Haarlem en omgeving

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » zo 07 dec 2008, 23:03

Rene schreef:Ook de achterlijk lange groentijd voor het verkeer Haarlem uit op de Schipholweg zorgt ervoor dat verkeer vanaf de N205 en de Bernhardlaan richting Amerikaweg met zeer lange roodtijden te maken heeft
Waarom ga je dan niet via de N232 Haarlem in?
Statenbolwerk-Prinsenbolwerk rijdt soms goed, maar bij tijd en wijle ook verschrikkelijk. Heeft volgens mij te maken met OV-beïnvloeding.
Dat kan niet. Want als de bus hier absolute prioriteit zou krijgen dan zou op een gegeven moment ook het busverkeer vastlopen omdat de wachtrijlengte van auto's dan te groot wordt. Dat zie je nu ook al elke ochtend vanaf de Schoterweg naar het station toe. De wachtrij aan auto's slaat dan zover terug dat de bus niet meer op zijn eigen busbaan kan komen. Pas als de bus eindelijk bij de negenoog is, krijgt de bus wit licht als de fase aan bod is. Er wordt dus geen groen afgekapt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » zo 07 dec 2008, 23:05

[url=http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article4114081.ece]Haarlems Dagblad[/url] (2-12-2008) schreef:Ernstige verkeershinder Spaarndamseweg

Haarlem - Verkeer in de ochtendspits gaat begin volgend jaar aan de noordkant van Haarlem drie zware maanden tegemoet. Vanwege een gedeeltelijke afsluiting van de Spaarndamseweg moeten forenzen rekening houden ernstige verkeershinder. De afsluiting duurt van 5 januari tot en met 31 maart. In die maanden is de Spaarndamseweg tussen Jan Gijzenkade en Spaarnhovenstraat afgesloten voor alle autoverkeer stad inwaarts. Verkeer de andere kant op kan wel van de Spaarndamseweg gebruik blijven maken, zij het met aangepaste snelheid. De afsluiting is nodig om de weg gereed te maken voor een aansluiting met de nieuwe Schoterbrug over het Spaarne. De gemeente adviseert alternatieve routes te nemen via de A9 of de randweg.
Zal dus nog drukker worden op de A9 en N208 begin volgend jaar, terwijl deze wegen al verzadigd zijn tijdens de spits.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rene » zo 07 dec 2008, 23:22

mavas schreef:Waarom ga je dan niet via de N232 Haarlem in?
Is ook een probleem, want de VRI met de Amerikaweg is net zo goed een drama. Terwijl dat kruispunt vanaf de Bernhardlaan komende rechtsaf de Boerhavelaan in meestal weinig problematisch is. Neem daarbij dat vanaf het Rottepolderplein naar de N232 niet bepaald erg lekker gaat met die haakse bochten, VRI en verkeerspleintje, plus een stuk stad waar je maar 50 mag slakken.

V.w.b. Statenbolwerk-Prinsenbolwerk: als het niet aan de OV-ingreep ligt, waar ligt het volgens jou dan wel aan ? Want de doorstroming is daar allesbehalve geweldig.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » ma 08 dec 2008, 10:44

Omdat er vanaf de VRI bij de Prinsenbrug (ook wel Drostebrug genoemd) een te groot aanbod is om het bij het station soepel te kunnen verwerken. Zeker tijdens de spits wil het verkeer nogal eens via de minder-verzadigde routes langs het station rijden (vanaf de Amsterdamse Vaart langs de gevangenis, langs het politiebureau en dan bij de N200 linksaf / of langs de gevangenis / of over de Oude Weg / of over de Jansweg de N200 op) zodat er veel verkeer al opgesteld staat op het Kennemerplein zelf. Hierdoor kan bij groen licht het verkeer op de N200 zelf niet snel genoeg afstromen.

