'Parkeerbeleid jaagt consument de binnenstad uit'

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

zody
expressweg

Bericht door zody » vr 16 feb 2007, 19:20

Wat denkt Nijmegen wel niet, het lijkt wel een dictaat. Lekker gratis houden dat parkeren in de kleinere kernen in het prachtige Rijk van Nijmegen.
Espace de zody 8-)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 18 feb 2007, 11:07

De Gelderlander - 17-02-2007 schreef:Betaald parkeren buiten stad taboe

Betuwe vreest verder teruglopen peil dorpsvoorzieningen

ELST/BEMMEL - Gemeenten rond Nijmegen reageren ronduit negatief op de oproep van de Nijmeegse wethouder Jan van der Meer, om parkeergeld te gaan rekenen in hun winkelkernen. Van der Meer doelt op winkelcentra in bijvoorbeeld Elst, Bemmel, Groesbeek, Malden en Wijchen. Deze zouden te veel met de stad concurreren en zo ondernemers in het centrum van Nijmegen op oneerlijke achterstand zetten. Met betaald parkeren wil Van der Meer bovendien autogebruik tegengaan.

"Ik vind dat plan helemaal niks", zegt Overbetuws wethouder Ruud Mooij. "Zijn ondernemers verschillen erg van die bij ons. Veel van onze ondernemers houden maar net het hoofd boven water, vaak dankzij het gratis parkeren." Mooij vindt Van der Meers plan niet reeel. "Het verkeer naar Nijmegen stopt vaak op, reden voor veel mensen om voor Elst te kiezen. Als liberaal zeg ik: 'laat mensen kiezen of ze met de auto of met het openbaar vervoer gaan'."Mooij vindt dat gemeenten beide moeten faciliteren. Overbetuwe geeft bij station Elst het goede voorbeeld. De gemeente zorgt daar voor bewaking van de fietsenstalling én voor parkeerplaatsen.

Tot slot vind Mooij het onjuist dat Nijmegen concurrentie als argument gebruikt. "Onze ondernemers hebben het vaak moeilijk juist door de stad." Verkeerswethouder Piet Lentjes van Lingewaard is ook fel tegen. Hij vreest dat alle koopkracht wegvloeit naar Arnhem en Nijmegen. "Stel dat we in Huissen parkeermeters neerzetten, dan gaat iedereen gratis parkeren in Kronenburg." Hij meent ook dat geen behoefte is aan betaald parkeren omdat in Lingewaard voldoende plek ik. In Huissen wordt wel geklaagd dat parkeerruimte te ver van het centrum ligt maar volgens Lentjes brengen meters parkeerplaatsen ook niet dichterbij. "En de blauwe zones die we hebben in Huissen en Bemmel functioneren goed."

Andere gemeenten reageren zomogelijk nog feller. Wijchen bijvoorbeeld, vindt dat Nijmegen zich met zijn eigen zaken moet bemoeien. "Zeg, we zijn een zelfsstandige gemeente", klinkt het in Malden. "Moeten we straks soms ook asobakken gaan weren?" In het verleden heeft de gemeente Arnhem ook wel eens vergeefs geprobeerd om betaald parkeren in de buurgemeente te stimuleren.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 18 feb 2007, 11:25

Nog een ander parkeerbeleidgeraleert artikeltje in de Gelderlander overigens. Voortaan in de daluren niet alleen goedkoop met de bus, maar ook goedkoop parkeren met de auto. ;)
Gelderlander schreef:Auto parkeren in garage wordt tijdens ‘daluren’ goedkoper

Plan wethouder Jansen voor gereduceerd tarief op onrendabele uren.

Arnhem – Parkeren in parkeergarages Arnhem Centraal, Musis en Langstraat wordt op daluren goedkoper. Op welke uren en voor welk tarief, kan wethouder Cees Jansen nog niet zeggen.

De Arnhemse parkeergarages zijn onderbezet. Percentages wil directeur Kees Soederhuizen van de Parkeerholding niet noemen, maar hij beaamt dat de financiele tekorten fors zijn. Daarom wordt op het stadhuis gepraat over samenvoeging van de holding (garages) met het winstgevende gemeentelijke parkeerbedrijf (straatparkeren). Verkeerswethouder Cees Jansen (CDA) denkt daarnaast aan het invoeren van lagere tarieven in de garages op onrendabele uren. Dat moet in de loop van dit jaar gebeuren. “Het plan moet nog worden uitgewerkt, ik kan nog geen tarieven en tijdstippen noemen”, zegt hij. De plannen gelden uiteraard niet voor de garages Velperplein en Broerenstraat, want die zijn particulier eigendom.

