Vinexwijken

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Vinexwijken

Bericht door Chris » wo 07 feb 2007, 21:48

Vinexwijken staan bekend om hun meestal slechte bereikbaarheid.
Een kenmerk van de wijk is het verkeersluwe concept. Leesten bestaat uit vier delen, die ieder slechts een enkele ontsluitingsweg voor gemotoriseerd verkeer hebben.
Dit stukje gaat over de Vinexwijk Leesten bij Zutphen.

Vervolgens kan je wel nagaan, dat al het verkeer uit die delen over die ene weg gaan.
Daarna komen de klachten dat die weg zo druk is Afbeelding

Mijn klacht: in Vinexwijken wordt er niet goed nagedacht over het verkeersbeleid.

Als ik van mijn huis naar de A28 wil, moet ik eerst 5km omrijden, omdat ze het vertikken een doorgaande weg door de wijk aan te leggen!

En het stratensysteem is erg vreemd. Soms moet je eerst om allerlei sloten rijden voordat je een ontsluitingsweg tegenkomt. Of denk je een OSW op te kunnen, zit er een bussluis tussen. :evil:

Volgens mij zijn dit soort problemen niet alleen in Zwolle en Zutphen, maar is het een algemeen probleem in Vinexwijken.

Let maar op hoe dat gaat als straks de Haarlemmermeer volgebouwd wordt.

Eerst een enorme wijk bouwen, en pas als die wijk een paar jaar staat komen ze erachter, dat de toegangsweg wel erg smal is, en toch niet zoveel mensen met de fiets/OV gaan als vantevoren berekend.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » wo 07 feb 2007, 21:55

Toch zit er wel verschil tussen de vinexwijken. Hier in Houten wordt nu ook een Vinexwijk uit de grond gestampt en daar lijkt de ontsluiting toch aardig goed geregeld te zijn. Dit in tegenstelling tot de wijken binnen de rondweg waarbij bewoners alleen van de ene wijk naar de andere kunnen via de rondweg en niet binnendoor.
De autogordel: een band voor het leven.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 07 feb 2007, 22:11

Ik ben in mijn Vinexwijk al lang blij dat je om moet rijden. Je hebt weinig last van doorgaand verkeer dat snel door de straten racet (een enkele asociale buurtbewoner daargelaten). Voor een paar boodschappen pak je gewoon de fiets, en voor veel boodschappen rij je iets meer om, dus?

De ontsluiting van Carnisselande is niet perfect, zacht uitgedrukt. Maar de problemen zitten niet in de wijk zelf, het ontbreken van doorgaande wegen. Op de rondweg hier staan praktisch nooit files. De problemen zitten hier bij de uitvalswegen, hoewel het sinds 2 maanden wat beter is geworden met de nieuwe weg naar Rhoon toe.

Die bussluizen zijn prima. Jammer alleen dat er mensen zijn die denken strak achter een bus aan te kunnen rijden om zo 'mee te kunnen liften'. En dat gaat dan fout.

Het probleem hier met het OV is dat het beloofd was, maar de tram (bedankt, Rotterdam!) bij lange na niet op tijd klaar was. Dat is funest voor een nieuwe wijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » wo 07 feb 2007, 22:23

In Vinexwijken zijn de erftoegangswegen vaak ook veel te smal. Er kan amper een vuilniswagen doorheen (zoals in Parkwijk, Leidsche Rijn). In Leidsche Rijn hebben ze ook veel te weinig parkeerplaatsen aangelegd.
Jaren tachtig, prachtig!

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 07 feb 2007, 22:26

Dat laatste is deels waar. Heel veel ruimte is er niet, anderzijds, als je de moeite neemt om 1 of 2 straten verderop te zoeken, lukt het vaak wel. Een kwestie van even de beetjes strekken.

En als iedereen maar 2 auto's neemt, ja, dan wordt het vol, ja. Mijn iet gezien, ik vind 1 auto al duur genoeg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » wo 07 feb 2007, 22:29

Palance schreef:Dat laatste is deels waar. Heel veel ruimte is er niet, anderzijds, als je de moeite neemt om 1 of 2 straten verderop te zoeken, lukt het vaak wel. Een kwestie van even de beetjes strekken.

En als iedereen maar 2 auto's neemt, ja, dan wordt het vol, ja. Mijn iet gezien, ik vind 1 auto al duur genoeg.
Maar dan staat de straat verderop weer vol zodat de bewoners daar moeilijk hun auto kwijt kunnen. En ja, in Vinxwijken wonen veel jonge gezinnen, meestal bestaand uit tweeverdieners die allebei een auto hebben. Meestal staan de richtlijnen in het ASVV...
Jaren tachtig, prachtig!