De cyclustijd is hier denk ik net iets lager dan noodzakelijk is. En niet altijd krijgt het rechtdoorgaande verkeer vanaf de Prinsenbrug een groene golf, omdat er waarschijnlijk geen harde koppeling is tussen beide installaties.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Medianieuws

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Medianieuws » zo 11 jan 2009, 19:31

[url=http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article4240040.ece/Onderzoek_naar_haalbaarheid_tunnel_Schipholweg]Haarlems Dagblad[/url] (8-1-2009) schreef:Onderzoek naar haalbaarheid tunnel Schipholweg

Haarlem - Een ondergrondse Schipholweg is de mogelijke oplossing tegen het dichtslibben van wat wel de slagader van Haarlem wordt genoemd. In samenwerking met het ministerie van VROM laat de gemeente Haarlem de haalbaarheid van een tunnel onderzoeken. Twintigduizend euro steekt de gemeente in het onderzoek. Het ministerie van VROM betaalt dertigduizend euro. Het onderzoek richt zich op stuk Schipholweg van Spaarne tot voorbij de kruising Prins Bernhardlaan. De studie moet duidelijk maken of een ondergrondse tunnel de doorstroming van het verkeer ook na 2020 kan garanderen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » wo 25 mar 2009, 14:14

^^ Er is recentelijk nog een drempel bij de VRI met de Prins Bernhardlaan (N205) aangelegd, dat terwijl de ambtenaren tegen waren en de politiek voor...
Er komt trouwens ook een langzaamverkeeroversteek bij tussen de Prins Bernhardlaan en de Europaweg vanwege een vmbo-school... :roll:

Maar wel goed nieuws, voor de zomer wordt de verkeersregeling van de N205 Schipholweg met de Prins Bernhardlaan aangepast. Deze wordt halfstar, dus flexibeler. Goed nieuws voor Rene dus :)
Ook zal er tzt wat gaan veranderen aan de regeling van de Prins Bernhardlaan met de N200 en de groene golf op de N200 naar en van het station. De regelingen op de Amsterdamse Vaart worden ook opgenomen in de groene golf.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rene » wo 25 mar 2009, 21:18

De Schipholweg is na de reconstructie een kl*teweg geworden. Ik neem de Boerhavelaan wel.
Nu nog een keer de oude oostelijke Toekanweg herstellen...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Attietattie » wo 25 mar 2009, 21:30

Helemaal mee eens, rukweg geworden. Bovendien is er niet normaal te werken. Grootste kutklus die ik ooit heb gehad, die reconstructie. Meerwerk is leuk, maar niet als het zoveel hoofdpijn met zich meebrengt. Bah!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » wo 25 mar 2009, 21:47

Ik ben al tijden niet over de Schipholweg geweest, dus ik kan hier helaas niet over meepraten. Heb je toevallig ook foto's Attietattie?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Attietattie » wo 25 mar 2009, 23:11

Bij grote en/of complexe werken maak ik foto's. Dit werk was redelijk groot (voor niet-snelwegwerk) maar niet complex. Dus ik had geen foto's. Het werk is echter verschrikkelijk complex gemaakt dus ik had spijt dat ik geen foto's had. Van het resultaat maak ik nooit foto's, dus om een lang gefrustreerd verhaal kort te maken: neen.

En ik verwacht er deze en komende week niet te komen dus een fotoverzoek zal denk ik eerder door anderen worden ingewilligd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Medianieuws

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Medianieuws » wo 10 jun 2009, 10:05

[url=http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemeo/article4792337.ece/Drukte_bij_opening_Schoterbrug]Haarlems Dagblad[/url] (6-6-2009) schreef:Drukte bij opening Schoterbrug

Haarlem - Onder grote belangstelling is zaterdagmiddag de Schoterbrug geopend. Om twaalf uur ontstaken de bestuurders het vuurwerk en trok een lange sliert wandelaars over de brug. En even daarna een mooie parade van versierde en kunstige auto's in de Bonte Polderparade. De hele zaterdag was er van alles te doen bij de bedrijven in de Waarderpolder die de opening vierden met een open huis. Maandag in Haarlems Dagblad een extra pagina met foto's en verslag van de festiviteiten rondom de Schoterbrug. Laat hier alvast weten wat u van de brug vindt.

