Haarlem en omgeving

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door mavas » wo 13 dec 2017, 14:23

Rene schreef: do 29 dec 2016, 12:15Allemaal zinloos zolang het smalle wegvak Buitenrustlaan-Kamperlaan blijft zoals het nu is.
Het lijkt me een goed idee om eventuele verbeteringen in de doorstroming N205 in Haarlem breder te bezien.
In mijn optiek moet er een "rotonde" komen met 2-strooks éénrichtingverkeer op de route Spaarnebruggen - Rustenburgerlaan --> Frederikspark --> Wagenweg --> Florapark --> Paviljoenstraat --> Kamperlaan --> Buitenrustlaan - Spaarnebruggen. Waarbij de tussenliggende noord-zuid straten (waaronder de Dreef) voor het autoverkeer wordt geknipt. Alleen met een dergelijke verkeerscirculatie bij de Kleine Hout zijn aanpassingen aan het kruispunt Schipholweg/Amerikaweg/Bernhardlaan ècht zinvol.
Deze maatregel is onderzocht in het kader van de Studie Noordwestkant Amsterdam. Zie pagina 126 van het document: https://www.mirtnowa.nl/Over+NowA/Proje ... dnv=902513
De kosten liggen op circa 19 miljoen euro (!). De maatregel levert een geringe afname op van de voertuigverliesuren en is dus niet echt kansrijk te noemen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Rene » wo 13 dec 2017, 21:19

RH9 kost 18,6 miljoen op bladzijde 126 en 165, maar op bladzijde 63 slechts 3 ton.
Ook moest er zonodig een volstrekt onzinnige DRIP bij, ja dat jaagt de kosten wel nodeloos op.
Plus dat ik me afvraag wat men er allemaal onder gedumpt heeft. Als het regulier vervangen van de oude VRI's en het oude asfalt ook hieronder gestopt is, dan is het geen eerlijke vergelijk. Het effect kun je ook bereiken als je een aantal VRI's helemaal opruimt, een paar middeneilanden dicht tegelt, een paar hekken plaatst, en de markering en borden aanpast. In dat licht bezien is die bijna 19 miljoen volledig bespottelijk.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door mavas » do 22 mar 2018, 12:01

GroenLinks is in Haarlem de grootste partij geworden. Dat zal niet veel goeds betekenen voor de automobiliteit :(
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Hajo » do 22 mar 2018, 12:15

^^ Dat geldt voor meer steden waar ze de grootste zijn geworden of gebleven: Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Delft en nog een paar meen ik. :|

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Rein » do 22 mar 2018, 13:16

Met de (auto)mobiliteit is het al vrij dramatisch gesteld en veel beter zal het er ook niet op worden verwacht ik. Mijn collega's uit die hoek hoor ik geregeld klagen over het feit dat ze 's ochtends de stad niet uit kunnen en ook 's avonds de stad in is geen pretje.

Ik woon er relatief vlak bij, maar kom er om voornoemde reden (en daarbij ook de parkeertarieven etc) zeer weinig.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Rein » do 24 mei 2018, 19:25

De provincie Noord-Holland heeft bezwaar gemaakt tegen de gemeente Heemstede om de komgrens bij de N201 190 meter op te schuiven. Zie hier. Reden dat de gemeente de komgrens wil opschuiven is dat met een lagere Vmax er geen geluidswerende maatregelen hoeven te worden getroffen bij een nieuwbouwproject. De provincie is tegen de verschuiving van de komgrens vanwege de beperking die dat oplevert voor de doorstroming. Mij lijkt het vooral een principieel punt van de provincie te zijn. Overigens is de gemeente Haarlem een paar kilometer verderop eenzelfde soort verschuiving van de komgrens van plan nabij de N205. Ben benieuwd of de provincie ook deze wil tegenhouden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door mavas » do 24 mei 2018, 19:50