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » wo 07 feb 2007, 22:46

Eindelijk iemand die dit ook irriteert. Normstelling is 1,9 auto per woning tegenwoordig. Wat we zien is wijken waar 1 auto per huis normaal is. Je zou maar een verjaardag hebben. Mensen kunnen nergens parkeren. De kleine beetjes groen worden dan achteraf nog maar opgeofferd. Het ligt vooral aan de ontwikkelaars. Waar een parkeerplaats ligt kan geen woning staan en dat levert dus niets op. Vandaar ook die nauwe straatjes in nieuwbouwwijken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 07 feb 2007, 22:50

Parkeerproblemen hebben ze in mijn Vinex-wijk gelukkig niet, ik kan altijd de auto wel vlakbij kwijt.

Dat van die smalle straatjes herken ik wel. Als ik een auto passeer van pak 'm beet een VW Passat, dan wordt het al vrij krap, en ik heb ook maar een Peugeot 306.

Persoonlijk vind ik een grid-patroon erg prettig. Kan je ergens niet in, dan pak je gewoon de volgende. In Nederland is het vaak een wirwar van onlogische straatjes, waar ook niet duidelijk is wat nou een doorgaande weg is, de wijk uit, en wat niet.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 07 feb 2007, 22:56

mac0162 schreef:Het ligt vooral aan de ontwikkelaars. Waar een parkeerplaats ligt kan geen woning staan en dat levert dus niets op. Vandaar ook die nauwe straatjes in nieuwbouwwijken.
Ten dele. Ook de overheid is schuldig. Voor VINEX-wijken gelden namelijk normen voor wat betreft het minimale aantal te bouwen woningen per hectare. De enige manier om dat te bereiken, is bezuinigen op zaken als tuingrootte, parkeerplaatsen en openbare ruimte.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 07 feb 2007, 23:28

Hmm ik wist niet dat de norm in Vinexwijken gesteld was op 1,9 auto per woning. Ik dacht dat dat nog altijd 1,5 ofzo was.
Vooral in wijken gebouwd in de jaren 80 en 90 zie je nu gigantische parkeerproblemen, herstel, in alle wijken van voor 2000 zie je die problemen. Zoals in de Velserbroek, gebouwd vanaf 1988 (en nu vrijwel klaar) zie je in de oude wijken auto's overal en nergens omdat men daar simpelweg niet over na heeft gedacht in die tijd.

Maar problemen spelen inderdaad ook in Leidsche Rijn en vele andere Vinexjes, omdat men dacht dat door het zuinig zijn met parkeerplaatsen men het OV wel zou pakken. Daar is een van de grootste planologische fouten geweest van de eeuw.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

kees
expressweg

Bericht door kees » do 08 feb 2007, 0:16

De Reeshof in Tilburg is berucht om zijn slechte ontsluiting. 40.000 inwoners moeten de wijk verlaten via 4 wegen, waarbij waar 2 x 2 aansluitingen op dezelfde weg uitkomen, dus eigenlijk twee ontsluitingswegen. Er hoeft maar enige sneeuw van betekenis te vallen en mensen doen er uren over (niet overdreven) om de wijk uit te komen. Een half jaar geleden was er een enquête onder de bewoners gehouden. Over het algemeen waren de inwoners aardig tevreden, maar de verkeerssituatie kreeg een 3.
Oftewel, daar is heel slecht nagedacht over de automobiliteit in deze nieuwbouwwijk.

R4
expressweg

Bericht door R4 » do 08 feb 2007, 1:03

VINEX is blijkbaar weer zo een typisch Nederlandse afkorting...misschien is het wel handig wanneer iemand uitlegt wat daarmee bedoeld wordt?

Overigens, waarom gebruikt men in Nederland zoveel afkortingen?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » do 08 feb 2007, 7:19

VINEX is de afkorting van VIerde Nota EXtra. In Nederland maken we plannen voor de Ruimtelijke Ordening en een van daarvan was de Vierde Nota. Het ding was echter zo bagger geschreven dat er binnen no-time deze Vierde nota extra lag. In deze extra nota werd de bouw van dit soort wijken aangekondigd en sindsdien is VINEX een soort verzamelnaam geworden voor grote nieuwbouwwijken.

Overigens kunnen wijken met OV wel werken. In Utrecht kwam het echter te laat (zowel busvervoer als de treinstations die pas heel laat in gebruik kwamen of nog moeten komen).

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » do 08 feb 2007, 8:47

mac0162 schreef:Overigens kunnen wijken met OV wel werken. In Utrecht kwam het echter te laat (zowel busvervoer als de treinstations die pas heel laat in gebruik kwamen of nog moeten komen).
Het busvervoer in Utrecht kwam juist heel vroeg. Ik zie nog in 2000 die kleine midibusjes (van lijn 2/22) van het Centraal Station naar Langerak rijden (lijn 27). De lijn had wel een lage frequentie. Ietsje later, toen het passagiersaanbod wat toenam, werd er met oude rode standaardbussen gereden.

Nieuwegein (ontstaan in 1971) heeft ook nog tot en met 1983 moeten wachten voordat de sneltram in gebruik werd genomen. De lijn was al in 1968 gepland. Pas in 1974 werd een definitief besluit genomen. Amstelveen, grotendeels gebouwd in de jaren '60, heeft ook nog tot en met 1990 moeten wachten voordat de lijnen 5 en 51 in gebruik werd genomen. Dat heeft allemaal wel erg lang geduurd.

En trouwens, als je iets aanlegt, doe het dan goed. De Zoetermeerlijn had in 1977 ook gelijk als sneltramlijn geopend kunnen worden i.p.v een semi-spoorlijn. Nu zitten ze daar met de gebakken peren.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 08 feb 2007, 9:07

mac0162 schreef:VINEX is de afkorting van VIerde Nota EXtra. In Nederland maken we plannen voor de Ruimtelijke Ordening en een van daarvan was de Vierde Nota. Het ding was echter zo bagger geschreven dat er binnen no-time deze Vierde nota extra lag.
Nee, er was sprake van een kabinetswisseling. De vierde nota is in 1988 geschreven door het centrum-rechtse kabinet Lubbers-II, en in het nieuwe centrum-linkse kabinet Lubbers-III wilde minister Alders van VROM andere accenten zetten, vooral wat betreft de convenanten voor verstedelijkingslocaties. Zie ook dit verhelderende document.
Dat is de werkelijke reden van het ontstaan van de VINEX. Overigens heeft Lubbers-III er lang over gedaan om de Extra-nota klaar te krijgen. Pas in 1993, één jaar voor het aantreden van Kok-I, werd de VINEX staand beleid.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 feb 2007, 11:25

Afijn, in die nota staan dus allerlei open gebieden aangegeven bij steden, welke volgebouwd mochten worden met grootschalige nieuwbouw.
Niet elk groot bouwproject is Vinex, maar ze worden meestal wel zo betiteld.

Juliana Plein
woonerf

Bericht door Juliana Plein » do 08 feb 2007, 15:28

Persoonlijk vind ik een grid-patroon erg prettig.
Ik ben zelf niet erg een fan van een gridpatroon zoals in Barcelona, Los Angeles of New York. Maar de manier waarop Stadshagen is ingedeeld is wel prettig, ja. Maar dat is ook niet echt een gridpatroon. Sommige delen zijn wel wat meer gridachtig op de plattegrond, maar als je daar komt zul je zien dat het eigenlijk niet echt een gridpatroon is.
In Nederland is het vaak een wirwar van onlogische straatjes, waar ook niet duidelijk is wat nou een doorgaande weg is, de wijk uit, en wat niet.
Dat komt omdat vroegere stedenbouwkundige ontwerpen heel anders waren. In de Middeleeuwen was het bijvoorbeeld een rommeltje en dat zie je in de binnenstad van Zwolle ook wel. Maar dat waren andere tijden. Ook recentere stedenbouwkundige ideeën hierover zijn soms inderdaad wat verwarrend. Neem bijvoorbeeld de hofjesstedenbouw in de Aalanden, niet de meest gemakkelijke wijk om je visite van buiten de stad doorheen te leiden. Toch vind ik de Aalanden een hele prettige wijk door de ruime en groene opzet die daar ook bij hoort.
De enige manier om dat te bereiken, is bezuinigen op zaken als tuingrootte, parkeerplaatsen en openbare ruimte.
Weinig openbare ruimte niet erg. In villawijken is er ook weinig openbare ruimte en die mensen hoor ik ook niet klagen. Bij een wijk vol flats is er veel meer openbare ruimte, maar dat wordt ook weer niet altijd als prettig ervaren.
Niet elk groot bouwproject is Vinex, maar ze worden meestal wel zo betiteld.
Ja, maar over VINEX-wijken wordt ook veel gezegd. De term 'eenheidsworst' heb ik regelmatig horen vallen als het gaat over VINEX-wijken terwijl er wel degelijk sprake is van variatie. Sommige delen van Kattenbroek (Amersfoort) vind ik best aardig vormgegeven, om maar wat te noemen.

