Aanpak weginfra Groningen (stad)

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Aanpak weginfra Groningen (stad)

Bericht door Chris » wo 06 dec 2006, 19:24

Voor de ring Groningen staan nogal wat verbeteringen op het programma. Een overzicht.

Afbeelding

Knooppunt Julianaplein
mogelijke variant:
Afbeelding

Afbeelding

A7 Euvelgunne tracé
Afbeelding

Ring Zuid A7
Afbeelding

Ring Noord, ongelijkvloerse kruising
Afbeelding

Afbeelding

ongelijkvloerse kruising N355 Friesestraatweg
Ter vervanging van de huidige zeer drukke rotonde bij de nieuwbouwwijk Reitdiep, aan de noordwestkant van Groningen.
Afbeelding

Fase I:
Afbeelding

Fase II:
Afbeelding

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » wo 06 dec 2006, 23:10

En dan meende ik ergens ook nog iets gelezen te hebben over een studie om de complete ring oost ongelijkvloers te maken... Groningen is goed bezig als dit allemaal lukt :lol:

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 07 dec 2006, 20:26

Fantastisch nieuws inderdaad! Goed als dit alles wordt uitgevoerd. Hopelijk wordt de gehele Ring binnen afzienbare tijd ongelijkvloers. Tegenover het niet aanleggen van de Zuiderzeelijn (waar ik geen problemen mee heb) lijkt me letterlijk wel de weg vrij om in ieder geval het knooppunt Julianaplein op de schop te nemen zoals huidige impressies al aangeven. Ik geloof dat Peys met de aanpak van het plein wel overstach is gegaan.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 09 dec 2006, 11:23

Dit zijn tenminsten dingen waar de automobilist wat aan heeft! :)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 30 jan 2007, 20:07

Afbeelding

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 30 jan 2007, 20:44

Hmmm. Ik wist niet dat ze al zo ver gevorderd waren met de bouw van dat nieuwe tracé.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 30 jan 2007, 22:02

Dit is nog wel een leuke website over het Euvelgunnetracé met o.a. een detailplanning:
:arrow: http://www.verkeersprojecten.nl/euvelgunnetrace/

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 30 jan 2007, 23:16

Zand moet zich nog zetten tot feb 2008 :roll:
Dat duurt nog wel ff voordat het eerste zwarte goud gelegd gaat worden

Albert Einstein
dorpsstraat

Bericht door Albert Einstein » wo 31 jan 2007, 10:35

nog over t julianaplein: hoe doet men dat met het lokale verkeer van de Wijert richting Stad? Ik zie daar geen tunneltjes voor

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 31 jan 2007, 15:59

René schreef:Hmmm. Ik wist niet dat ze al zo ver gevorderd waren met de bouw van dat nieuwe tracé.
Dat wist ik ook niet. :)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 31 jan 2007, 16:16

Ik wel...
(Ze zijn in december begonnen met de grondwerken, als ik het me goed herinner.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » do 01 feb 2007, 0:01

harry schreef:Ik wel...
(Ze zijn in december begonnen met de grondwerken, als ik het me goed herinner.)
Correct, een paar weken na de voorlichtingsdag.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 01 feb 2007, 1:34

Leuk, een trompetje. Maar als ik het goed begrijp is "rechtdoor" OWN... mag dat wel zomaar in Nederland? :twisted:

Je hoort mij niet klagen hoor, mooie oplossing!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 feb 2007, 10:02

Maar als ik het goed begrijp is "rechtdoor" OWN...
Nou dat is ook nog een 2x2 ongelijkvloerse weg...

In Groningen vind men meer trompetjes tussen N wegen trouwens... :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 01 feb 2007, 10:10

In Groningen snappen ze het klaarblijkelijk wèl: ongelijkvloersheid zorgt voor een betere doorstroming dan allerlei rotondetjes en wegversmallinkjes.

Wel vreemd voor een stad die tegelijk een tram wil aanleggen...

