'Parkeerbeleid jaagt consument de binnenstad uit'

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 28 jun 2007, 13:51

Amsterdam wordt vooral bevolkt door toeristen, iets van 3 miljoen per jaar ofzo. Die zorgen voor genoeg inkomsten daar. Zij komen over het algmeen niet met de auto ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 28 jun 2007, 13:55

Ik snap überhaupt niet dat je met je auto nog in het Amsterdamse Centrum wìlt komen. Iedereen heeft het over de extra tijd die je met OV kwijt bent, maar je bent sneller bij het centraal station dan dat je een plekje hebt gevonden om je auto te parkeren. Onafhankelijk van het tarief, want dat was jaren geleden ook al een ramp. Laat staan de drukte die er op zaterdag is om in het centrum te komen. Nee, geef mij die 35 minuten treinen vanuit Amersfoort maar...
Rainier

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 28 jun 2007, 14:19

Nog iemand die mijn verhaal niet gelooft...

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 jun 2007, 14:22

@Juerd: mijn zegen heb je.

Overdag: prima te bereiken per OV
's avonds: drama per OV. :dyn_hyp: . Toch genoodzaakt om auto mee te nemen, hoewel je bij geschikte alternatieven dat alternatief serieus neemt.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 jun 2007, 15:00

Juerd schreef:Nog iemand die mijn verhaal niet gelooft...
Ik geloof je voor wat betreft de avond. In die zin kun je je afvragen, waarom de parkeertarieven voor het centrum ook in de avond nog zo schrikbarend hoog zijn terwijl er geen schaarsteprobleem bestaat en er geen goed alternatief voorhanden is.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 jun 2007, 15:07

In Nijmegen is in het centrum zo'n gebrek aan parkeerplaatsen dat je 's avonds je auto nog nergens kwijt kunt :) Dit hoewel straatparkeren na 18.00 uur en donderdags na 21.00 uur gratis is. En de parkeergarages bezorgen je hoofdpijn met die tarieven...

Riva
autoweg

Bericht door Riva » do 28 jun 2007, 16:00

Natuurlijk geloof ik je... Ik had het meer over zaterdagmiddag winkelen in Amsterdam. Als ik uit wil in Amsterdam of Utrecht blijf ik altijd bij iemand slapen. Kan dat niet, dan pak ik de auto, maar zorg dat ik er niet te vroeg ben, zodat je niet te lang hoeft te betalen...
Rainier

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 30 jun 2007, 14:17

In hartje Utrecht parkeren is ook niet leuk meer, in de parkeergarages van HC betaal je 2,20 per uur of deel ervan. In de oude binnenstad aanzienlijk meer.

Als ik naar Utrecht wil ga ik met de trein. Den Dolder - Utrecht vv = € 4,30 (2e klasse; 1e klasse kost 3 eurootjes meer).
Donateur Vereniging Wegenforum

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 30 jun 2007, 14:55

Ik ook. Heb een voordeelurenkaart: retourtje Amersfoort - Utrecht = 4.10 euro.
Rainier

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 30 jun 2007, 15:49

Ik ook: 0 euro (want die OV-kaart is toch al betaald :puh2: ).

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 01 jul 2007, 11:41

Pino schreef:
Ik geloof je voor wat betreft de avond. In die zin kun je je afvragen, waarom de parkeertarieven voor het centrum ook in de avond nog zo schrikbarend hoog zijn terwijl er geen schaarsteprobleem bestaat en er geen goed alternatief voorhanden is.
Als de gemeente de tarieven omlaag gooit in de avond verdienen ze minder, ze zijn zijn gekke Gerritje niet :P.

