Voordelen van autoluwe steden

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

Voordelen van autoluwe steden

Bericht door R4 » za 18 nov 2006, 17:05

In het magazine Uitweg, uitgegeven door de Vlaamse overheid, stond onlangs een artikel over de voordelen van autoluwe steden.

Je vindt het hier.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 18 nov 2006, 20:38

Een autoluw stadscentrum heeft in grotere steden altijd voordelen.
Maar dan moet dat autoluwe centrum aan de randen wèl goed met parkeervoorzieningen bereikbaar zijn.
Zo niet, dan trek je op termijn een zeer eenzijdig publiek - en dat lijdt langzaam maar zeker tot doodbloeden van een centrum. Het optimum hangt dus sterk af van de mate van auto(on)vriendelijkheid.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 18 nov 2006, 22:56

Van Gent weet ik dat er behoorlijke parkeervoorzieningen zijn vlak buiten het stadscentrum ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 19 nov 2006, 22:13

Het autoluw maken van het centrum, en met name forse parkeertarieven daaromheen zorgt voor forse dalingen in de consumentenbestedingen.

Probleem in veel steden is, dat er geen goede centrumring is. Meestal wat oude stadsgracht weggetjes, of een zooi wegen die nauwelijks een ringfunctie kunnen hebben.
De meeste stadsringen liggen tever van het centrum om het centrum goed bereikbaar te houden.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » zo 19 nov 2006, 23:35

Je wilt toch ook geen 2x2 weg tegenkomen aan de rand van je stadscentrum. Het kan vaak gewoon niet, en zou het kunnen, dan zou je de authenticiteit van het centrum stevig verpesten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 19 nov 2006, 23:36

Als er 2x1 + een vrije busbaan moet worden aangelegd, wordt daar vaak opeens heel anders over gedacht... :roll: :roll:

Alain
expressweg

Bericht door Alain » zo 19 nov 2006, 23:51

Daar gaan we weer...
ik schreef:Dit alles zo nalezend zou je in Amsterdam wel eens het volgende kunnen doen:

1. Pomp de Singelgracht leeg tussen Overtoom en Wibautstraat, graaf hem uit en bouw er een parkeergarage van twee niveau's in. Daarna gooi je de Singelgracht weer vol water.

2. bouw onder de s106 (die via het Overtoom loopt) een tweebaans tunnel die exclusief naar deze parkeergarage voert. Tussen het Surinameplein en de parkeergarage komen dus geen aanvullende op- en afritten.

3. Doe hetzelfde onder de Amstel, waarbij je een extra aftakking vanaf knp. Amstel bouwt naar deze tunnel. Ook deze tunnel is 'exclusief' en leidt direct naar de parkeergarage.

4. Bouw tenslotte een extra ingang thv de Wibautstraat voor al het verkeer dat uit het oosten komt, en een extra ingang bij de Nassaukade thv Overtoom voor al het verkeer uit het westen.

5. Parkeerprobleem opgelost! Verkeer dat van buiten de ring/Amsterdam komt, kan via de tunnels als omschreven onder punt 2 en 3 rechtstreeks naar deze garages rijden, en verkeer bovengronds heeft er geen last van. Lokaal verkeer kan via de toegangen als omschreven onder punt 4 de parkeergarage in. Van boven zie je er niets van, alleen aan het straatbeeld in de stad, dat een stuk minder 'blikkerig' zal ogen.
@ Chris: goh, wat erg...dat is ook het enige waar binnensteden voor bedoeld zijn: consumeren (met de nadruk op 'meer')...:roll:
Ik ben absoluut vóór een autoluwe binnenstad, maar ben het met René eens dat je dan wel goede parkeervoorzieningen aan de rand van het centrum moet aanleggen. Vandaar ook mijn bovenstaande plan. In een stad als Amsterdam is het misschien nog niet eens zo nodig: als je bijvoorbeeld kijkt naar de wijze waarop toeristen de stad binnenkomen, komt een significant deel binnen per trein. De enorm hoge parkeerkosten en het vrijwel ontbreken van een vrije plek dragen daar natuurlijk ook aan bij, maar iemand die met het vliegtuig op Schiphol is geland (en dat zijn er nogal wat), zal doorgaans natuurlijk met de trein komen (of de taxi).