Volgens mij spelen beide problemen tegelijk op de N201 en de N205: https://ibabsonline.eu/LijstDetails.asp ... earchtext=
Ik las daarin:
Vraag 4:
Is het college met ons van mening dat vanuit het oogpunt van woonklimaat en woonomgeving minder geluidshinder de voorkeur verdient boven maatregelen als geluidsschermen en ramen die niet open kunnen?
Antwoord 4:
Deze vraag kan in zijn algemeenheid niet met ja of nee worden beantwoord. Elke situatie dient op zich te worden beoordeeld. Tegengaan van geluidshinder kan door inzet van verschillende maatregelen. Verlaging van de snelheid op de weg is een passende maatregel als het aannemelijk is dat deze snelheid gereden gaat worden. Dit kan een (ingrijpende) aanpassing van de inrichting van de weg noodzakelijk maken. In de afweging wordt gekeken naar aspecten als het wegprofiel en wegcategorisering, de verkeersintensiteit en doorstroming, alsook de geloofwaardigheid van de maximumsnelheid en mogelijkheden tot handhaving. Bij zo’n afweging worden ook de kosten van de maatregelen vergeleken. Een gezond leef- en woonklimaat voor de toekomstige bewoners is een belangrijke doelstelling. Voorzieningen aan de woningen (dove gevel of vliesgevel) of geluidsmaatregelen in het plangebied (bijvoorbeeld een geluidsscherm) kunnen uiteindelijk de voorkeur genieten boven aanpassing van de weg.
Lijkt mij zeer goed onderbouwd antwoord. De provincie kijkt dus niet zoals veel gemeentes vaak doen, puur naar verlagen van de snelheid, maar meer naar wat dat voor de weggebruiker betekent.

Sinds vandaag is de Dreef weer voor autoverkeer geopend. De kruising N205-Dreef is nu de laatste fase ingegaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door mavas » za 08 sep 2018, 15:34

Na meer dan een jaar vergaderen, burgerparticipatie en onderzoeken is het Actieplan verkeersdruk Heemstede definitief geworden. Conclusie: Er gebeurt niks. :rofl2:

Aanbevelingen zijn meer openbaar vervoer en stimuleren van de fiets om het doorgaand verkeer te verminderen.
https://www.haarlemsdagblad.nl/haarlem- ... -heemstede
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Ds79m » za 08 sep 2018, 17:03

^^ Dat zal inderdaad wel helpen :emo:

Haarlem-Heemstede is nu al één van de meest dramatische regio’s van het land als het om de doorstroming gaat, en dat blijft dus nog wel vele jaren zo.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door mavas » za 08 sep 2018, 17:16

Dat kun je wel zeggen ja. Ik kan me ook geen projecten op korte of lange termijn voor de geest halen die uitgevoerd gaan worden om de doorstroming te verbeteren. Het blijft echt pappen en nathouden. Ondertussen neemt het aantal inwoners in de regio nog steeds toe, door kleine verdichting waardoor het aantal verkeersbewegingen nog steeds toeneemt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Kaaiman » za 08 sep 2018, 22:04

^^ Alleen de Kennemertunnel (rechtstreekse verbinding Westelijke Randweg N208 - Schipholweg N205) op lange termijn schiet me zo te binnen. Maar dat plan is nog slechts een vaag voorstel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door mavas » za 08 sep 2018, 22:17

Dat bedoel ik, nog nergens concrete plannen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Rein » za 08 sep 2018, 22:23

Met het huidige college en de samenstelling van de gemeenteraad mag je de komende jaren ook geen concrete wegenplannen verwachten vrees ik.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door mavas » ma 07 jan 2019, 15:16

https://www.haarlem.nl/nieuws/waarderbr ... pril-2019/
De Waarderbrug, tegenwoordig een lokale brug in Haarlem tussen een deel van de stad en een industrieterrein, is sinds december omhoog gezet. De brug blijft nog tot half april voor het wegverkeer gesloten! Dat is circa 5 maanden.

Falend beleid bij Haarlem, of overmacht?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door mavas » di 04 jun 2019, 19:02

https://www.haarlemupdates.nl/2019/05/3 ... vendienst/

Onderzoeksbureau Integro heeft een risicoanalyse uitgevoerd naar de bediening van de bruggen in Haarlem. Er zijn maar liefst 250 risico's geïdentificeerd! Van klein tot groot die binnen 4 jaar moeten zijn afgedekt.
Het rapport is hier te vinden: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... aal6CuAt2Z
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door mavas » do 08 aug 2019, 10:07

Het kruispunt van de N205 met de Amerikaweg en het kruispunt Amerikaweg en Boerhaavelaan in Haarlem zijn al jaren overbelast. Daarvoor heeft de gemeente eindelijk een ontwerp laten maken dat mogelijk in 2020 in uitvoering gaat.

Links naar de ontwerpen:
https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Verg ... -blad1.pdf
https://gemeentebestuur.haarlem.nl/Verg ... -blad2.pdf

In essentie komt het er op neer dat er op het kruispunt met de N205 1 rijstrook in doorgaande richting bij komt van oost naar west v.v. Bij het kruispunt met de Boerhaavelaan komt er in noordelijke richting 1 rijstrook bij. Fietsoversteken blijven gelijkvloers.