Geen schaarsteprobleem 's avonds in Amsterdam lijkt me onzin, ook dan is vrijwel elke parkeerplaats gevuld. Ik kom niet heel vaak s avonds in Amsterdam, maar de keren dat ik er kwam was het zo. Je kunt je auto dan ook niet op minder dan 7 minuten lopen van je bestemming parkeren, tenzij je erg veel geluk hebt.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 01 jul 2007, 12:29

Het is mij op zaterdagavond eens gelukt om op 1 minuut lopen van de bestemming te parkeren, maar pas nadat ik gecontroleerd had of er dichterbij geen plek was. Dat werd 200 meter achteruitrijden :dyn_hyp:

Juerd
expressweg

achteruitrijden

Bericht door Juerd » zo 01 jul 2007, 15:22

200 meter achteruit is nog goed te doen. Wacht maar tot je in het donker een smal weggetje inslaat waar na een kilometer een boom overdwars ligt! :)

(Zoals de Zanddijk in Dordrecht ooit...)

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 01 jul 2007, 22:05

Vandaag bij het Olympisch Stadion geparkeerd. Eerst naar het NK atletiek geweest en daarna met gratis tramkaartjes wat gegeten in het centrum. Kosten 5,50 euro. Kwartiertje met de tram. Als je daarmee 15 tot 20 euro uitspaart heb ik dat er zeker voor over...
Rainier

Jablan
woonerf

Bericht door Jablan » ma 02 jul 2007, 13:10

Ik mis in deze discussie eigenlijk een andere invalshoek: als gevolg van te hoge huren (doorberekend in de prijzen) en overal dezelfde winkelketens, lopen winkeliers omzet mis. Wat moet je tegenwoordig nog in een binnenstad ?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 02 jul 2007, 21:28

Een binnenstad is veel groter dan een doorsnee winkelcentrum. Ik denk dat daarin de grote kracht zit van veel binnensteden.

En niet te vergeten binnensteden hebben meestal oude architectuur, dat trekt volgens mij ook redelijk veel mensen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

kees
expressweg

Bericht door kees » di 03 jul 2007, 0:39

En jullie vergeten typische centrumfuncties zoals de plek voor kunstinstellingen, evenementen en bioscopen om maar wat te noemen.
Daarnaast inderdaad in binnensteden nog het toeristische aspect.
Deze dingen kunnen allemaal ook buiten het centrum staan, maar concentreren zich vaak in het centrum.
Dus om nu een centrum als veredeld winkelcentrum te zien, vind ik veel te kort door de bocht.

En inderdaad, aansluitend bij mavas. Vaak kun je in winkelcentra buiten het centrum ook aan je trekken komen wat betreft formuleketens, maar zitten de speciale winkels in of zeer dichtbij de winkelstraten in het centrum.

Maar ja, als je het bovenstaande allemaal niet interessant vind, heb je er niets te zoeken. Maar ik denk dat jablan niet uitgaat in een of andere uithoek van de stad maar ook in het centrum.
Waarom? Omdat daar veel mensen bij elkaar zijn. En tja, mensen zijn sociale wezens, dus die zoeken elkaar op.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 03 jul 2007, 7:31

mavas schreef:Een binnenstad is veel groter dan een doorsnee winkelcentrum. Ik denk dat daarin de grote kracht zit van veel binnensteden.

En niet te vergeten binnensteden hebben meestal oude architectuur, dat trekt volgens mij ook redelijk veel mensen.
Anderzijds denk ik dat de slechte bereikbaarheid van veel binnensteden, het gebrek aan parkeercapaciteit en de torenhoge parkeertarieven ook weer veel mensen (vooral veel gezinnen) weg houdt. Wijkcentra zijn wat dat betreft veel praktischer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 03 jul 2007, 11:14

Dat effect zie je hier ook bij mij voor de deur. Ik woon tegenover een groot winkelcentrum in een buitenwijk en van donderdag tot en met zaterdag is het parkeerterrein afgeladen vol. Op dit soort plekken worden de weekboodschappen gedaan omdat het er gratis parkeren is en het goed bereikbaar is met de auto.