Afbeelding
... Per me diventa più difficile tra mille strade riconoscere la mia se c'e ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 08 feb 2007, 15:59

Dat straatje van die foto, daar heb ik nou helemaal niks mee.

Juliana Plein
woonerf

Bericht door Juliana Plein » do 08 feb 2007, 16:02

Dat hoeft ook niet.

Wat ik bedoel is dat mensen die niet of nauwelijks in een VINEX-wijk komen een bepaald beeld van zo'n wijk hebben. Dat alle huizen hetzelfde zijn en dat het zo herkenbaar VINEX-wijk is. En met dat plaatje wil ik gewoon een stukje VINEX-wijk laten zien dat ongetwijfeld niet lijkt op wat iemand die nauwelijks een VINEX-wijk heeft gezien in gedachten heeft.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 feb 2007, 16:02

Nee, lijkt net Pompei.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 feb 2007, 19:21

Dat is ter compensatie van de geestelijke armoede van eigentijdse architecten. Het is daadwerkelijk om te huilen wat voor gedrochten tegenwoordig moeten doorgaan voor 'geslaagde architectuur'.

Maar ja, ik ben dan ook de enige persoon met een stedebouwkundige achtergrond die totaal niets heeft met Rem Koolhaas. Wat voor mij een gebouw mooi maakt is een authentieke milde vorm van architectuur waar je warm van wordt, in plaats van dat de kilte om je hart slaat bij zoveel eenvormigheid, massaliteit en/of 'meer-van-hetzelfde' sausje...

Je kunt allang niet meer een plaats herkennen als je door een woonwijk woont, of loopt door industrieterren 4555 t/m 8333; hooguit herken je de periode waarin de architect is afgestudeerd... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 08 feb 2007, 19:32

Vinny schreef:Het is daadwerkelijk om te huilen wat voor gedrochten tegenwoordig moeten doorgaan voor 'geslaagde architectuur'.
Het gekke is dat volgens mij de grote meerderheid die gedrochten niet waardeert. En toch gaat het gewoon door. 't is net Duurzaam Veilig.
De autogordel: een band voor het leven.

Juliana Plein
woonerf

Bericht door Juliana Plein » do 08 feb 2007, 21:29

Vinny schreef:Dat is ter compensatie van de geestelijke armoede van eigentijdse architecten. Het is daadwerkelijk om te huilen wat voor gedrochten tegenwoordig moeten doorgaan voor 'geslaagde architectuur'.
Ja, het is wel jammer wat je soms ziet. Maar je mag je vooral ook afvragen waarom een opdrachtgever zoiets wil...!
Vinny schreef:Maar ja, ik ben dan ook de enige persoon met een stedebouwkundige achtergrond die totaal niets heeft met Rem Koolhaas. Wat voor mij een gebouw mooi maakt is een authentieke milde vorm van architectuur waar je warm van wordt, in plaats van dat de kilte om je hart slaat bij zoveel eenvormigheid, massaliteit en/of 'meer-van-hetzelfde' sausje...
Het is tè offtopic, maar eigenlijk had ik je uit pure interesse graag willen vragen wat je wel heel mooi vindt...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 08 feb 2007, 21:49

kees schreef:De Reeshof in Tilburg is berucht om zijn slechte ontsluiting. 40.000 inwoners moeten de wijk verlaten via 4 wegen, waarbij waar 2 x 2 aansluitingen op dezelfde weg uitkomen, dus eigenlijk twee ontsluitingswegen. Er hoeft maar enige sneeuw van betekenis te vallen en mensen doen er uren over (niet overdreven) om de wijk uit te komen. Een half jaar geleden was er een enquête onder de bewoners gehouden. Over het algemeen waren de inwoners aardig tevreden, maar de verkeerssituatie kreeg een 3.
Oftewel, daar is heel slecht nagedacht over de automobiliteit in deze nieuwbouwwijk.
Ja daar noem je ook wat. Ik reed laatst (met de bus) over de Witbrantlaan, die zeer ruim oogt en toch een maximumsnelheid van 30 km/h heeft, terwijl de woningen niet eens aan de straat liggen. En dan doemt opeens vanuit het niets een bussluis op. In het verlengde van een zeer lang wegvak, wat in de ASVV dus zeer sterk wordt afgeraden!!! :evil:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 feb 2007, 22:16

