Infrastructuur in 's-Hertogenbosch

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Infrastructuur in 's-Hertogenbosch

Bericht door kees » wo 07 mar 2007, 12:52

Brabants Dagblad (7-3-2007) schreef:Het verkeer in en om Den Bosch zit élke dag muurvast
door Lisette van der Swaluw

Woensdag 7 maart 2007 - DEN BOSCH - De automobilist die in Den Bosch moest zijn had het gisteren moeilijk. Maar ook zonder verkeersongevallen lopen de wegen rond Den Bosch vol. Vooral in de avondspits is het raak. En het wordt volgende week, als het werk aan de A2 start, nog erger. Klik onderaan het artikel op de link om de graphic te bekijken

Het verkeer in de Bossche brugstraat, omstreeks 4 uur 's middags zit het al vast. Foto Marc Bolsius
In een periode van circa drie maanden, gemeten vanaf begin oktober, stonden op de snelwegen rond Den Bosch al bijna 1400 files. Ter vergelijking: rond Tilburg waren dat er bijna 500.
"Het is een beetje appels met peren vergelijken, maar het verschil is wel opvallend groot", aldus een woordvoerster van Rijkswaterstaat. Dat Den Bosch langs de snelweg A2 ligt, die binnenkort wordt aangepakt, ziet zij als belangrijkste oorzaak. Dat Den Bosch vooral tijdens de avondspits vast loopt en Tilburg in de ochtendspits, daar heeft zij geen verklaring voor.
Opvallend is dat in Den Bosch ook het aantal files buiten de spits hoog is. Het verkeer rond de stad stond 115 keer op ongebruikelijke momenten vast. Daarvan ging het 32 keer om een ongeval. Rond Tilburg is buiten de spits nauwelijks sprake van filevorming. In drie maanden tijd stonden automobilisten 29 keer bumper aan bumper, 19 keer door ongelukken.
Niet alleen rond Den Bosch is het druk. Ook in de stad zelf loopt het vaak vast, erkent verkeerswethouder Bart Eigeman. De allerdrukste Bossche weg is de Vughterweg, een belangrijke toegangsweg vanaf de A2 en de A59. Per dag rijden daar gemiddeld bijna 32.000 auto's overheen. Ook de Maaspoortweg, de Vlijmenseweg, de Bruistensingel en de Rodenborchweg bij de A2 zijn verkeerstoppers.
De verwachting isdat de drukte tot 2020 zonder maatregelen met nog eens maximaal 50 procent toeneemt. De gemeente werkt aan een masterplan verkeer dat het nog verder dichtslibben van de stad moet voorkomen. Het moet in april verschijnen. "Het wordt even pijn lijden", weet Eigeman al.
De vraag is of de gemeente niet eerder had moeten reageren op de toenemende verkeersdruk. "Het lijkt altijd of je te laat bent. Maar we hebben best al wat gedaan. De aanleg van rotondes bijvoorbeeld. En de maatregelen die we nu gaan nemen, zijn ook toekomstgericht." Den Bosch wil onder meer een groene golf, gratis openbaar vervoer en een autoluwe binnenstad.

Verkeer Den Bosch
Zowel in als rond Den Bosch is het aantal files enorm.
Om de verkeersdruk rond de stad te verminderen, wordt de A2 tot eind 2009 verbreed.
De verbreding maakt deel uit van de aanpak van de A2 tussen Amsterdam en Maastricht.
De werkzaamheden tussen Utrecht en Den Bosch gaan vanaf volgende week problemen opleveren voor deze regio.
Met onder meer gratis OV-kaarten, witte fietsenplan en carpoolprojecten wordt geprobeerd overlast te beperken.
De gemeente werkt aan een plan dat de verkeersdruk in de stad weg moet nemen. Dat wordt in april gepresenteerd.
De opzet is om verkeer dat door de stad rijdt maar daar niet hoeft te zijn, buitenom te leiden.

http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/a ... 182623.ece
Tevens bevat het artikel een mooie graphic met de knelpunten.
Op 1 staat de Vughterweg vanuit het zuidden richting Heetmanplein.
40 % van het verkeer dat bij de binnenstad rijdt, hoeft er niet te wezen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 07 mar 2007, 12:55

40 % van het verkeer dat bij de binnenstad rijdt, hoeft er niet te wezen.
Dat is nou precies het probleem van een centrum, je moet er vaak langs om van de ene kant naar de stad naar de andere kant te komen, terwijl de wegen er niet op berekend zijn.

