Den Haag: Ringweg A70

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 nov 2006, 10:36

AD Haagsche Courant (15-11-2006) schreef:Verkeersplan 'luchtfietserij'

DEN HAAG 'Dooddoeners en luchtfietserij.' Zo omschrijft het comité VCP-Nee in een brief aan het Haagse stadsbestuur een economisch rapport waarin staat dat het omstreden Verkeerscirculatieplan (VCP) kan worden uitgevoerd zonder al te veel schade vqpr het bedrijfsleven. De kern van het VCP is dat de binnenstad in 2008 wordt afgesloten voor doorgaand autoverkeer. De parkeergarages worden daardoor minder goed bereikbaar en de Centrumring wordt drukker. In het officieel nog altijd geheime rapport, waarover deze krant eerder berichtte, wordt wel aangegeven dat winkelstraten rond het centrum schade zullen lijden. Het comité vindt dat onacceptabel omdat zich hier allochtone en autochtone speciaalzaken bevinden, die een meerwaarde hebben voor de stad. De conclusie in het rapport dat het kernwinkelgebied profiteert van het VCP, verwerpt het comité. Het vreest grote schade als de auto-onvriendelijke uitstraling van de stad wordt versterkt. Het comité bestaat inmiddels uit dertig oraganisaties van bewoners en bedrijven. Grootste grief is dat B&W zonder inspraak hebben besloten dat het VCP er komt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 15 nov 2006, 20:09

De Centrumrichting, het VCP en de 'internationale ring' zijn drie aparte dingen. Een snelweg zal die ring ook echt niet worden. Wel wordt er druk gestudeerd op het opwaarderen van de westzijde van de ring, bestaande uit onder meer de Sportlaan en de J.W. Frisolaan. Vervolgen we de ring, dan komen we via het Hubertusviaduct, de Hubertustunnel, de N14, de A4, de Wippolderlaan-N211 en de Lozerlaan weer bij de Sportlaan uit. Dat internationale komt van het feit dat de stad zich nadrukkelijker wil profileren als internationale stad van recht en vrede (ik weet de exacte bewoording niet uit mijn hoofd). Daar hoort ook infrastructuur bij van een bepaald niveau. Ik moet nog even uitzoeken of een memootje dat ik heb openbaar is, daar staat iets meer in.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 18 nov 2006, 13:42

AD schreef:Meer tunnels in en rond Den Haag

DEN HAAG - Den Haag heeft met spoed 300 miljoen euro nodig voor de ringweg. Met dat geld moet het tracé tussen Madurodam en de Houtrustbrug ondertunneld worden.

De tunnel is noodzakelijk voor de bereikbaarheid van de internationale zone bij het Congresgebouw. Daar zit het Joegoslavië-tribunaal, de OPCW en binnenkort Europol en Eurojust. Komt de tunnel er niet, dan verliest Den Haag de concurrentie met steden als Genève en Wenen.

Dat zei burgemeester Wim Deetman donderdag bij een speciale bijeenkomst in de Hubertustunnel. Deze week is daar de eerste tunnelbuis geboord. Deetman had enkele Kamerleden uitgenodigd om de noodzaak van een goede ringweg voor Den Haag onder de aandacht te brengen.

De Hubertustunnel is een belangrijke schakel in de bereikbaarheid van de stad. Maar volgens Deetman moet er nog veel meer gebeuren.

Een tweede tunnel moet bij Madurodam onder de grond, tot aan de Houtrustbrug. Dat is ook nodig voor de veiligheid van de internationale zone. Een tunnel maakt het onmogelijk met een autobom een aanslag te plegen. De internationale zone kan bovendien worden uitgebreid met ’de overkant’ van de Johan de Wittlaan. Daar staan enkele kantoren en een school. Als de tweede tunnel onder het Hubertusduin geboord is, wil Deetman meteen doorpakken met de nieuwe tunnel. Dat is al in 2008. Als het aan Den Haag ligt, krijgt daarna nog een deel van de ringweg een tunnel, bij de Sportlaan tot aan Kijkduin. Deetman: „Pas dan heeft Den Haag eindelijk een volwaardige ringweg.’’ De tunnels voor de ringweg kosten in totaal 960 miljoen euro.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » za 18 nov 2006, 17:50

Juist. Met dat woordje 'internationaal' doelt men op het bereikbaar houden van de belangrijke internationale instellingen die gevestigd zijn in Den Haag. De meesten bevinden zich dan ook langs deze 'Ring'. en A70 zal het nooit worden; een ongelijkvloerse 2x2 autoweg sluit ik niet uit. Dat is al een echte stap vooruit voor Den Haag.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 23 nov 2006, 12:57

AD Haagsche Courant (23-11-2006) schreef:Versterking voor Hubertusviaduct
Vrachtverkeer van 25 ton of meer moet tot eind volgend jaar andere route kiezen

Tot eind 2007 geldt voor zwaar vrachtverkeer dat naar Scheveningen wil rijden over het Hubertusviaduct een omleiding. Bij te zware belasting kan het viaduct te zwaar doorbuigen. Daarom is een opknapbeurt hard nodig.