Naar goed Haarlems gebruik verbetert de doorstroming dus minimaal, en kan men over enkele jaren weer aan de slag...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door NWH » ma 07 okt 2019, 12:19

Afgelopen weekend met de auto een rondje Haarlem en omstreken gemaakt, wat me opviel was de erbarmelijke staat van het wegdek. En dan voornamelijk op de Prins Bernhardlaan tussen de N205 en de N200.
In de buurt van de N200 leek het wel een maandlandschap.
Ik kom zelf niet uit deze omgeving maar volgens mij is dit wel een belangrijke stedelijke verbindingsweg. Ik verbaas mij er dan ook over dat deze weg er zo slecht bij ligt. Zeker gezien het feit dat de lantaarnpalen wel (recentelijk?) zijn vernieuwd aangezien dit allemaal ledlampen waren en er dus aan de weg wel upgrades worden uitgevoerd.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door mavas » ma 07 okt 2019, 12:35

Je kunt beter vragen: waar liggen de wegen er nog wel goed bij in Haarlem? :lol:
Op veel plekken liggen de kraters er al jaren, en het wordt elk jaar erger en meer. Haarlem heeft wat dat betreft echt een grote achterstand. En dat komt met name omdat er jaren geen beleid was en de politiek bewust gekozen heeft om geen onderhoud uit te voeren.
Wat ik wel vreemd vind is dat je als wegbeheerder een verantwoordelijkheid hebt voor een vlotte en veilige doorgang, en dat je dus boetes of rechtszaken kunt verwachten van weggebruikers, maar dat die er tot nu toe nog niet zijn geweest voor zover ik weet.

Er lijkt nu wel eindelijk iets te gebeuren aan de grote onderhoudsachterstand. Aan deze weg wordt nu bv gesleuteld: https://www.google.com/maps/@52.3759131 ... 384!8i8192
En van wat ik begrepen heb, gaat de gemeente in 2020 heel veel uitvoeren. Dus er lijkt eindelijk verbetering te komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door NWH » ma 07 okt 2019, 13:36

Op de plekken waar ik heb gereden was het inderdaad een drama :nothanks:
Dat weggebruikers niet naar de rechter stappen kan ik me nog wel voorstellen, het is toch een behoorlijke stap die je neemt en waarvan je niet zeker bent dat je het zal gaan winnen.

Goed dat men nu gaat beginnen aan het onderhoud, dat is wel zwaar nodig. Al vrees ik dat Haarlem dan wel een jaar of langer opengebroken zal gaan liggen :lol:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door captain007 » ma 07 okt 2019, 14:39

Ik woonde er zelf tot een jaar of 5 geleden (time flies...) en toen was het al een groot drama met onderhoud. Dit ging eigenlijk in het algemeen over de openbare ruimte, want ook openbare verlichting werd nauwelijks onderhouden. Ik zag een tijd geleden dat wel de verlichting in het centrum is vervangen (oa bij Koudenhorn), met nieuwe lichtmasten. Hier was de verlichting ook eerst in erbarmelijke staat, waar er (bij wijze van spreken) meer armaturen zonder lampenkap waren dan met (of ze hingen los). In dat opzicht mis je dus niks aan Haarlem. En dan heb ik het nog niet over de beroerde doorstroming gehad. Wat dat betreft is Haarlem een beetje het België van vroeger :lol:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Chris » ma 07 okt 2019, 14:50

Ik ben bang dat dit de norm gaat worden. Alhoewel het economisch goed gaat moeten veel gemeenten bezuinigen, ze hebben zoveel taken erbij gekregen dat ze geld tekort komen, met name in het sociale domein. Dat gaat ten koste van andere investeringen en onderhoud.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door NWH » ma 07 okt 2019, 15:51

Dat is dan een slechte ontwikkeling als dat de norm gaat worden. Zeker voor een stad als Haarlem met zijn historie, musea en oude centrum.
Ik ken de aantallen niet, maar het lijkt mij dat hier best wat toeristen naar toe gaan voor het bezoeken van de musea en als uitvalsbasis voor dagjes naar Amsterdam, het strand/de duinen en in de toekomst de F1 races (2020, 2021 en 2022). Kan men de toeristenbelasting niet wat ophogen om zo een extra inkomstenbron te creëren die ze kunnen aanwenden voor het onderhoud van de wegen.

