Kunst op verkeerspleinen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kunst op verkeerspleinen (was: draaiend huis op rotonde)

Bericht door Palance » di 19 feb 2008, 18:03

Helaas kon ik ze niet scherper krijgen, maar dit is dus dat huis:

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Kunst op verkeerspleinen (was: draaiend huis op rotonde)

Bericht door Hajo » wo 20 feb 2008, 14:29

Het is wel apart. En 's ochtens word je draaiend (duizelig) wakker... :knetter:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Kunst op verkeerspleinen (was: draaiend huis op rotonde)

Bericht door boe! » za 23 feb 2008, 10:23

In Amersfoort staat net ten oosten van het centrum (Flierbeeksingel/Scheltussingel) dit beest op een rotonde.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Kunst op verkeerspleinen (was: draaiend huis op rotonde)

Bericht door Via » za 23 feb 2008, 11:17

Gemeente laat graffiti op het draaiende huis op Hasseltrotonde in een mum van tijd verwijderen

23 feb 2008, 03:55 - TILBURG - De gemeente Tilburg heeft gisteren razendsnel graffiti laten verwijderen die op de rechterzijgevel van het draaiend huis op de Hasseltrotonde was gespoten.

Fractieleidster Loes Dielissen van de Tilburgse Volkspartij (TVP) heeft de bekladding van het in aanbouw zijnde object van de uit Eindhoven afkomstige John Körmeling opgemerkt.

"Deze snelle schoonmaakactie verdient natuurlijk een pluim, ware het niet dat er kennelijk wel tijd en geld vrijgemaakt kan worden om graffiti te verwijderen van dit ronddraaiend huis", aldus Dielissen, "terwijl de rest van de stad nog steeds geplaagd wordt door graffitivandalen. Dit ergert ons."

Vandaar dat ze officiële schriftelijke vragen aan het college hierover heeft gesteld.

Zo wil ze weten hoe het college denkt te voorkomen dat het onderhoud van het kunstwerk handen vol met geld gaat kosten.

Voorts wil Dielissen weten of andere bekladde gevels in de stad voortaan net zo snel schoon kunnen worden gemaakt als die van het draaiend huis.

Een tijdje geleden was het draaiend huis onderwerp van een ludieke actie. Er was een affiche van een officiële Tilburgse makelaar met de tekst 'Te Koop' erop opgehangen.
Hier was het natuurlijk wel op wachten he. En naar de regel die ik onderstreept heb ben ik ook wel benieuwd...

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Kunst op verkeerspleinen (was: draaiend huis op rotonde)

Bericht door CborG » zo 24 feb 2008, 20:09

Ik snap de 'kunst' van dat huis in Tilburg niet echt :? Ben wel benieuwd wanneer de eerste kraker zijn intrek neemt :lol:
Zo kraait den boer z'n haantje

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Kunst op verkeerspleinen (was: draaiend huis op rotonde)

Bericht door kees » wo 15 apr 2009, 12:47

Brabants Dagblad schreef: Kraker zit tijdelijk in 'Draaiend Huis'

TILBURG - Het Draaiend Huis, het veelbesproken kunstwerk op de Tilburgse Hasseltrotonde, is dinsdagmiddag enkele uren gekraakt. Met de actie in het project van de Eindhovense kunstenaar John Körmeling, vroeg de 61-jarige Tilburger Kees Verhoeven aandacht voor zijn persoonlijke situatie.

Tegen zes uur dinsdagmiddag verliet hij na bemiddeling door de politie, het kunstwerk. Verhoeven woont al enkele jaren in kraakpanden. Momenteel in een huis aan de Besterdring, dat hij binnenkort moet verlaten. Nadat hij door de politie uit het Draaiend Huis was gehaald, mocht Verhoeven zijn grieven kenbaar maken aan wethouder Ton Horn (Cultuur, PvdA). " Daarbij heb ik ook gezegd dat het Draaiend Huis 'geldverspilling' is."

Horn zei toe de persoonlijke situatie van Verhoeven, die zich 'Kees Kraak' had gedoopt, te willen bekijken, indien hij zijn actie niet zou vervolgen. " Zijn idee was creatief, maar de plek is veel te gevaarlijk", aldus Horn. Ook zou volgens Horn het huis niet voor kraken in aanmerking komen. " Het is geen woning, maar een kunstwerk." Verhoeven 'wacht 3 dagen'. " Als ze hun belofte dat ik een huis krijg niet waarmaken, kraak ik weer."

Zijn actie trok massa's publiek. De buurt applaudisseerde, onder het genot van een biertje, luid voor de eerste kraker van het ronddraaiende kunstwerk. Dat staat wegens mankementen overigens nu al weer tijdenlang stil.

