Apeldoorn wil rekeningrijden invoeren

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Apeldoorn wil rekeningrijden invoeren

Bericht door Chris » vr 13 apr 2007, 15:23

[url=http://www.nu.nl/news/1042120/75/Apeldoorn_wil_rekeningrijden_invoeren.html]nu.nl[/url] (13-2-2007) schreef:APELDOORN - Automobilisten die door Apeldoorn rijden zonder in het centrum van de stad te hoeven zijn, moeten daar binnenkort voor gaan betalen. Dat is tenminste het plan van de gemeente, die zo het verkeer in het centrum beter wil laten doorstromen.

Dat meldde de gemeente vrijdag. Aan de rand van de binnenstad komen camera's te staan die de kentekens van de voertuigen registreren. De tijd die iemand in de binnenstad doorbrengt, geeft aan of iemand daar heeft geparkeerd of alleen door de plaats is gereden. Is dat laatste het geval, dan krijgt de automobilist een acceptgiro thuisgestuurd, aldus een woordvoerder van Apeldoorn.

Tarieven
De gemeente wil met dit systeem tevens de parkeertarieven in het centrum verlagen. De parkeerautomaten zullen verdwijnen. Wie in het centrum van Apeldoorn parkeert, krijgt evenals de automobilist op doorreis een acceptgiro thuis. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat volgt het plan met belangstelling. Ondernemers in de binnenstad hebben al aangegeven blij te zijn met het idee. De gemeente zoekt eerst uit of de uitvoering van het plan wettelijk is toegestaan. Later dit jaar spreekt de gemeenteraad zich uit over rekeningrijden in Apeldoorn.
Laatst gewijzigd door Chris op vr 13 apr 2007, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 13 apr 2007, 15:31

Wat nu als ik iemand wil afzetten of ophalen bij het station ?

WAT EEN ONZIN.

Stelletje geldwolven :evil:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 13 apr 2007, 15:34

Ik ben benieuwd of dit plan alle mogelijkheden indekt. Want wat als je als installateur nu van het ene deel van het centrum naar het andere deel moet, moet je dan ook tol betalen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 13 apr 2007, 15:38

VVD = wegen
PVDA = belastingen + ruimtelijke ordeningen
GL = milieu

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 13 apr 2007, 15:40

Bovendien denk ik dat hier een privacy-probleem is. Je moet de mogelijkheid hebben om als je geen overtreding begaat ergens doorheen te kunnen rijden c.q. ergens te kunnen parkeren zonder dat je fanmail thuis ontvangt, op basis waarvan anderen kunnen traceren waar je geweest bent.

NB: Wat is je bron ?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 13 apr 2007, 15:44

René schreef:NB: Wat is je bron ?
Oh, vergeten. Ik hoorde het in de auto op de radio, en las het net op nu.nl

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 13 apr 2007, 15:51

Verbazend dat de middenstand er blij mee is. Maar ja, als er verlaging (of nog beter: afschaffing!) van de parkeertarieven tegenover staan, scheelt het alweer wat.

Maar het grootste struikelblok is en blijft idd de privacy.


Zijn de problemen in Apeldoorn trouwens zo groot?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 13 apr 2007, 15:54

Palance schreef:Zijn de problemen in Apeldoorn trouwens zo groot?
Volgens mij is in Apeldoorn niet echt sprake van een historisch centrum ofzo.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 13 apr 2007, 16:00

Palance schreef:Maar ja, als er verlaging (of nog beter: afschaffing!) van de parkeertarieven tegenover staan, scheelt het alweer wat.
Beetje naïef, Erwin. Omdat je na uitvoering van zo'n plan niet meer bij een automaat je kaartje hoeft te betalen, vallen tariefsverhogingen in de toekomst minder op. Nee, dit is net als het echte rekeningrijden. Het wordt gebracht als zou het voor een aantal mensen goedkoper kunnen uitvallen, en daarna worden de tarieven jaar in jaar uit opgevoerd, waardoor na een paar jaar iedereen slechter af zal zijn. Ook de middenstand, al beseffen ze dat blijkbaar nu zelf nog niet...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Bericht door jeroent » vr 13 apr 2007, 17:00

