Rotterdam: Verlengde Zuiderparkweg.

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Rotterdam: Verlengde Zuiderparkweg.

Bericht door Palance » zo 31 aug 2008, 19:10

mb90 schreef:Als ik het goed begrijp zegt dit bord dat dit een kruising is waar je gewoon af kan slaan. Volgens mij klopt dat niet helemaal:
Afbeelding
Nee, dit betekent dat je voorrang hebt op het kruisende verkeer. Dat betekent niet per sé dat je er af kan/mag slaan.

Mooie serie. Ik ben er zelf al een tijdje niet meer wezen kijken. Het schiet aardig op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 31 aug 2008, 22:22

ik ik zie zie dubbel dubbel :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 01 sep 2008, 1:26

mb90 schreef:We beginnen dus bij de kruising tussen de Zuiderparkweg en de voormalige Havenspoorlijn:
Afbeelding
Ik zie hier gelijk al een fout. Wanneer fietsers geen voorrang hebben mogen er geen blokken worden toegepast, maar alleen kanalisatiestrepen. Dat is om een beter onderscheid te kunnen maken tussen wel/geen voorrang (eenduidigheid).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 01 sep 2008, 6:47

Ik heb zo'n vermoeden dat dat onderscheid niet vaak gemaakt wordt in de praktijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 01 sep 2008, 9:58

^^ Sterker nog, dat is met afstand de meest genegeerde richtlijn in Nederland, samen met het schilderen van zebrapaden bij VRI's :?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 01 sep 2008, 11:12

Wouter N14 schreef:Sterker nog, dat is met afstand de meest genegeerde richtlijn in Nederland
Hier in het zuiden van Limburg zie ik die fout eigenlijk zelden of nooit. Ik heb zelfs de laatste jaren plekken gezien waar die blokken vervangen zijn door strepen (als correctiemaatregel dus).
Wouter N14 schreef:... samen met het schilderen van zebrapaden bij VRI's :?
Oh? Bedoel je dat er bij een VRI geen zebrapad zou mogen liggen? Als dat zo is, dan wordt die regel inderdaad voor 99% genegeerd...

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 01 sep 2008, 11:18

Limburg ken ik niet, dus mooi om te horen dat het daar beter gaat!

Wat betreft zebra's: het mág wel, bij VRI's, maar het heeft geen voorkeur. En dat is simpel: bij verkeerslichten vloeit er geen voorrangsrecht voor voetgangers voort uit de zebramarkering, omdat bord L2 niet geplaatst mag worden. Dus dan kan je beter ook die hele zebra achterwege laten. Door zebrapaden alleen aan te leggen waar voetgangers daadwerkelijk voorrang hebben (bij de echte oversteekplaatsen dus) benadruk je de waarde er van veel beter.
CROW-Verkeerstekens schreef:Behalve bij verkeerslichten, wordt bij de voetgangersoversteekplaats altijd bord L2 geplaatst. Bij vorkeur wordt dit bord in een middengeleider dan wel boven de rijbaan aangebracht. Bij met verkeerslichten geregelde kruispunten of oversteekplaatsen (GOP) verdienen kanalisatiestrepen de voorkeur boven de zebramarkering.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 01 sep 2008, 16:19

Seat Ibiza schreef:
Wouter N14 schreef:Sterker nog, dat is met afstand de meest genegeerde richtlijn in Nederland
Hier in het zuiden van Limburg zie ik die fout eigenlijk zelden of nooit. Ik heb zelfs de laatste jaren plekken gezien waar die blokken vervangen zijn door strepen (als correctiemaatregel dus).
Hier wel hetzelfde verhaal ja, hoewel ik het toch ook nogal eens mis zie gaan... :roll:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 01 sep 2008, 19:42

Wouter N14 schreef:Limburg ken ik niet,
Dat is de zuidelijkste provincie van Nederland :rofl2:

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 01 sep 2008, 19:55

Wouter N14 schreef:Limburg ken ik niet, dus mooi om te horen dat het daar beter gaat!

Wat betreft zebra's: het mág wel, bij VRI's, maar het heeft geen voorkeur. En dat is simpel: bij verkeerslichten vloeit er geen voorrangsrecht voor voetgangers voort uit de zebramarkering, omdat bord L2 niet geplaatst mag worden. Dus dan kan je beter ook die hele zebra achterwege laten. Door zebrapaden alleen aan te leggen waar voetgangers daadwerkelijk voorrang hebben (bij de echte oversteekplaatsen dus) benadruk je de waarde er van veel beter.
Hoe zit dat als de lichten defect zijn?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 01 sep 2008, 20:22