Dexy
verkeersader
Berichten: 500
Lid geworden op: wo 16 apr 2008, 18:23
Locatie: Duivendrecht

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Dexy » ma 27 dec 2010, 0:26

Ik heb op de site van de Gemeente Haarlem eindelijk een kaartje gevonden. Zie http://www.haarlem.nl/fileadmin/A-Z/Bou ... y-over.pdf

Ik ben benieuwd of de N200 na de openstelling de huidige route over de Amsterdamsevaart blijft volgen. De kans is natuurlijk groot dat de Oudeweg de nieuwe route van de N200 wordt, omdat deze route korter en sneller zal zijn.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » ma 27 dec 2010, 13:03

^^ Dank! Nu is het mij ook eindelijk duidelijk wat de eindsituatie wordt. Ik zie wel enige punten dat ik denk: Is dat nou wel zo goed voor de verkeersveiligheid? Maar het zal wel het optimale zijn wat er met het geld bereikt kon worden.

Iets anders. Onlangs heeft het kruispunt van de N208 met de Wagenweg op de grens van Haarlem en Heemstede groot onderhoud gekregen. Nu is er een bushalte geplaatst op een exact verkeerd gekozen locatie waardoor het verkeer extra moet weven, en daardoor het verkeer zich meer op 1 rijstrook op gaat stellen bij de voorliggende vri, waardoor de cyclustijd weer onnodig toeneemt. Al met al heeft 1 verkeerde beslissing een hoop gevolgen teweeggebracht die men allemaal had kunnen voorkomen door er even wat diepgaander over na te denken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door harry » ma 27 dec 2010, 13:54

^^ Het kan natuurlijk ook zijn dat er andere overwegingen waren, zoals het aantal oversteekbewegingen die buspassagiers moeten maken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » ma 27 dec 2010, 16:06

Jij weet het niet, ik ook niet, maar oversteekbewegingen voor buspassagiers verminderen lijkt mij hier geen plausibele reden. Als je op de locatie van de bushalte durft over te steken mag je blij zijn als je het overleeft. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rene » ma 27 dec 2010, 16:08

mavas schreef:Is dat nou wel zo goed voor de verkeersveiligheid?
Nee, natuurlijk niet. Deze krappe bocht vanaf het R'plein komende is vragen om grote moeilijkheden. Maar ja, dit gedrocht moest en zou er zonodig van Haarlem komen...
mavas schreef:Onlangs heeft het kruispunt van de N208 met de Wagenweg op de grens van Haarlem en Heemstede groot onderhoud gekregen. Nu is er een bushalte geplaatst op een exact verkeerd gekozen locatie waardoor het verkeer extra moet weven, en daardoor het verkeer zich meer op 1 rijstrook op gaat stellen bij de voorliggende vri, waardoor de cyclustijd weer onnodig toeneemt. Al met al heeft 1 verkeerde beslissing een hoop gevolgen teweeggebracht die men allemaal had kunnen voorkomen door er even wat diepgaander over na te denken.
OV is toch het meest heilige in dit land ? Het is een politiek tot godverheven doel op zich geworden, in plaats van een mogelijk (en meestal volstrekt ontoereikend) middel. :facepalm:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Vinny » ma 27 dec 2010, 20:54

Nee, natuurlijk niet. Deze krappe bocht vanaf het R'plein komende is vragen om grote moeilijkheden. Maar ja, dit gedrocht moest en zou er zonodig van Haarlem komen...
Hoe had jij het dan aangelegd? Ik zie heel weinig mogelijkheden om de bocht te verruimen eerlijk gezegd. En de bochten bij Halfweg zijn nou ook niet echt dat je zegt: daar rij je met 100 even door heen... (dus wat dat betreft past het wel bij de "200")

