMSTERDAM - Winkeliers in binnensteden lopen miljoenen euro's omzet mis door de slechte parkeeromstandigheden. Dat blijkt woensdag uit de Nationale Parkeertest van Platform Detailhandel. Parkeren is niet alleen duur, de parkeergelegenheden zijn ook nog eens onveilig en slecht bereikbaar.

De winkeliersorganisatie roept naar aanleiding van de resultaten van de test steden en parkeerorganisaties op om samen met winkeliers de Nederlandse binnensteden aantrekkelijker te maken voor de consument. Parkeren kost in de grote steden al snel twee euro per uur. Treurige uitschieter is volgens Platform Detailhandel parkeergarage De Kolk in Amsterdam, met 3,80 euro per uur. Klantonvriendelijk is dat in slechts dertien procent van de gevallen met de pinpas kan worden betaald.

Onacceptabel
Ruim de helft van de parkeergarages brengt vanaf één minuut parkeren het volledige uurtarief in rekening. Na één uur en één minuut moet dan voor twee uur worden betaald. Volgens het Platform Detailhandel is dit een onacceptabele situatie. Hoewel de meeste parkeergelegenheden goed verlicht zijn, laat de veiligheid te wensen over. In 35 procent van de gevallen zit er niemand bij de in- of uitgang, heeft het personeel geen zicht op de betaalautomaten, of is er geen kantoortje. In 75 procent van de gevallen moet beter worden aangegeven hoeveel beschikbare plekken er nog zijn. Ook zijn de garages lang niet altijd goed bereikbaar of liggen ze ongunstig ten opzichte van de winkels.

Goedkoper
Veel consumenten gaan naar een ander winkelgebied als voor parkeren moet worden betaald of als blijkt dat dat elders goedkoper is. Volgens Platform Detailhandel is het onbegrijpelijk dat steden en parkeerbedrijven deze wetenschap negeren.

Vlissingen
Beste parkeergarage is volgens de test de Scheldeplein-garage in Vlissingen. De Kousteensedijk in Middelburg staat op de tweede plaats en de Karperton in Alkmaar completeert de top drie. De winnaar van vorig jaar, het Maagjesbolwerk in Zwolle, zakte naar de 28e plaats. De Kolk eindigt als laatste. Bij het bepalen van de rangorde werd gelet op betalen, veiligheid en bereikbaarheid.
Tja, dat roep ik al tijden. Mensen wijken uit naar de wijkwinkelcentra in de buurt, of naar naarburige dorpen.

In hun nietsonziende strijd tegen de auto wordt wel even het economisch belang van de binnenstad vergeten. Een middagje winkelen in Amsterdam kost je dan even 20 euro aan parkeergeld. Wij hebben wel eens een dagje Amsterdam gedaan, parkeerkosten: 50 euro. Dat was dan ook meteen de laatste keer Amsterdam.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 08 nov 2006, 11:23

50 euro???? :shock: :shock:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 nov 2006, 11:29

Kom eens parkeren in de garage bij het CS. Die 50 Euro haal je heel makkelijk (eigen ervaring) :evil:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 08 nov 2006, 11:31

Veel gemeentebestuurders zullen de kop 'parkeerbeleid jaagt auto binnenstad uit' juist als goed nieuws begroeten. :)
Laatst gewijzigd door Matthijs op wo 08 nov 2006, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 08 nov 2006, 11:38

Anders ik wel. En Chris: er bestaat ook nog zoiets als het Transferium. Vanuit Zwolle heel eenvoudig te bereiken via de A28, A1, A9 en A2. Kun je de auto voor een paar eurootjes per dag kwijt, en je krijgt er gratis tickets voor de metro bij. Had je aanzienlijk in kosten kunnen besparen (ik vind mensen die per se met de auto naar de Amsterdamse binnenstad moeten en vervolgens schrikken van het parkeergeld, eigenlijk ook een beetje dom...).

OT: Matthijs, kan het zijn dat smileys in jouw berichten staan uitgeschakeld?

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 08 nov 2006, 11:41

Het vinkje 'Schakel smilies uit' leidt een beetje z'n eigen leven hier de laatste tijd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 08 nov 2006, 11:53

Wij hebben wel eens een dagje Amsterdam gedaan, parkeerkosten: 50 euro. Dat was dan ook meteen de laatste keer Amsterdam.
Je kunt gratis parkeren in Noord en Buitenveldert. Met de bus of tram ben je vervolgens drie stripjes kwijt (zes heen en terug), dat is een bedrag van ongeveer € 2,50..., een fractie van de totale parkeerkosten.