Ds79m schreef:
Wouter N14 schreef:Wat betreft zebra's: het mág wel, bij VRI's, maar het heeft geen voorkeur.
Dat is wat ik me ook afvroeg. Maakt nogal een verschil dan of er wel of geen zebra ligt!
Palance schreef:Dat is de zuidelijkste provincie van Nederland
Ook ja (en die bedoelde ik inderdaad ;) )
Wikipedia schreef: Limburg kan verwijzen naar:
* In de Lage Landen:
o Limburg (Luik), (Frans: Limbourg), een plaats in de provincie Luik en naamgever van het gebied
o Hertogdom Limburg, één van de Zeventien Provinciën, heden ten dage grotendeels gelegen in de provincie Luik
o Limburg (Verenigd Koninkrijk der Nederlanden), Limburg als één provincie in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1815-1839) en als "Belgische" provincie (1830-1839)
o Hertogdom Limburg (1839-1866), Nederlands Limburg als lid van de Duitse Bond, tot 1866
o Limburg (Nederland), een hedendaagse Nederlandse provincie (1866-heden)
o Limburg (Belgische provincie), een hedendaagse Belgische provincie (1839-heden)

* in Duitsland:
o Graafschap Limburg, bij Limburg an der Lenne, thans Hohenlimburg in Noord-Rijnland-Westfalen
o Limburg an der Lahn, een plaats in Hessen
o Bisdom Limburg, een bisdom in Hessen
o Limburg-Weilburg, een district in Hessen
o Abdij Limburg, of Limburg an der Haardt, een abdijruïne in Rijnland-Palts
o Limburg, een berg met kasteel (ruïne) in Weilheim an der Teck, Breisgau, Baden-Württemberg

* muziek:
o Limburg (nummer), een single van Rowwen Hèze
:mrgreen: (excusez... we zijn beetje erg off-topic...)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 01 sep 2008, 21:05

Seat Ibiza schreef:
Ds79m schreef:
Wouter N14 schreef:Wat betreft zebra's: het mág wel, bij VRI's, maar het heeft geen voorkeur.
Dat is wat ik me ook afvroeg. Maakt nogal een verschil dan of er wel of geen zebra ligt!
Uit alleen de zebrapadmarkering vloeit geen voorrangsregeling! Dat vloeit alleen maar uit bord L2, en dat bord moet altijd gecombineerd worden met een zebrapad. Dus als de VRI uit is, dan hebben voetgangers nooit voorrang, ook niet als er een zebrapad ligt. En juist daarom is het zo onverstandig om maar klakkeloos zebrapaden aan te leggen, omdat je er onnodige verwarring mee creëert.
Afbeelding Verkeersbord L2.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 01 sep 2008, 22:03

^^ Dat bord zie je toch niet als voetganger? Hoe moet je dan weten of je wel of niet op een L2-zebrapad loopt en of je wel of niet voorrang hebt?

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » ma 01 sep 2008, 22:16

mavas schreef:
mb90 schreef:We beginnen dus bij de kruising tussen de Zuiderparkweg en de voormalige Havenspoorlijn:
Ik zie hier gelijk al een fout. Wanneer fietsers geen voorrang hebben mogen er geen blokken worden toegepast, maar alleen kanalisatiestrepen. Dat is om een beter onderscheid te kunnen maken tussen wel/geen voorrang (eenduidigheid).
Dit is inderdaad fout. Zeer opvallend gezien het feit dat men in Rotterdam hier nu juist wel beter op is gaan letten (zie bijvoorbeeld het Marconiplein/Schiedamseweg waar nu gewerkt wordt: daar is het wel goed gegaan).

Het voetgangersbord kun je volgens mij niet missen, dat is in principe het enige vierkante bord bij een zebra, ook al kijk je er van achteren tegenaan.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 01 sep 2008, 22:26

boe! schreef:^^ Dat bord zie je toch niet als voetganger? Hoe moet je dan weten of je wel of niet op een L2-zebrapad loopt en of je wel of niet voorrang hebt?
Dus nog een reden om géén zebrapadmarkering toe te passen als voetgangers geen voorrang hebben :!: Want dat soort grappen veroorzaakt dus al die onduidelijkheid - en al die onnodige conflicten. :rooie:

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » za 08 nov 2008, 16:05

Omdat het vandaag lekker zonnig weer is en ik al een tijdje niet meer geweest was, vond ik het vandaag wel weer tijd voor een fotoupdate. Dit keer vanaf de Charloisse Lagendijk en de Driemanssteeweg.