Twee vliegen in een klap. Als stad/gemeente is er geen enkele reden om iets aan de doorstroming en capaciteit van wegen te doen. Hoe langer mensen nodig hebben om van de ene kant van de stad naar de andere te komen, des te meer 'parkeergeld' kun je innen. Geniaal ! :evil:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » vr 13 apr 2007, 17:10

Palance schreef:Zijn de problemen in Apeldoorn trouwens zo groot?
Apeldoorn lijkt me zo een beetje onder de 100.000+ steden wel de stad met de minste problemen op infragebied. Jammer dat ze dan toch nog met zo'n belachelijk plan komen aanzetten. :(

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 13 apr 2007, 18:08

Vanmiddag was de wethouder van Apeldoorn op BNR te horen. Hij wil het verkeer op de rondwegen rond Apeldoorn hebben i.p.v. door het centrum. Hij gaf ook aan dat het nog niet zo ver is en er eerst het één en ander moet worden uitgezocht. Zo is het niet duidelijk bij hoeveel minuten de grens ligt tussen wat als doorrijden en als parkeren wordt beschouwd. Hij liet doorschemeren aan een kwartier te denken. Verder moest er nog gekeken worden naar mensen die er wonen of werken. Er zitten duidelijk nog losse eindjes en haken en ogen aan deze plannen.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » vr 13 apr 2007, 18:36

Zojuist werd op het journaal in de laatste zin gezegd dat er bekeken wordt of er een rondweg komt.
Maar vooralsnog heb ik momenteel sterk het idee dat het probleem opgeblazen wordt om een oplossing te verzinnen die mensen geld uit de zakken klopt.
Ik heb geen idee hoe groot het gebied is, maar ik schat in dat het groter is dan een vergunningenzone rond een centrum. Als dat zo is, dan zijn de mensen die nu geen vergunning nodig hadden het meest de klos. Zij zijn degenen die het langst in het gebied zijn.
Bovendien zegt Apeldoorn een probleem te hebben met de doorstroming, maar als je bewoners gaat laten betalen, dan doe je alsof het een parkeerprobleem is. Want mensen die er wonen, verblijven automatisch het langst in het gebied.
Oftewel, hoe langer ik erover nadenk, hoe fouter het plan.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 13 apr 2007, 18:38

NOS Journaal (13-04-2007 18:00 uur) schreef: Apeldoorn overweegt rekeningrijden
De gemeente Apeldoorn wil doorgaand verkeer uit de binnenstad weren met een vorm van rekeningrijden.
Automobilisten die door Apeldoorn rijden zonder te parkeren, moeten gaan betalen voor het gebruik van de wegen.
In het plan van de gemeente worden camera's aan de rand van het centrum geplaatst. De camera's registreren de kentekens van voertuigen die het centrum binnenrijden en die er weggaan.

Parkeerkosten
De tijd die iemand nodig heeft gehad om weer uit het centrum te komen geeft aan of er geparkeerd is, of alleen door het centrum is gereden.
Wie langer in het centrum blijft, hoeft alleen de parkeerkosten te betalen. Daarvoor krijgen ze een rekening opgestuurd. De bestaande parkeerautomaten kunnen hierdoor verdwijnen en de parkeertarieven kunnen omlaag.
De routes langs de binnenstad blijven gratis. Uit onderzoek van de gemeente blijkt dat bijna de helft van het verkeer het centrum van Apeldoorn als doorgaande route gebruikt.

Draagvlak
De gemeente vraagt mensen op de website van Apeldoorn om hun mening over het plan. Dit jaar moet de beslissing worden genomen of het plan wordt doorgevoerd.
Technisch gezien is het systeem mogelijk, alleen weet de gemeente nog niet zeker of deze vorm van rekeningrijden wettelijk is toegestaan.
Ook moet de gemeenteraad zich nog uitspreken over het plan.