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 20 nov 2006, 0:37

@Chris: in Gent vallen de parkeertarieven bij de randparkings heel goed mee, en daarnaast heb je nog de gratis P+R's aan de rand van de stad. Bovendien zijn de uitgaven van consumenten in Gent juist gestegen, zoals in dat artikel staat.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 nov 2006, 8:22

In Nederland loopt men honderden miljoenen mis (zeggen ze).

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 20 nov 2006, 11:50

Als je een winkelier bent in grote spullen in de binnenstad, dan zul je de negatieve gevolgen van het opheffen van de parkeerplaatsen voor je deur wel merken, dunkt me. Ik denk dat in een stad als Amsterdam de meeste winkeliers echter weinig zullen merken van een autoverbod. Het enorme contingent toeristen uit het buitenland komt voor het grootste deel met het OV, en ook veel binnenlandse toeristen komen met het OV. De meeste Amsterdammers zelf pakken de tram of de fiets.
Ik vind dat in binnensteden waarvan het stratenpatroon al enkele honderden jaren oud is en die dus niet geschikt zijn voor grote hoeveelheden autoverkeer, dat verkeer moet worden geweerd. Het levert overlast op voor voetgangers - de milieuverontreiniging en daarmee verontreiniging van oude gebouwen, zal ik maar eventjes daarlaten. Maar daar staat wel tegenover: creëer aan de rand dan wel genoeg parkeerruimte, in de hoogte of de diepte. Aan de noordzijde van Eindhoven heb je bijvoorbeeld het Fellenoord, dat prima bereikbaar is per auto (de Boschdijk, JF Kennedylaan en Dorgelolaan sluiten er rechtstreeks op aan). Daar liggen ook al twee ondergrondse garages, maar dat zouden er best wel meer kunnen worden. Aan de zuidkant zou je onder het Stadhuisplein de garage kunnen uitbreiden, of bij de Stadsschouwburg. Allemaal ondergronds, dus geen hond die er last van heeft, maar toch dichtbij het autovrije centrum.
Voor mensen die geen keus hebben dan met de auto de binnenstad inrijden (goederenleveranciers, bewoners) geldt natuurlijk een ontheffing.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » ma 20 nov 2006, 17:24

René schreef:Als er 2x1 + een vrije busbaan moet worden aangelegd, wordt daar vaak opeens heel anders over gedacht... :roll: :roll:
Omdat dat nou eenmaal een rijbaan minder inneemt, en over die busbaan vervoer je per bus veel meer mensen. Daarnaast gaat de capaciteit van die andere 2x1 rijstroken ook omhoog, want daar hoeft geen bus meer tussen te staan.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 20 nov 2006, 17:36

Jij maakt de opmerking dat een 2X2 weg langs het stadscentrum not-done is. Waarom zou een 2X1 plus busbaan dat dan ineens wel zijn?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 20 nov 2006, 21:10

mac0162 schreef:Omdat dat nou eenmaal een rijbaan minder inneemt, en over die busbaan vervoer je per bus veel meer mensen. Daarnaast gaat de capaciteit van die andere 2x1 rijstroken ook omhoog, want daar hoeft geen bus meer tussen te staan.
Jij moet in de raad van 11 in je woonplaats, joh. Kampioen slap lullen en omheen draaien ben je blijkbaar al :roll:

Alain
expressweg

Bericht door Alain » ma 20 nov 2006, 21:41

René schreef:
mac0162 schreef:Omdat dat nou eenmaal een rijbaan minder inneemt, en over die busbaan vervoer je per bus veel meer mensen. Daarnaast gaat de capaciteit van die andere 2x1 rijstroken ook omhoog, want daar hoeft geen bus meer tussen te staan.
Jij moet in de raad van 11 in je woonplaats, joh. Kampioen slap lullen en omheen draaien ben je blijkbaar al :roll:
Nounounou René...probeer het zo vlak voor de verkiezingen toch nog een béétje inhoudelijk te houden...;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 20 nov 2006, 21:49