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » do 01 feb 2007, 10:16

Alain schreef:In Groningen snappen ze het klaarblijkelijk wèl: ongelijkvloersheid zorgt voor een betere doorstroming dan allerlei rotondetjes en wegversmallinkjes.

Wel vreemd voor een stad die tegelijk een tram wil aanleggen...
Denk dat ze dondersgoed in de gaten hebben dat voor het verkeer wat om groningen heen moet (transit) of wat van veraf komt, dat de tram daar geen effect heeft. Tram is vooral bedoeld om de overbelaste buslijnen (lijn 15 in de spits elke 5 minuten een bus (rijden ook nog diverse touringcars dan mee naast alle gelede citaro's) zit nog steeds stampvol) te vervangen, temeer omdat hij meer capiciteit heeft.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 01 feb 2007, 13:02

Ik ben overwegend positief! Als Groningen de hele ring ongelijkvloers krijgt op een goede manier en ze een tramlijn aanleggen die rendabel is, vind ik het petje af voor Groningen! :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 01 feb 2007, 13:10

Vinny schreef:
Wel 2x2, niet ongelijkvloers ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 01 feb 2007, 13:22

Kaaiman schreef:Ik ben overwegend positief! Als Groningen de hele ring ongelijkvloers krijgt op een goede manier en ze een tramlijn aanleggen die rendabel is, vind ik het petje af voor Groningen! :D
Een rendabele tramlijn aanleggen zal nooit gebeuren, maar Groningen is zeker goed bezig. Mooi om te zien bij een stad die me toch na aan het hart ligt. :)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 01 feb 2007, 19:59

Chris schreef:
Vinny schreef:
Wel 2x2, niet ongelijkvloers ;)
Het eerste stuk wel: 2 ongelijkvloerse aansluitingen (Driebond en N360).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 03 feb 2007, 11:23

Alain schreef:In Groningen snappen ze het klaarblijkelijk wèl: ongelijkvloersheid zorgt voor een betere doorstroming dan allerlei rotondetjes en wegversmallinkjes.
Inderdaad! Daar kunnen andere steden nog een voorbeeld aan nemen!

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » za 03 feb 2007, 13:11

Mooi nieuws inderdaad! Wat ik alleen niet helemaal snap is dat men eerst
Driebond aanlegt, terwijl Julianaplein in mijn ogen een groter knelpunt is. Tuurlijk, bij het huidige Europaplein sta je in de spits ook wel even te wachten, maar bij Julianaplein is er echt sprake van file. Vergeleken bij de Randstad stelt het nog steeds geen klap voor, ik vind 6 minuten vertraging om daarna in volle vaart verder te kunnen heel schappelijk in de spits :P.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 03 feb 2007, 15:34

René schreef:Hmmm. Ik wist niet dat ze al zo ver gevorderd waren met de bouw van dat nieuwe tracé.
Ik wist niet eens dat dit al in aanleg was...
Donateur Vereniging Wegenforum

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 03 feb 2007, 23:09

Schenker schreef:Mooi nieuws inderdaad! Wat ik alleen niet helemaal snap is dat men eerst
Driebond aanlegt, terwijl Julianaplein in mijn ogen een groter knelpunt is. Tuurlijk, bij het huidige Europaplein sta je in de spits ook wel even te wachten, maar bij Julianaplein is er echt sprake van file. Vergeleken bij de Randstad stelt het nog steeds geen klap voor, ik vind 6 minuten vertraging om daarna in volle vaart verder te kunnen heel schappelijk in de spits :P.
Driebond heeft men de ruimte, en men kan het aanleggen zonder al te veel hinder voor het verkeer (dat gaat nog via het Europaplein, en dan het oude trace), dus dat is redelijk te doen, Julianaplein zit je met een ruimte probleem, word een ingewikkeld knooppunt, en je moet heel goed plannen, omdat er voor het verkeer geen alternatieven zijn... Vermoed zelfs dat Groningen eerst het grootste gedeelte van de West/Noord/Oost ring ongelijkvloers wil hebben, voordat men met het Julianaplein bezig gaat. (waar absoluut plannen voor zijn, zie de startpost van dit topic)