Landelijk
Het plan van Apeldoorn kan volgens de gemeente naast het landelijk voorgenomen systeem van rekeningrijden bestaan.
Het kabinet wil dat rekeningrijden per 2012 ingevoerd kan worden. In het systeem moeten automobilisten alleen betalen voor de gereden kilometers. Rijden in de spits wordt duurder.
De verwachting is dat dit systeem het autogebruik vermindert. Hoe meer je rijdt, hoe duurder het is.
In hetzelfde journaal werd melding gemaakt van het feit dat een lokale overheid deze vorm van rekeningrijden niet mag uitvoeren.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 13 apr 2007, 19:45

Hmm, en laatst werd er op dit forum nogal lovend over Apeldoorn gedaan toen ze een rotonde vervingen door een VRI. Het kan verkeren... :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 13 apr 2007, 20:35

Hmm, volgens mij is het probleem heel simpel technisch op te lossen door de 'tol' even hoog te laten zijn als een uur parkeren ;)
Wat nu als ik iemand wil afzetten of ophalen bij het station ?
Gelukkig schieten de stations in de regio Apeldoorn als paddenstoelen uit de grond. Zo kun je naar het onvolprezen Twello, of het schattige Vorst-Empe (met geweldig uitzicht en geen last van overige reizigers), of het goold-old Klarenbeek ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 13 apr 2007, 21:24

Vinny schreef:Hmm, volgens mij is het probleem heel simpel technisch op te lossen door de 'tol' even hoog te laten zijn als een uur parkeren ;)
Wat nu als ik iemand wil afzetten of ophalen bij het station ?
Gelukkig schieten de stations in de regio Apeldoorn als paddenstoelen uit de grond. Zo kun je naar het onvolprezen Twello, of het schattige Vorst-Empe (met geweldig uitzicht en geen last van overige reizigers), of het goold-old Klarenbeek ;)
Ja, daar stoppen ook zo lekker veel sneltreinen...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 13 apr 2007, 21:37

Kaart van Apeldoorn:
Afbeelding

Zoals je ziet is er niet echt een duidelijk centrum te ontdekken, en een echte centrumring ontbreekt ook.
Duidelijker is wel een ring door de buitenwijken van Apeldoorn, maar ik kan me niet voorstellen alles daarbinnen als "centrum" te bestempelen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 13 apr 2007, 21:50

Ja, daar stoppen ook zo lekker veel sneltreinen...
hmmm, nu hou ik mijn cynisme eens in om eens niet beschuldigd te worden van het 'neerkijken op regios' en wordt mijn subtiele ironie niet eens begrepen... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » za 14 apr 2007, 8:05

In het centrum van Apeldoorn is het een beste puinhoop vind ik over het algemeen. Redelijk druk, maar wel naar gevoel (in tijd maakte het niet zo heel veel uit) een snellere route van Oost naar West (geregeld vanaf Deventer naar bv Rijkskantoren of de Apenheul gereden) dan via de Ring, ergens wel terecht dat men dat verkeer wil gaan weren. Vind die ring wel een vreselijk vervelende weg, grote delen gewoon 2 baans, stoplichten, geen groene golf en een enorme omweg (in km).

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » za 14 apr 2007, 12:38

Het Financieele Dagblad (14-04-2007) schreef: Rekeningrijden spekt lokale middenstand
VAN ONZE REDACTEUR

AMSTERDAM - Wie gratis door Apeldoorn wil rijden, moet wel even langs bij de lokale middenstand. En snel iets aankopen is er ook niet bij, ook niet als er voor een flink bedrag wordt gekocht. Want wie snel door Apeldoorn gaat, is de klos. Dat is de kern van een plan van wethouder Rob Metz en een enthousiaste lokale middenstand.

