Rotterdam: Verlengde Zuiderparkweg.

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

mb90
verkeersader

Rotterdam: Verlengde Zuiderparkweg.

Bericht door mb90 » zo 14 jan 2007, 19:05

In Rotterdam-Zuid wordt de huidige Zuiderparkweg verlengd naar de Vinex-wijken Carnisselande & Portland. Sinds 28 november 2006 is men de leidingen in de grond aan het verleggen. Dit duurt tot 1 april 2007. Dan brengt Gemeentewerken Rotterdam grond aan op de plaats waar de weg komt te liggen. Dit blijft 1 jaar zo liggen, zodat men vanaf april 2008 de weg aan kan leggen. Het is alleen nog niet bekend wanneer de tunnel onder de A15 wordt aangelegd en dus de verlengde Zuiderparkweg klaar is.

Hieronder is een luchtfoto van het tracé van de verlengde Zuiderparkweg (met wel 1 fout, want de Vrijenburgweg moet de Heulweg zijn):
Afbeelding
:arrow: Rood = Zuiderparkweg
:arrow: Geel = Driemansteeweg (onder) en toegangswegen naar de Drechterweide en de sportcomplexen
:arrow: Grijs = Havenspoorlijn
:arrow: Bruin = Fietspaden.

Opvallend aan dit tracé is dat de tunnelbak voor onder de Havenspoorlijn langs de A15 er al ligt en dat de rotonde met de Rhoonse Baan ook al klaar is.
Hieronder staat daarvan een luchtfoto:
Afbeelding
In de groene vierkantjes zijn de rotonde en de tunnelbak te zien.

Hieronder staat een link naar de site van Gemeentewerken Rotterdam over de verlengde Zuiderparkweg met bovenaan een link naar het inrichtingsplan (als pdf bedstand):
http://www.gw.rotterdam.nl/smartsite229 ... yle=100197

Op dat inrichtingsplan valt te zien dat er 4 rotondes op deze weg komen en dat deze weg veel groen om zich heen krijgt. Ook valt erop te zien dat de Charloisse Lagendijk in tweeen wordt gedeeld en dat het deel waar de Zuiderparkweg komt een fietspad wordt. Ook is te zien dat de Driemansteeweg aan zal sluiten op de Zuiderparkweg. De Zuiderparkweg zal denk ik, gezien de andere wegen in de omgeving met 2x1 worden aangelegd. De rest van de Zuiderparkweg is tussen Zuidplein en metrostation Slinge 2x2 en het laatste stukje vanaf de Slinge is 2x1.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 14 jan 2007, 19:55

Toevallig was ik hier vanmiddag. Je kon al ruwweg een lijn trekken vanaf die rotonde, onder het viaduct door, langs het tankstation Baris verder naar het noorden. Ik dacht dat er wel eerst sprake was van een aansluiting op de A15.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 jan 2007, 6:44

De tunnel is er inderdaad al, daar kwam ik een jaar geleden achter toen ik goed zicht had vanaf het spoor (een ritje met de stoomtrein). Het mag ook eens tijd worden dat die weg aangelegd wordt, maar daarover wordt al jaren gezeurd, zelfs nog voordat er ook maar 1 paal voor Carnisselande de grond in ging. Ik vind het alleen niet zo prettig dat er nu 2 rotondes nét achter elkaar zitten.

En wanneer de A15 eindelijk wordt verbouwd (dus een beter verbinding met Rotterdam komt)? Tsja... :dontknow:

Die rotonde nu:
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 15 jan 2007, 9:33

Dat zal wel in 2009 zijn dan, dan wordt de A15 over dat hele traject verbouwd. Het oude tunneltje bij Smitshoek zit er ook nog in ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 15 jan 2007, 16:34

Palance schreef:Die rotonde nu:
Afbeelding
De Leicon-blokken blijven wel populair in de regio Rotterdam, als ze zelfs op nieuwe rotondes worden toegepast. :D

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 jan 2007, 17:31

Ik zal eens kijken of het me morgen lukt wat plaatjes te schieten van de Zuiderparkweg e.o.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » ma 15 jan 2007, 18:27

Info uit de eerste hand:
Het bestek dat op dit moment in uitvoering is betreft het schonen van het terrein, het dempen en graven van sloten en het aanbrengen van een voorbelasting (zand). Het traject betreft het Rotterdamse deel t/m rotonde Driemanssteeweg.
Op enkele plaatsen zal geen voorbelasting worden aangebracht (o.a. ivm aanwezige leidingen die kunnen vervormen/verzakken). Hier zal in de definitieve situatie opgehoogd worden met licht materiaal zodat de belasting op leidingen beperkt blijft.

Het laatste stuk, vanaf rotonde Driemanssteeweg tot rotonde Rhoonse Baan zal pas uitgevoerd worden wanneer de A15 verbreed wordt. Dat zal nog wel even duren.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 jan 2007, 18:40

Hm, dus een doortrekking tot de Charloisse Lagendijk? Die is sinds de opening van de Rhoonse Baan pas op slot gegaan (een knip). En ik denk niet dat men weer op veel verkeer zit te wachten op dat (smalle) stukje tussen de Zuiderparkweg en de Heulweg. Verkeer uit Rhoon en Barendrecht naar Rotterdam zal hier zeer zeker gebruik van gaan maken.
De knip zal ten westen van de kruising liggen. Dan wordt het nog druk voor de Driemanssteeweg.

Die laatste paar 100 meter onder de A15 moeten er maar zo snel mogelijk komen.

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » ma 15 jan 2007, 19:27

Het zal wel de Langenhorst een stuk rustiger maken, maar de mensen op de Charloisse Lagendijk zullen er minder blij mee zijn (behalve tankstation Baris op de Charloisse Lagendijk, want daar komt de Zuiderparkweg dan langs).
Nu dus maar hopen dat de A15 snel verbreed wordt en dat de Charloisse Lagendijk dus rustiger wordt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 15 jan 2007, 20:55

De omwonenden zijn voor een verbreding omdat dan een extra lokale weg mogelijk wordt.
Moeten we vaker doen zo ! 8-)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 16 jan 2007, 6:52

Ik vermoed zelf dat deze nieuwe weg de knip zal vormen in de Charloisse Lagendijk om alsnog verkeer te voorkomen dat de smalle dijk (voor een deel) neemt. En dat je van de dijk de nieuwe weg niet op kan en v.v. Omdat verkeer naar Portland en Carnisselande nu de Langenhorst neemt is er inderdaad een hoop van omwonenden dat deze weg er snel zal komen. Helaas gaat alles ... ontzettend... traaaaaaaaaaaag.. :zzz:

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 16 jan 2007, 12:44

Ondergetekende schreef:Ik zal eens kijken of het me morgen lukt wat plaatjes te schieten van de Zuiderparkweg e.o.
Bij deze dus: De Zuiderparkweg vanaf de Vaanweg tot aan het 'eindpunt' bij metrostation Slinge inclusief wat foto's van de werkzaamheden daar. Vervolgens een aantal foto's van de werkzaamheden genomen vanaf de Charloisse Lagendijk. Duidelijk is te zien hoe de beide takken van de Havenspoorlijn op deze nieuwe weg zijn voorbereid. Nu nog die 200 meter naar de andere kant van de A15. Met excuses voor de soms slechtere kwaliteit, het weer zat niet echt mee.

http://www.xs4all.nl/~egavic/ASN/16-01-07/album/

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » di 16 jan 2007, 14:07

De foto's zijn toch nog aardig gelukt, ondanks het slechte weer. Toen ik 2 weken geleden voor het laatst op de Charloisse Lagendijk was waren de bomen volgens mij nog niet gekapt, dus er zit al vooruitgang in.
Overigens wilde ik aankomend weekend daar foto's gaan maken, maar nu Palance ze al heeft gemaakt is dat niet meer nodig. Ik zal wel als het een keer in een weekend beter en warmer weer wordt soms gaan kijken hoe het ervoor staat en dan zal ik er (als er iets verandert is) foto's van maken.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 16 jan 2007, 14:12

Ik kom ook regelmatig daar, dus ik kijk ook af en toe eens. En wie weet zetten we zonder het te weten elkaar wel op de foto ;)

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 16 jan 2007, 19:19

Palance schreef:Ik vermoed zelf dat deze nieuwe weg de knip zal vormen in de Charloisse Lagendijk om alsnog verkeer te voorkomen dat de smalle dijk (voor een deel) neemt. En dat je van de dijk de nieuwe weg niet op kan en v.v. Omdat verkeer naar Portland en Carnisselande nu de Langenhorst neemt is er inderdaad een hoop van omwonenden dat deze weg er snel zal komen. Helaas gaat alles ... ontzettend... traaaaaaaaaaaag.. :zzz:
Inderdaad, de VZPW zal een knip vormen in de Charloisse Lagedijk. Alleen (brom)fietsers kunnen dan doorrijden. Ter plaatse van de knip zullen keervoorzieningen voor autoverkeer op de Charloisse Lagedijk worden aangebracht.

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » vr 02 feb 2007, 17:22

Ik heb vandaag een nieuwe recente foto gemaakt van de verlengde Zuiderparkweg. Deze is vanaf een zijstraatje van de Charloisse Lagendijk richting de huidige Zuiderparkweg. Overigens staan er nu op de Charloisse Lagendijk 3 grote dikke palen op de plek van de knip (dus tussen de begraafplaats en de verlengde Zuiderparkweg).

Dit is de foto:
Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 02 feb 2007, 18:29

Dat gaat hard, mb90.

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » vr 02 feb 2007, 18:45

Palance schreef:Dat gaat hard, mb90.
Dat vond ik zelf ook wel. Ik had gedacht dat er nog wat bomen stonden, maar echt alles is weg.

Het was vanaf de Krabbedijkestraat nog wel een raadsel om op de plek van de foto te komen, want het Kalverpad (= het fietspad tussen de Krabbedijkestraat en de plek waar ik stond) was ook dicht en dat was niet van te voren aangegeven. En aangezien het fietspad over de oude Havenspoorlijn ook nog niet open was werd dat dus een tochtje door het park over allerlei grindweggetjes die soms ook nog steil en blubberig waren. Uiteindelijk kwam ik bij het viaduct van de Havenspoorlijn weer op de Charloisse Lagendijk terecht. Deze was overigens richting de knip helemaal bedekt met blubber. Hierdoor kon ik geen foto maken van de palen die bij de knip stonden.

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » zo 11 mar 2007, 17:13

Aanstaande dinsdag ga ik hier weer een kijkje nemen met mijn camera. Ik zag namelijk vandaag dat een ander deel van de Charloisse Lagendijk vanaf morgen t/m 30 maart ook wordt afgesloten. Daardoor werd ik weer nieuwsgierig naar de voortgang van de werkzaamheden aan de verlengde Zuiderparkweg en van de werkzaamheden aan het deel van de Charloisse Lagendijk wat al een tijdje afgesloten is.

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » di 13 mar 2007, 17:32

Ze zijn weer aardig opgeschoten met de werkzaamheden. Het hele traject tussen de bestaande Zuiderparkweg en de Charloisse Lagendijk is een grote zandvlakte. Vandaag waren ze bezig op het zand, wat ze precies aan het doen waren weet ik niet.
Verder heb ik vanmiddag 2 foto's van de huidige werkzaamheden gemaakt.

De zandvlakte richting de A15 vanaf een pad langs de verlengde Zuiderparkweg:
Afbeelding

De zandvlakte richting de huidige Zuiderparkweg vanaf een zijstraatje van de Charloisse Lagendijk (dit is dezelfde plek als van de laatste foto van een maand geleden):
Afbeelding

Ergens in de zomer ga ik denk ik weer een kijkje nemen.

mb90
verkeersader

Re: Rotterdam: Verlengde Zuiderparkweg.