Wie musis Sacrum of de schouwburg bezoekt, kan bij de kassa nu een parkeerkaart kopen voor de Musisgarage voor 3,50 euro. Het normale uurtarief is 1,80 euro, Jansen wil nog meer van dit soort aanbiedingen. “Bijvoorbeeld voor bezoekers van de Korenmarkt. Dat de horeca gereduceerde kaartjes kan verkopen, uiteraard aan de Bob.”

De VVD komt binnenkort in de gemeenteraad met een voorstel om het parkeren in de garages en op straat op dinsdagmorgen van 9 tot 12 uur gratis te maken. Ook wil de partij dat per minuut wordt afgerekend. Nu betaalt een parkeerder nog voor twee uur, als hij zeventig minuten heeft geparkeerd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 18 feb 2007, 13:08

Het wordt hoog tijd dat men inziet dat parkeertarieven niet onbeperkt kunnen worden opgeschroefd.
Een wettelijk maximumtarief van € 1,-/uur en € 6,-/dag, dat zou heel wat afzetterij schelen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 18 feb 2007, 13:14

René schreef:Een wettelijk maximumtarief van € 1,-/uur en € 6,-/dag, dat zou heel wat afzetterij schelen.
Ik vrees dat de centra van grote steden zich bij deze tarieven mogen verheugen op een grotere toeloop van automobilisten, te weinig parkeerplaatsen en een grotere milieuproblematiek door extra auto's en files.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 18 feb 2007, 13:22

Dat zal wel meevallen. Als je ziet dat in bepaalde steden er nu eerder leegstand van parkeerruimte is.
En ja, zolang steden de schaarse ruimte liefst zo inefficiënt mogelijk exclusief toewijzen aan het OV, moet je bij mij niet aankloppen met "het milieu".
Op zaterdagen de busbaan in de "winkelspits"-richting openstellen en voila, probleem opgelost.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 feb 2007, 14:41

Wat moeten die provincialen toch in de stad? :dontknow:

Als de parkeertarieven te hoog zijn ga je toch lekker "fun" shoppen in Amstelveen, in plaats van de verkeersdoorstroming op de as Vijzelstraat-Rokin tot bedroevende waarde te laten zinken :evil:

[overigens excuses voor het cynisme het is niet bedoeld om de personen uit de regio te beledigen]
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 18 feb 2007, 21:42

Het winkelaanbod vind ik in Amsterdam nu niet zodanig bijzonder dat ik er speciaal een dagtocht aan ga wijden :?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 18 feb 2007, 22:33

Jij niet. Veel anderen kennelijk wel.

Ik snap het ook niet. Elk boerengehucht heeft tegenwoordig wel een HEMA en een V&D. Gewoon leuke speciale winkels sterven uit, dat was onlangs weer in het nieuws.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 feb 2007, 11:28

Mee eens. Een Hema is zelfs in dorpen als Beilen, Burgum en Bolsward. V&D vind je inderdaad ook in bijna elke stad. Ook een stad als Amsterdam heeft niet veel bijzonders meer. En het enige echt leuke waarvoor ik nog wel eens naar Rotterdam ga is Donner.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 19 feb 2007, 12:17

Ik ben geen winkelfanaat, maar volgens mij moeten jullie (waldo79 c.s.) eens kijken in de zijstraten van de hoofdstraten. Daar zitten over het algemeen best leuke en originele winkels. In 's-Hertogenbosch zitten ook talloze van dergelijke winkeltjes.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 19 feb 2007, 13:57

Den Bosch is best een leuke winkelstad :top:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 26 feb 2007, 10:21

Gisteren voor het eerst sinds een tijdje weer in Venray geweest. In dit mooie kleine stadje (+/- 30.000 inwoners) mag je al €1,30 per uur (een jaar geleden was het nog 80 cent per uur) neertellen voor een parkeerplaats bij het centrum. Hoezo uitzuigerij. :evil:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 26 feb 2007, 12:58

In Oisterwijk (iets kleiner denk ik) mag je € 0,60 per uur betalen. Vind ik nog wel meevallen.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 28 feb 2007, 11:49

Parkeertarieven kunnen door elke gemeente apart worden vastgesteld. Een gemeente die krap bij kas zit ziet de parkeertarieven dan ook als een probaat middel om de eigen inkomsten fors op te schroeven. Dat men daarmee zeker de kleine middenstand geen plezier doet (omzetdaling), zal hen worst wezen... :roll:
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 feb 2007, 12:01

ViaHaaren schreef:In Oisterwijk (iets kleiner denk ik) mag je € 0,60 per uur betalen. Vind ik nog wel meevallen.
Betalen in zo'n groot dorp vind ik sowieso onzin.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » wo 28 feb 2007, 17:37

In de wereldstad Veenendaal betaal je €0,80 per uur.