Wat is het probleem? In de binnenstad van Apeldoorn is het zó druk met autoverkeer, dat de bereikbaarheid in de knel is gekomen. De helft van dit verkeer bestaat uit passanten, die de stad zelf niet als bestemming hebben. Dus wil de gemeente deze groep in het kader van het 'parkeerbeleid' weren door ze te laten betalen. Aan de rand van de binnenstad komen camera's die de kentekens registreren. De tijd die iemand in de binnenstad doorbrengt, geeft aan of iemand daar heeft geparkeerd of alleen door Apeldoorn is gereden.

De vraag is: kan Apeldoorn dit op eigen houtje? Parkeerbeleid valt onder de gemeentelijke autonomie. Maar zo naïef zal het ministerie van Verkeer niet zijn. Dit heet parkeerbeleid, maar is in feite een tolsysteem, wordt in Den Haag gedacht.

Via zijn woordvoerder laat minister Camiel Eurlings van Verkeer alvast weten de Apeldoornse plannen niet te aanvaarden.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 14 apr 2007, 18:59

DjIdee schreef:ergens wel terecht dat men dat verkeer wil gaan weren.
Apeldoorn kent geen doorgaand verkeer, daar zorgen de A1 en A50 voor. Maar wie ergens in de stad woont en naar een ander deel van de stad wil, danwel van en naar de A1 of A50 wil, is vaak beter af door 'door' het centrum te rijden. Lees: via wegen langs de rand van een ruim voetgangersgebied.
Als je dat verkeer naar een ringweg verdrijft, dan zal dat betekenen dat er meer kilometers worden geproduceerd, met bijbehorende emissies. Ook worden langs die ringweg meer mensen getroffen door een verslechtering dan er in het centrum gebaat zijn bij de verbetering. En waarom ? Alleen maar vanwege het financiële belang van de gemeente. Nee, ik vind het dus allesbehalve terecht. Het is niet meer dan logisch dat intrastedelijk verkeer ook via centrumgebieden plaatsvindt.

Ze kunnen zich beter eens afvragen waardoor het probleem echt is ontstaan. Apeldoorn heeft namelijk in het centrum veel wegen versmald naar een 'nieuw stedelijk profiel' (bv. Hofstraat, Kanaalstraat, Stationsstraat), en wil dat op nog meer plekken doen. Alleen past dan de huidige hoeveelheid verkeer niet. Bovendien is de Laan van de Mensenrechten allesbehalve een adequate vervanger van de Kalverstraat en de Kanaalstraat.

Mijn conclusie: men creëert met opzet een situatie die te weinig mogelijkheden biedt, en wil vervolgens de weggebruiker ervoor laten bloeden.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Bericht door Pino » di 17 apr 2007, 10:19

Het Financiële Dagblad, 17.04.2007 schreef:Gemeenten vragen Rijk om eigen ruimte

AMSTERDAM - Het bericht op teletekst 'Rekeningrijden in Apeldoorn' veroorzaakte vorige week een golf van onrust rond het thema 'kilometerbeprijzing'. Dit is het systeem dat het kabinet vóór 2012 in Nederland wil invoeren. Landelijk welteverstaan. Kilometerbeprijzing wordt het 'magnum opus' van de twee maanden geleden aangetreden minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings. Het is een zeer gevoelig onderwerp. Het draagvlak ervoor is breekbaar als Chinees porselein. Een lappendeken van kleine tolgebieden is voor Eurlings een nachtmerrie.

