Haarlem en omgeving

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Vinny » di 09 okt 2012, 21:46

Op sommige kaarten zie je een geplande verbindingsweg tussen de Schipholweg en de Spanjaardslaan of de Westelijke Randweg. Zou dat niet veel verkeersproblemen kunnen oplossen?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » di 09 okt 2012, 21:58

^^ Ja, maar te lang, dus te duur, dus niet realiseerbaar. De krant vraagt juist kosteneffectieve maatregelen, lange tunnels zijn dat niet ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rein » do 25 okt 2012, 9:44

haarlemsdagblad.nl schreef:HAARLEM - De eerste stap op weg naar een Oostelijke Randweg lijkt gezet. Het college heeft de provincie gevraagd de verbreding van de Waarderweg te financieren. Tegenstanders eisen een onderzoek naar de gevolgen van deze verdubbeling van het aantal rijbanen in de Waarderpolder.

Oppositie tekent zich binnen en buiten de gemeenteraad af. GroenLinks en Actiepartij krijgen steun van de wijkraden van Haarlem-Noord, Vereniging Behoud de Hekslootpolder en Milieudefensie. Zij allen zien de ontwikkeling met lede ogen aan en denken dat een verbrede Waarderweg meer verkeer zal aantrekken. Als gevolg daarvan voorzien ze een knelpunt op de Schoterbrug en de Vondelweg.

In de ogen van de tegenstanders lijkt het college op termijn ook de deur naar verbreding van de Schoterbrug en de Vondelweg - nu nog eenbaanswegen - open te zetten. De gemeenteraad heeft zich hiertegen echter altijd verzet.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Attietattie » do 25 okt 2012, 10:18

^^ Hoho, niet alle wijkraden in Haarlem-Noord zijn tegen! Er zijn er ook die vòòr zijn en gewoon mee willen denken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » do 25 okt 2012, 10:22

Verbreding van de Waarderweg is (los van de emotionele tegenstand) niet noodzakelijk op dit moment. Die weg kan het verkeer makkelijk verwerken. Bottlenecks voor de 'oostelijke randweg' zijn de VRI's bij de Schoterbrug. Maar dat is mijns inziens nu niet urgent. Haarlem heeft nu keihard betere oost-westverbindingen nodig (N200 met hoge capaciteit, goede N205-N208-verbinding en goede N208noord-N201oost-verbinding).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Vinny » do 25 okt 2012, 18:14

Aangezien Haarlem een vrij langwerpige stad is betekent dat dus grootschalige stedelijke ingrepen toepassen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » vr 26 okt 2012, 10:55

Wellicht dat dat dan maar eens moet ja. Langzamerhand wordt die noodzaak voor grootschalige ingrepen steeds groter in de stad. Of iets met tunnels doen kan ook nog, maar dat kan Haarlem zelf niet bekostigen, het is eigenlijk een arme stad.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » vr 26 okt 2012, 20:26

Door het nieuws over het noordelijke deel van de Oostelijke Randweg, worden alle tegenstanders wakker, en gooien nog even een eis op tafel over de vermeende 'snelweg' door het oostelijke deel van Haarlem:
Vrees voor 'snelweg' door Haarlem-Oost

HAARLEM - Wijkraad Parkwijk-Zuiderpolder wil alleen instemmen met het doortrekken van de Prins Bernhardlaan richting Waarderpolder als de weg wordt verdiept.

De wijkraad vreest dat de Prins Bernhardlaan een snelweg dwars door een woongebied wordt als ze in de toekomst deel gaat uitmaken van een oostelijke randweg.
Ze wil daarom dat de weg - over de hele lengte - van Schipholweg tot Amsterdamsevaart - verdiept wordt aangelegd als de weg wordt doorgetrokken. ,,Dat kan in de vorm van een tunnel, maar ook als verdiepte bak’’, zegt wijkraadsecretaris Bernard Felix. ,,Ik snap dat het een paar centen kost, maar dat is een investering in de toekomst.’’
De wijkraad heeft het plan inmiddels kenbaar gemaakt aan de gemeente. Die heeft het als eenendertigste plan toegevoegd aan een eerder dit jaar vastgestelde verzameling van dertig toekomstvisies, waaruit uiteindelijk een masterplan voor heel Haarlem-Oost moet voortkomen.
Felix: ,,Zonder verdieping zullen wij ons blijvend verzetten tegen het doortrekken van de Prins Bernhardlaan.’’
Bron: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal ... t?lref=sll
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rein » vr 26 okt 2012, 21:27