Onzin....ja eigenlijk wel, in dit plaatsen zou je zeggen dat een parkeerschijf wel voldoende moet zijn.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 28 feb 2007, 17:50

Moet je maar naar Barendrecht komen ;)

(gratis parkeren)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » wo 28 feb 2007, 19:26

Betaald parkeren kan een oplossing zijn:
- in woongebieden waar grote parkeerdruk ontstaat dankzij niet-bewoners (werknemers bedrijven, 'P&R' nabij stations/haltes)
- in stads- en winkelcentra waar een (groot) tekort is aan parkeerplaatsen

Invoering van betaald parkeren in andere gevallen dan bovenstaande is wat mij betreft niet nodig.

Tariefdifferentiatie moet kunnen (drukste gebieden het hoogste tarief).
Opbrengsten moeten primair in parkeervoorzieningen gestoken worden en daarnaast gestoken worden in weginfrastructuur ten behoeve van de automobilist.

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 11 mar 2007, 18:33

Brabants Dagblad, editie Tilburg, 09-03-2007:
Auto's van bezoekers centrum in garages
door Rob Oostelbos

Vrijdag 9 maart 2007 - TILBURG - Bezoekers van de Tilburgse binnenstad moeten hun auto's voortaan zoveel mogelijk in de parkeergarages stallen. Daardoor ontstaan er in de openlucht meer parkeermogelijkheden voor de bewoners van het centrum. Hun vraag naar een vergunning is zo groot dat de gemeente er niet aan kan voldoen, waardoor de leefbaarheid in de knel komt.

Nogal wat bewoners die binnen de Cityring wonen, huren noodgedwongen een plekje op een particulier terrein. Dat is veelal duurder dan een vergunning voor straatparkeren. Afhankelijk van de zone kost die 19,30 tot 97,80 euro per kwartaal. Een abonnement voor een parkeergarage kost tussen de 42,55 en 47,55 euro per maand.
"In Tilburg neemt, net als elders in Nederland, de vraag naar parkeermogelijkheden in de binnenstad voortdurend toe", zegt wethouder Els Aarts (CDA, verkeer) over het nieuwe voorgestelde beleid. "De belangrijkste oorzaak is het groeiende autobezit en -gebruik. Aan de andere kant verdwijnen er in de binnenstad steeds meer parkeerplaatsen door herinrichting van woonstraten en bebouwing van nu nog braakliggende terreinen. Daar staat tegenover dat er onder het nieuwe Pieter Vreedeplein een garage voor achthonderd auto's komt."
Nieuwe maatregelen moeten het voor de bezoekers van de binnenstad onaantrekkelijk of onmogelijk maken om nog op straat te parkeren. Als het aan het college ligt, krijgen bewoners onder meer extra parkeerruimte op enkele grotere terreinen in de binnenstad, zoals op dat bij de brandweerkazerne aan de Noordhoekring. Op die terreinen mogen nu ook nog bezoekers en werkers parkeren. Een abonnement kost daar 25,50 euro per maand. De maximale parkeerduur op straatparkeerplaatsen nabij garages gaat terug naar één uur.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 12 mar 2007, 12:18

AD Utrechts Nieuwsblad schreef:Hoog tarief parkeren werkt
Tien procent minder auto’s geparkeerd in de binnenstad, de inkomsten voor de gemeente met een derde omhoog.

De drastische verhoging van de parkeertarieven per 1 januari in de Utrechtse binnenstad lijkt zijn vruchten af te werpen.

Uit de eerste evaluatie van de nieuwe tarieven blijkt dat bezoekers van buiten de stad die ‘een dagje Utrecht doen’ massaal uitwijken naar het transferium Westraven. Daar kan voor 3,50 de hele dag geparkeerd worden, het openbaar vervoer per sneltram naar de binnenstad is vervolgens gratis. Ter vergelijking, een uurtje parkeren in het centrum kost sinds 1 januari 3,85 euro.

In de eerste twee maanden van 2006 werden 3100 kaartjes voor het transferium verkocht. Dit jaar in dezelfde periode 7700. Volgens de beheerder van het transferium reageren automobilisten vol ongeloof op het lage tarief van 3,50 per dag.

Uit het onderzoek blijkt ook dat bezoekers gemiddeld korter parkeren. ,,Blijkbaar zijn ze prijsbewuster geworden,’’ aldus een gemeentewoordvoerder. ,,Dat zie je ook aan de toename van het aantal avond- en bezoekersparkeerkaarten, waarmee mensen met korting hun auto kwijt kunnen.’’
Ik verwacht op korte termijn nog een reactie van de ondernemers in de binnenstad.