Verder zijn er *nog steeds* te weinig parkeerplaatsen in Amsterdam, ondanks de hoge kosten van parkeren hier...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 nov 2006, 11:58

Tja, met allemaal gekocht spul ga je niet een hele dag rondlopen, dat leg je dus in de auto, en om daarvoor weer extra te sjouwen in de metro/bus/tram etc. Dan is even naar de parkeergarage lopen toch handiger.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 nov 2006, 12:04

En in Barendrecht is parkeren overigens gratis, in tegenstelling tot de buurgemeenten. En daar is de detailhandel heel erg blij mee :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 08 nov 2006, 12:10

Chris schreef:Tja, met allemaal gekocht spul ga je niet een hele dag rondlopen, dat leg je dus in de auto, en om daarvoor weer extra te sjouwen in de metro/bus/tram etc. Dan is even naar de parkeergarage lopen toch handiger.
Prima. Maar als je dat comfort per se wilt hebben, moet je in Amsterdam ook niet vreemd opkijken van hoge parkeerkosten. Het is maar net wat je belangrijker vindt...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 nov 2006, 12:43

Chris schreef:Tja, met allemaal gekocht spul ga je niet een hele dag rondlopen, dat leg je dus in de auto, en om daarvoor weer extra te sjouwen in de metro/bus/tram etc. Dan is even naar de parkeergarage lopen toch handiger.
Hangt er vanaf wát je allemaal gekocht hebt natuurlijk. Voor een paar CD's heb ik geen auto vlakbij nodig.

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 08 nov 2006, 15:12

Chris snijdt wel een punt aan waarom mensen naar de binnenstad gaan met de auto: ze willen niet lang met spullen lopen te slepen. Dat betekent dus dat gemeenten winkelende mensen niet alleen een alternatief moeten bieden voor hun auto, maar ook voor hun gekochte spullen.
Ik kan me voorstellen dat je die ergens in een kluisje kan gooien.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 08 nov 2006, 15:19

In Utrecht dat men bijvoorbeeld aan een stadsbreed systeem waarbij gekochte waren gelijk per koerier thuis of bij het transferium (ik ben even vergeten om welke van deze twee opties het ging) zouden worden afgeleverd.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 08 nov 2006, 15:23

Alain schreef:(ik vind mensen die per se met de auto naar de Amsterdamse binnenstad moeten en vervolgens schrikken van het parkeergeld, eigenlijk ook een beetje dom...).
Mee eens, maar dan moeten P+R's, liefst nog incl. een vergelijking van de tarieven met de binnenstad, wel duidelijker vanaf de snelweg aangegeven worden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 nov 2006, 15:47

Alain schreef: Prima. Maar als je dat comfort per se wilt hebben, moet je in Amsterdam ook niet vreemd opkijken van hoge parkeerkosten. Het is maar net wat je belangrijker vindt...
Ik schrok de laatste keer ook niet (ik had me al voorbereid). Ik had geen zin om mijn auto buiten de stad te zetten. Maar toeristen bijvoorbeeld die in de garage bij het CS parkeren (3/4 van de auto's daar had een buitenlands kenteken), schrikken wel degelijk!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 08 nov 2006, 15:48

Alain schreef: Prima. Maar als je dat comfort per se wilt hebben, moet je in Amsterdam ook niet vreemd opkijken van hoge parkeerkosten. Het is maar net wat je belangrijker vindt...
Ik schrok de laatste keer ook niet (ik had me al voorbereid). Ik had geen zin om mijn auto buiten de stad te zetten. Maar toeristen bijvoorbeeld die in de garage bij het CS parkeren (3/4 van de auto's daar had een buitenlands kenteken), schrikken wel degelijk!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 08 nov 2006, 16:09

Tja, ik laat de binnensteden ook links liggen met die achtelijke parkeertarieven.
Ik ga wel naar andere plaatsen toe, om mijn geld uit te geven. Trouwens vaak nog gezelliger ook.

Dat de Karperton in Alkmaar op de 3e plaats is ge-eindigd begrijp ik helemaal niet.
Een #$%@#%-garage met veel te krappe vakken, hellende vlakken en een krap liftje.
Nee, als je naar Alkmaar gaat, parkeer dan je auto maar in de Singelgarage. Stuk beter.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » wo 08 nov 2006, 16:17

Overigens zit er ook wel weer een andere kant aan die winkeliers nog weleens over het hoofd willen zien: verdwijnen van auto's kan de binnenstad ook een prettiger verblijfsgebied maken, wat extra publiek kan aantrekken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 08 nov 2006, 16:21

Verdwijnen van auto's uit de belangrijkste winkelstraten, inderdaad. Maar dan wel vlakbij dat kernwinkelgebied een aantal goed bereikbare en betaalbare parkeergarages. Dat laatste is in de grote steden niet het geval. Men wil die parkeerplaatsen naar de periferie verbannen, en het winkelend publiek uit de regio in het OV douwen. Alleen dat winkelend publiek kiest er vervolgens in behoorlijke getalen voor om dan maar naar een ander winkelgebied, zo nodig in een andere stad, te gaan.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 08 nov 2006, 16:28

In Zwolle staan de buurten rondom het centrum altijd helemaal vol met auto's van stadsgangers. Daar zijn die mensen niet blij mee, dat de auto's uit het centrum verbannen worden.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 08 nov 2006, 17:37

Tsja.

Dit alles zo nalezend zou je in Amsterdam wel eens het volgende kunnen doen:

1. Pomp de Singelgracht leeg tussen Overtoom en Wibautstraat, graaf hem uit en bouw er een parkeergarage van twee niveau's in. Daarna gooi je de Singelgracht weer vol water.

