'Parkeerbeleid jaagt consument de binnenstad uit'

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 14 mar 2007, 14:44

Palance schreef:Gisteren heb ik geparkeerd op P1 bij de Arena - onder het stadion dus. Ik heb voor het eerst een P&R-ticket geprobeerd: Voor 5,50 per 24 uur krijg je ook nog eens 2 kaartjes voor een retourtje naar het centrum toe. Dat zijn tenminste nuttige maatregelen (ter indicatie: Normaal kost het parkeren daar 1,90 per uur, en kost een retourtje centrum 8 strippen - aannemende dat je niet snel terugkomt). Ik heb er ruim 9 uur gestaan voor dat bedrag, inclusief dus een middagje Amsterdam. Veel goedkoper en gemakkelijker dan in de binnenstad parkeren. Dit ga ik vaker doen!
Aanstaande zaterdag ga ik ook met wat familie en een vriendin naar Amsterdam. Met die bezopen parkeertarieven móet je voor een dagje Amsterdam wel voor een P+R kiezen (niet dat dat een straf voor mij is, maar toch). Ik heb even vergeleken, en ik denk dat die op Zeeburg het handigste is. Omdat we met zijn 4-en zijn moeten er nog twee man op de strippenkaart mee op de tram, maar dat valt nog wel te overzien (is maar 2 strippen p.p. enkele reis).

Ik kan niet wachten op de klingelende trambellen... :)
René schreef:Mij zien ze niet meer in Amsterdam.
Het Buikslotermeerplein is een mooi alternatief om je auto neer te zetten, toch? Niet dat ik het niet met je eens ben wat betreft het parkeerbeleid en zo, maar laat je je vanwege een slechte bereikbaarheid per auto van weerhouden om naar Amsterdam te gaan?
Laatst gewijzigd door Jeroen op wo 14 mar 2007, 14:46, 2 keer totaal gewijzigd.

zody
expressweg

Bericht door zody » wo 14 mar 2007, 14:45

Palance schreef:Gisteren heb ik geparkeerd op P1 bij de Arena - onder het stadion dus. Ik heb voor het eerst een P&R-ticket geprobeerd: Voor 5,50 per 24 uur krijg je ook nog eens 2 kaartjes voor een retourtje naar het centrum toe. Dat zijn tenminste nuttige maatregelen (ter indicatie: Normaal kost het parkeren daar 1,90 per uur, en kost een retourtje centrum 8 strippen - aannemende dat je niet snel terugkomt). Ik heb er ruim 9 uur gestaan voor dat bedrag, inclusief dus een middagje Amsterdam. Veel goedkoper en gemakkelijker dan in de binnenstad parkeren. Dit ga ik vaker doen!
Prima systeem toch, ik deed dit al vaker met dezelfde goede ervaringen.
Espace de zody 8-)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 14 mar 2007, 16:09

Jeroen schreef:maar laat je je vanwege een slechte bereikbaarheid per auto van weerhouden om naar Amsterdam te gaan?
Wat heeft Amsterdam te bieden dan ? Vergeleken met het gezellige Alkmaar en het mondaine Amstelveense winkel-stadshart vind ik het persoonlijk maar een verpauperd zooitje. En daar durven ze je ook nog eens financieel voor af te zetten. Nee, mij niet meer gezien. Ik heb daar helemaal niets meer te zoeken.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 19 mar 2007, 2:42

AD schreef:Betaald stallen auto brengt rust bij molens Kinderdijk

KINDERDIJK - Aan de vooravond van het tweede seizoen betaald parkeren bij de molens van Kinderdijk concludeert de Stichting Werelderfgoed - de beheerder van het gebied - dat het eerste jaar vooral rust heeft gebracht rondom de wereldberoemde topattractie, maar geen geld. ,,Er is minder chaos, voorheen voelde het onrustig aan met al dat blik aan de waterkant,’’ zegt directeur B. de Jonge van de stichting. ,,Dat was geen prettige manier om naar iets toe te gaan waarvan je gaat genieten.’’

Komende maand begint het tweede proefseizoen waarin bezoekers 4,50 euro moeten betalen om twee uur te parkeren pal naast de entree van het molengebied (touringcars 12,50 euro).

Wie dat niet wil, moet de auto langs de dijk of nog verder weg op het grote IHC-terrein zetten en dan gaan lopen. Naarmate toeristen van verder komen, hebben ze minder moeite met betalen, meldt De Jonge.