BREINfit2013
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 14 jul 2013, 11:29

Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door BREINfit2013 » zo 14 jul 2013, 11:41

Ik ben aan het onderzoeken of een kunstwerk (bouwwerk voorstellend kunst) op de rotonde N210 afslag Ouderkerk geplaatst kan worden. Welke vergunningen zijn daarbij nodig?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door sirdanilot » zo 14 jul 2013, 12:06

Niemand zit op rotondekunst te wachten, het leidt alleen maar af, vaak is het prulkunst en het beperkt het zicht op het verkeer. Ga als gemeente alsjeblieft geld besteden aan iets nuttigs, bijvoorbeeld het onderhoud van gemeentelijke monumenten, als je toch wat met het potje 'kunst en cultuur' moet doen. Je krijgt het geld dan heus wel op hoor. Of leg een mooi bloemenperkje aan of zo als je de rotonde op wil fleuren.

Niettegenstaande is er vast een deskundige op dit forum die je kan vertellen wat er nodig is (bart?).

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Palance » zo 14 jul 2013, 12:59

Een wat aardiger antwoord had ook wel gekund :roll:

Het is maar de vraag of niemand er op zit te wachten. In mijn gemeente zijn vrijwel alle rotondes voorzien van kunst, en het fleurt de boel wel een beetje op. Ik heb dan ook niet het idee dat het afleidt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door boe! » zo 14 jul 2013, 13:34

Ik neem aan dat de gemeente die vergunning verstrekt. De vraag is of je als buitenstaander kan bepalen dat op die rotonde kunst moet komen. De wegbeheerder zal daar ongetwijfeld ook een mening over hebben.
sirdanilot schreef:Niemand zit op rotondekunst te wachten, het leidt alleen maar af, vaak is het prulkunst en het beperkt het zicht op het verkeer.
Graag ontvang ik een link naar het onderzoek dat jouw stelling onderbouwd.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Via » zo 14 jul 2013, 13:51

Palance schreef:Een wat aardiger antwoord had ook wel gekund :roll:

Het is maar de vraag of niemand er op zit te wachten. In mijn gemeente zijn vrijwel alle rotondes voorzien van kunst, en het fleurt de boel wel een beetje op. Ik heb dan ook niet het idee dat het afleidt.
Hier in de omgeving zijn een hoop rotondes geadopteerd door bedrijven. Heel dichtbij waar ik woon hebben kwekers en hoveniers zo'n rotonde op een erg fraaie manier aangeplant met planten die een gemeente normaal niet zou planten. Mooi visitekaartje als je het dorp inrijdt. :top:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Mark » zo 14 jul 2013, 14:46

Palance schreef:Het is maar de vraag of niemand er op zit te wachten. In mijn gemeente zijn vrijwel alle rotondes voorzien van kunst, en het fleurt de boel wel een beetje op. Ik heb dan ook niet het idee dat het afleidt.
Denk dat mensen het best kunnen waarderen, alleen het stoot vaak mensen tegen de borst dat het soms altijd zoveel geld kost (e.g. dat draaiend huis in Tilburg).

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door sirdanilot » zo 14 jul 2013, 15:17

Ken jij mensen die wel eens verzuchten: 'goh, wat een saaie rotonde daar op de provinciale weg, wat zou ik toch graag willen dat daar wat tuinkabouters of een kubus van papier-mache op werd gezet zeg... !' ? Ik niet hoor. Een bloemenperkje met wat nette struikjes, zodat het er wel verzorgd uitziet, is voldoende. Maar een kunstwerk is over de top en volstrekt belachelijk. Bovendien wordt er al genoeg bezuinigd op kunst en cultuur om het weinige overgebleven geld aan nuttigere dingen te besteden. Bijvoorbeeld muziek- en kunstscholen, het onderhoud van monumenten (hier in de gemeente verpieteren die vaak)... En als je wél genoeg geld op je budget hebt voor dat soort onzin, dan is dat een teken om het budget terug te schroeven en je geld elders te besteden.

Wat ook een mogelijkheid is, is om kunstenaars gratis hun werk te laten uitstallen op rotondes. DAn kost het de gemeente weinig tot geen geld, geniet de kunstenaar meer bekendheid en is iedereen blij. Ik neem echter aan dat topicstarter het gewoon heeft over een door de gemeente gesubsidieerd kunstwerk, omdat de vorm die ik beschreef volgens mij niet wordt toegepast in ons land.

Ik hoop dat de topicstarter een beleidsmaker is die op deze manier inziet dat lang niet iedereen blij is met die gedrochten op rotondes. Gelukkig gaat het niet om een gemeente waar ik in de buurt woon dus mijn belastinggeld gaat er niet naartoe ! :top:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Willem » zo 14 jul 2013, 15:31

In Frankrijk weten ze altijd goed hoe ze rotondes moeten aankleden, zonder kunst, maar alleen met bloemen etc.
Het kost vast het een en ander aan onderhoud, maar ziet er wel mooi uit.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door sirdanilot » zo 14 jul 2013, 15:33

Het onderhoud is inderdaad een beetje een nadeel van bloemen, maar een kunstwerk moet vaak ook worden onderhouden en boveendien hebben gemeenten toch al een platsoenendienst die die bloemperkjes onderhouden.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Willem » zo 14 jul 2013, 15:39

De gemeente waar ik woon moest daarop bezuinigen en heeft sinds kort gesponsorde rotondes met reclamebordjes. Dan zie je dat niet ieder bedrijf snapt dat ze in ruil daarvoor geacht worden het groen te onderhouden...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door mhkamp » zo 14 jul 2013, 15:53

^^ Hier doen ze dat ook. Een bedrijf, Rotondereclame, plaatst bordjes en van dat geld onderhouden ze de rotonde. Leuk initiatief, maar die reclamevervuiling... :geenlach:

Ophef over kunstwerk van Groningen Seaports. Met film.
Deze kunstwerk staat op de N991 bij de Havens van Delfzijl en is geplaatst door Groningen Seaports, terwijl de weg van de provincie Groningen is.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Attietattie » zo 14 jul 2013, 22:25

Ik weet niet waar Sirdanalot al die kennis vandaan haalt, maar ik houd wel van kunst op rotondes of andere plaatsen langs de weg. Het kostenaspect is een ander verhaal, maar ik geloof niet dat de topicstarter daar iets over heeft gezegd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door sirdanilot » zo 14 jul 2013, 22:57

JA, kunst kan leuk zijn, maar het is totaal niet nodig om kunst op rotondes te plaatsen die betaald is uit publieke middelen. Laat bedrijven of instanties dat betalen, evt. met een reclamebordje erbij, als ze dat zo leuk vinden, en laat de gemeente de taak uitvoeren die ze moet doen: zorgen dat de publieke ruimte er netjes en verzorgd uitziet. Niet meer, niet minder. Met een paar net gesnoeide struikjes en wat narcissen zijn we al dik tevreden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Attietattie » zo 14 jul 2013, 23:01

Heb je gelezen wat ik heb getypt?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door sirdanilot » zo 14 jul 2013, 23:35

Natuurlijk vinden mensen het leuk als je niet naar de kosten kijkt. Ik wil ook wel een ferrari hebben als je niet naar de kosten kijkt. Maar zo werkt het natuurlijk niet.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Attietattie » zo 14 jul 2013, 23:49

Er zijn tig manieren te bedenken hoe dat goedkoop of gratis kan.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door sirdanilot » ma 15 jul 2013, 0:11

Er zijn in het recente verleden genoeg schandalen geweest met gemeenten die veel te veel geld over de balk smeten aan rotondekunst. Het kan vast gratis (vooral dmv bedrijfssponsoring), maar dat wordt lang niet altijd gedaan.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Attietattie » ma 15 jul 2013, 0:18

Attietattie schreef:Het kostenaspect is een ander verhaal, maar ik geloof niet dat de topicstarter daar iets over heeft gezegd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door sirdanilot » ma 15 jul 2013, 9:11

Nou, wat zou ik graag een Ferrari willen, zeg ! Maar: Het kostenaspect is een ander verhaal

En daarmee is deze discussie wel een beetje gestrand denk ik ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Peter » ma 15 jul 2013, 11:23

Maar goed: voor een semi-permanent bouwwerk is een bouwvergunning nodig, die meestal de gemeente zal kunnen afgeven aan zichzelf (na een bezwaarronde). In de regel hoeft de bestemming van de rotonde (verkeersdoeleinden dan wel gemengd verkeers/groen doeleinden) niet te hoeven gewijzigd, tenzij de gemeente zichzelf ooit grenzen heeft aangemeten voor bijvoorbeeld de hoogte van bouwwerken. Dan moet er ook een ontheffing of wijziging bestemmingsplan plaatsvinden.

Een bouwwerk (tegenover tijdelijke constructie zoals een bloembak of zwerfkeien) is niet goed wettelijk bepaald, maar meestal houdt dit ieder bouwwerk dat een fundering behoeft en een "permanent karakter" heeft en geen directe wegenfunctie heeft, zoals wegwijzers. Dat kan ook een tijdelijke bouwvergunning zijn, zoals wel uitgegeven voor voor hulpconstructies rond bouwplaatsen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Frits » ma 15 jul 2013, 18:43

Wat de één kunst vindt vindt de ander niet om aan te zien. Neem dit voorbeeld:

http://goo.gl/maps/PdSf6

Is dit kunst?
De autogordel: een band voor het leven.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door nederland24 » ma 15 jul 2013, 18:50

Kunst kan ook een functie vervullen. Kunst is een manier om je te uiten. Ik vind kunst wel leuk op een rotonde. Zolang het maar niet overal gebeurt en er afwisseling is in de soorten kunsten. Desnoods laat je de inwoners meebeslissen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door boe! » ma 15 jul 2013, 19:00

Frits schreef:Is dit kunst?
Het was een hele kunst om die dingen daar te krijgen. ;)

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Kunstwerk op rotonde - vergunningen

Bericht door Willem » ma 15 jul 2013, 19:19

Tsja, als je een kleuter van 4 iets laat ontwerpen of tekenen kun je dat daarna onder je eigen naam als kunst verkopen.

Het gaat om de diepere filosofie erachter, alhoewel die vaak zo diep verstopt zit dat je die als passant niet gaat zien.

Plaats reactie