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 12 mar 2007, 12:29

Een heel goed systeem op alle fronten. ;)
Espace de zody 8-)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 12 mar 2007, 12:31

Op wie reageer je,zody?

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 12 mar 2007, 13:08

Het AD artikel uiteraard dat er boven staat.
Espace de zody 8-)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 12 mar 2007, 14:21

Heeft wel lang geduurd voordat dat transferium enigszins parkeerders trekt 8-)

zody
expressweg

Bericht door zody » ma 12 mar 2007, 14:41

waldo79 schreef:Heeft wel lang geduurd voordat dat transferium enigszins parkeerders trekt 8-)
Het is dat mijn broer in Utrecht woont en ik daar de auto parkeer, anders had ik zeker van dat Transferium gebruik gemaakt.
Espace de zody 8-)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 12 mar 2007, 14:52

2000 extra kaartjes voor het transferium - en hoeveel is 10% minder voor het centrum ? (Volgens mij veel méér)
Plus dat de meesten ook nog eens korter parkeren.
Dat leidt m.i. onherroepelijk tot omzetverlies bij de centrumondernemers.

Kortom: de graaierij van de gemeente kent geen grenzen, over de hoofden van de middenstand.
En dat wordt dan gepresenteerd als een successtory... Chapeau.

JJVernig
polderweggetje

Bericht door JJVernig » di 13 mar 2007, 10:01

René schreef:2000 extra kaartjes voor het transferium - en hoeveel is 10% minder voor het centrum ? (Volgens mij veel méér)
Plus dat de meesten ook nog eens korter parkeren.
Dat leidt m.i. onherroepelijk tot omzetverlies bij de centrumondernemers.
Kortom: de graaierij van de gemeente kent geen grenzen, over de hoofden van de middenstand.
En dat wordt dan gepresenteerd als een successtory... Chapeau.
Sorry René, meestal ben ik het wel met je eens, maar nu eens niet.

Transferium Westraven staat steeds vaker behoorlijk vol, zeker in het weekend, en als er een beurs is. En vergeet niet dat die mensen voor de kosten niet op tijd terug hoeven te zijn, en dus gemiddeld veel langer in de stad blijven (ik tenminste wel). Je hoeft maar iets van 4 euro te betalen, en kan de hele dag de stad in. Trouwens, aan de andere kant van de stad bij het stadion kan je ook van P+R gebruik maken, en die is ook redelijk druk. Het voordeel van westraven is dat er elke 7 minuten een tram langskomt, en je dus nooit lang staat te wachten. Plus dat die trams behoorlijk comfortabel zijn, zeker in vergelijking met stadsbussen.

Bijkomend voordeel van dit alles is dat als je wel een keer de auto pakt om de stad in te rijden, je tegenwoordig vrijwel altijd een plek kan vinden, je betaald alleen de hoofdprijs, en dat vind ik ook behoorlijk overdreven. Zeker in de avonduren en in het weekend (zondag) vind ik het van de gekke dat je dat soort enorme bedragen moet betalen.

Trouwens het verdere autobeleid (welk beleid) is wel een enorm drama. Welke gemeente haalt het in deze wereld verder in zijn hoofd om auto's stil te laten staan (echt wachten, nog 10 x erger als een toeritdosering), om de luchtkwaliteit te verbeteren! :evil:
--Disclaimer: bovenstaande opmerking(en) komen geheel voor rekening van de auteur --

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 14 mar 2007, 13:35

Gisteren heb ik geparkeerd op P1 bij de Arena - onder het stadion dus. Ik heb voor het eerst een P&R-ticket geprobeerd: Voor 5,50 per 24 uur krijg je ook nog eens 2 kaartjes voor een retourtje naar het centrum toe. Dat zijn tenminste nuttige maatregelen (ter indicatie: Normaal kost het parkeren daar 1,90 per uur, en kost een retourtje centrum 8 strippen - aannemende dat je niet snel terugkomt). Ik heb er ruim 9 uur gestaan voor dat bedrag, inclusief dus een middagje Amsterdam. Veel goedkoper en gemakkelijker dan in de binnenstad parkeren. Dit ga ik vaker doen!
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 14 mar 2007, 13:41

Mij zien ze niet meer in Amsterdam.
Er zijn andere winkelgebieden in Noord-Holland die véél gezelliger zijn, en die een véél gevarieerder winkelaanbod hebben.
Wat mij betreft mag er straks mos groeien op de Amsterdamse wegen.
Als ze dan ook nog een keer na de consumenten ook de werkgevers de stad uitjagen naar de buurgemeentes, dan zijn we allemaal blij.