DEN HAAG Zwaar vrachtverkeer dat via het Hubertusviaduct naar Scheveningen wil of terugkeert van de Scheveningse haven, moet sinds een aantal dagen omrijden langs Madurodam. Lastig voor de chauffeurs van de trlicks, maar nodig voor de conditie van het viaduct. Want het is niet meer verantwoord dat zwaar vrachtverkeer (van 25 ton of meer) van het viaduct gebruik maakt Dat bleek uit een onderzoek naar de sterkte van het viaduct, in opdracht van de gemeente Den Haag.

„Bij zware belasting door vrachtverkeer doet zich op het viaduct te veel spanning voor," legt voorlichtster Lia Bos van de Haagse dienst Stadsbeheer uit. „Die spanning zou er in theorie voor kunnen zorgen dat het viaduct verder doorbuigt dan is toegestaan. Dan kan het zonder voorwaarschuwing bezwijken, vandaar de omleiding." Het Hubertusviaduct werd onderzocht omdat het eind 2007 een grote opknapbeurt krijgt. Dat gebeurt omdat het viaduct wordt aangesloten op de Hubertustunnel, de laatste schakel van de Noordelijke Randweg.

„Voordat viaducten worden opgeknapt, worden ze altijd nagekeken," verklaart Otto den Ouden, hoofd riolering en waterbeheersing bij de gemeente Den Haag.

„We schrokken best van de uitkomst Gelukkig bleek dat er bij andere viaducten in Den Haag geen gevaar is; het Hubertusviaduct wordt bij de opknapbeurt hersteld door middel van een betonversterking onder de asfaltlaag. Daarna kan het vrachtverkeer weer over het viaduct rijden." Lia Bos benadrukt dat 'gewone' automobilisten zich geen zorgen hoeven te maken en over het viaduct kunnen blijven rijden. „Bij zwaar vrachtverkeer moet je denken aan betonleggers en zandwagens. Dit is op het viaduct één procent van bet dagelijkse verkeer." Ook een file op het viaduct is volgens Bos niet erg. „Er is pas sprake van te veel druk als er twintig auto's bovenop elkaar gestapeld staan."

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » vr 24 nov 2006, 16:48

Matthijs schreef:Wat boeit het nou of A70 in de regio zou passen. Ik vind het wel een passend nummer voor de stad (zie ook netnummer) en ook een passend nummer voor een dergelijke weg.
Alleen gaat dan straks natuurlijk Amsterdam zeuren dat de ring om hun stad het nummer heeft wat gelijk is aan het netnummer van bevriende stad Rotterdam :D

En vice versa voor de A20 natuurlijk!

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 24 nov 2006, 17:03

Ehuls schreef:Alleen gaat dan straks natuurlijk Amsterdam zeuren dat de ring om hun stad het nummer heeft wat gelijk is aan het netnummer van bevriende stad Rotterdam :D

Dat kan natuurlijk geen toeval zijn...:wtf:

Ik wil trouwens dat de Randweg Eindhoven tussen knooppunten De Bokt en Leenderheide na ombouw het nummer A40 krijgt! ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 24 nov 2006, 17:17

Dan eis ik een A26 op, als de RING om Arnhem straks compleet is. :P
Laatst gewijzigd door Jeroen op vr 24 nov 2006, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 24 nov 2006, 17:39

Mag ik dan even het nummertje A/N0181 registreren :P

Wouter N14
Moderator

Re: Den Haag: Ringweg A70

Bericht door Wouter N14 » do 30 okt 2008, 9:30

**stof stof**
[url=http://www.ad.nl/denhaag/stad/2729254/Tunnel_Sportlaan_niet_realistisch.html]www.ad.nl[/url] (29-10-2008) schreef: 'Tunnel Sportlaan niet realistisch'