Parkeerwachters innen het geld en regelen het verkeer op en naar de parkeerplaats, die zo’n tachtig plekken telt. Dit alles levert de stichting in financiële zin niets op, vertelde De Jonge deze week aan de Lekkerlandse politiek. ,,Ik zou er met liefde aan willen verdienen, maar het kleine aantal parkeerplaatsen in combinatie met de menselijke benadering - dus niet alleen een slagboom waarin een muntje moet - zorgt voor een relatief dure exploitatie. Het levert niets op en kost ons ook niets.’’

Een deel van de gemeenteraad vindt dat jammer. D. Laman (VVD): ,,Juist van de bezoekers van dit gebied mag je een bijdrage vragen aan de instandhouding ervan.’’

Dat vindt ook het CDA, liet E. Breedveld weten: ,,Zet er nou een klein slagboompje neer, in plaats van een parkeerwacht. Er is niets mis met een automatiek. Het moet winstgevend worden.’’

Volgens de De Jonge is een automatische slagboom te gevaarlijk omdat de toegangsweg ook een doorgaande fietsroute is. Fietsers hebben er bovendien vaak flink de vaart in. De Jonge: ,,Dat is nu al vaak gevaarlijk, in combinatie met groepen buitenlandse wandelaars die geen fietsen gewend zijn.’’

P. Meerkerk van de ChristenUnie had een suggestie om geld in het laatje te krijgen: ,,Verhoog de prijs naar 5 euro en verleng de parkeertijd naar drie uur.’’ De Jonge had net tevoren verteld dat 80 procent van de bezoekers korter dan anderhalf uur in het gebied blijft.

Meerkerk: ,,Als ze toch massaal geen gebruik van dat derde uur maken, levert het zo nog wat extra’s op.’’

De plaatselijke horeca verzet zich hevig tegen de, in haar ogen te korte, parkeertijd van twee uur. Die zou toeristen er na een wandeling van weerhouden om nog een consumptie te nemen.

Ook SGP’er B. Swets riep De Jonge op de parkeertijd op te rekken en meer oog te hebben voor de ondernemers. De Jonge wil dat niet. ,,Het is te laat om dat zo kort voor de start van het seizoen nog in gang te zetten. Ook maken de meeste toeristen er toch geen gebruik van. Bovendien, als iemand net iets langer blijft, handhaven we dat niet precies tot op de minuut.’’

De Jonge wees de ondernemers die zich beklagen over de parkeerduur erop dat de bezoekersaantallen van Kinderdijk door de inspanningen van de stichting sterk zijn gestegen: van 80 à 90.000 tot 110.000 per jaar. De Jonge: ,,Daarin zouden de ondernemers ook kansen moeten zien.’’
Wat een mentaliteit toch weer. Het enige wat het oplevert is dat je "niet zo onrustig naar de molens toeloopt." Ondertussen worden toeristen, die in Nederland toch al op alle mogelijke manieren worden uitgebuit, op kosten gejaagd.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 19 mar 2007, 11:13

Ik ken de plaatselijke situatie niet, maar hebben ze ooit van het maken van parkeerterreinen gehoord? :idea:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 jun 2007, 13:09

Parkeren in Amsterdam veel duurder

Hoogste parkeertarief binnen ring

AMSTERDAM - In het hele gebied binnen de ringweg A 10 gaat over een jaar voor parkeren aan de meter het hoogste tarief gelden. Dat wordt nu alleen berekend in de binnenstad en een deel van Oud-Zuid. Het stadsbestuur denkt zo de luchtkwaliteit te verbeteren.

Dat blijkt uit een nog geheim stuk dat stadsregisseur Piet Polderman namens PvdA-wethouder Tjeerd Herrema van Verkeer ter bespreking heeft gestuurd naar de portefeuillehouders Verkeer in de stadsdelen. Na publicatie van de verkeersplannen in juli moet er een 'debat met de stad' komen om het draagvlak voor het autobeleid te vergroten.

Invoering van het A-tarief (nu 3,60 tot 4,60 euro per uur) vindt volgens de plannen geleidelijk plaats. Het zal gelden van zeven uur 's ochtends tot middernacht. Ook de tarieven voor bewoners- en bedrijfsvergunningen gaan geleidelijk omhoog. Schone auto's worden daarvan overigens uitgezonderd.

Een derde van de opbrengsten gaat naar de stadsdelen, die daarvan buurtgarages en fietsenstallingen moeten bouwen. Bovengrondse parkeerplaatsen kunnen dan verdwijnen. Maximaal een vijfde van de plekken in de buurtgarages wordt bestemd voor bezoekers, die daarvoor ook het A-tarief moeten betalen.

