Kunst op verkeerspleinen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 01 jul 2005, 14:42

Hier kan ik de lol wel van inzien :)

Ed
verkeersader
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 18 mei 2005, 18:04
Locatie: Goesdorf (L)

Bericht door Ed » vr 01 jul 2005, 16:28

Zielig dit...
Brandstofprijzen Luxemburg (per 21-09-2012): Diesel 1,277 Euro95 1,419

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » vr 01 jul 2005, 16:56

Mega.

Ik voel een topic komen van vreemde kunstwerken op rotondes.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 01 jul 2005, 20:00

Hier in de buurt is een rotonde met een straaljager erop, ook cool ;) :P

Vlakbij de vliegbasis Kleine-Brogel op de weg Hechtel - Bree bij Peer (N73)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 01 jul 2005, 20:41

René schreef:Hier kan ik de lol wel van inzien :)
Ik vind hem ook wel grappig. :)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 01 jul 2005, 22:02

IQ[] schreef:Hier in de buurt is een rotonde met een straaljager erop, ook cool ;) :P

Vlakbij de vliegbasis Kleine-Brogel op de weg Hechtel - Bree bij Peer (N73)
Hier is een foto van de plaatsing:
Afbeelding

Bron en andere foto's van de plaatsing

RW-A29
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 23 mei 2005, 20:51

Bericht door RW-A29 » za 02 jul 2005, 13:52

Ik moet zeggen dat het er allemaal wel cool uitziet, maar ik denk dat je er wel teveel door wordt afgeleid, waardoor de kans op kopstaart botsingen wordt vergroot. En er zijn bestuurders van motorvoertuigen die het al zo moeilijk vinden een rotonde te nemen. Denk aan richting aangeven bijv. :?

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Bericht door marcel » za 02 jul 2005, 16:51

RW-A29 schreef:Ik moet zeggen dat het er allemaal wel cool uitziet, maar ik denk dat je er wel teveel door wordt afgeleid, waardoor de kans op kopstaart botsingen wordt vergroot. En er zijn bestuurders van motorvoertuigen die het al zo moeilijk vinden een rotonde te nemen. Denk aan richting aangeven bijv. :?
Precies zoiets heb je in Grenchen (in de buurt van de A5 tussen Solothurn en Biel). Het opmerkelijke is dat het mij toen ik er voor het eerst langsreed niet eens was opgevallen! Toen ik terug reed zag ik het wel, en was ik stomverbaasd hoe ik dat over het hoofd heb kunnen zien. Maar ja, ik let gewoon goed op het verkeer (en natuurlijk op borden, km-palen etc.) ...

Het is wel handig voor een routebeschrijving:
Richtung Norden gegen den Jura, Kreisel mit Flugzeug bei 2. Ausfahrt verlassen, der Strasse folgen, ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 02 jul 2005, 19:19

In Houten heb je een landingsplaats voor UFO's in het midden van de rotonde (kruising met de oprit van de A 27) :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 02 jul 2005, 22:58

haha, das wel een grappig idee. Laat die buitenaardse mannekes maar kome :D

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » za 02 jul 2005, 23:02

Vinny schreef:In Houten heb je een landingsplaats voor UFO's in het midden van de rotonde (kruising met de oprit van de A 27) :shock:
Frits had foto's geplaatst in de thread '(turbo)-rotondes', maar deze zijn niet meer te zien, heb ik gemerkt.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » zo 03 jul 2005, 2:59

kees schreef:
Vinny schreef:In Houten heb je een landingsplaats voor UFO's in het midden van de rotonde (kruising met de oprit van de A 27) :shock:
Frits had foto's geplaatst in de thread '(turbo)-rotondes', maar deze zijn niet meer te zien, heb ik gemerkt.
Ik heb ze opgeslagen op mijn pc, als iemand ze nog wil zien.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 03 jul 2005, 20:21

Vinny schreef:In Houten heb je een landingsplaats voor UFO's in het midden van de rotonde (kruising met de oprit van de A 27) :shock:
Die heb ik vandaag gezien vanaf de A27, maar de afrit was afgesloten, want die werd gereconstrueerd. Misschien dat Frits daar meer van weet?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 13 jul 2005, 23:13

Nu eens geen kunst, maar wat anders...
Haagsche Courant schreef: Hennep op rotonde

MONSTER - Is de gemeente een eigen hennepkwekerij in de openlucht begonnen? Die vraagt doemt wellicht op bij weggebruikers, die de nieuwe rotonde op de Zwartendijk passeren. In het bloemperk van de rotonde steken namelijk parmantig enkele hennepplanten omhoog.
Tussen de prachtige kalanchoë's op de rotonde aan de Zwartendijk steken parmantig zo'n twintig hennepplantjes omhoog.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 13 jul 2005, 23:22

NU.nl schreef:MONSTER - In Monster is vandaag een hennepplantage opgerold. Er zijn zo'n 20 hennepplanten buitgemaakt en ook nog 500 gram wiet. Deze wiet stond op het punt om door de burgemeester van Monster uitgedeeld te worden op de rotonde. De burgemeester is aangehouden voor verder verhoor.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » do 14 jul 2005, 20:44

Is dat een nieuwe fase van het gedoogbeleid?

Als de burgemeester dat bij Hazeldonk gaat doen wordt het in Rotterdam meteen een stuk rustiger.

;)

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » wo 21 sep 2005, 14:02

Brabants Dagblad gisteren:

’Rotondehuis kan over jaar draaien’

Dinsdag 20 september 2005 - Tilburg - Het kunstwerk van J. Körmeling voor de Tilburgse Hasseltrotonde, een ronddraaiend rijtjeshuis, kan er over een jaar staan. Die verwachting heeft Körmeling.

"Maar omdat er ook nog een bestemmingsplanprocedure bij de provincie loopt, waag ik me niet aan harde voorspellingen“, zegt de beeldend kunstenaar.
Burgemeester en wethouders hebben de bezwaren afgewezen die tegen het 348.000 euro kostende draaiende huis waren ingediend. Inspraakreacties waren er van de Vereniging Leefbaarheid Hasseltplein en de daaraan verbonden stichting Behoud Frankische Driehoek. Zij hadden er onder meer op gewezen dat het kunstwerk, dat in twintig uur één keer aan de binnenkant van de rotonde met het verkeer meedraait, het Hasseltplein als historisch en monumentaal stadsgezicht aantast.
Het college is het met die kritiek niet eens, omdat het kunstwerk „zich in zijn feitelijke uitstraling tot het enge gebied van de Hasseltrotonde beperkt“.
Kunstenaar Körmeling kan zich de bezwaren wel voorstellen. „Het is net als met het ’nee’ tegen Europa. Mensen zeggen ’nee’ omdat ze op allerlei gebieden gefrustreerd zijn. Zo hebben deze mensen frustraties omdat ze de uitbreiding van het nabijgelegen ziekenhuis niet hebben kunnen tegenhouden“, aldus Körmeling.


Andere gedachten

Voorzitter H. Veltmeijer van de stichting Behoud Frankische Driehoek geeft de strijd niet op. „We gaan de politiek proberen op andere gedachten te bren- gen. Of en welke nadere bezwaarprocedures we volgen en of we tot de bestuursrechter willen doorgaan, bespreken we donderdag.“


Bij http://www.brabantsdagblad.nl staat ook een impressiefoto. Heb effe geen idee hoe ik die hier op het forum moet krijgen.