Die eerste zin alleen al. Alsof zij een beslissende stem hebben ofzo. :facepalm:

Ik kan me best voorstellen dat ze niet op zo'n weg zitten te wachten, maar wie wel? Maar dan een tunnel of verdiepte bak claimen, is wel erg hoog inzetten.

Trouwens, die weg is nu reeds 2x2, hetgeen dat men (blijkbaar) vreest is dat die 2x2 weg nog wat drukker wordt. En om die reden een tunnel eisen....... :dontknow:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door captain007 » ma 29 okt 2012, 22:59

Vanavond heb ik voor het eerst ondervonden wat voor drama het is in het centrum door de afgesloten brug. Ik wilde mijn auto bij de gevangenis parkeren dus ik moest die straat in waar iedereen in wilde. Er stond al een hele rij op de linker voorsorteerstrook bij het verkeerslicht op de Amsterdamsevaart. Daar had ik geen trek in en dus maar even aso gedaan en illegaal via het verkeerde voorsorteervak bij de volgende VRI er em tussen gepropt (zoals massaal werd gedaan) :dyn_hyp:
Ik zag overigens ook dat het tijdelijke eenrichtingsverkeer op de Catharijnebrug massaal wordt genegeerd. Op de Koudenhorn heeft men de voorsorteerstrook voor linksaf vanaf het noorden afgesloten, maar er wordt gewoon regelmatig alsnog linksaf geslagen. Ik hoorde van een oom van mij die daar woont dat er in de eerste week nog een verkeersregelaar stond, maar die had een dagtaak aan het terugsturen van mensen. Na de eerste week schijnt de verkeersregelaar niet meer te zijn teruggekomen, dus al die afzettingen en borden staan er nu dus voor pietje puk bij. Echt kansloos verhaal qua doorstroming in Haarlem op het moment...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » zo 04 nov 2012, 13:30

Vanmiddag om 17.00 uur gaat de Prinsenbrug in de N200 weer open.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Attietattie » do 15 nov 2012, 7:59

Nuttige belijning. :nuts:
Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rein » vr 18 jan 2013, 23:02

In Haarlem is de laatste dagen een relletje ontstaan, omdat de wethouder van verkeer, Van Doorn, niet in Haarlem blijkt te wonen. Deze persoon van Groen Links huize woont in Amersfoort, maar doet voorkomen alsof hij in zijn appartement in Haarlem woont. Hier wordt hij echter nooit gesignaleerd en bovendien zijn er andere signalen (overvolle brievenbus, geen gordijnen) dat hij daar niet woont en slaapt. Vele Haarlemmers kunnen zijn bloed vanwege zijn linkse verkeersbeleid wel drinken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Haarlem e.o.

Bericht door boe! » za 19 jan 2013, 9:21

^^ En hij reist met zijn auto op en neer van Amersfoort naar Haarlem? :duck:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rein » ma 28 jan 2013, 13:25

Vierhonderdduizend? :schrikreactie:
haarlemsdagblad.nl schreef: HAARLEM - Haarlem heeft vierhonderdduizend fietsparkeerplaatsen nodig. Vooral in de binnenstad is de overlast van de her en der geparkeerde fietsen de laatste jaren enorm gegroeid.

Ondernemers hebben er last van en de rommelig gestalde fietsen geven mensen een onveilig gevoel.

Alleen al in de Haarlemse binnenstad zouden er 8.500 fietsparkeerplaatsen bij moeten komen. Maar de uitbreiding van het aantal voorzieningen is niet voldoende. ,,De overlast van fietsparkeren is vooral een gedragsprobleem’’, vindt de Fietserbond.

,,Mensen vinden een fietsenstalling gauw te ver lopen en te veel moeite om naartoe te gaan. Ze zetten hun fiets daar neer, waar ze hem kwijt kunnen.’’