Door MARC KONIJN
DEN HAAG - De aanleg van een tunnel onder de Segbroeklaan en de Sportlaan is niet realistisch. Het kabinet is voorlopig niet bereid om daarvoor vele tientallen miljoenen aan Den Haag te geven. Die inschatting maakte verkeerswethouder Peter Smit (VVD) gisteravond in de raadscommissie. De Internationale Ring wordt bij de Sportlaan smaller en fungeert daar als een flessenhals. De toenmalige wethouder Bruno Bruins opperde destijds het idee om op die plek een tunnel te graven. Ook de optie van een langere tunnel - van de Segbroeklaan tot aan Kijkduin - lag destijds open. Dat is niet meer zo, is de boodschap van Smit. Den Haag richt zijn pijlen eerst op het Trekvliettracé en daarna op een tunnel onder de Internationale Zone - van de Scheveningseweg tot aan de Houtrustbrug. Die projecten gaan honderden miljoenen kosten. Meer geld vragen voor nog een tunnel, dat acht Smit niet realistisch. „Dat red ik niet, daar krijg ik geen geld voor.’’ Voor een lange tunnel voelt Smit ook niets omdat die extra verkeer zou aantrekken, waardoor het milieuprobleem wordt vergroot. Smit zegt geregeld met het Rijk in gesprek te zijn over het verbeteren van de infrastructuur van Den Haag. Het Rijk staat wel open voor het verbeteren van de aansluiting op rijkswegen. En ook het verbeteren van het vestigingsklimaat van Den Haag als internationale stad van vrede en recht is een sterk argument. Maar de Sportlaan wordt volgens Smit gezien als een binnenstedelijke aangelegenheid. De verkeerswethouder had een lastige avond. De publieke tribune zat vol tegenstanders van zijn beleid. Zo was er een bewonersinitiatief, gesteund door 2500 bewoners uit de Bomenbuurt en Vogelwijk, Zij zijn bang dat Smit de Internationale Ring al ‘stiekem’ aanlegt; zij willen voorkomen dat de Segbroeklaan verbreed wordt en dat honderden bomen gekapt worden. Smit wuifde die kritiek weg en zegde toe de bewoners meer bij de plannen te betrekken. Ook waren er veel bewoners van de Laan Copes van Cattenburch, die fel gekant zijn tegen het plan om de drukke Centrumring definitief over hun laan te laten gaan. Smit toonde zich opnieuw verbolgen. „Over enkele weken kom ik met het onderzoek dat ik heb toegezegd. Ik doe precies wat de gemeenteraad mij in een motie zelf heeft opgedragen.’’
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Jeroentedee
stadsweg

Re:

Bericht door Jeroentedee » do 30 okt 2008, 12:19

Jeroen schreef:Dan eis ik een A26 op, als de RING om Arnhem straks compleet is. :P
Dan zitten we voor Den Bosch toch met een probleem. :puh2:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 30 okt 2008, 14:22

En wij in Zwolle ook. De A38 is een kort stukje rijksweg bij Ridderkerk. :cry:

Mijn geboorteplaats Assen heeft ook al pech. De N592 loopt tussen Maastricht en Moelingen, dus de A592 als autosnelwegring is utopie. En mijn oude woonplaats Leeuwarden hoeft ook niet op een A58 te rekenen.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 05 nov 2008, 19:26

De A33 bestaat niet meer :puh2: . Oh ja, de N33 nog wel... :(
Rainier

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 nov 2008, 19:35

De A33 komt er wel weer...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 05 nov 2008, 19:37

De A29 hier, vindt zijn oorsprong in de gemeente waarvan de postcode begint met... 29 :mrgreen:

En als het een netnummer moet zijn, komt de A(0)180 in zicht.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 23 nov 2008, 18:41

Tsja - als we het dan toch over netnummer/ringwegnummer-analogieën hebben: waarom heeft de ringweg Amsterdam de aanduiding A10 en het noordelijk deel van die van Rotterdam A20...? Rijkswegennummeraar met enig gevoel voor sarcasme? :D

Coen Tunnel
Voorzitter

Re:

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 nov 2008, 19:15

Je bent niet meer origineel Alain. ;) Zie enkele posts hierboven:
Ehuls schreef:Alleen gaat dan straks natuurlijk Amsterdam zeuren dat de ring om hun stad het nummer heeft wat gelijk is aan het netnummer van bevriende stad Rotterdam :D

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 23 nov 2008, 21:18

Ach. ´Beter goed gejat dan slecht bedacht´, nietwaar? :hypocrite:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 nov 2008, 21:43

Inderdaad. :) Desalniettemin, fijn je hier weer eens te zien Alain. :)

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 23 nov 2008, 23:48

A224 voor de ring Schagen? 8-)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 24 nov 2008, 10:32

Dat wordt flink omnummeren in Brabant (én Limburg), om de Bredase Ruit geheel A76 te krijgen 8-)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 24 nov 2008, 11:55

Gaat de binnenstedelijke Ringweg rondom de Wallen in Amsterdam ook het nummer N0906 krijgen? :o

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 nov 2008, 15:18

Binnenstedelijk in Amsterdam. Dat zou dan de s906 moeten worden. :mrgreen:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 24 nov 2008, 15:55

De sm0906 :hahaHAHA:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 nov 2008, 16:01

Op de sm0906 staat ter hoogte van de Casa Rosso file. De verwachte vertraging is ongeveer 69 minuten. :mrgreen:

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 24 nov 2008, 16:04

Ja, dat geeft de term verkeersinformatie plots wel een heel andere bijklank, moet ik zeggen! :rofl2:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 24 nov 2008, 18:16

Hoezo? Naast mijn studie verkeerskunde deed ik er in mijn eigen tijd nog een studie geslachtsverkeerskunde naast. Sluit naadloos aan op het bovenstaande.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 24 nov 2008, 18:45

^^ Drie is teveel hè? :mrgreen: