Aanpak weginfra Groningen (stad)

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 26 mar 2007, 21:28

Bron: RtvNoord

Zuidelijke ringweg Groningen moet 'op poten'

Afbeelding

GRONINGEN - Het college van burgemeester en wethouders van Groningen willen de zuidelijke ringweg 'op poten zetten'. Daar moet dan weer een weg onder komen. De constructie is te vergelijken met die bij het Hoendiep.

Het verkeer dat de stad in wil kan over de nieuwe weg, terwijl iedereen die verder wil op de snelweg bovenlangs kan. Op die manier zou het verkeer op de zuidelijke ringweg in de toekomst niet verder hoeven vastlopen, zoals nu het geval is tijdens de spitsuren. Het project mag maximaal 520 miljoen euro kosten.

Het college trekt overigens ook nog extra geld uit voor het verkeer in de stad zelf. Er komt 4,5 miljoen euro extra voor betere doorstroming én verbetering van de verkeersveiligheid in de wijken.

-------------------------------------------------------------

Bron: Gemeente Groningen

College investeert in duurzaam verkeer en vervoer in Groningse wijken

Het Groningse college van B&W zet de komende jaren in op een duurzaam verkeersbeleid. De focus ligt daarbij op het verkeer en vervoer in de wijken. Het college wil onder meer fors investeren in het fietsverkeer, meer kwaliteit in het openbaar vervoer, en P+R. De verkeersveiligheid rond basisscholen en veilige schoolhuisroutes krijgen eveneens een impuls.

Dit alles staat in de nieuwe beleidsnota ‘Duurzame mobiliteit 2007-2010’. Voor deze plannen vraagt het stadsbestuur een voorlopig krediet van bijna tien miljoen euro aan de gemeenteraad.

In de wijken komt meer oog voor verkeersproblemen. Het stadsbestuur wil de te nemen maatregelen samen met ouders, leerkrachten en andere betrokkenen vormgeven. Ook wordt verkeersveiligheid direct meegenomen in nieuwbouwplannen. Voor de fietsers zet het college in op een goede kwaliteit fietspaden en voldoende fietsenstallingen.

De nieuwe plannen moeten zorgen voor minder autoverkeer in de binnenstad. Daarvoor ziet het college mogelijkheden voor de Park and Ride-voorzieningen aan de rand van de stad. Er komen nieuwe P+R’s bij Hoogkerk, de Euroborg en Zernike. Ook moeten de P+R’s beter gaan aansluiten op het openbaar vervoer en op termijn de Regiotram. Deze tram moet eerst tussen het hoofdstation en Zernike gaan rijden.

Het college wil het autoverkeer op de ring van Groningen beter laten doorstromen. B&W zetten in op een planstudie naar de zuidelijke ringweg, inclusief een variant op een ringweg ‘op poten’. Doel van deze plannen is uitbreiding van de capaciteit van de hoofdwegen. In de binnenstad zijn echter de grenzen aan de groei van de automobiliteit in zicht. Daarom zet het college daar in op het stimuleren van het openbaar vervoer, P+R en het fietsen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 27 mar 2007, 0:20

De site ringgroningen is overigens ook geheel vernieuwd, erg interessant! Ik kon niet bij de bijeenkomst over het Julianaplein zijn vanavond maar ik zie dat ze al zo'n mooie interactieve projectkaart hebben toegevoegd.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 27 mar 2007, 9:09

Dat gaat waarschijnlijk over de 'eerste fase', de aanleg van die tunneltjes van de A28 onder de A7 door van en naar de stad.