2. bouw onder de s106 (die via het Overtoom loopt) een tweebaans tunnel die exclusief naar deze parkeergarage voert. Tussen het Surinameplein en de parkeergarage komen dus geen aanvullende op- en afritten.

3. Doe hetzelfde onder de Amstel, waarbij je een extra aftakking vanaf knp. Amstel bouwt naar deze tunnel. Ook deze tunnel is 'exclusief' en leidt direct naar de parkeergarage.

4. Bouw tenslotte een extra ingang thv de Wibautstraat voor al het verkeer dat uit het oosten komt, en een extra ingang bij de Nassaukade thv Overtoom voor al het verkeer uit het westen.

5. Parkeerprobleem opgelost! Verkeer dat van buiten de ring/Amsterdam komt, kan via de tunnels als omschreven onder punt 2 en 3 rechtstreeks naar deze garages rijden, en verkeer bovengronds heeft er geen last van. Lokaal verkeer kan via de toegangen als omschreven onder punt 4 de parkeergarage in. Van boven zie je er niets van, alleen aan het straatbeeld in de stad, dat een stuk minder 'blikkerig' zal ogen.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 08 nov 2006, 17:45

Chris schreef:In Zwolle staan de buurten rondom het centrum altijd helemaal vol met auto's van stadsgangers. Daar zijn die mensen niet blij mee, dat de auto's uit het centrum verbannen worden.
Heel herkenbaar. Toen ik nog in Utrecht woonde, was dat ook in een wijk net buiten de "betaalzone". Het was rampzalig. Parkeren was voor de bewoners bijna onmogelijk. Ik heb 's avonds laat wel eens een half uur rond gereden in de hoop dat er iemand weg zou rijden. Jaren later werden de betaalzones veel verder uitgebreid en moest in mijn wijk ook betaald worden. De bewoners konden een parkeervergunning aanschaffen voor €27,- per kwartaal.
De autogordel: een band voor het leven.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 08 nov 2006, 17:47

Nu ik toch op dreef ben: je zou een rolband in de lengte van de parkeergarage kunnen aanleggen, zodat mensen kunnen uitstappen op plekken waar ze willen zijn. Vooral voor bezoekers aan het Leidse- en Museumplein zou deze parkeergarage een verademing zijn: je kunt je auto er praktisch naast neerzetten, zonder je eerst door het Amsterdamse verkeer te hoeven wurmen.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 08 nov 2006, 18:40

Ik vind het wel een mooi plan, Alain. Maar duur hè, duuuuuur..... :D
Rainier

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 08 nov 2006, 18:44

Wat dacht je dat die NZ-lijn wel niet kost? Bovendien is het voordeel van in het water bouwen dat je niemand hoeft te onteigenen, dat je straten niet tot nauwelijks hoeft open te breken èn dat je voor veel goedkopere constructiemethoden (open bouwput ipv boren) kunt kiezen. Hetzelfde geldt voor een tunnel in de Amstel: die kun je eenvoudig afzinken. Dat heeft Amsterdam al meerdere malen gedaan, en de tunnel die qua inpassing het beste in de buurt komt van zo'n 'Amsteltunnel' is de Piet Heintunnel.
Alleen de tunnel onder het Overtoom zal vrij duur worden. Of je breekt de straat over de hele lengte open, maar ik denk niet dat de bewoners en winkeliers daar nog op zitten te wachten. Boren is minder verstorend (er hoeven bovendien geen tussenstations, zoals bij een metro, gebouwd te worden), maar wel stukken duurder.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 08 nov 2006, 18:57

Ja, vergeleken met de Noord-Zuidlijn zal het inderdaad wel meevallen. Mijn steun heb je in elk geval...
Rainier

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 08 nov 2006, 19:34

Zou een mooi plan zijn Alain.
Natuurlijk wel zorgen voor parkeertarieven die niet extreem hoog zijn.*)
Plus dat je een behoorlijk aantal vergunninghouders in die garages kunt laten parkeren - ook dat scheelt weer bovengronds autoverkeer - èn een hoop gezoek.

*) Het Amsterdamse straattarief van thans al 10 gulden per uur vind ik bezopen.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » wo 08 nov 2006, 19:43

Een dubbellaags parkeergarage die langs de lengte van de Singelgracht tussen Overtoom en Wibautstraat loopt moet meer dan genoeg ruimte hebben om vergunninghouders een vaste plek te geven. Dat scheelt bovengronds inderdaad de nodige ruimte.
Verder reken ik niet in guldens ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 08 nov 2006, 19:54

Alain schreef:Verder reken ik niet in guldens ;)
Ik deed het zuiver om even een vergelijking te trekken. Want sinds 2001 vliegen de eurocenten per uur erbij; het "lijkt nu immers niet zoveel meer" :roll:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 08 nov 2006, 20:07

Ik vind het eigenlijk wel goed dat er zoveel mogelijk auto's uit het centrum geweerd worden, zeker in historische binnensteden. Natuurlijk moeten de alternatieven (OV, P+R) wel een goede vervanger zijn dan. ;)