Ik ben zelf juist erg blij dat het een dubbelbaans flyover wordt (had dat niet verwacht). Dit kan echt helpen om de verkeersdruk in Haarlem beter te verdelen IMO.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door harry » di 28 dec 2010, 10:34

mavas schreef:oversteekbewegingen voor buspassagiers verminderen lijkt mij hier geen plausibele reden. Als je op de locatie van de bushalte durft over te steken mag je blij zijn als je het overleeft.
Dat is dan toch juist een reden om een bushalte aan te leggen op een hoek van het kruispunt waar mensen niet hoeven over te steken?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » wo 20 jul 2011, 23:19

Er zijn wat ontwikkelingen mbt het kruispunt N205 - Prins Bernhardlaan. Deze is in beheer en onderhoud bij de gemeente Haarlem. Niet zo heel lang geleden is de Schipholweg-west al aangepakt (lees: gedegradeerd) van een 70 km/h-weg naar een 50 km/h-weg en met een drempel en met een extra verkeerslicht voor een onzinnige oversteek.
Nu wil men ook de oostzijde aanpakken door er een drempel voor de VRI aan te leggen en de busstrook door te trekken zodat er een exclusieve rechtsafstrook voor autoverkeer ontstaat (in de huidige situatie deelt de bus de ruimte met het autoverkeer rechtsaf, maar gebruikt de bus nooit de busstrook omdat de communicatie met de VRi niet goed loopt). Daarnaast wil men de dubbele linksaffers vanuit de A9 gezien iets verlengen. Voor de rest zijn er geen aanpassingen gepland (helaas). Op de website van de gemeente is het mogelijk om op deze plannen in te spreken tot 18 augustus, dus wie iets anders wil dan hierboven geschetst zou ik zeker aanraden gebruik te maken van de inspraak. Zie http://www.haarlem.nl/haarlem-a-z/bouwp ... -fietspad/

Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rene » do 21 jul 2011, 0:26

Vanaf de A9 komende moet de linksaffer in de ochtendspits VEEL meer groen krijgen, ten koste van de Schipholweg Haarlem-uit.
Wie daar dagelijks in de ochtend komt weet wel wat ik bedoel: de linksaffer vanaf de A9 krijgt amper 5 auto's groen (was tot voor 4 maanden geleden overigens meer), terwijl stad-uit naar de A9 zo belachelijk veel groen krijgt, dat alle andere richtingen vele seconden lang voor een leeg kruispunt staan op te hopen.

Die drempels zijn bij dergelijke grote kruispunten vreselijke ondingen. Ik dacht toch dat inmiddels dat beleid was omgebogen - in elk geval in Zuid-Holland ?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » do 21 jul 2011, 1:06

Ja, maar dit is gemeente Haarlem he. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Attietattie » do 21 jul 2011, 7:33

Die drempel heeft totaal geen functie. Er staat een digitale RLC die ook de snelheid meeneemt. Die kast remt mij meer af dan welke drempel ook.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rene » do 21 jul 2011, 8:39

Die busbaanverlenging is overigens complete kolder. Het probleem in de avondspits is dat nota bene de rechtsafbeweging te weinig groentijd heeft, waardoor alles opstroopt. In plaats van er een busbaan naast te leggen kan beter worden voorzien in een 2e strook rechtsaf, in combinatie met een betere inregeling van de regeling qua groenfase. Dan is de hele file in de avondspits opgelost en kan de bus gewoon zonder problemen van de rechtsafstrook gebruik maken.

Bovendien kunnen de rechtsaffers zich dan veilig opstellen zonder het andere verkeer te hinderen. Op dit moment sorteren rechtsaffers vaak vroegtijdig voor op de busstrook, om daarmee in elk geval het overige verkeer de ruimte te geven. In dit plan wordt dat onmogelijk gemaakt door een stom heuveltje. Kortom: de N205 staat straks helemaal vierkant vast. Heeft de provincie daar geen mening over ? Moet de provincie niet inspreken om die ellende ongedaan te krijgen, om daarmee grote ongevallen op haar eigen N205 te voorkomen ??

