Ernstige overlast Erasmusbrug

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 01 mar 2007, 18:56

AD schreef:donderdag 01 maart 2007
Door EDWIN CORNELISSE

ROTTERDAM - Tienduizenden reizigers die dagelijks gebruik maken van de route tussen de Erasmusbrug en het ...

Afbeelding
De Erasmusbrug
....metrostation Maashaven krijgen vanaf april te maken met tal van afsluitingen en omleidingen. Deze hoofdverkeersroute door Rotterdam-Zuid gaat de rest van het jaar op de schop.

Flinke overlast is onvermijdelijk, stelt Gemeentewerken. Per werkdag rijden nu tienduizenden autos over de hoofdroute door Zuid naar de Erasmusbrug. De verbouwing moet er voor zorgen dat het autoverkeer sneller door de stad stroomt.

De knelpunten tussen het metrostation Maashaven en de Erasmusbrug veroorzaken nu al vaak flinke opstoppingen. Dat wordt erger als Parkstad, de laatste woonwijk op de locatie Kop van Zuid, wordt gebouwd en publiekstrekker het cruiseschip De Rotterdam straks aan de kade van Katendrecht ligt afgemeerd. Jaarlijks worden hier honderdduizenden mensen verwacht.

In april worden de eerste tegels gelicht op de kruising Putselaan-Pretorialaan en het wegdeel tot metrostation Maashaven. Op de kruising komt een ovaalvormige rotonde. Daarna zijn de kruising Brielselaan/Putselaan/Dordtselaan/Maashaven Oostzijde en de Pretorialaan/Maashaven Oostzijde aan de beurt. Ook de hoofdentree van de Kaap wordt aangepakt. Deze kruising van de Hillelaan en de Brede Hilledijk wordt overzichtelijker en krijgt rijstroken om links- en rechtsaf te slaan.

In het deelgemeentekantoor aan de Maashaven Oostzijde 230 worden vanavond en morgenavond informatieavonden gehouden over de werkzaamheden.
Dat wordt niet zo prettig: tegelijkertijd wordt er namelijk ook veel gewerkt aan de Maastunnel, verkeer wordt dan van norod naar zuid standaard omgeleid over... de Erasmsubrug!

Zie http://www.gw.rotterdam.nl/smartsite2119068.dws
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

zody
expressweg

Bericht door zody » do 01 mar 2007, 19:55

Antwerpse taferelen.
Espace de zody 8-)

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » do 01 mar 2007, 19:59

Dat is inderdaad niet zo handig, want normaal gesproken is de Maastunnel alleen 's nachts soms afgesloten, maar in maart en april ook overdag in het weekend. Hopelijk beginnen de werkzaamheden bij de Maashaven en omgeving na 23 april, want dat is de laatste dag van de weekendafsluitingen van de Maastunnel. Als dat niet zo is dan zal het nog drukker worden dan het nu al is rondom de Maashaven en dan zullen wij als we naar het noorden moeten wel omrijden via de Ring om de drukte te vermijden.

Edit: Ik zie net op de site van Gemeentewerken Rotterdam dat ze begin april al beginnen met het kruispunt Maashaven OZ / Pretorialaan / Maashaven NZ. Dat kan dus leuk worden in de eerste 3 weekeinden van april....

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 01 mar 2007, 21:17

Ze hebben zeker een Amsterdamse planner in gehuurd daar... :roll: (In Amsterdam zijn dit soort conflicterende werkzaamheden eerder regel dan uitzondering...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » zo 29 apr 2007, 22:14

Dit weekend en de hele volgende week is de kruising Putselaan / Maashaven OZ / Dordtselaan bij metrostation Maashaven afgesloten. Dit heeft zaterdag al voor voldoende opstoppingen gezorgd:
AD.nl schreef: Chaos op Putselaan

ROTTERDAM - Witheet is ie, de vrachtwagenchauffeur die de Bas van der Heijden op de Hellevoetstraat komt bevoorraden.

Net stond hij muurvast in de Puttershoekstraat, nu kan hij de draai naar de Gaesbeekstraat niet maken. Een stroom auto’s, vanuit de Maastunnel omgeleid door de Puttershoekstraat, verspert hem de weg.

,,Jullie zijn toch verkeersregelaars!’’ schreeuwt hij naar twee jongens met een hesje waarop ’verkeersregelaar’ prijkt. ,,Houd het verkeer dan éven voor me tegen!’’ De jongens verzetten geen stap. ,,Wij hoeven alleen de trambaan vrij te houden,’’ antwoordt er een. Omstandig begint de rood aangelopen chauffeur te sturen, onder getoeter van gehinderde auto’s.

De chaos is compleet, deze warme zaterdag in de straten rond de Putselaan. De kruising Putselaan/Maashaven Oostzijde is voor een week afgesloten wegens werkzaamheden aan de trambaan. Terwijl de boormachines een oorverdovende herrie produceren, stroopt het verkeer dat wordt omgeleid door de zijstraten van de Dordtse- en Brielselaan op. Auto’s die naar de markt op het Afrikaanderplein willen, staan vast tot aan het Zuidplein en de Beijerlandselaan.

De gezichten worden verhitter, het getoeter klinkt luider. Krishnadath Gopalrai blijft er opgewekt onder. ,,Het lijkt Suriname wel,’’ zegt hij vanuit zijn bestelbusje. ,,Chaos en onduidelijkheid. Maar in Suriname klinkt nóg meer getoeter.’’

De kruising is nog dicht tot en met 6 mei.
Ik zag het gisteren al rond het Zuidplein dat het erg druk was richting de Dordtselaan. Wel stonden er iets eerder al omleidingsborden voor het verkeer richting het centrum, maar de Dordtselaan is zowiezo al druk.
Morgen ga ik misschien even kijken bij de werkzaamheden en de drukte in de omgeving.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 30 apr 2007, 8:21

Ik was er vrijdag op de fiets. toen was het al een bende: VRI's deden het niet meer, ik zag 2 bijna aanrijdingen op het kruispunt bij station Maashaven. Benieuwd hoe het gaat worden straks.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » ma 30 apr 2007, 16:54

Vandaag ben ik dus langs dit kruispunt gereden. Qua drukte viel het erg mee, maar het ziet er wel allemaal rommelig uit en je moet bij het kruispunt Hillelaan / Brede Hilledijk bij metrostation goed uitkijken voor de auto's die langs scheuren.
Een paar foto's.

De Hillelaan bij metrostation Maashaven:
Afbeelding

Bij de kruising Hillelaan / Brede Hilledijk wordt je als fietser omgeleid naar de overkant van de Hillelaan, omdat het fietspad (zoals op de bovenstaande foto te zien is) open ligt. Nu heeft men, om de oversteek minder moeilijk te maken, de omleiding zo gedaan:
Afbeelding
Rood = Omleidingsroute
Blauw = Fietspad waar een aantal mensen nog gebruik van maakten
Ik heb gewoon de normale omleidingsroute gekozen om de oversteek makkelijker te maken en omdat de stoplichten niet werken.

Zo ziet nu de noordzijde van de Maashaven eruit:
Afbeelding
Erg kaal dus.

Hierna fietste ik weer verder aan de overkant van de Maashaven OZ en kwam ik bij de kruising Putselaan / Dordtselaan uit. Die ziet er nu zo uit:
Afbeelding
Ook erg kaal dus.

Als fietser wordt je hier over platen naar de Dordtselaan geleid. Wel staat daar een bord "Fietsers op hoofdrijbaan", maar dit zal nog wel van de oude situatie zijn, omdat er nu geen hoofdrijbaan is.
Een foto van de platen waar de fietsers en voetgangers overheen moeten:
Afbeelding
Zoals te zien is lopen de platen niet echt recht en daarom is het niet echt handig om erover te fietsen, maar leek het mij beter om eroverheen te lopen.

Kortom alles was qua verkeer wel rustig, maar de rest zag er rommelig uit.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 30 apr 2007, 20:29

WOW :shock: Dát is snel gegaan in een paar dagen. Bij de Maashaven was het gewoon te berijden afgelopen vrijdag, dit is snel gebeurd, zeg!

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » ma 30 apr 2007, 20:32

Dat vond ik ook al snel. In 3 dagen is alles inderdaad weg. Nu maar hopen dat het over 7 dagen weer terug is.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 30 apr 2007, 20:38

De wegwerkers hebben hulp gehad van een paar oververhitte Feyenoord-fans :?:

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » ma 30 apr 2007, 20:45

:lol:
Misschien, maar niet van mij in ieder geval.

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » wo 18 jul 2007, 17:06

Hier zijn 2 foto's van de huidige situatie op de Hillelaan:

De Hillelaan (met oldtimer) tussen de Maashaven NZ en metrostation Rijnhaven. Het linker gedeelte liep eerst schuin onder de metrobaan door. Het smalle strookje aan de linkerkant is het tijdelijke fietspad:
Afbeelding

De kruising Hillelaan / Maashaven NZ / Maashaven OZ / Pretorialaan. Deze is begin juni helemaal op de schop gegaan en opnieuw aangelegd:
Afbeelding

Meer foto's kon ik niet maken, omdat het er verderop bij metrostation Maashaven en om mij heen nogal chaotisch uitzag. De plek waar deze foto's gemaakt zijn was de enige plek waar ik een beetje overzicht had. Maar, ik denk wel dat het er aan het eind van dit jaar een stuk beter uit zal zien.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 25 jul 2007, 12:12

De werkzaamheden op de weg in het verlengde van de Boompjes (voorbij de Erasmusbrug dus) waren ook maar heel vreemd aangegeven. We reden bijna de zandput in omdat de kruisingen maar matig waren afgezet. Wel was een nette keerlus aangelegd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 25 jul 2007, 12:42

De Westzeedijk dus :) Ja, dat ligt al een tijdje overhoop daar. Met (voor de vakantie begon) lange files tot over de Erasmusrug omdat er nog maar 1 ipv 2 banen waren/zijn voor linksaf.

mb90
verkeersader

Re: Ernstige overlast Erasmusbrug

Bericht door mb90 » zo 28 okt 2007, 20:03

Vanmiddag heb ik weer eens een kijkje genomen bij de Hillelaan en de Putselaan. Het schiet al aardig op. Vooral de Putselaan is flink veranderd. Een paar foto's.

De Putselaan vanaf metrostation Maashaven:
Afbeelding

Ingezoomd op de Putselaan:
Afbeelding
Voorheen ging al het doorgaand verkeer buitenlangs, dus links en rechts van de bomen en dichter langs de huizen en waren er langse de trambaan parkeerplaatsen. Nu gaat het doorgaand verkeer langs de trambaan en zijn er parallelrijbanen gemaakt. Een flinke vooruitgang vind ik. De rijbaan aan de rechterkant is nog dicht, want men is iets verder bij de kruising met de Pretorialaan en de Slaghekstraat aan het werk.

Toen ben ik naar de Hillelaan gegaan. Hieronder staat een foto van de Hillelaan tussen metrostation Maashaven en de Maashaven O.Z in de richting van de Maashaven. Zoek de verschillen met de eerste foto uit mijn post van eind april. Zoals te zien is ging het verkeer toen schuin onder de metrobaan langs en dat is nu niet meer het geval. De foto:
Afbeelding

De Hillelaan op dezelfde plek, maar nu richting de Erasmusbrug. Hier zijn de veranderingen kleiner:
Afbeelding

De Hillelaan bij metrostation Rijnhaven in de richting van Erasmusbrug. Hier is er nog maar 1 rijstrook beschikbaar. De rest ligt vol met zand:
Afbeelding

De Hillelaan bij metrostation Rijnhaven in de richting van de Maashaven. Hier is er nog maar 1 rijstrook beschikbaar en hier gaat het verkeer over rijplanken. Ook het fietspad rechts van de weg zijn planken:
Afbeelding

Het bouwbord:
Afbeelding

Links op de vorige foto was deze aparte pijl al te zien. Dit is een foto die ingezoomd is op de wegwijzer met de pijl:
Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 28 okt 2007, 21:36

Pff die foto van de Hillelaan richting Maashaven. Kon die stenen vlakte niet een beetje ingevuld worden met groen? :shutup:
En op 1 foto is een puntstuk nog niet ingevuld met wit.

Verder goede foto's!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 29 okt 2007, 7:59

Je was al om half 8 op station Maashaven? ;)

De Putselaan was woensdag nog dicht, het is snel gegaan in die paar dagen.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » ma 29 okt 2007, 21:43

mavas schreef:Pff die foto van de Hillelaan richting Maashaven. Kon die stenen vlakte niet een beetje ingevuld worden met groen? :shutup:
En op 1 foto is een puntstuk nog niet ingevuld met wit.

Verder goede foto's!
Dat puntstuk zal denk ik niet ingevuld worden, i.v.m. slipgevaar vermoed ik. Bij meer kruisingen in Rotterdam worden dit soort vlakken niet ingevuld.

Groen onder de metrobaan is lastig qua beheer denk ik.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 31 okt 2007, 21:01

Die Putselaan is ook een werk van Gebr. van Kessel. Die mannen van de asfaltploeg moesten 's nachts nog tussen de tramsporen asfalteren daar. En om 6 uur sowieso klaar zijn, want dan gaat het weer rijden. ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 31 okt 2007, 21:30

Wally schreef:Groen onder de metrobaan is lastig qua beheer denk ik.
Op de andere plekken waar geen metrobaan ligt? Sowieso lijkt mij gras onder de metrobaan niet lastig te onderhouden, fo zie ik iets over het hoofd? :idea:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » wo 31 okt 2007, 22:55

groen en gras zijn niet hetzelfde. Groen kunnen ook struiken, heesters e.d. zijn. Die wil je denk ik niet onder de metrobaan hebben.
Gras lijkt me wel wat meer smoel geven. Ik zal eens nagaan waarom dat hier niet is toegepast...

mb90
verkeersader

De Putselaan op 23-02-08

Bericht door mb90 » za 23 feb 2008, 18:25

Vandaag heb ik maar weer eens een kijkje genomen bij de werkzaamheden aan de Putselaan en de Hillelaan. Het grootste gedeelte hiervan is al klaar.
Eerst ging ik kijken bij de Putselaan.

De Putselaan eerder deze maand gezien vanaf metrostation Maashaven. Vergeleken met de vorige keer is het gras wat groener en is er een wegwijzer voor de Maassilo bijgeplaatst:
Afbeelding

De Putselaan tussen station Maashaven en de Pretorialaan aan de kant van Afrikaanderwijk. Vroeger ging het doorgaande verkeer langs de huizen en waren de parkeervakken in het midden bij de trambaan. Nu is dit andersom:
Afbeelding

Bij de kruising met de Pretorialaan, de Slaghekstraat en de Hillevliet is er nu een rotonde in de vorm van een ovaal:
Afbeelding

De rotonde gezien vanaf de oostkant van de Putselaan:
Afbeelding

Vroeger was dit deel van de Slaghekstraat 2 richtingsverkeer. Nu is dit eenrichtinsverkeer geworden. Ook was er hier een doorsteek om bij de Putsebocht te komen. Dat is nu een fietspad geworden. Het verkeer in de andere richting wordt nu via de andere kant van de trambaan geleid:
Afbeelding

Hier komt nu dus het verkeer vanaf de Putselaan in de richting van de Hillevliet. Vanaf de Putselaan naar de Slaghekstraat is niet meer mogelijk via deze manier:
Afbeelding

In het volgende bericht komt de Hillelaan aan bod. ;)

mb90
verkeersader

De Hillelaan op 23-02-08

Bericht door mb90 » za 23 feb 2008, 18:38

Na de Putselaan ben ik ook nog bij de Hillelaan geweest.

Eerst de Maashaven O.Z. richting de Hillelaan:
Afbeelding

Dan de kruising Maashaven O.Z. / Maashaven N.Z. / Pretorialaan / Hillelaan:
Afbeelding

Op de Maashaven N.Z. houdt het fietspad ineens op:
Afbeelding

Dan de vernieuwde kruising Hillelaan / Brede Hilledijk. Er moest hier waarschijnlijk bezuinigd worden op de strepen van de zebrapaden:
Afbeelding

De Hillelaan tussen de Rijnhaven Z.Z. en de Brede Hilledijk in zuidelijke richting:
Afbeelding

Herrineren jullie deze wegwijzer nog? In oktober jl. was de pijl nog anders, maar nu is de pijl weer normaal:
Afbeelding

De bushaltes onder metrostation Rijnhaven zijn weer terug van weggeweest:
Afbeelding

De Hillelaan vanaf de grens met de Posthumalaan bij hogeschool InHolland:
Afbeelding

Er moest kennelijk ook bezuinigd worden op verdrijvingsstrepen. Ook is er te zien dat de metrobaan vanaf de stoep verlicht wordt en dat er onder de metrobaan ook verlichting hangt:
Afbeelding

De Hillelaan tussen de Brede Hilledijk en de Posthumalaan in de richting van de Erasmusbrug. Rechts moet de stoep nog betegeld worden, maar dat zal waarschijnlijk was gebeuren als er daar weer huizen staan:
Afbeelding

En tot slot de Hillelaan tussen de Brede Hilledijk en de Pretorialaan in de richting van station Maashaven:
Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 23 feb 2008, 19:54

mb90 schreef:Dan de vernieuwde kruising Hillelaan / Brede Hilledijk. Er moest hier waarschijnlijk bezuinigd worden op de strepen van de zebrapaden:
Een zebrapad is iets anders dan de hier getoonde oversteekplaats. Op een zebrapad heb je als voetganger voorrang. Dat heeft de wegbeheerder op dit kruispunt blijkbaar niet gewild.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 23 feb 2008, 19:59

Op de Putselaan ben ik al een tijdj niet geweest, leuk om het eens te zien.

Je eerste foto vanaf station Maashaven: Ik zie dat ook daat een P-bordje voor de Maasilo hangt. Sinds wanneer is dat, ik heb het nog niet eerder gezien: Twee weken geleden ben ik er nog langsgefietst, dan had het me toen echt opevallen moeten zijn.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 23 feb 2008, 20:11

boe! schreef:
mb90 schreef:Dan de vernieuwde kruising Hillelaan / Brede Hilledijk. Er moest hier waarschijnlijk bezuinigd worden op de strepen van de zebrapaden:
Een zebrapad is iets anders dan de hier getoonde oversteekplaats. Op een zebrapad heb je als voetganger voorrang. Dat heeft de wegbeheerder op dit kruispunt blijkbaar niet gewild.
Bij een VRI zijn zebrapaden ongewenst.
Het wordt wegbeheerders (terecht!) ten stelligste afgeraden; bij VRI's zijn beter kanalisatiestrepen toe te passen.
Wat dat betreft heeft Rotterdam de richtlijnen prima opgevolgd.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mb90
verkeersader

Bericht door mb90 » za 23 feb 2008, 20:51

Die kanalisatistrepen zie ik nu voor het eerst in Rotterdam, dus daarom dacht ik dat er overal zebrapaden hoorden.
Palance schreef:Je eerste foto vanaf station Maashaven: Ik zie dat ook daat een P-bordje voor de Maasilo hangt. Sinds wanneer is dat, ik heb het nog niet eerder gezien: Twee weken geleden ben ik er nog langsgefietst, dan had het me toen echt opevallen moeten zijn.
Deze foto is van 9 februari jl. Dus het hangt er minimaal 2 weken. Of het er al langer hing weet ik niet.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 23 feb 2008, 23:10

Rene heeft gelijk. Bovendien kan zo'n installatie 's avonds en / of 's nachts uit staan waardoor er dan opeens voorrang verleend zou moeten worden aan voetgangers, wat a) niet wenselijk is op hoofdwegen en b) bij oversteken van 2 rijstroken of meer, hogere snelheden oplevert en daarom weinig draagvlak heeft om te stoppen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 24 feb 2008, 10:42

Er zijn in Rotterdam wel meer zebrapaden over 2 rijstroken op doorgaande wege (o.a. de Laan op Zuid). Dat zijn trouwens ook de plekken waar de meeste voetgangers geschept worden. Rotterdam is niet echt een zebra-veilige stad te noemen.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » zo 24 feb 2008, 12:48

Het lijkt erop dat de gemeente Rotterdam afstapt van het toepassen van zebra's bij voorrangswegen i.c.m. VRI's en kiest voor kanalisatiestrepen, ik heb ontwerpen van andere projecten in R'dam gezien waar dit ook gedaan wordt. Een goede ontwikkeling wat betreft verkeersveiligheid.

De verlichting van de onderkant van de bovengrondse metrostations op Zuid ziet er goed uit, op Slinge is men nu bezig onder het station. Verder wordt op korte termijn de bestrating onder stations Slinge en Zuidplein (busstation) aangepakt.