We beginnen bij de Charloisse Lagendijk t.h.v. van de Zuiderparkweg. Hier is eindelijk vooruitgang te zien, want van het Kalverpad is hier niets meer te zien:
Afbeelding

In eerste instantie zal de Zuideparkweg tijdelijk tot de Charloisse Lagendijk geopend worden, dat is tot hier:
Afbeelding

Op de vorige foto was het deel te zien wat afgesloten zal worden voor auto's. De andere kant blijft tot de opening van de tunnel onder de A15 open voor de auto's:
Afbeelding

De Zuiderparkweg richting de A15:
Afbeelding

Ingezoomd op het rechter deel:
Afbeelding

Nog een laatste blik op de Zuiderparkweg richting de Slinge:
Afbeelding

Zoals ik al zei wordt de Charloisse Lagendijk geknipt voor de auto's. Aan de westkant zal dit als eerste gebeuren en hier is de keerlocatie nu in aanbouw:
Afbeelding

Door de knip zal deze installatie na nog geen 2 jaar hier te hebben gestaan alweer nuttenloos worden. Ook was de installatie niet eens elke avondspits in werking. Dit is de installatie:
Afbeelding

Een stukje verderop ligt de Krabbendijkestraat tussen de Charloisse Lagendijk en Pendrecht open:
Afbeelding

De Krabbendijkestraat komt bij de Charloisse Lagendijk bij deze, op het forum al bekende, wegwijzer:
Afbeelding

Tot slot gaan we nog even naar de Driemanssteeweg. Deze moet ook aansluiten op de Zuiderparkweg. Hier moet nog wel een hoop gebeuren:
Afbeelding

Als afsluiter een overzichtsfoto van een nu nog rustige Driemanssteeweg, de Kortsluitspoorlijn (die sinds kort in gebruik is) en de A15:
Afbeelding
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 08 nov 2008, 16:17

Leuke update weer! Ik ben er ook al een tijdje niet meer geweest. Ik kan niet wachten totdat de weg onder de A15 door is getrokken.

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » di 03 mar 2009, 17:34

Even een subtiel schopje, want afgelopen vrijdag is er weer een nieuwe fase ingegaan. Sindsdien is namelijk de Charloisse Lagendijk geknipt. De plek op de 2e foto van mijn laatste reportage is nu dus autoloos. Als goed is moet, volgens de site van Gemeentewerken Rotterdam, de Driemanssteeweg nu verlengd zijn tot tankstation Baris en wordt er nu gewerkt aan de aansluiting met de verlengde Zuiderparkweg. Dit moet medio april klaar zijn. Ik zal de komende week als het een beetje droog is eens polshoogte nemen. :)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 03 mar 2009, 18:43

De borden die hier in de buurt staan suggereren dat het tijdelijk is (zo'n geel bord). Maar goed, er staat dan ookg een einddatum op :)

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » vr 06 mar 2009, 19:51

Vanmiddag was het hier droog, zonnig, ik had tijd en ik wilde mijn nieuwe fiets testen, kortom genoeg ingredienten om weer eens te kijken bij de verlengde Zuiderparkweg. :) Dit keer vooral foto's van de werkzaamheden rondom de Charloisse Lagendijk.

Ik begin op de Charloisse Lagendijk, komende vanaf de Groene Kruisweg richting de Zuiderparkweg. Bij de kruising met de Krabbendijkestraat wordt iedereen gewaarschuwd:
Afbeelding

Ook op de kruising zelf, met rechts het bekende antieke bord:
Afbeelding

Ik ging de Krabbendijkestraat in. Deze is ook compleet gereconstrueerd en is vrijdag helemaal open gegaan. Sindsdien is ook de Charloisse Lagendijk dicht:
Afbeelding

Daarna kwam ik via de Drechterweide uit bij de Zuiderparkweg:
Afbeelding

Door diezelfde Drechterweide kwam ik toen bij de Charloisse Lagendijk uit. De keermogelijkheid aan de westkant is nu dus klaar en werd ook gelijk gebruikt door een aantal automobilisten die toch verder dachten te kunnen rijden:
Afbeelding

De Charloisse Lagendijk is dus echt geknipt:
Afbeelding

Ingezoomd op de werkzaamheden aan de Zuiderparkweg aldaar:
Afbeelding

Toen ging het naar de Driemanssteeweg. Deze is weer een stuk verlengd en wel vanaf hier :) :
Afbeelding

Bij de toekomstige tunnel van de Zuiderparkweg onder de A15 (wat achter de damwand ligt, waar overigens nu nog veel water ligt en waar ik nu niet echt bijkon) buigt de weg af naar links:
Afbeelding

Een blik op die toekomstige tunnel onder de A15:
Afbeelding

De Driemanssteeweg richting de Charloisse Lagendijk en de Zuiderparkweg:
Afbeelding

Hierna is rechts de aansluiting naar de Zuiderparkweg al te zien:
Afbeelding

De rotonde voor de Zuiderparkweg ligt ook al klaar:
Afbeelding

Maar, bij de onderdoorgang van de Havenspoorlijn wordt nog druk gewerkt:
Afbeelding

Uiteindelijk komt de Driemanssteeweg uit bij tankstation Baris, wat nu dus van 2 kanten bereikbaar is. Ik denk dat die de uiteindelijke toegangsweg zal blijven en dat de kant van de Charloisse Lagendijk dichtgaat om sluipverkeer te voorkomen:
Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 07 mar 2009, 14:44

Mooie reportage! Ik begrijp dus dat je vanaf de Driemanssteeweg uiteindelijk de Charloisse Lagenbdijk bij Baris weer op kunt komen en dus nu niet meer doodlopend is?