De rest van de opbrengsten gaan naar de gemeente. Van dat geld worden P+R-voorzieningen gebouwd aan de ring A 10. Ook wordt geïnvesteerd in openbaar vervoer naar deze plaatsen om het gebruik aantrekkelijker te maken.

Het dubbeltjestarief in winkelgebieden binnen de A 10 wordt vooralsnog gehandhaafd. Een bewustwordingscampagne moet bewoners stimuleren om voor korte ritjes binnen de stad een alternatief te zoeken.
€ 4,60 per uur...

Mij zien ze daar dus niet meer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 27 jun 2007, 13:21

Nee, inderdaad. Laat Amsterdam maar lekker kapotbloeden aan z'n eigen parkeertarieven.
Amstelveen, Haarlem en Alkmaar zijn trouwens ook veel gezelliger winkelen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 27 jun 2007, 13:32

Over Kinderdijk, kees schreef:Ik ken de plaatselijke situatie niet, maar hebben ze ooit van het maken van parkeerterreinen gehoord? :idea:
Je kent de plaatselijke situatie inderdaad niet. :)
Achter de smalle slingerende dijk liggen natte gebieden, waar de 19 molens zich bevinden. Uit praktische (wegzakken) en landschappelijke (molen-vergezichten) gronden dus niet geschikt voor parkeerplaatsen.
Aan de rivierkant van de dijk (opgehoogde grond, "het grote IHC-terrein") zijn wel wat parkeerplaatsen beschikbaar, maar dat is dus verder lopen.

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 27 jun 2007, 14:00

Chris schreef:€ 4,60 per uur...
Dat is alleen voor straatparkeren, he. Maar goed, het blijven bezopen tarieven. Ook in de parkeergarages.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 27 jun 2007, 15:40

Mag je dan geen particuliere parkeergarage met lagere tarieven openen? Zou wel een gat in de markt zijn. :)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 27 jun 2007, 18:32

€ 4,60 per uur? :nuts: Zal de horeca en de kleine middenstand leuk vinden.... :roll:

@ ViaHaaren: nee, je bent m.i. gebonden aan de tarieven zoals voorgeschreven door de gemeente.

Wat ik zou toejuchen is afrekenen per minuut i.p.v. (deel van) een uur. Stel, je parkeert ergens waar het tarief 2,20 per uur is en je komt na 1 uur en 10 minuten terug. Je mag dan 4,40 afrekenen waarbij je dus 50 minuten extra betaalt die je niet hebt gebruikt!. Ik erger me daar soms groen en geel aan, ik vind het een buitengewoon oneerlijke, zelfs onbeschofte, manier van geldklopperij. :kwaad:
Donateur Vereniging Wegenforum

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 27 jun 2007, 18:45

Hajo schreef:€ 4,60 per uur? :nuts: Zal de horeca en de kleine middenstand leuk vinden.... :roll:
Die tarieven gelden dus al in Oud-Zuid en de binnenstad, oftewel die stukken Amsterdam waar de meeste winkels zitten. Voor de middenstand gaat de positie er nou niet echt op achteruit. Juist de mensen buiten deze winkelbuurten, en de bezoekers daarvan, worden hiervan het slachtoffer. Komt er iemand een avondje bij je eten, mag diegene als snel 20 euro in de parkeermeter donderen. En de opbrengst zou worden geïnvesteerd in P+R-voorzieningen waarheen? Naar drie-hoog-achter in Zeeburg?

Kortom, een erg slap verhaal allemaal. Zeker een rood-groen stadsbestuur?

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 27 jun 2007, 18:49

Mijn opmerking was uiteraard sarcastisch bedoeld. ;) En Amsterdam is inderdaad rood-groen volgens mij.
Donateur Vereniging Wegenforum

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 27 jun 2007, 19:23

Het kan goedkoper: Parkeren net buiten de stad en dan per tram of metro de stad in. Veel goedkoper, zeker als je er wat langer blijft rondhangen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 jun 2007, 20:24

€ 4,60 per uur...
Voor een biertje moet je ook 2,20 tot 2,50 neertellen tegenwoordig. Gelukkig ben ik altijd op de fiets, en ken ik kroeges waar je voor 1 euro bier kan krijgen. Ik zou zeggen: spring maar achterop 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 jun 2007, 9:35

Palance schreef:Het kan goedkoper: Parkeren net buiten de stad en dan per tram of metro de stad in. Veel goedkoper, zeker als je er wat langer blijft rondhangen.
Absoluut. En zeker als je geen tassen vol met inkopen bij je hebt, zie ik geen enkel excuus om dat niet te doen. Als ik het oorspronkelijke bericht zo lees, zou ik ook menen dat de gemeente die optie ook verder wil stimuleren. Het ontgaat mij alleen waarom het omhoog gooien van de prijzen buiten de binnenstad daarvoor een geëigend middel zou zijn.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 28 jun 2007, 10:59

Palance schreef:Het kan goedkoper: Parkeren net buiten de stad en dan per tram of metro de stad in. Veel goedkoper, zeker als je er wat langer blijft rondhangen.
Je bent wel al snel een half uur tot een uur langer onderweg.