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door captain007 » do 21 jul 2011, 10:25

Rene schreef:Vanaf de A9 komende moet de linksaffer in de ochtendspits VEEL meer groen krijgen, ten koste van de Schipholweg Haarlem-uit.
Wie daar dagelijks in de ochtend komt weet wel wat ik bedoel: de linksaffer vanaf de A9 krijgt amper 5 auto's groen (was tot voor 4 maanden geleden overigens meer), terwijl stad-uit naar de A9 zo belachelijk veel groen krijgt, dat alle andere richtingen vele seconden lang voor een leeg kruispunt staan op te hopen.
Ook 's avonds is dit een probleem. Ik moet daar altijd linksaf en dat is een grote ellende, waardoor ik tegenwoordig liever bij knooppunt Rottepolderplein wel even een extra lusje maak om over de Schipholweg/Boerhaavelaan te rijden. Het is een combinatie van veel te korte groentijd en te korte voorsorteervakken. Nu komt het namelijk regelmatig voor dat er file voor het kruispunt staat, omdat auto's die linksaf willen slaan het verkeer blokkeren wat rechtdoor de stad in wil rijden. Wat mij ook opvalt is dat de afslaande richting aan de overzijde (van N205 vanuit Haarlem naar de Prins Bernhardlaan) eerder groen krijgt dan de richting N205 vanuit de A9 richting Schalkwijk.
Men had dit natuurlijk al veel langer kunnen weten, aangezien het niet verwonderlijk is dat veel mensen naar Schalkwijk moeten, aangezien daar toch wel 31.000 mensen wonen, waarvan het grote deel in Amsterdam en omgeving werkt en dus 's ochtends de stad uit gaan en 's middags weer de stad in.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Haarlem e.o.

Bericht door boe! » do 21 jul 2011, 11:10

De inspraakperiode loopt nog, dus ik neem aan dat jullie daar gebruik van gaan maken?

Kunnen ze dat fietspad dat van de Amerikaweg naar de Prins Bernhardlaan loopt niet in een tunneltje leggen? Dat scheelt ook weer een verkeersstroom.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rein » do 21 jul 2011, 11:54

mavas schreef:Nu wil men ook de oostzijde aanpakken door er een drempel voor de VRI aan te leggen en de busstrook door te trekken zodat er een exclusieve rechtsafstrook voor autoverkeer ontstaat (in de huidige situatie deelt de bus de ruimte met het autoverkeer rechtsaf, maar gebruikt de bus nooit de busstrook omdat de communicatie met de VRi niet goed loopt).
Grappig, dit is dus op dit moment (nog) zo'n kruising waar de bus zich op een strook voor rechtsaf moet voorsorteren om daarna niet af te slaan, maar legaal (?) rechtdoor mag. Zie hier.

Overigens lijkt er genoeg ruimte om er nog een strook rechts naast te leggen waar afslaand verkeer op kan gaan voorsorteren en de huidige rechtsafstrook tot 100% busbaan kan worden gepromoveerd.
mavas schreef: Daarnaast wil men de dubbele linksaffers vanuit de A9 gezien iets verlengen.


Een beetje zinloos is dat als ik de reacties van o.a. René en Captain007 lees. Die dubbele linksaffer lijkt mij al best lang en kan al behoorlijk wat wachtende auto's bevatten. Maar ja, eens/ooit willen die toch echt een keer linksaf slaan. M.a.w.: de VRI moet de linksaffers wel voldoende tijd geven om daadwerkelijk en masse door te kunnen rijden. Als dat eenmaal geregeld is, dan lijkt het me op zich geen probleem als dit verkeer eens wat langer op een groen licht moet wachten (als ander verkeer daarmee beter/sneller zou doorstromen).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rene » do 21 jul 2011, 12:48