Ik ben meer benieuwd naar die eventuele 'tweede fase'. Die impressies zijn al een aantal keer voorbij gekomen.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 27 mar 2007, 11:00

Een 2e fase zal waarschijnlijk ingrijpend zijn dat men daarmee wacht tot de ring west/noord/oost capiciteit extra gekregen hebben, zodat men zonder al te veel problemen de ring zuid dicht kan zetten. Dus vermoed dat projecten als de afrit bij de ring west, kruising ring west/noord en N355 en knp driebond eerst klaar zijn voor men het julianaplein aanpakt

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 27 mar 2007, 11:32

Er moet dan nog veel water door de Hunze stromen voordat het zover is. Er zijn nog talloze kruisingen gelijkvloers op de ring.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 27 mar 2007, 14:52

Ring West nog 2 bij vinkhuizen, die leveren weinig problemen op, de kruising ring Noord/West is men al mee bezig, de kruising Ring Noord - Bedummerweg staat ook op het programma. Ring Oost zijn plannen voor, maar concreet nog niets gezien, op driebond/knp driebond na..

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 27 mar 2007, 16:35

DjIdee schreef:Ring West nog 2 bij Vinkhuizen
En eentje bij Kostverloren, en eentje bij Martiniplaza.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » di 27 mar 2007, 17:45

Martiniplaza verdwijnt al (tezamen met de ombouw van aansluiting RingWest op de A7/RingZuid)
Vinkhuizen zijn er 3 inderdaad, en de Friesestraatweg/Kostverloren zit ook op die kant, 4 in totaal, ze vallen mij nooit niet zo op (mede ook omdat die van Vinkhuizen van die halve aansluitingen zijn, richting Noorden kun je zo doortuffen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 mar 2007, 18:49

De vertraging bij Vinkhuizen viel mij altijd mee (heb enige tijd hier regelmatig langsgereden.) Vooral omdat het richting Zuidhorn maar een linksaffer was, en het doorgaande verkeer wel kon blijven rijden.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 27 mar 2007, 20:44

DjIdee schreef:Martiniplaza verdwijnt al (tezamen met de ombouw van aansluiting RingWest op de A7/RingZuid)
Wordt deze rotonde onder de A7 door dan vervangen door een ongelijkvloerse configuratie? Nu is het nog een Leenderheide-aansluiting.

En wat voor zin heeft het om de A7 deels om te bouwen om vervolgens de boel weer op de schop te nemen? Tenzij de Martiniplaza op de westring zit.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 27 mar 2007, 21:53

praatpaal schreef:
DjIdee schreef:Martiniplaza verdwijnt al (tezamen met de ombouw van aansluiting RingWest op de A7/RingZuid)
Wordt deze rotonde onder de A7 door dan vervangen door een ongelijkvloerse configuratie? Nu is het nog een Leenderheide-aansluiting.

En wat voor zin heeft het om de A7 deels om te bouwen om vervolgens de boel weer op de schop te nemen? Tenzij de Martiniplaza op de westring zit.
Op één van de projectpagina's van de 'minder interessante' eerste fase kun je ontwaren dat tezamen met het laan corpus den hoorn/A7 plan de huidige VRI martiniplaza gehalveerd wordt en het Vrijheidsplein aan de Concourslaan-kant geblokkeerd. Dit moet allemaal de doorstroming gaan verbeteren.

Ik wil nogmaals herhalen dat, toen ik even in gesprek was met een RWS-meneer tijdens de infoavond in de herfst van afgelopen jaar, het vage plan naar voren kwam dat men heeft om ook een parallelbanen-structuur op de rest van de zuidelijke ringweg toe te passen. Net als de onlangs voltooide structuur ten oosten van het Europaplein (die nog wel aangesloten moet worden op het nieuwe tracé A7). Dat deze parallelbanen ónder een nieuwe N7 op palen komen te liggen lijkt me niet eens zo'n gek idee, hoe dit alles aangelegd kan worden zonder de ring voor enkele jaren te moeten afsluiten is een andere vraag. Tegen die tijd moet ik ook maar eens gaan verhuizen, gezien het feit dat ik zó dicht op de ring woon dat de lichten me de slaapkamer in schijnen heb ik niet zo'n zin in de overlast ;)

PS. het 'palenplan' past volgens mij prima bij het bestaande plan voor de ombouw van het Julianaplein, ik zal het eens in illustrator proberen aan te geven...