'De minister liet diverse media onmiddellijk bellen', zegt mobiliteitswethouder Rob Metz (VVD) van de gemeente Apeldoorn, die naar eigen zeggen ongewild de toorn van het ministerie op zich laadde. 'De minister zal hiermee niet akkoord gaan, zo luidde de mededeling naar de pers.' Metz: 'Zelfs Paul Nouwen, de voorzitter van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit, belde me op en vroeg of ik geen andere mogelijkheid had. Toen ik ontkennend antwoordde, had Nouwen geen verder commentaar.' Paul Nouwen presenteerde twee jaar geleden het breed gedragen door de regering gevraagde advies om invoering van kilometer-beprijzing per 2012 in te voeren. Op dat advies borduurt het ministerie van Verkeer en Waterstaat nu voort. Wethouder Metz kondigde vrijdag aan voor de Apeldoornse binnenstad een haalbaarheidsstudie te laten verrichten naar de effecten van het eventueel invoeren van 'Anders betalen voor parkeren' (zie kader). 'Ik ben net als Eurlings zeer tegen een lappendeken van allerlei heffingen in Nederland, waarbij gemeenten eigen regelingen gaan invoeren. Maar ik ben ook van mening dat het beoogde systeem prima inpasbaar is in de plannen van het Rijk rond kilometerbeprijzing. Ik kies ook voor een andere techniek, met camera's, om zo ver mogelijk van de rijksplannen weg te blijven. Het landelijk systeem gaat met satelliettechniek werken.'

Elke vergelijking met de ruim vier jaar geleden in Londen ingevoerde 'congestion'-heffing - ook met camera's - wijst Metz van de hand. 'Daar leggen ze een schild rond de stad, en daar zeggen de ondernemers in Apeldoorn absoluut nee tegen.' Apeldoorn wil het met zijn plannen voor automobilisten onaantrekkelijk maken om de wegen in de binnenstad louter als doorgaande route te gebruiken. 'We hebben hier een groot probleem met bereikbaarheid en luchtkwaliteit. Voor dit lokale probleem - het gaat om een vierkante kilometer - ben ik verantwoordelijk, dus daar moet ik wat mee, en ik niet alleen. Ik heb steun van drie ondernemers-organisaties en de bewonersorganisatie Centrum. Een geweldig draagvlak. Jammer dat het ministerie dan zo reageert.' Maar minister Eurlings ziet zich geconfronteerd met een kruiwagen kikkers die alle kanten op springen. Al geruime tijd klinken her en der bij gemeenten geluiden om een heffing op binnenstedelijk verkeer in te voeren. Allereerst is er de gemeente Amsterdam die in Groot-Amsterdam-verband met Flevoland en omliggende gemeenten sinds oktober 2006 studeert op de mogelijkheid om als pilotproject te gaan dienen voor het systeem van landelijke kilometerbeprijzing, om de belasting van het Amsterdamse wegennet te kunnen reguleren. 'In mei is die studie afgerond', aldus verkeerswethouder Tjeerd Herrema van Amsterdam.

Herrema is er nog niet zo zeker van dat Eurlings erin zal slagen al in 2011 met landelijke kilometerbeprijzing te komen. 'Hij heeft voornemens. wij willen de minister in ieder geval aanbieden gefaseerd met ons te starten. Zaak is dat Eurlings snel helderheid geeft. Wij onderzoeken nu wat ervoor nodig is om de beprijzing in 2010 in te voeren.' Daarnaast zijn er gemeenten die hun historische binnensteden willen beschermen tegen de toenemende verkeersstromen. Enkhuizen en Zwolle kondigden onderzoek aan naar de mogelijkheid van een binnenstadsheffing. Enkhuizen denkt aan cameraregistratie van auto's bij de drie toegangswegen van de binnenstad, en veel gratis parkeermogelijkheden buiten die binnenstad. 'Het gaat ons erom onze cultuurhistorische karakteristieken te behouden', zegt wethouder Jan Franx van Enkhuizen. 'Ons plan heeft niets met landelijke kilometerheffing te maken.' En dan zijn er de gemeenten zoals Apeldoorn, maar ook Eindhoven, Breda en Amersfoort, die kampen met te veel doorgaand verkeer op hun binnenringen. Cor Lamers, voorzitter van de commissie milieu en mobiliteit van de Vereniging van Neder-landse Gemeenten en burgemeester van de gemeente Houten, heeft in een overleg met minister Eurlings twee weken geleden gewezen op de problematiek van het overbelaste onderliggend wegennet. 'Aan de kilometerbeprijzing moet een regionale component worden toegevoegd', heeft Lamers Eurlings voorgehouden. 'We willen als gemeenten de ruimte hebben om die in het systeem in te bouwen.' 'Eurlings heeft iets te snel vanuit de heup geschoten', zegt Lamers dan ook over de reactie op het plan van de gemeente Apeldoorn. 'Laat die gemeenten als Apeldoorn een slim plan bedenken en uiteindelijk tien, twintig of dertig gemeenten een plus toevoegen aan de landelijke kilometerheffing.'

Wethouder Metz verwacht dat de studie voor Apeldoorn in september of oktober klaar is, voordat hij met iedereen - ook met het ministerie - heeft overlegd. 'Die hadden we al gemeld dat we hiermee bezig waren.' De aankondiging van de gemeente Apeldoorn van afgelopen vrijdag zette ook Wynand Duyvendak, Tweede-Kamerlid van GroenLinks, weer aan tot actie. Van zijn hand is een drie jaar oud wetsvoorstel om voor andere wegbeheerders dan het Rijk - gemeenten, provincies en waterschappen - de juridische belemmeringen uit de weg te ruimen om een vorm van verkeersregulerende heffing te kunnen invoeren. Deze zogenoemde 'Tolwet' moet die overheden het onmisbare instrumentarium geven, aldus Duyvendak. Zonder dat kan bijvoorbeeld Apeldoorn niet aan de slag, aldus de GroenLinks-politicus. Het voorstel is al door de Raad van State, en ligt klaar voor plenaire behandeling in de Kamer. Gezien de samenstelling van de vorige Kamer heeft Duyvendak het wetsvoorstel toen niet in stemming gebracht. Maar ook nu moet hij in de Kamer nog het nodige zendingswerk verrichten, geeft hij toe. 'Maar dit is precies wat ik hoopte', zegt Duyvendak over het Apeldoornse plan. 'Nu wordt het opnieuw zichtbaar vanuit de gemeentebesturen.' 'Ik ga wethouders van een groot aantal steden benaderen om mijn lijn te ondersteunen, en om een oproep aan de Kamer te doen om met dit wetsvoorstel in te stemmen. Als antwoord op de toenemende verkeerscongestie en luchtproblematiek.' 'De PvdA speelt hierbij een sleutelrol', zegt Duyvendak. 'Daarom is het van belang dat de Tweede-Kamerfractie van de PvdA merkt dat dit probleem door veel lokale bestuurders wordt gevoeld.' Het CDA liet maandag nog eens weten fel tegen lokale vormen van rekeningrijden te zijn.

De zaak 'Apeldoorn'
Apeldoorn wil automobilisten alleen nog maar tot de stad toelaten als ze er iets te zoeken hebben, dus als ze er wonen, ondernemen of op bezoek komen. Aan de rand van de binnenstad komen camera's die registreren wanneer auto's de stad in en uit rijden. De tijd die automobilisten met hun auto in de stad doorbrengen, geeft aan of ze parkeren of er slechts doorheen rijden. Parkeert de automobilist, dan betaalt hij of zij parkeergeld, mogelijk iets minder dan nu. Dat gaat via bank- of girorekening. Bewoners houden hun parkeervergunning. Maar wil de automobilist van de ene kant van Apeldoorn naar de andere, dan moet hij de ringweg nemen. Gaat hij toch via de binnenstad, dan moet hij betalen, eveneens via bank- of girorekening.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 17 apr 2007, 21:06

Volkskrant (16-4-2007) schreef:'Minister, dit is geen vorm van rekeningrijden'
interview wethouder Rob Metz