Ik parkeerde laatst in Amsterdam bij Transferium Arena. De terugreis van het centrum naar m'n auto duurde ongeveer een uur: lopen + metro + lopen + garagebeheerder zoeken + betalen per PIN + naar de auto lopen.

En dan heb ik nog ontzettend geluk gehad dat ik de laatste metro had, anders was 't helemaal een ellendige grap geworden.

Het is wel lekker goedkoop, maar echt geen acceptabel alternatief voor in de late avond!

Ik zou geneigd zijn om te adviseren om de hele rit per trein te doen, maar ook die rijden al heel vroeg niet meer: Amsterdam-Dordrecht stopt er mee om 23:45, en pas 2 uur later kun je de tergend langzame nachttrein naar Rotterdam nemen en daarvandaan weer de eerste trein naar Dordrecht. Openbaar vervoer is SLECHT geregeld voor nachtelijke horecabezoekers.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 28 jun 2007, 11:09

Waarom zou je met het OV uit willen gaan? Ik ken het niet anders als;

dichtbij/in de stad? Met de fiets
Wat verderweg? Met een paar man taxi bestellen en kosten delen of een bob regelen.

Ik vind het wel vreemd, dat het nachtnet niet begint als het reguliere net ermee kapt. Lijkt me toch dat dat op elkaar aan moet sluiten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 28 jun 2007, 11:10

Het gaat de gemeente enkel en alleen om de €€€€€€€€€.
De ene keer verzinnen ze de ene reden, en als er later weer wat anders anti-auto in de mode is, gebruiken ze dat weer.
Enfin, mij zien ze dus binnenkort gewoon helemaal niet meer.
10 gulden per uur is volledig van de pot gerukt.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 28 jun 2007, 11:17

Chris schreef:Wat verderweg? Met een paar man taxi bestellen en kosten delen of een bob regelen.
Dat is lang niet altijd 'n mogelijkheid. Het komt voor dat ik de enige ben van buiten de stad; dan ga ik niet de mensen die op loopafstand wonen vragen om mee te betalen aan mijn taxi.
Chris schreef:Ik vind het wel vreemd, dat het nachtnet niet begint als het reguliere net ermee kapt. Lijkt me toch dat dat op elkaar aan moet sluiten.
Het sluit op zich wel aan, maar het nachtnet komt alleen in enkele grote steden; (nog) niet in Dordrecht. Het brengt me niet verder dan Rotterdam, of ik moet wachten tot de eerste trein daarvandaan weer rijdt, en met de nachttrein van Amsterdam naar Rotterdam gaan, en daarvandaan met de reguliere trein naar Dordrecht. Gedoe.

Ik heb afgelopen maandag mijn auto in Rotterdam geparkeerd en ben met de trein gegaan. In Rotterdam is op loopafstand van het station het parkeren na 18:00 nog gratis. Dit werkte beter dan P+R, maar de nachttrein rijdt maar eens per uur, en vertrekt om x:42, terwijl de kroeg om 1:00 dicht ging. Jammer, dat lange wachten op het station.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 jun 2007, 11:20

Is er niet recent een nachtverbinding per bus tussen Rotterdam en Dordt gestart. Maar, de bus kennende, zal die sightseeing doen :?

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 28 jun 2007, 11:28

Die vertrekt eens per uur, en doet er 50 minuten over. Met de auto doe ik het in 30 minuten en kan ik elk moment instappen.

Om het nog interessanter te maken, sluit deze nachtbus niet aan bij het nachtnet van de NS: de trein uit Amsterdam komt om :06 aan, en dan is de nachtbus naar Dordrecht al 4 minuten onderweg. Kortom: bijna een uur wachten.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 jun 2007, 11:31

René schreef:Enfin, mij zien ze dus binnenkort gewoon helemaal niet meer.
Ik denk niet dat het gemeentebestuur nu huilend terugkomt op haar plannen en vraagt of René alsjeblieft weer terug wil komen. Als je op zaterdag en zondag de mensenmassa's op de Dam en de wijde omgeving ziet, heb ik niet het idee dat men zich ook maar enigszins laat afschrikken door de hoge tarieven.