Ach ja, soms wordt het wel eens teveel hè ? Dan moet het er gewoon even uit ;)

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » di 21 nov 2006, 12:34

Het is niet dat mijn oplossing niet redelijk is, het is meer jouw starre houding ten opzichte van het OV. Voor 4 rijstroken en fietspaden mag men zo aan de slag, maar een busbaan en 2 x 1 rijbaan (gebruikt minder ruimte!) is geldverspilling als ik rekening houd met je eerdere reacties.

Je stelt zeker ook nog voor dat men er 80 mag rijden en dat de inrichting niet DV mag zijn, er geen redesign borden langs mogen staan en dat het zoveel mogelijk ongelijkvloers is.

Mijn argumenten zijn redelijk, jij maakt het af met een grap, waarom snap ik niet.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 21 nov 2006, 12:39

mac0162 schreef:Het is niet dat mijn oplossing niet redelijk is, het is meer jouw starre houding ten opzichte van het OV. Voor 4 rijstroken en fietspaden mag men zo aan de slag, maar een busbaan en 2 x 1 rijbaan (gebruikt minder ruimte!) is geldverspilling als ik rekening houd met je eerdere reacties.
Je moet me toch eens uitleggen waarom een autorijbaan met twee rijstroken en een busbaan met 2 rijstroken minder ruimte innemen dan een 2+2-weg, waarbij auto's en bussen gemengd rijden.
Je stelt zeker ook nog voor dat men er 80 mag rijden en dat de inrichting niet DV mag zijn, er geen redesign borden langs mogen staan en dat het zoveel mogelijk ongelijkvloers is.

Mijn argumenten zijn redelijk, jij maakt het af met een grap, waarom snap ik niet.
Voor jou geldt natuurlijk hetzelfde als voor René: suggestieve opmerkingen als deze hebben weinig zin in de discussie ;)

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » di 21 nov 2006, 14:09

Alain schreef:
mac0162 schreef:Het is niet dat mijn oplossing niet redelijk is, het is meer jouw starre houding ten opzichte van het OV. Voor 4 rijstroken en fietspaden mag men zo aan de slag, maar een busbaan en 2 x 1 rijbaan (gebruikt minder ruimte!) is geldverspilling als ik rekening houd met je eerdere reacties.
Je moet me toch eens uitleggen waarom een autorijbaan met twee rijstroken en een busbaan met 2 rijstroken minder ruimte innemen dan een 2+2-weg, waarbij auto's en bussen gemengd rijden.
We hebben het toch over één busbaan, wat wil zeggen een rijstrook voor de bus.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » di 21 nov 2006, 14:12

Nee hoor, over een 2-strooks busbaan, zoals die in veel steden te vinden is. Dat HOV-concept van de vrije busbaan vind ik een beetje onzinnig - vaak creëert de busbaan de verkeersdrukte op de normale rijbanen, in plaats van ze op te lossen. Bouw dan gewoon een 2+2-weg met een brede middenberm uit tot drie rijstroken waar bus en auto gemengd rijden. De stoplichten kun je zó afstellen dat de bus altijd groen heeft (wat nog te vereenvoudigen is door de buschauffeur een signaaltje te laten uitzenden).