Rein schreef:Grappig, dit is dus op dit moment (nog) zo'n kruising waar de bus zich op een strook voor rechtsaf moet voorsorteren om daarna niet af te slaan, maar legaal (?) rechtdoor mag. Zie hier.
Het kan nog veel sterker. Een rechtsaffer waar de bus legaal linksaf mag...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door captain007 » do 21 jul 2011, 14:28

boe! schreef:De inspraakperiode loopt nog, dus ik neem aan dat jullie daar gebruik van gaan maken?
Ik heb inderdaad via de inspraakknop op de website al aangegeven dat men nog eens goed moet kijken naar de afstelling van de VRI. Naar mijn idee veranderd er niet veel door de nieuwe situatie, wat met een betere VRI afstelling wel te realiseren is. Punt is wel dat men dan ook naar de VRI bij de Amerikaweg/Boerhaavelaan moet kijken of er geen file op de Amerikaweg ontstaat door de grotere stroom verkeer bij een andere afstelling.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » do 21 jul 2011, 19:54

Rene schreef:Heeft de provincie daar geen mening over ? Moet de provincie niet inspreken om die ellende ongedaan te krijgen, om daarmee grote ongevallen op haar eigen N205 te voorkomen ??
De provincie is niet gekend in deze situatie, althans tot vorige week niet, voor zover ik weet. Ook de provincie mag dus inspreken via de website. Daarnaast is er een overleg volgende week waar dit onderwerp besproken wordt, waar ook de provincie bij is. Ik neem aan dat jij al van de inspraakmogelijkheid gebruik hebt gemaakt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rein » do 01 dec 2011, 12:03

*** Schopje ***

De omgeving van de kruising van de N201 en de N208, net in Heemstede en bijna in Haarlem, gaat voor langere tijd op de schop. Hoewel het geen strandseizoen is, zal dit naar mijn inschatting tot ernstige verkeershinder gaan leiden in deze stedelijke omgeving. Dit kruispunt is ook op rustige momenten enorm zwaar belast en echt veel alternatieve doorstromende wegen zijn er nu ook weer niet in deze buurt. Het is immers niet voor niks dat er hier twee N-wegen dwars door de bebouwde kom lopen.
haarlemsdagblad.nl schreef:Herenweg bij Haarlem gaat weken dicht

HEEMSTEDE-HAARLEM - Het begin van de Herenweg, op de grens van Haarlem en Heemstede, gaat half januari op de schop, evenals het kruispunt Zandvoortselaan-Lanckhorstlaan in Heemstede. Het kruispunt gaat zo’n zes weken dicht, het begin van de Herenweg gaat tien weken op slot.

Om het doorgaand verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen en het centrum van Heemstede bereikbaar te houden, worden omleidingsroutes ingesteld en aanvullende maatregelen getroffen om ongewenst sluipverkeer te voorkomen.

De gemeente is nog druk bezig om de omleidingsroutes in kaart te brengen die onder meer op de gemeentelijke website http://www.heemstede.nl worden gepubliceerd met een kaartje.

Dit alles heeft te maken met het opknappen van de Herenweg, waarmee Heemstede vorig jaar is begonnen.
Zie ook hieronder:
heemstede.nl schreef:In de periode 2011-2015 wordt de gehele Herenweg opnieuw ingericht. Er komen vrijliggende fietspaden, parkeerstroken en oversteekplaatsen, en het asfalt wordt vervangen. Daarnaast wordt de riolering vervangen. Het werk wordt in vier fasen uitgevoerd. Fase 1 is in juni 2011 afgerond, als het weer meewerkt start fase 2 op 16 januari 2012.