Den Bosch heeft ook niet echt een goede ring volgens mij, buiten de A2 om.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Re: Bossche bende

Bericht door zody » wo 07 mar 2007, 13:05

kees schreef:
Brabants Dagblad (7-3-2007) schreef:Het verkeer in en om Den Bosch zit élke dag muurvast
door Lisette van der Swaluw
Ik had dit artikel hier al gepost: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... 649#203649
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bossche bende

Bericht door Rene » wo 07 mar 2007, 13:48

zody schreef:Ik had dit artikel hier al gepost: http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... 649#203649
En omdat het niet de bedoeling is dat er nieuwsberichten in het algemeen filetopic verzanden, heb ik die daar verwijderd. Deze draad blijft dus.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 07 mar 2007, 14:41

@Rene: Jammer dat je Habke's reactie op dat artikel ook hebt verwijderd en niet hierheen hebt verplaatst. Misschien kun je het opvissen uit de prullenbak, anders zal Habke wel een nieuwe reactie hier schrijven.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 08 mar 2007, 20:37

Chris schreef:
40 % van het verkeer dat bij de binnenstad rijdt, hoeft er niet te wezen.
Dat is nou precies het probleem van een centrum, je moet er vaak langs om van de ene kant naar de stad naar de andere kant te komen, terwijl de wegen er niet op berekend zijn.

Den Bosch heeft ook niet echt een goede ring volgens mij, buiten de A2 om.
Als de Gementweg er is kan er al een groot deel van het verkeer van Eindhoven<->Waalwijk via die weg. ;)

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 09 mar 2007, 0:52

ViaHaaren schreef:
Chris schreef:
40 % van het verkeer dat bij de binnenstad rijdt, hoeft er niet te wezen.
Dat is nou precies het probleem van een centrum, je moet er vaak langs om van de ene kant naar de stad naar de andere kant te komen, terwijl de wegen er niet op berekend zijn.

Den Bosch heeft ook niet echt een goede ring volgens mij, buiten de A2 om.
Als de Gementweg er is kan er al een groot deel van het verkeer van Eindhoven<->Waalwijk via die weg. ;)
's-Hertogenbosch heeft inderdaad geen ringweg/rondweg a la Tilburg en Eindhoven en dat is ook logisch, omdat de stad ontstaan is in de middeleeuwen en Tilburg en Eindhoven na de industriele revolutie en tussen beide wereldoorlogen a.h.w. om de auto is heen gebouwd. Kortom, echte autosteden.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 09 mar 2007, 7:44

Toch lijkt me gevoelsmatig dat Den Bosch toch beter bereikbaar is, zowel per auto als per OV, dan de 2 voorgenoemde steden.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 09 mar 2007, 11:04

Den Bosch is natuurlijk ook een stuk kleiner, ook op het gebied van industrie, dat scheelt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 09 mar 2007, 11:13

Jeroen schreef:Toch lijkt me gevoelsmatig dat Den Bosch toch beter bereikbaar is, zowel per auto als per OV, dan de 2 voorgenoemde steden.
Ik heb het dus over de infrastructuur in de steden. Met de rondweg/ringweg Eindhoven/Tilburg bedoel ik de binnenste ring. Ik vind Eindhoven net zo goed bereikbaar als 's-Hertogenbosch, Tilburg inderdaad minder door de N65 en de N261.
Espace de zody 8-)

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » za 10 mar 2007, 15:11

Tilburg heeft met zijn ringbanen wel een efficiënte binnenring. Als de noordwesttangent klaar is en de Baron Van Voorst tot Voorstweg klaar zijn, dan is er ook sprake van een complete buitenring.
De situatie aan de westkant is door het nog steeds ontbreken van de Gementweg best slecht, omdat zowel het verkeer richting Waalwijk als het verkeer naar het noorden als het stadsverkeer over het Heetmanplein moeten.
Maar de Gementweg zou zeker niet alle problemen oplossen. Dat laat het kaartje ook zien. Bovendien is daar nog steeds het Paleiskwartier in ontwikkeling en hebben ze plannen voor een Willemspoort met veel kantoren en woningen. Dat trekt in die hoek weer meer verkeer aan.

In de stad zelf is de Brugstraat ten zuiden van de Diezebrug het grootste probleem. Dat is een eenbaans flessehals voor het station langs.
Dit gaat weliswaar opgelost worden met de Magistratenlaan ten westen van het spoor, maar als ik de ruimte daar zie, betwijfel ik of het een 2x2-weg wordt, iets wat volgens mij wel nodig is.
En dan hebben we nog de verkeersstromen richting Rosmalen vanuit de stad. Door de verbreding van de A2 worden verschillende verbindingen afgesloten en die gaan geloof ik ook niet terugkomen.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 14 mei 2007, 18:56

Paar plaatjes van het Heetmanplein e.o.

Afbeelding
Vreemde aanduiding: RING helemaal in hoofdletters. Op de andere borden staat het normaal.