Autosnelwegen.net

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » za 07 mar 2009, 16:58

Ja, zolang de twee toegangen tot Baris tankstation open blijven kun je inderdaad 'sluipen' via het tankstation.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 15 mar 2009, 17:05

Op de borden hier in de omgeving hebben ze nogal moeite met het aangeven van de naam van de afgesloten weg. Wat ik o.a.zoal ben tegengekomen in Rotterdam, Barendrecht én Rhoon op de gele borden.

C. Lagendijk
Ch. Lagedijk
Charloisse-Lagendijk
Charloisse Langedijk

Autosnelwegen.net

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 17 mar 2009, 13:01

Een aantal schrijfwijzen op de foto (waaronder ook nog lagedijk met een kleine letter)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De enige juiste spelwijze is: Charloisse Lagedijk. Dit kom ik nou weer niet tegen op de borden.

Tenslotte nog de Rhoonse zijde waar deze Zuiderparkweg op aan zal sluiten (ooit....)

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » vr 10 apr 2009, 20:30

Vandaag ben ik weer eens wezen kijken en ik zag dat de Zuiderparkweg nu open is tot de Driemanssteeweg. :) Deel 1 is nu dus klaar. Nu het belangrijkste deel nog deel 2, het deel onder de A15 door. Ik zal morgen wat foto's plaatsen van de stand van zaken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 10 apr 2009, 21:11

mb90 schreef:Afbeelding
Of die pijlers zijn gemaakt van gatenkaas, of het is hier een zéér criminele schietgevaarlijke buurt... :lol:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 10 apr 2009, 21:12

Heel goed! Ik zag trouwens dat ze hier de bordjes met "Langendijk" erop hebben verwijderd. De rest staat er nog, ook de andere foute bordjes.

@René: Dit ligt bij Pendrecht, nummer 2 van de meest gevaarlijke wijken van Nederland. Dat zegt dus genoeg :)

Autosnelwegen.net

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » za 11 apr 2009, 17:31

De beloofde foto's van gisteren.

Het nieuwste deel van de Zuiderparkweg, gezien vanaf de rotonde bij het Kalverpad:
Afbeelding

Iemand nog prefab bruggen nodig? Ze lagen (en liggen er vast ook nog wel) hier zo voor het oprapen :P :
Afbeelding

De Charloisse Lagendijk is definitief geknipt. Hier is de oversteek van de Zuiderparkweg vanaf Smitshoek gezien:
Afbeelding

En hier was tot voorkort het Kalverpad bij de Charloisse Lagendijk. Nu liggen er wat zwerfkeien:
Afbeelding

De onderdoorgang onder de Havenspoorlijn gezien vanaf de nieuwe rotonde bij de verlengde Driemanssteeweg:
Afbeelding

De nieuwe rotonde voor de Driemanssteeweg (waarop nu ook op het laatste stukje belijning ligt):
Afbeelding

Vanaf hier is er ook nog een aftakking in oostelijke richting. Hier volgt dus nog wat:
Afbeelding

Het deel richting Barendrecht ligt ook al klaar, alleen het belangrijkste ontbreekt nog. De onderdoorgang onder de A15:
Afbeelding

Ingezoomd op die onderdoorgang:
Afbeelding

En tot slot de Zuiderparkweg vanaf het zuidelijke puntje wat nu open is. De plek die op de vorige foto te zien was:
Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 11 apr 2009, 19:38

Keurige serie! Ik ben er zelf al even niet geweest, en zie hoe snel het verandert. Het feit dat de Driemanssteeweg nu op de Zuiderparkweg aansluit, kan de lange wachttijden bij de VRI's op de aansluiting Driemanssteeweg/Groene Kruisweg aardig verminderen (voor verkeer richting Rotterdam, uiteraard). En het industrieterrein is nu eindelijk weer van 2 kanten goed benaderbaar.

Nu nog wachten op de onderdoorgang A15, dan heb ik ook nog iets aan deze verlenging :)

Autosnelwegen.net

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 12 apr 2009, 11:20

Mooie foto's en mooie situatie nu, m'n vader wilt vanmiddag gelijk even kijkje nemen ;). Wat ik me wel afvraag, als je op de Charloise Lagendijk zit vanaf de Langenhorst, staat het dan duidelijk aangegeven dat de dijk na de Heulweg niet meer verder loopt? Anders rijd je aardig in een fuik (keermogelijkheid lijkt er niet echt).