Jammer René, de wereld blijkt toch groter dan jouw om auto's draaiende denkkader.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 28 jun 2007, 11:33

Op het OV vertrouw ik 's avonds laat niet al te hard. Je reistijd gaat exponentieel toenemen waarvan het leeuwendeel aan wachten opgaat. En vanuit Rotterdam moet je richting Tiel al voor zeg 22.00 uur vertrokken zijn. Dan ben ik, als ik echt uit eten ga, zowat nog niet eens klaar met dineren. Toch mooi als je geen alcohol drinkt :hamertjetik:

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 28 jun 2007, 11:35

Ook als je geen alcohol drinkt zijn de parkeertarieven belachelijk.

Wat heeft het niet-drinken van alcohol met deze discussie te maken?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 28 jun 2007, 11:39

Pino schreef:
René schreef:Enfin, mij zien ze dus binnenkort gewoon helemaal niet meer.
Ik denk niet dat het gemeentebestuur nu huilend terugkomt op haar plannen en vraagt of René alsjeblieft weer terug wil komen. Als je op zaterdag en zondag de mensenmassa's op de Dam en de wijde omgeving ziet, heb ik niet het idee dat men zich ook maar enigszins laat afschrikken door de hoge tarieven.

Jammer René, de wereld blijkt toch groter dan jouw om auto's draaiende denkkader.
Ach, jullie merken het wel in de stad. Straks komt er niemand uit de regio meer. Ik ben niet de enige die zo over de hoogte van parkeertarieven denkt.

Het extra denkkader dat de stedeling denkt te hebben bestaat over het algemeen uit arrogantie, maar dat terzijde.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 28 jun 2007, 11:58

Overigens kunnen die grote steden wat leren van Dordrecht. Dordt heeft dan wel grootstedelijk-irritante trekjes wat betreft het straatparkeren, maar biedt een goed alternatief: 2 parkeergarages waar je tijdens winkelopening 80 cent per uur betaalt, en daarbuiten zelfs 80 cent "flat fee" van 18:00 tot 3:00 (op koopavonden vanaf 21:00).

Wie dat nog te duur vindt, kan bij Energiehuis of Weeskinderendijk gratis parkeren. Dat is op steenworp afstand van mijn huis, en zo'n 10 minuutjes lopen naar het winkelhart van de stad. Of je neemt overdag gewoon de (pendel)stadsbus: die gaat elke 10 à 15 minuten.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 28 jun 2007, 12:14

De hoogte van parkeertarieven staat natuurlijk los van een houding van een stedeling in een bepaalde stad. Pino zei het al- de wereld is groter dan alleen de auto of vervoer per auto. Afhankelijk van je doel is het OV vaak een prima en goedkoper alternatief.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » do 28 jun 2007, 12:22

Ik dacht dat ik net uitgebreid had verteld over waarom OV onafhankelijk van het doel, toch geen optie kan zijn.

Voor een dagje shoppen, of bij een klant langs gaan, in Amsterdam is het best geschikt. Voor een avondje uit niet.

Het maakt mij niet veel uit hoe het wordt opgelost: beter (betaalbaarder) kunnen parkeren, of beter (sneller, vaker, naar de juiste bestemmingen) met het OV kunnen. Ik gok dat het eerste bewerkstelligen veel goedkoper is.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 28 jun 2007, 12:22

René schreef:Ach, jullie merken het wel in de stad. Straks komt er niemand uit de regio meer. Ik ben niet de enige die zo over de hoogte van parkeertarieven denkt.
Denken, denken, denken. Maar de daad bij het woord voegen is er niet bij, want het wordt alleen maar drukker in de Amsterdamse winkelgebieden. Ik probeer de stad in het weekend al zoveel mogelijk te vermijden vanwege de drukte, dus als er nou eens wat meer mensen weg zouden blijven, vind ik dat best. Maar nee, de ervaring leert dat men toch liever naar Amsterdam gaat dan de HEMA in Purmerend.
Het extra denkkader dat de stedeling denkt te hebben bestaat over het algemeen uit arrogantie, maar dat terzijde.
Het extra denkkader waarover jij het hebt, bestaat niet uit het zijn van stedeling, maar over het verder kunnen denken dat je eigen auto lang is. Als je dat arrogantie noemt, bevestigt dat hoe dichtgetikt autogebruiker je bent.