Afbeelding
Hier moet het verkeer elkaar links voorbij.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » ma 14 mei 2007, 20:08

Ik vraag me toch sterk af wat je camerapositie was bij de tweede foto.
Je moet zowat boven op de reling gezeten hebben, terwijl links en rechts verkeer voorbijkwam op zeer korte afstand.
Gezien de volgorde kwam je vanuit het zuiden en ben je op het Heetmanplein richting Waalwijk gegaan (de befaamde 'go right to go left'constructie)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 15 mei 2007, 21:48

Die RING-aanduiding is mij ook ooit opgevallen. ;)

En dat bruine Essent-gebouw op de tweede foto mag van mij per direct tegen de vlakte, bah wat een naargeestig ding! :kots:

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Bericht door Schenker » di 15 mei 2007, 22:48

ViaHaaren schreef:Die RING-aanduiding is mij ook ooit opgevallen. ;)

En dat bruine Essent-gebouw op de tweede foto mag van mij per direct tegen de vlakte, bah wat een naargeestig ding! :kots:
De linker of de rechter? Ik hoop toch die laatste, dat is het oude gebouw. Het nieuwe links is een stuk groter dan je op de foto ziet en van binnen best mooi.

Overigens, om daar vanuit richting Utrecht te komen ga ik altijd via de oude rijksweg (Hedel/Ammerzoden). Dwars door de stad, maar vaak vele malen sneller dan via de A2 en dan de Vugtherweg.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » di 15 mei 2007, 23:23

Waarom geen snelwegaanduiding achter Utrecht?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 16 mei 2007, 9:18

Schenker, ik bedoel natuurlijk de rechter, dat is bruin he. ;)

Dat linker gebouw vind ik wel mooi gebouwd en gerestaureerd, maar dat lelijke oude gebouw staat er nog naast om de boel een beetje te verpesten.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 16 mei 2007, 11:00

kees schreef:Ik vraag me toch sterk af wat je camerapositie was bij de tweede foto.
Je moet zowat boven op de reling gezeten hebben, terwijl links en rechts verkeer voorbijkwam op zeer korte afstand.
Valt wel mee: ter plaatse is een soort vluchtheuvel.
kees schreef:Gezien de volgorde kwam je vanuit het zuiden en ben je op het Heetmanplein richting Waalwijk gegaan
Nee, ik kwam vanuit Den Bosch-Centrum en ben via de oostkant, zuidkant en westkant van het plein weer teruggelopen naar Den Bosch-Centrum.

(Zoals 80% van mijn foto's zijn ook deze niet vanuit een auto gemaakt.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 16 mei 2007, 11:02

Wouter N14 schreef:Waarom geen snelwegaanduiding achter Utrecht?
Omdat fietsers en ander langzaam verkeer ook die kant op moeten voor Utrecht.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Bericht door habke » wo 16 mei 2007, 12:41

harry schreef:
Wouter N14 schreef:Waarom geen snelwegaanduiding achter Utrecht?
Omdat fietsers en ander langzaam verkeer ook die kant op moeten voor Utrecht.
Ik denk eerder omdat je van hieruit via de oude weg richting Utrecht word geleid, je kan dan bij 'de Lucht' (Hedel) de A2 weer op.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Bericht door Schenker » wo 16 mei 2007, 16:58

habke schreef:
harry schreef:
Wouter N14 schreef:Waarom geen snelwegaanduiding achter Utrecht?
Omdat fietsers en ander langzaam verkeer ook die kant op moeten voor Utrecht.
Ik denk eerder omdat je van hieruit via de oude weg richting Utrecht word geleid, je kan dan bij 'de Lucht' (Hedel) de A2 weer op.
Nee, Utrecht is continu rechtdoor aangegeven, totdat je een oprit op de A59 hebt. De oude rijksweg heeft als enige verwijsdoel Hedel.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » do 24 mei 2007, 18:19

vandaag staat in het Brabants Dagblad in het algemene deel op pag. 2 en 3 een groot artikel over de oplossingsrichting voor de Bossche verkeersproblematiek voor de komende 15 jaar.
Het artikel heb ik digitaal niet kunnen vinden.
Kernpunten zijn:
- bouw van drie extra transferia aan de Ring (Avenue2, Meerendonk en nog 1).
- bouw van extra parkeerterreinen aan rand van binnenstad (Heetmanplein, Vonk en Vlamterrein, Kop van 't Zand)
- autoluw maken van de Diezebrug (nu de hoofdader noord-zuid door de stad en de Graafseweg).
- aanleg Gementweg en Magistratenlaan.
- rondweg rond binnenstad wordt autoluw gemaakt door verkeer niet meer via deze wegen van wijk naar wijk te laten rijden.
- drie OV-punten rond binnenstad (Zuidwal, bij Pettelaarseweg, Zuidwillemsvaart bij ziekenhuis (gaat verdwijnen) en station.
- duidelijke fietsroutes door de stad (is nu inderdaad een crime).