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » do 22 sep 2005, 10:05

kees schreef:Heb effe geen idee hoe ik die hier op het forum moet krijgen.
Afbeelding

Bart71298
stadsweg
Berichten: 403
Lid geworden op: vr 08 apr 2005, 15:27
Locatie: A15 afrit 20
Contacteer:

Bericht door Bart71298 » do 22 sep 2005, 10:07

ViaHaaren schreef:
Vinny schreef:In Houten heb je een landingsplaats voor UFO's in het midden van de rotonde (kruising met de oprit van de A 27) :shock:
Die heb ik vandaag gezien vanaf de A27, maar de afrit was afgesloten, want die werd gereconstrueerd. Misschien dat Frits daar meer van weet?
Hier staat er meer over: http://www.ufolandingsbaan.nl

<knip>Het kunstwerk is geplaatst op twee rotondes. Op de ene rotonde ligt het UFO-platform: Een uitgelichte gladde plaat van beton met lichtblauwe weerspiegelende kunststofcoating. In het midden een grote rode letter U, uiteraard van UFO, maar ook omdat je buitenaardse culturen beleefd moet aanspreken. Op de andere rotonde staat een 6 meter hoge verkeerstoren die van binnen uit wordt verlicht. Het licht in de toren kan van kleur veranderen, zodra het verkeersaanbod op de A27 gering is, dan weten de UFO's dat er een landing ingezet kan worden. </knip>

Plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » do 22 sep 2005, 11:07

Dank Bart

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 22 sep 2005, 20:06

Hmmm... ik had dit topic helemaal gemist. Maar goed, de rotonde op de laatste foto is sinds kort veranderd in een turborotonde om de filevorming tot op de A27 aan toe te voorkomen. De binnenkant is wel hetzelfde gebleven, dus UFO's zijn nog steeds van harte welkom in Houten. :lol:

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » wo 05 okt 2005, 12:04

Brabantsdagblad gisteren:

Rotonde-kunst op losse schroeven

Dinsdag 4 oktober 2005 - Het draaiend huis als kunstwerk op de Hasseltrotonde in Tilburg hangt aan een zijden draadje. Vooralsnog zijn alleen PvdA, GroenLinks en Algemeen Belang voorstander om daar 348.000 euro aan uit te geven. Die partijen hebben met 15 zetels geen meerderheid in de 39-koppige raad die er op 31 oktober over besluit.

Cultuurwethouder H. Backx (PvdA) hoeft zijn voorstel echter nog niet in de prullenbak te gooien. D66 en VVD twijfelen nog tussen ja en nee, net zoals het CDA. „We zijn enorm verdeeld in de fractie“, meldde CDA-woordvoerster M. Ingenhoven gisteravond tijdens een commissievergadering.
Uit de hoek van die partijen moet de meerderheid komen, want de Tilburgse Volkspartij (TVP), SP en Tilburgse Ouderenpartij (TOP) zijn tegen.
„We hebben het geld voor hun kunstwerk gereserveerd in een tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden“, uitte VVD-fractievoorzitter G. Naaijkens zijn twijfel. „Zouden we dat in deze karige tijd opnieuw doen?“
De bijna 3,5 ton nu uitgeven aan kunst noemde Naaijkens ’een verkeerde uitstraling naar de stad’. Voorts vroeg hij zich af, met onder anderen TVP-lid L. Dielissen, of de gemiddelde Tilburger het kunstwerk van John Körmeling inderdaad als kunst ervaart.
D66-commissielid R. van Esch, die zijn debuut maakte in die hoedanigheid, vreest dat het kunstwerk de aandacht van autobestuurders afleidt waardoor het verkeersgevaarlijk is.
TOP-lid G. Schriek stelt dat zijn partij daar, net zoals met de bijna 3,5 ton, ook ’grote moeite’ mee heeft.
De SP eveneens. „We zijn niet tegen het kunstwerk“, aldus P. Huijgen. „Dat is mooi, maar de plek is met het oog op de verkeersveiligheid onverantwoord.“
M. Frenk (GL) wees er op dat het geld voor het kunstwerk al jarenlang gereserveerd is. „Dat geld nu uitgeven, past binnen de eerdere besluitvorming.“ Frenk vindt het geen pas geven dat in dit specifieke geval ter discussie te stellen. „Dan moet je het hele reserveringsbeleid voor kunst in de openbare ruimte ter discussie stellen.“
Wethouder Backx wees er op dat de raad het college in 2001 ’nadrukkelijk op pad heeft gestuurd’ om een kunstwerk op de rotonde te krijgen.
„Het is een werk geworden van internationale kwaliteit, van een kunstenaar die in de hele wereld kunstwerken heeft staan. Het is een visitekaartje voor Tilburg. Als de raad onverhoopt nee tegen het budget zegt, dan blijft dat bovendien gewoon in het potje voor kunst in de openbare ruimte. We geven dan als gemeente dus niet minder uit aan kunst.“
PvdA-lid M. Moorman viel ’haar’ wethouder bij. „We moeten iets aparts durven doen, ook al kost het geld.“
Daar was M. Degen van Algemeen Belang het mee eens. „De prijs is een gelegenheidsargu- ment. Uitermate spijtig als het kunstwerk van Körmeling daardoor opgeofferd zou worden.“