Rene
Secretaris

Re: Voordelen van autoluwe steden

Bericht door Rene » di 11 dec 2007, 22:27

Zouden ze het een keer gaan snappen ?
Alleen had die garage wel wat groter gemogen dan 800 pp...
[url=http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=80872&tijdlijn=1]RTV-NH[/url] (11-12-2007) schreef:Parkeergarage onder Singel

Amsterdam Stadsdelen Centrum en Westerpark willen onder het Singel een ondergrondse parkeergarage bouwen met 800 plekken.
Er komt eerst een gezamenlijk haalbaarheidsonderzoek. Als dat positief uitpakt wordt in 2010 begonnen met de bouw van de garage in het gebied tussen het Marnixplein, Tweede Marnixplantsoen en de Nassaukade.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 12 dec 2007, 8:27

Mij staat bij dat er al een grote bovengrondse garage is in de Marnixstraat, of zit ik er nu erg naast? In ieder geval heb je dan wel een hoop plek zo langs de rand van het centrum. En dat is wel zo slim.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 12 dec 2007, 22:00

Ik neem toch aan dat ze de Singelgracht bedoelen aan de buitenkant van de grachtengordel. Het Singel is immers de meest aan de binnenkant gelegen gracht en ik kan me niet voorstellen dat de linkse kliek in de gemeentepolitiek daar een parkeergarage wil aanleggen met al het verkeer dat eerst over al die andere grachten moet (Raadhuisstraat, Vijzelstraat etc.).

Overigens ligt vlakbij genoemde plek (Marnixplein, Tweede Marnixplantsoen en de Nassaukade) inderdaad al een parkeergarage (Europarking). Ik ben er nog nooit in geweest en weet niet hoe druk deze is, maar van buiten af ziet hij er niet gezellig en veilig uit.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2007, 22:02

en Westerpark
Het gaat dus om de Singelgracht, die door Amsterdammers ook gewoon kortweg 'Singel' genoemd wordt, en dus voor verwarring kan zorgen... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 12 dec 2007, 23:07

In 's-Hertogenbosch is men ook bezig met het aanpakken van de doorstroming binnen de stad en de bereikbaarheid van het centrum.
50 tot 75 % van het verkeer op de centrumring hoeft niet in het centrum te wezen. Om dat verkeer te dwingen een andere route te nemen, worden drie knips in de ring gelegd, 1 op de Zuidwal, 1 bij het Groot Zieken Gasthuis (ja, 's-Hertogenbosch heeft nog een ziekenhuis in de binnenstad) en 1 bij de Diezebrug.
De Parade is per 1 juli dit jaar autovrij geworden. Dat betekent dat het zijn parkeerfunctie heeft verloren. Een echte compensatie dicht bij de stad en een mogelijkheid, een ondergrondse parkeergarage bij de Hekellaan aan de zuidkant van het centrum (nu een bovengrondse parkeerplaats) is voorlopig nog niet in zicht.
De gemeente 's-Hertogenbosch zet derhalve haar volle gewicht in op transferia.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 13 dec 2007, 11:01

En wat gebeurt er met die parkeergarages rond het GZG, kees?

kees
expressweg

Bericht door kees » vr 14 dec 2007, 11:38

:dontknow:
Ik denk dat je doelt op de Tolbruggarage en die onder de Arena.

Ik weet niet wat je bedoelt, trouwens.
Bedoel je het beheer? De garages zijn van Q Parc. Is je vraag of de gemeente het beheer weer gaat overnemen?
Dat denk ik niet, want ze zijn juist van plan het beheer van de door de gemeente beheerde garages uit te besteden.

Maar als je vraag is of de parkeergarages hun functie blijven behouden, kan ik zeggen:
die onder de Arena kan ik me niet voorstellen dat die dicht zou moeten.
En de Tolbruggarage. Tja, het is een lelijk ding, maar ik weet niet hoe verweven hij is met de rest van de bebouwing aldaar.

Trouwens, ook een leuke kwestie is de Koepoortgarage in Delft. Er ligt al jaren daar een bouwput, die voorlopig nog niet dicht is. Eerst veroorzaakten heiwerkzaamheden scheurvorming in omliggende huizen en daarna raakte de aannemer failliet.
Misschien dat Harry iets meer weet?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 14 dec 2007, 15:47

Ik maak mijn vraag wat duidelijker: blijft het nog mogelijk om in de vesting te parkeren? Dat je Den Bosch niet moet doorkruisen om de drukte van de A2 te omzeilen heb ik begrip voor.