Ik vraag me sterk af of dit toereikend zijn zal zijn voor de verkeersproblematiek.

kvtb
zandpaadje
Berichten: 15
Lid geworden op: di 17 jan 2006, 22:09

Bericht door kvtb » do 24 mei 2007, 19:48


kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » do 24 mei 2007, 21:08

Bedankt vooral voor de laatste link. Dat artikel had ik in de papieren editie even gemist, maar het was wel een essentiële aanvulling, waarbij je meer een idee krijgt achter het concept, wat de uitvoerbaarheid logischer maakt.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » vr 27 jul 2007, 0:49

nu.nl schreef: Verkeersinfarct bij Den Bosch
Uitgegeven: 26 juli 2007 16:26
Laatst gewijzigd: 26 juli 2007 17:00

DEN HAAG - Het verkeer rond Den Bosch is donderdagmiddag vastgelopen door een ongeval met een vrachtwagen. Dat meldde een woordvoerster van de ANWB die sprak van een verkeersinfarct.

Rond twee uur schaarde een vrachtwagen met oplegger waardoor de A2 bij knooppunt Hintham in zuidelijke richting versperd raakte. De weg werd afgesloten.

Avondspits

De ANWB verwachtte dat de weg tot ver na de avondspits dicht zou blijven. Niet alleen moet het gecrashte voertuig worden geborgen, ook het wegdek moet worden schoongemaakt en hersteld. De gekantelde vrachtwagen vervoerde 20 ton vlees waardoor het voertuig erg zwaar is om te takelen, aldus de ANWB.

Door het sluiten van de A2 bij knooppunt Hintham is chaos ontstaan in het centrum van Den Bosch. Vrachtverkeer en overig verkeer veroorzaken overlast omdat zij massaal door het centrum van de Noord-Brabantse hoofdstad heen rijden.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » vr 27 jul 2007, 10:52

Als die Gementweg er nu had gelegen, had dat een hele hoop gescheeld.
Dan had je het verkeer aan de andere kant om 's-Hertogenbosch kunnen leiden. Bovendien zou je met een hoofd- en parallelbanenstructuur niet mer zo snel het probleem hebben dat een hele snelweg in een bepaalde richting moet worden afgesloten.

Ik heb er trouwens zelf niets van gezien of gehoord, maar las het pas 's avonds laat op teletekst.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 27 jul 2007, 15:58

Nog even geduld hebben, Kees. Er wordt aan beide projecten hard gewerkt! :)

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Bossche bende

Bericht door kees » do 03 mar 2011, 11:41

Sorry dat ik een topic, waar al 3.5 jaar niets in gepost heb, weer boven water haal, maar ik vind dat op basis van onderstaand bericht wel gerechtvaardigd.
brabantsdagblad.nl schreef:30 km/uur op hele binnenstadsring

Den Bosch wil een snelheidsbeperking van 30 km/uur invoeren op de gehele binnenstadsring. Dit is een van de maatregelen om doorgaand verkeer op de ring sterk te verminderen. Dat heeft wethouder Bert Pauli woensdag bekendgemaakt. De maatregel kan pas over enkele jaren worden ingevoerd. Het college van B. en W. wil op de ring drie grotere bushaltes (station, Zuidwal, Zuid-Willemsvaart), vanwaar bezoekers met kleine busjes de binnenstad in kunnen.
In de papieren editie staat een groter artikel.
Daarin staat dat overwogen is om de ring eenrichtingsverkeer van te maken, maar daar heeft men vanaf gezien, omdat dat meer emissie veroorzaakt. De ring moet om de Citadel heenlopen. Dat zou ik heel vreemd vinden, omdat er ook plannen waren/zijn om de Diezebrug op termijn te slopen. Om de 30-km af te kunnen dwingen wordt de hele 'boulevard' heringericht. Het adviesbureau dat een advies heeft uitgebracht, stelde ook voor de tunnel onder de Draak dicht te gooien, maar daar wil het stadsbestuur vooralsnog niets van weten.
Uitvoering hangt ook af van de doortrekking van de Parallelweg naar de A59, wat ook een lange-termijnproject is.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Bossche bende

Bericht door Via » do 03 mar 2011, 11:46

Welke straten zijn die binnenstadsring dan? Want het is op deze manier wel een erg nikszeggend artikel, zelfs voor mij als regelmatig bezoeker van Den Bosch.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Bossche bende

Bericht door Rene » do 03 mar 2011, 11:56

Hebben zeker zo'n shared-space adept ingehuurd... :nothanks:

Plaats reactie