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Attietattie » ma 28 jan 2013, 13:40

Gestalde fietsen geven een onveilig gevoel? :dontknow:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Haarlem e.o.

Bericht door sirdanilot » ma 28 jan 2013, 13:53

Geen hond gaat zijn fiets in een stalling zetten om vervolgens nog ver te lopen. De oplossing lijkt me om gewoon op straat losse fietsrekjes te plaatsen met telkens plek voor ongeveer 5 fietsen of zo, en dat op regelmatige afstand van elkaar.

Als ik op bezoek ga bij mensen die in de binnenstad wonen (ik woon er zelf niet maar veel mensen die ik ken wel) zet ik vaak ook mijn fiets maar lukraak ergens neer, want er is niet echt plek. Of als ik even een turkse pizza wil halen of zo, nergens geen fietsenrekken om hem effe neer te zetten. Dat kan inderdaad anders, maar níet in de vorm van megastallingen !!

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 jan 2013, 14:30

Een typisch gevalletje van niet nadenken over een plan en een eerste ingeving blind willen invoeren. Ik mag toch hopen dat de gemeente Haarlem niet in dit absurde idee mee gaat...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rein » ma 28 jan 2013, 15:09

Ze hebben wel een wethouder voor verkeer van Groen Links huize, dus vrees maar het ergste..........

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » ma 28 jan 2013, 17:49

400.000 plaatsen???? Dat moet haast wel een tikfoutje zijn.

Overigens is er nog iets nieuws te melden. De afgelopen jaren is er gewerkt aan een regionaal mobiliteitsfonds, waar Haarlem, Heemstede, Zandvoort en de gemeente Bloemendaal aan meedoen.

Uit onderstaand raadssstuk:
http://bis.haarlem.nl/infomanp/bijlagen ... =444245518
In maart en april 2011 hebben de raden van de gemeenten in Zuid-Kennemerland de Regionale Bereikbaarheidsvisie “Zuid-Kennemerland, bereikbaar door samenwerking” onderschreven ( Reg.nr. 2011/65494). Voor de uitvoering van de Regionale Bereikbaarheidsvisie zijn drie vervolgstappen nodig: het verder uitwerken van de als prioriteit aangemerkte maatregelen, het organiseren van de financiering en het nader vormgeven van de samenwerking. Dit raadsvoorstel omvat deze stappen.
Na het doorlezen blijkt er feitlijk niet heel veel spannends in te staan. Het enige wat wel interessant is:
5. Aanpak acute knelpunten ringstructuur Haarlem
Een volwaardige ringstructuur voor de auto om Haarlem heen vereist grote ingrepen, denk aan
noordwaartse doortrekking Prins Bernhardlaan en Mariatunnel. Het is echter mogelijk eerder
knelpunten aan te pakken, waarbij de belangrijkste zijn de verbreding van de Waarderweg, de
kruisingen met het stedelijk wegennet nabij de Schoterbrug en de kruising Schipholweg/Prins
Bernhardlaan.

7. Vervolgonderzoek N201/Cruquius
Bouwt voort op lopend onderzoek o.l.v. de provincie. Doel is betere doorstroming binnen en
dosering van het verkeer aan de rand van de bebouwde kom.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Haarlem e.o.

Bericht door boe! » ma 28 jan 2013, 19:16

sirdanilot schreef:Geen hond gaat zijn fiets in een stalling zetten om vervolgens nog ver te lopen. De oplossing lijkt me om gewoon op straat losse fietsrekjes te plaatsen met telkens plek voor ongeveer 5 fietsen of zo, en dat op regelmatige afstand van elkaar.
Dat hebben ze in Amersfoort gedaan, maar daar zet nog steeds iedereen zijn fiets ongeveer voor de ingang van de winkels. In mijn wijk heb je een multifunctioneel centrum en een klein winkelcentrum. Fietsenrekken in overvloed, maar toch pleurt men die fietsen direct naast de ingang van het MFC. De Fietsersbond heeft gelijk: het is inderdaad een gedragsprobleem.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Vinny » ma 28 jan 2013, 19:35