Voor funshoppen gaan de mensen wel naar de binnenstad. Die kopen meestal niet veel dingen, dus kunnen ze er heen met OV of fiets. Maar ook rond het weekend staan de parkeergarages in Breda helemaal vol. Genoeg mensen die een dagje komen winkelen op hun vrije dag.
En jullie vergeten typische centrumfuncties zoals de plek voor kunstinstellingen, evenementen en bioscopen om maar wat te noemen.
Heb je ook gelijk in. Maar ik dacht dat we het hier meer over dagbestemmingen hadden, maar ik kan het fout hebben. Het uitgaan is zowat een van de grootste trekkers naar een binnenstad. Hapje eten in een sjiek restaurant hoort daar uiteraard ook bij.

Wesso
2x2 autosnelweg

Re:

Bericht door Wesso » do 04 sep 2008, 14:44

zody, 10-11-2006 schreef:
AD schreef:Wielklem uit stad gebannen
Door MARC KONIJN

DEN HAAG - Foutparkeerders kunnen opgelucht ademhalen. De wielklem verdwijnt definitief uit het arsenaal van de parkeerwachter.
Nu Amsterdam nog :P
Nu.nl (04-09-2008) schreef: Amsterdam schaft wielklem af

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam schaft per 1 januari de wielklem af. Volgens het college van burgemeester en wethouders draagt de klem niet bij aan een gastvrij Amsterdam. Dat heeft de gemeente donderdag laten weten.

De gele wielklem wordt op dit moment alleen nog maar in het centrum van de stad gebruikt. Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer en Vervoer) pleit al langer voor afschaffing van de klem. Eerder dit jaar schreef hij op zijn weblog dat het hem "een mooie ambitie lijkt om 2008 het laatste jaar te laten zijn van de wielklem in Amsterdam."

Het afschaffen van de wielklem betekent dat een foutparkeerder in Amsterdam Centrum voortaan een boete krijgt, net zoals in de rest van de stad. De gemeente wil wel meer auto's gaan controleren.

Op dit moment doet de dienst Stadstoezicht een proef met scanauto's, waardoor meer voertuigen gecontroleerd kunnen worden op parkeerovertredingen.

Volgens cijfers van de dienst Stadstoezicht kregen vorig jaar meer dan 22.000 auto's in de binnenstad een wielklem. Een getroffen automobilist moet minstens 103,60 euro ophoesten om het ding te laten verwijderen. Dat bedrag kan flink oplopen als de auto langer dan een dag blijft staan of als hij moet worden weggesleept.
Ik neem aan dat wanparkeerders nog wel hard worden aangepakt (wegslepen of betalen).

IQ[]
expressweg

Re: 'Parkeerbeleid jaagt consument de binnenstad uit'

Bericht door IQ[] » vr 05 sep 2008, 19:49

Op het TU/e terrein hebben ze juist enkele weken geleden deze dingen ingevoerd tegen foutparkerende studenten en medewerkers...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 07 sep 2008, 11:44

Ik prefereer wegslepen. Als een wagen verkeerd geparkeerd staat dan kun je dan wel een wielkem plaatsen, het probleem los je er niet mee op. Van mij mag er trouwens erg snel worden weggesleept. Dan denk ik aan voertuigen die op de stoep /het fietspad staan, of bv. 2 parkeerplaatsen tegelijk in beslag nemen doorda de eigenaar niet goed kan of wil!) parkeren. Met een dubbele boete uiteraard (2 keer fout in 2 vakken).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » zo 07 sep 2008, 14:59

Palance schreef:Met een dubbele boete uiteraard (2 keer fout in 2 vakken).
Kun je überhaupt in 1 parkeervak fout parkeren? (als het een plek is waar je mag staan)
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 07 sep 2008, 15:27

Je parkeert fout in een vak als je er niet mag staan (parkeerverbod, invalideplaats, etc.). Hoogstens kun je zo asociaal tegen de belijning aanstaan dat je buren er last van krijgen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net