Bericht door mb90 » vr 17 aug 2007, 14:50

Omdat het alweer half augustus is en de laatste update van half maart was leek het mij weer tijd voor een update. Daarom heb ik vandaag een aantal foto's gemaakt van de huidige stand van zaken.

De route om de locaties van de foto wat duidelijker te maken. De route begint bovenin en eindigt bij het einde van de Driemansteeweg.
http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... ab864d9529

De verlengde Zuiderparkweg vanaf het einde van de huidige Zuiderparkweg:
Afbeelding

Het bord over de werkzaamheden:
Afbeelding

De huidige Zuiderparkweg mag op dit stuk ook wel een reconstructie krijgen:
Afbeelding

De Zuiderparkweg richting het noorden gezien vanaf de voormalige Havenspoorlijn:
Afbeelding

De Zuiderparkweg richting het zuiden gezien vanaf de voormalige Havenspoorlijn:
Afbeelding

Hierna ging ik naar fietspad wat naar het Kalverpad leidt, maar deze hield ineens op. Leuk dat men dat van te voren aangeeft :wijsvinger:
Afbeelding

De Zuiderparkweg richting de A15 gezien door een hek naast de Charloisse Lagendijk:
Afbeelding

De Zuiderparkweg richting het noorden gezien vanaf de Charloisse Lagendijk (hier stond ik de vorige 2x ook):
Afbeelding

De Zuiderparkweg richting het noorden gezien vanaf het eind van het Kalverpad:
Afbeelding

Bij de kruising tussen het Kalverpad en de Charloisse Lagendijk moet nog flink gesnoeid worden:
Afbeelding

Hier moet uiteindelijk de Driemansteeweg doorlopen naar de Zuiderparkweg:
Afbeelding

Dit is de Driemansteeweg. Hier moet uiteindelijk al het doorgaand verkeer wat nu over de Charloisse Lagendijk rijdt rijden. Zoals te zien is is deze weg een stuk breder dan de Charloisse Lagendijk:
Afbeelding

Waarschijnlijk volgt er in de Herfstvakantie (= van 22 t/m 26 oktober) weer een update.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » vr 17 aug 2007, 17:48

MB90 schreef: De huidige Zuiderparkweg mag op dit stuk ook wel een reconstructie krijgen
Gaat ook gebeuren! Reconstructie van het bestaande deel wordt meegenomen in de woonrijp fase. Dit betreft volgens mij het stuk van oldegaarde tot einde, in ieder geval vanaf Slinge tot einde huidige weg.

Zie ook:
http://www.gw.rotterdam.nl/smartsite229 ... yle=100197

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » vr 17 aug 2007, 18:42

Gelukkig, want die weg is best wel hobbelig. Net als het fietspad, wat niet geasfalteerd is, maar tegels heeft.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 19 aug 2007, 13:26

Leuke foto's. Sinds de opening van de Rhoonse Baan kom ik eigenlijk niet meer over dit stuk van de Charloisse Lagendijk, al woon ik er vlakbij. Een paar weken terug was ik er nog wel even, maar kon toen weinig bijzonders ontdekken.

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » za 02 feb 2008, 21:10

Nadat de laatste update van augustus 2007 was leek het mij wel weer tijd voor een nieuwe update. ;)

Het gaat van noord naar zuid en het begint dus bij metrostation Slinge. Hier wordt de huidige Zuiderparkweg tussen de Oldegaarde en de verlengde Zuiderparkweg. Dat is op 16 januari jl. begonnen en het is snel gegaan.
Zo ziet namelijk de Zuiderparkweg eruit ten noorden van metrostation Slinge:
Afbeelding