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » wo 28 mar 2007, 0:01

There ya go: de zaak is wat indicatief, de parallelrijbanen kun je ónder het viaduct denken. De aansluiting aan de Hereweg is het geen probleem, parallel én hoofdrijbanen kunnen vanuit alle richtingen die afslag bedienen (waarbij je vanaf de A7-west er bij het vrijheidsplein al afgaat). Richting het vrijheidsplein moet er nog wel een uitwisselingsmogelijkheids komen voor de zuid/oost-west richting. Mijnsinziens voldoet een 2+2-2+2 systeem hier bij aanleg nog wel, waarbij rekening wordt gehouden met uitbreidingsmogelijkheden...

Afbeelding

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » wo 28 mar 2007, 13:32

Dat bovenstaande kaartje lijkt inderdaad de uitwerking van dat eerder uitgevoerde ontwerp van een geheel uitgebouwd knooppunt Julianaplein.

Wat verder googlen levert deze impressie op:
Afbeelding

Verder nog wat oudere platen die alweer verdwenen waren:
Afbeelding

Afbeelding

* Ah, Ik ken Koesj nu ook van Skyscrapercity ;) *[/img]
Laatst gewijzigd door praatpaal op wo 28 mar 2007, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » wo 28 mar 2007, 14:37

Heyyy die impressie had ik nog nooit gezien, waar komt die vandaan?

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » wo 28 mar 2007, 16:20

Gewoon bij Google en intikken: 'Julianaplein Groningen'.
Als het goed is rechtsonder de eerste pagina al.

Ik kan hem nog niet zo plaatsen, maar het lijkt me dat het om dit project gaat. Ik moet eerlijk zeggen, het ziet er indrukwekkend uit!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 30 mei 2007, 13:29

Kruispunten oostelijke ringweg op de schop

GRONINGEN - De vier kruisingen in de oostelijke ringweg in de stad Groningen worden ongelijkvloers. De weg gaat daarvoor binnen drie jaar op de schop.

Het verkeer wordt nu nog met stoplichten in goede banen geleid, maar dat gaat te vaak fout volgens de provincie. Dagelijks rijden er tienduizenden auto's over de weg en regelmatig zorgt dat voor ongelukken.

De ingrijpende aanpassing kost 35 miljoen euro. Dat bedrag komt voor een groot deel van de rijksoverheid. In 2020 moeten alle werkzaamheden zijn voltooid.

De provincie had al langer het plan om de weg aan te pakken, maar omdat het een Rijksweg betrof, had de provincie er weinig zeggenschap over. Inmiddels heeft de provincie de weg overgenomen.
Goed nieuws! De oostelijke ringweg kent een slechte doorstroming nu, doordat de verkeerslichten niet op elkaar zijn afgesteld.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 30 mei 2007, 14:36

Daar hebben ze het tenminste wel door. Lekker stedelijke oplossingen. :)

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » do 31 mei 2007, 14:09

Betekent dat alle (gelijkvloerse) kruisingen aan de oostkant nu worden aangepakt?

Hier is trouwens een kleine animatie te zien van een stukje Julianaplein. Lang is het niet. Hij staat onderaan de site. Wel leuk om het zo te zien via Realplayer:

Afbeelding

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... %26hl%3Dnl

Chris
Moderator

Re: Aanpak weginfra Groningen (stad)

Bericht door Chris » wo 21 nov 2007, 14:14

GRONINGEN - De oostelijke ringweg in de stad heeft een groene golf. Automobilisten die een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur aanhouden, hebben sinds maandag de meeste verkeerslichten mee.

Het syteem werd maandagmorgen ingevoerd. Dat betekent dat de verkeerslichten bij de afslagen Lewenborg, Kardinge, Beijum-Zuid en bij Hornbach met elkaar in verbinding staan.

De provincie, die sinds kort eigenaar is van de weg, denkt dat de groene golf veel voordelen biedt. Zo rijdt het verkeer niet alleen rustiger door, ook wordt, door de constante snelheden, de uitstoot van CO2 gereduceerd.

Het gaat overigens wel om een tijdelijke maatregel. Over twee jaar worden de kruisingen ongelijkvloers gemaakt.
Mooi. Je staat daar soms lang te wachten.