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 05 okt 2005, 12:12

In Eindhoven staat op het Karel de Groteplein (een grote verkeersrotonde) ook een kunstwerk. Het heeft een naam, maar die is me even ontschoten. Het mooie is, dat er met gezichtsbedrog wordt gewerkt. Afhankelijk van je POV, ziet het er uit als een vierkant, een driehoek of een zandloper. Dit, omdat de verticale balken in een aan elkaar tegenovergestelde schuine hoek zijn geplaatst (en hetzelfde geldt dus voor de horizontale liggers). Zoiets dus:

Afbeelding

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 05 okt 2005, 12:14

Maar Eindhovens meest opvallende kunstwerk staat toch wel op de kruising Kennedylaan/Dorgelolaan/Fellenoord: de 'flying pins':

Afbeelding

Foto: Peter Cox

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 05 okt 2005, 12:18

@ Alargule: Ik moet je teleurstellen, maar die vorm staat echt niet op een rotonde hoor. En dat weet ik heel zeker: ik kom er elke dag 2x langs. Die staat op de plek waar de rijbanen van de Karel de Grotelaan uit elkaar gaan in de richting van de A2, in de buurt van een kanaal.

En die kegels komen me ook erg bekend voor ;)

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » wo 05 okt 2005, 12:38

IQ[] schreef:@ Alargule: Ik moet je teleurstellen, maar die vorm staat echt niet op een rotonde hoor. En dat weet ik heel zeker: ik kom er elke dag 2x langs. Die staat op de plek waar de rijbanen van de Karel de Grotelaan uit elkaar gaan in de richting van de A2, in de buurt van een kanaal.
Oh, ok. Welja, ik ben er zo'n 6 jaar geleden ook voor het laatst langsgereden. maar dat het kunstwerk bestaat, is bij deze bevestigd ;)
En die kegels komen me ook erg bekend voor ;)
Tsja, ook daar zul je wel elke dag langskomen, nietwaar? ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 05 okt 2005, 13:53

Strike! 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 05 okt 2005, 17:19

Alargule schreef:In Eindhoven staat op het Karel de Groteplein (een grote verkeersrotonde) ook een kunstwerk. Het heeft een naam, maar die is me even ontschoten. Het mooie is, dat er met gezichtsbedrog wordt gewerkt. Afhankelijk van je POV, ziet het er uit als een vierkant, een driehoek of een zandloper. Dit, omdat de verticale balken in een aan elkaar tegenovergestelde schuine hoek zijn geplaatst (en hetzelfde geldt dus voor de horizontale liggers). Zoiets dus:

Afbeelding
Die staat dus in mijn Beeldende Vorming boek (tekenen, met verf spelen enz.)

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » wo 05 okt 2005, 23:22

Vinny schreef:Strike! 8-)
Ik vind het erg knap als je de kegels die half in de grond staan om krijgt. :PP:

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » ma 31 okt 2005, 21:05

De gemeenteraad van Tilburg heeft gisteravond ingestemd met de realisering van een draaiend huis op de rotonde. De bezwarenprocedure kan het huis nog tegenhouden.
Het ding gaat 1 keer per 24 uur om zijn as draaien, dus als je altijd op dezelfde tijd naar je werk gaat, staat die ook altijd op dezelfde plek. Dan wordt het ook nog een semi-klok. Jaja, Tilburg is bij de tijd.

Plaats reactie