Fase 2: deel Koediefslaan - grens Haarlem
Fase 2 gaat maandag 16 januari 2012 van start. Als het weer het toelaat, zal het werk eind maart gereed zijn. In deze tweede fase wordt het deel van de Herenweg tussen Koediefslaan tot aan de gemeentegrens met Haarlem aangepakt. In verband met de werkzaamheden wordt het kruispunt Herenweg/Zandvoortselaan/Lanckhorstlaan (N201) gedurende circa zes weken geheel afgesloten voor alle verkeer.

Werkzaamheden
Het werk vindt zowel onder als boven de grond plaats. De riolering wordt vervangen, het kruispunt krijgt een nieuwe inrichting en nieuwe verkeerslichteninstallatie, en het westelijke (brede) wegdeel bij de oversteek Adriaan Pauwlaan – Laan van Rozenburg wordt voorzien van verkeerslichten. Daarnaast worden er nieuwe fietspaden aangelegd. Net zoals bij fase 1 wordt het werk uitgevoerd door KWS-Infra.

Gehele afsluiting
De uitvoering van het werk is voor het verkeer ingrijpend. Om technische redenen en om het werk in korte tijd af te kunnen maken en zo de periode van overlast zo kort mogelijk te houden is gekozen voor een gehele afsluiting van het het werk. De werkzaamheden aan de kruising Herenweg/Lanckhorstlaan/Zandvoortselaan inclusief het deel van de Herenweg van deze kruising tot aan de Koediefslaan duren naar verwachting circa zes weken (tot eind februari). Daarna gaat het kruispunt en het wegdeel tot Koediefslaan weer open.

Het wegdeel vanaf het kruispunt tot aan de grens met Haarlem wordt tegelijkertijd onderhanden genomen. Dit deel van de Herenweg is naar verwachting tien weken afgesloten (tot eind maart). De startdatum en duur van de werkzaamheden kunnen uiteraard afwijken als op dat moment de weersomstandigheden het werk belemmeren.

De herinrichting op hoofdlijnen
Het plan omvat in hoofdzaak de volgende onderdelen:

* Het vervangen van de verkeersregelinstallatie op de kruising met de Zandvoortselaan en de Lanckhorstlaan.
* Het aanpassen van de verkeersregeling. Om de wachttijd zo kort mogelijk te houden en de doorstroming te verbeteren is gekozen voor:
1. het vervallen van de noordelijke voetgangersoversteek over de Herenweg bij dit kruispunt; voor deze voetgangers zijn alternatieven voorhanden: oversteken via de zuidzijde of bij de Adriaan Pauwlaan;
2. fietsers in alle richtingen tegelijk groen; dit betekent tevens dat de fietsers vanaf de Lanckhorstlaan zich voor alle richtingen rechts op de weg zullen opstellen. De huidige situatie waarbij rechtsafslaand verkeer over de fietsstrook moet, vervalt hiermee.
* Het aanbrengen van een verkeersregeling op de kruising Laan van Rozenburg / Adriaan Pauwlaan / Herenweg. Hierbij wordt alleen de oversteek over de westelijke rijbaan (aan de kant van de Laan van Rozenburg) met verkeerslichten geregeld. Dit omdat de baan hier uit twee rijstroken bestaat. De oostelijke baan (aan de kant van Adriaan Pauwlaan) bestaat uit één rijstrook waardoor oversteken makkelijker gaat. De inrichting in de middenberm, met de hekjes blijft gelijk.
* De asfaltrijbanen worden versmald.
* Vrijliggende of aanliggende (verhoogde) fietspaden van rood asfalt.

Planning Herenweg in 4 fasen
De reconstructie van de Herenweg verloopt in vier fasen:

Fase 1: Rotonde Kerklaan/Eykmanlaan/Herenweg tot en met de Koediefslaan. Uitvoering februari-juni 2011.
Fase 2: Koediefslaan tot aan de Wagenweg. Uitvoering begin 2012.
Fase 3/4: Rotonde Kerklaan/Eykmanlaan/Herenweg tot aan Bennebroek. Voorbereiding (inclusief inspraak) in 2012. Uitvoering: nog niet bekend.

Plaats reactie