En zo naast het metrostation en vlak voor de kruising met de Slinge:
Afbeelding

Vanaf de Slinge ziet de Zuiderparkweg er richting het noorden zo uit:
Afbeelding

De Zuiderparkweg vanaf het Hijkerveld in de richting van de Slinge:
Afbeelding

De zandvlakte voor de verlengde Zuiderparkweg vanaf het Hijkerveld:
Afbeelding

De verlengde Zuiderparkweg vanaf de Sliedrechtstraat onder het metroviaduct:
Afbeelding

Toen ben ik via een omweg naar het fietspad op de oude Havenspoorlijn gelopen. Hier zag ik na het metroviaduct weer de zandvlakte van de verlengde Zuiderparkweg richting het noorden:
Afbeelding

De verlengde Zuiderparkweg richting het zuiden vanaf datzelfde fietspad:
Afbeelding

De weg voor de werkwagens naar het noorden:
Afbeelding

En dezelfde weg, maar nu naar het zuiden:
Afbeelding

Via dit fietspad, de Smitshoekseweg en de Charloisse Lagendijk kwam ik bij het Kalverpad. Hier ligt de verlengde Zuiderparkweg er nog groener bij:
Afbeelding

Bij de kruising met de Charloisse Lagendijk is nog weinig veranderd:
Afbeelding

En tot slot de groene grasvlakte van de verlengde Zuiderparkweg met op de achtergrond de Montevideo en de Erasmusbrug. De figuren bij de graafmachine zijn geen werklieden, maar dat is het plaatselijke tuig. Ik zag later namelijk een flink aantal blaadjes in de lucht vliegen. Wat een stelletje kansloze figuren :neenee: :
Afbeelding

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » za 23 feb 2008, 18:49

Er is aan de Zuiderparkweg tussen de Slinge en de Oldegaarde weer wat veranderd sinds de laatste keer dat ik er was (was 2 februari jl). Er is nu een beetje te zien hoe de weg komt te lopen. Dit is anders dan de oude situatie. Toen lagen de bushaltes bijvoorbeeld dichter bij het metrostation dan waarop het nu lijkt.

De Zuiderparkweg tussen de Slinge en de Oldegaarde gezien vanaf de Slinge:
Afbeelding

Dezelfde Zuiderparkweg, maar nu wat meer richting het metrostation Slinge. De bushaltes lagen vroeger meer naar links en los van weg. Nu lijkt het erop dat ze gewoon langs de weg komen:
Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 23 feb 2008, 18:54

Het werd hoog tijd dat dat stukje Zuiderparkweg eindelijk eens werd verbouwd :kwaad:

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » za 23 feb 2008, 19:04

^^ Inderdaad, de weg was altijd te vergelijken met een hobbelpaard, vond ik. Hopelijk wordt de Zuiderparkweg net zo mooi als de Hillelaan en de Putselaan.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 24 feb 2008, 13:27

mb90 schreef:Dezelfde Zuiderparkweg, maar nu wat meer richting het metrostation Slinge. De bushaltes lagen vroeger meer naar links en los van weg. Nu lijkt het erop dat ze gewoon langs de weg komen:
Klopt. De bushalte wordt een aparte strook naast de opstelstroken voor de nieuwe VRI, zonder fysieke scheiding.
Leuk detail: er worden hoge busbanden toegepast met aanrijdprofiel zodat de instap beter wordt.

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » vr 04 apr 2008, 8:23

Vandeweek zag ik vanuit de metro dat de Zuiderparkweg 2x1 wordt i.p.v. 2x2 wat het was. Het lijkt wel alsof het hier in Rotterdam een gewoonte gaat worden om wegen te downgraden. Bijvoorbeeld op de Oldegaarde, de Slinge, de Strevelsweg en de Dordtselaan is het al gebeurd. Hopelijk blijft de doorstroming wel goed op de Zuiderparkweg.

Overigens lopen op 13 april a.s. de marathonlopers al over de Zuiderparkweg. Nog voordat de weg weer opengesteld is. Hopelijk ligt er dan al een mooie asfaltlaag.