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 04 feb 2007, 12:15

Ik lees net op http://www.ringgroningen.nl dat men voor het Julianaplein een tunnel wil graven (Centrum-A28). Andere plannen worden niet genoemd, maar er wordt ook niks bevestigd. Dat mooi ogende geheel met al die flyovers zal het wellicht niet worden.

Inderdaad is men drukker met de west- noord- en oostring, net als met het ONW. Mooi dat het netwerk als geheel onder handen wordt genomen. Ze zeggen blijkbaar niet voor niks "er gaat niets boven Groningen";).

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 04 feb 2007, 15:47

Beide tunnels liggen er al :lol: Heeft men bij het groot onderhoud (als noorderling kun je die chaos van 1 complete rijbaan van de Ring Zuid vast wel herinneren) al neergelegd, men is in de oksel van de A7 ri Drachten en de A28 al bezig met voorbereidende werkzaamheden

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » zo 04 feb 2007, 19:15

Die grootscheepse uitbouw van het Julianaplein houdt overigens júist rekening met de aanleg van die tunneltjes, daardoor kan het geheel met een tweede verdieping bovenop de huidige N7 volledig ongelijkvloers worden. Ik vind overigens dat de gemeente en de provincie zich voortvarend inzetten voor de verbetering van het netwerk hier in Groningen. De huidige aanpassingen die in drie hoeken van de ring plaatsvinden gaan al een heleboel problemen verhelpen. Als er een duidelijke strategie komt om de boel binnen 15 jaar compleet ongelijkvloers te hebben en de verbindingen met Assen en Leek 3+3 dan maak ik een hele diepe buiging.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 05 feb 2007, 16:30

Wel goed dat ze daar al goed rekening met de toekomst houden en het nog netjes weten te realiseren ook.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » zo 11 feb 2007, 18:33

Schenker schreef:Ik lees net op http://www.ringgroningen.nl dat men voor het Julianaplein een tunnel wil graven (Centrum-A28). Andere plannen worden niet genoemd, maar er wordt ook niks bevestigd. Dat mooi ogende geheel met al die flyovers zal het wellicht niet worden.

Inderdaad is men drukker met de west- noord- en oostring, net als met het ONW. Mooi dat het netwerk als geheel onder handen wordt genomen. Ze zeggen blijkbaar niet voor niks "er gaat niets boven Groningen";).
Ik weet niet wanneer de Zuidtangent in de planning zat, want daarvoor was de uitbouw van het Julianaplein eerder het alternatief. Ik voorzie deze ook voor de langere termijn. Peijs heeft geloof ik wel aangegeven het punt te willen aanpakken.

Hopelijk komt deze er ook, want naar dit project zie ik het meeste uit!

Het Julianaplein wordt geloof ik in twee fases aangelegd. Eerst die twee tunneltjes onder de A7 door van de A28 de stad in. In de tweede fase zouden de fly-overs komen. In de impressies zie je die tunneltjes ook al verwerkt. veel stellen die tunneltjes overigens niet voor.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » zo 11 feb 2007, 18:57

Men was dit weekend trouwens hard aan de gang met de aansluiting A7-West met de Ring West, de afrit vanaf Drachten richting het plein was ook dicht. Naast de A7 zie je al enorme hopen zand liggen, om straks de afrit te verlengen. Valt me op dat in het Noorden RWS altijd die mobiele matrixborden gebruikt bij wegwerkzaamheden, op stukken in midden/zuid nederland, waar geen gewone matrix hangt, worden deze ook niet ingezet. Maakt het erg duidelijk, en wie dan de afzetting nog over het hoofd ziet is echt aan het slapen....