De grootste VINEX-wijken:

<<cijfers zijn toekomstig>>

Utrecht-Leidsche Rijn 80.000
Tilburg-Reeshof 40.000
Zwolle-Stadshagen 32.000
Den Haag-Ypenburg 30.000
Nijmegen-Waalsprong 30.000?
Amersfoort-Vathorst 22.000
Zoetermeer-Oosterheem 22.000?
Barendrecht-Carnisselande 20.000?
Den Haag-Leidschenveen 20.000
Eindhoven-Meerhoven 20.000
Hoofddorp-Floriande 20.000?
Helmond-Brandevoort 17.000
Nieuw Vennep-Getsewoud 15.000
Zaanstad - Saendelft 15.000
Arnhem-Schuytgraaf 15.000
Hoofddorp-Toolenburg 15.000
Rotterdam-Nesselande 15.000?
Enschede-Eschmarke 12.000?
Den Bosch-De Groote Wielen 12.000?
Den Haag-Wateringse Veld 11.270
Purmerend-Weidevenne 10.000
Amersfoort-Nieuwland 10.000
Tiel-Passewaaij 10.000
Beverwijk/Heemskerk-Broekpolder 9.000
Zutphen-Leesten 8.000
Helmond-Dierdonk 5.000
Den Bosch-Haverleij 3.000

Groningen-De Held
Leeuwarden-Teerns en Hempens
Emmen-Delftlanden
Hengelo-Vossenbelt
Almelo-Nijrees
Apeldoorn-Osseveld Oost
Apeldoorn-Beemte Zuidbroek
Apeldoorn-Woudhuis
Deventer-Vijfhoek
Arnhem-Stadsblokken
Arnhem-Driel Oost
Nijmegen-Waalsprong
Heteren-Melkweide
Houten-Houten Zuid
IJsselstein-Zenderpark
Amsterdam-IJburg
Amsterdam-Middelveldse Akkerpolder
Almere-Stad
Almere-Buiten
Almere-Poort
Hoofddorp-Toolenburg Zuid
Zaanstad-Willis
Alkmaar-Vroonermeer
Langedijk-Bruggesloot
Heerhugowaard-Stad van de Zon
Velsen-Velserbroek
Huizen-Vierde Kwadrant
Pijnacker-Delfgauw
Pijnacker-Pijnacker Zuid
Berkel/Bergschenhoek-Noordrand
Capelle a/d IJssel-s-Gravenland
Schiedam-Spaland-Oost
Spijkenisse-Maaswijk II
Dordrecht-Buitenstad
Dordrecht-Oudelandshoek
Papendrecht-Oostpolder
H.I. Ambacht-Volgerlanden
Sliedrecht-Baanhoek-West
Leiderdorp-Leyhof
Oegstgeest-Broek en Simontjespolder
Voorhout-Voorhout Noord
Voorhout-Hoogh Teijingen
Breda-Haagse Beemden
Breda-Nieuw Ginneken IJpelaar
Breda-Teteringen/Breda N.O.
Breda-Westerpark
Den Bosch-Hoogveld II/Engelen
Den Bosch-Empel
Vught-Hoeveneesstraat
Best-Heivelden/Heuveleind
Eindhoven-Blixembosch
Etten-Leur-Etten-Leur-Noord
Oosterhout-Vrachelen 2
Veldhoven-Meerhoven
Tilburg-Noord-Oost
Goirle-Bakertand
Heerlen/Sittard-Geleen-Hoogveld
Maastricht-Caberg Lanakerveld
Maastricht-Amby Zuid
Maastricht-Hazendans
Laatst gewijzigd door Chris op do 08 feb 2007, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 08 feb 2007, 22:36

Tiel-Passewaay is goed voor een 10.000 man. De eerste schop is al in 1990 de grond in gegaan. Rond 2010 moet het klaar zijn!

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 08 feb 2007, 22:39

Ok, bedankt, is aangepast. :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 08 feb 2007, 22:48

Grootste VINEX-locatie is en blijft toch volgens mij Almere...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 08 feb 2007, 23:07

Ik heb nog een paar locaties aan het lijstje toegevoegd, waar ik niet zo snel de geplande inwoneraantallen van voorhanden heb.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » do 08 feb 2007, 23:23

De grootste Vinex-locatie is Leidsche Rijn.

Uitgaande van dat een Vinex-locatie een locatie is die in de Vinex (4e nota RO extra) is aangewezen voor ontwikkeling. En niet 'grootschalige nieuwbouwwijk die ik lelijk vind'.