Edit: Ik zie dat de toeristenbelasting al €5,- per nacht is (of €3,25 bij hostelovernachting of €2,- op een camping) dat vind ik al vrij fors. Lijkt me lastig om daar nog eens een verhoging bovenop te gooien :shutup:
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Vinny » ma 07 okt 2019, 21:52

. In dat opzicht mis je dus niks aan Haarlem.
Old school bewegwijzering. Altijd erg prettig om op te navigeren vergeleken het priegelige gepruts dat de meeste steden nu aan bewegwijzering hebben ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Coen Tunnel » ma 07 okt 2019, 23:08

NWH schreef: ma 07 okt 2019, 15:51Edit: Ik zie dat de toeristenbelasting al €5,- per nacht is (of €3,25 bij hostelovernachting of €2,- op een camping) dat vind ik al vrij fors. Lijkt me lastig om daar nog eens een verhoging bovenop te gooien :shutup:
Ach, het kan altijd erger. Gemeente Haarlemmermeer rekent 6,05% toeristenbelasting, dus ook als je in een hotel bij Schiphol overnacht en dus eigenlijk helemaal geen toerist in de gemeente bent. Dat is al gauw een bedrag dat de 5 euro overstijgt.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door NWH » ma 07 okt 2019, 23:27

^^ bizar ja! Voor de gemeente wel een flinke melkkoe aangezien er zat toeristen overnachten nabij Schiphol. Ik zag dat Amsterdam ook op procentuele basis de toeristenbelasting berekent.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Coen Tunnel » di 08 okt 2019, 9:22

^^ De twee grootste hotels van Nederland zitten in Badhoevedorp, en het zit rond Schiphol natuurlijk vol met hotels. Deels inderdaad met toeristen die met de gratis pendelbus van het hotel naar station Schiphol reizen en vanaf daar per trein naar Amsterdam, maar ook gewoon veel zakenreizigers en mensen die aankomen met een late vlucht of vertrekken met een vroege vlucht. Maar bijna niemand zal de toerist gaan uithangen in Hoofddorp.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Rein » di 08 okt 2019, 9:41

Dat lijkt me nog iets te eufemistisch: maak er gewoon maar 'helemaal niemand' van. :lol:

Overigens zijn er in de hele gemeente Haarlemmermeer ongeveer 8000 hotelkamers en is de bezettingsgraad hiervan het hoogste van Nederland na Amsterdam. Voor 2020 verwacht de gemeente aan toeristenbelasting maar liefst € 12,7 miljoen binnen te krijgen!

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door sanderl » di 08 okt 2019, 13:21

De gemeente Haarlem heeft als een van de eerste gemeenten in Nederland, zo niet de eerste, het onderhoud van de openbare ruimte als prestatiecontracten in de markt gezet. Onder het mom van meer voor minder (een ordinaire bezuiniging dus). De taak van de gemeente bestond daarmee alleen nog maar uit toetsing conform SCB en contractmanagement. Alles van inspectie en schouwen tot uitvoering werd een taak van de aannemers. Maar zowel de opdrachtgever als opdrachtnemers waren daar in de organisatie helemaal niet klaar voor. Met als gevolg dat de prestatie-eisen bij lange niet gehaald werden en de openbare ruimte in de stad een puinhoop is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76284
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Chris » di 08 okt 2019, 17:17

Klinkt als een slager die zijn eigen vlees keurt...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door Coen Tunnel » di 08 okt 2019, 17:42

Rein schreef: di 08 okt 2019, 9:41 Dat lijkt me nog iets te eufemistisch: maak er gewoon maar 'helemaal niemand' van. :lol:

Overigens zijn er in de hele gemeente Haarlemmermeer ongeveer 8000 hotelkamers en is de bezettingsgraad hiervan het hoogste van Nederland na Amsterdam. Voor 2020 verwacht de gemeente aan toeristenbelasting maar liefst € 12,7 miljoen binnen te krijgen!
Tja, ik had laatst ook een vroege vlucht vanaf Schiphol (vertrek 06:55 red je niet vanaf Zwolle met de eerste trein) dus ik kwam rond 21:00 uur 's avonds bij de Ibis aan om er rond 05:45 uur weer te vertrekken met de pendelbus. Als je dan de volgende dag de factuur in je mailbox krijgt (ik gebruik bij hotels van Accor als het kan altijd de fast check-out) is het toch wel opvallend om zo'n hoog percentage aan toeristenbelasting te zien voor zo'n luchthavenhotel naast de snelweg als je jezelf niet als toerist beschouwd. Het is lekker cashen voor de gemeente op deze manier en ze hoeven er niks voor te doen. Uiteindelijk viel het bedrag op zich nog mee omdat het over de kamerprijs berekend wordt en niet over het ontbijt, en ik had een goed all-in tarief, maar dan nog, het is een flinke melkkoe voor Haarlemmermeer.

Plaats reactie