Fietsen buiten de rekken verbieden en op geregelde tijden in de aanhanger flikkeren en op een industrieterrein neerzetten. Zo doen ze dat in Amsterdam, en het werkt :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Palance » ma 28 jan 2013, 19:41

Ik vind die grote fietsenstallingen juist heel prettig en maak er graag gebruik van. Met een stukje meer lopen is niets mis. Zijn er eigenlijk van die stallingen in Haarlem? (zoals je ze hebt in de centra van Roosendaal, Roermond, Middelburg, etc)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » ma 28 jan 2013, 20:12

^^ Er is in ieder geval 1 gratis (grote) stalling voor fietsen in Haarlem, meer ken ik er eigenlijk niet (omdat ik niet op veel andere plaatsen de stad per fiets in ga).
Daarnaast kun je juist op diverse plaatsen prima je fiets buiten kwijt, op de plaats waar je moet zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rein » do 31 jan 2013, 12:43

Enge linkse gast....... :nuts: (met nog een heel klein beetje realiteitszin).
haarlemsdagblad.nl schreef:HAARLEM - Slechts drie insprekers trokken woensdagavond naar het stadhuis om kritiek te uiten op de Parkeervisie van de gemeente Haarlem. Wethouder Rob van Doorn (GroenLinks, parkeren) was dan ook blij met het resultaat.

De wethouder had het liefst het parkeren overal in de stad vergunningplichtig willen maken. ,,Want dan heb je een instrument om het parkeren te beheersen, maar ik kreeg de hele stad over me heen dus dat is niet doorgegaan.’’ Blij is hij met het feit dat niemand protesteert dat de Oude Groenmarkt autoluw wordt gemaakt en dat de tarieven voor het parkeren in de straten in de binnenstad fors omhoog gaan.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door captain007 » do 31 jan 2013, 12:52

Ben blij dat het vergunninghouders gedeelte niet is doorgegaan. De parkeertarieven in het centrum boeien mij persoonlijk niet echt. Als ik echt naar het centrum ga dan neem ik wel vanuit huis de zuidtangent of ik parkeer de auto bij de gevangenis waar je buiten het echte dure centrum parkeert.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Haarlem e.o.

Bericht door waldo79 » do 31 jan 2013, 14:14

Een vriend van mij woont vlakbij de Amsterdamse Poort in het gratis gedeelte. Ik weet het wel met zomerse dagen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rene » do 31 jan 2013, 15:27

Ach, Haarlem gaat wat mij betreft dezelfde weg als Amsterdam: met een grote boog eromheen, gewoon niet meer winkelen in gemeenten met een graai-parkeerbeleid.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Haarlem e.o.

Bericht door mavas » za 02 feb 2013, 15:46

Haarlem en Heemstede na 30 jaar akkoord met mobiliteitsfonds
Laatste update 1 februari 2013 17:22

HAARLEM - ’Een historisch besluit’ vindt de VVD in Haarlem het instellen van een verkeersfonds. Haarlem, Heemstede, Bloemendaal en Zandvoort hebben hier dertig jaar over gepraat.

De gemeenteraden van Haarlem en Heemstede debatteerden donderdag over de oprichting van het fonds waaruit tal van ringwegen en tunnels - deels - worden betaald. Zandvoort is al eerder akkoord gegaan, Bloemendaal neemt donderdag een besluit. Haarlemmerliede en Spaarnwoude is afgehaakt.
Bron: http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal ... s?lref=sp3
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Haarlem e.o.

Bericht door Rein » do 07 feb 2013, 21:00

Ik lees trouwens hier dat er in het mobiliteitsfonds in 15 jaar twintig miljoen euro wordt gestort. Zo'n 13,6 miljoen komt voor rekening van Haarlem, de andere gemeentes samen zo'n 6 miljoen. Bijzonder in deze is dat Haarlem zijn bijdrage voor de komende jaren gelijk maar even halveert. :dontknow:

Over de precieze plannen heb ik nog maar weinig gezien, muv van de mogelijke plannen van de Mariatunnel (tussen grofweg de N205 aan de oostkant van De Spaarne en de N208) en de Duinpolderweg (N205-N206, voor 95% buiten de betreffende gemeentes gepland).

Kortom, ik vind het allemaal maar vaag.

Plaats reactie