Wethouder Rob Metz (VVD) van Apeldoorn riskeert een aanvaring met minister Camiel Eurlings van Verkeer (CDA). Metz zet het onderzoek naar rekeningrijden in zijn stad door ondanks de negatieve reactie van de minister. Hij beseft goed dat het plan 'Anders betalen voor parkeren' een bedreiging lijkt voor het fragiele draagvlak voor het landelijke systeem dat in 2011 moet worden ingevoerd. 'Maar dit is een lokaal probleem dat ik lokaal moet oplossen. Dit idee wordt omarmd door inwoners en ondernemers van de binnenstad. Daar heb ik als wethouder naar te luisteren.' De binnenstad van Apeldoorn is slecht bereikbaar doordat 45 procent van het verkeer de route door de stad neemt, in plaats van de ringweg. Deze auto's zijn slecht voor de luchtkwaliteit in de stad. Daarom wil het college een vorm van rekeningrijden voor het relatief kleine centrum invoeren. Aan de rand komen camera's die de kentekens van auto's registreren bij in- en uitrijden. De tijd van verblijf wordt berekend en de automobilist krijgt de acceptgiro toegestuurd. Een korte tijd in de stad wordt duur, terwijl een bezoek van een uur of meer goedkoper wordt. Het plan kreeg vorige week het groene licht van de ambtelijke top van het ministerie, maar minister Eurlings liet meteen na de presentatie vrijdag weten dit 'omgekeerde parkeerbeleid' te zien als een vorm van kilometerheffing die hij bij voorbaat afwijst. Hij zegt bovendien dat Apeldoorn buiten zijn boekje gaat Gemeenten hebben alleen de bevoegdheid het eigen parkeerbeleid vorm te geven, de rest is rijksbeleid.

Metz laat zich door deze reactie niet van de wijs brengen. 'Het plan moet natuurlijk passen binnen de huidige en toekomstige landelijke regels. Ik wil op geen enkele manier de invoering van het landelijke rekeningrijden in de wielen rijden. Maar dit is geen vorm van rekeningrijden, zoals de minister beweert. Er is namelijk een gratis alternatief: de ringweg.' Metz beseft wel dat zijn alternatieve parkeerplan zich op het snijvlak bevindt van parkeerbeleid en kilometerheffing. 'Ik snap dat dit een knelpunt lijkt voor de minister. Het plan is echter als beste oplossing voor Apeldoorn uit de bus gekomen en ik wil het een kans geven. Blijft het overeind en wint het aan draagvlak dan zal ik de minister met goede argumenten overtuigen.' Eerder werden plannen voor rekeningrijden in Zwolle, Amsterdam en Enkhuizen door het ministerie van Verkeer en Waterstaat afgewezen. Het ministerie is tegen een lappendeken van tolsystemen. Er komt in 2011 een regeling waarmee automobilisten betalen voor het gebruik van hun auto. 'Zij moeten niet ook nog eens acceptgiro's op hun deurmat krijgen na het bezoek aan een stad. Dat ondermijnt de landelijke regeling', zegt de woordvoerder van Eurlings.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 17 apr 2007, 21:10

Telegraaf (17-4-2007) schreef:Apeldoorns tolplan moet naar prullenmand
Eurlings vreest negatief effect voor kilometerheffing 2011

Het plan van de gemeente Apeldoorn om een lokale vorm van rekeningrijden in te voeren ter bevordering van de doorstroming vindt geen genade in de ogen van de deelnemers aan on/e Stelling van de Dag. Liefst 86 procent is faliekant tegen iedere vorm van lokale tolheffing.

Ondanks de druk uit Den Haag en de negatieve publieke opinie weigert het Apeldoornse stadsbestuur de handdoek in de ring te werpen. De slechte bereikbaarheid van de binnenstad vraagt om een rigoureuze aanpak. Apeldoorn wil automobilisten die de route door de stad verkiezen boven de ringweg, automatisch laten meebetalen. Registratie vindt plaats door fotografie van kentekens van auto's die de stad doorkruisen. Met de extra opbrengst zouden de parkeertarieven omlaag kunnen. Thans neemt 45 procent van het doorgaande verkeer de route door de binnenstad in plaats van de ringweg. De Gelderse gemeente Ontkent dat het hier om rekeningrijden gaat. Er is immers een gratis alternatief: de ringweg.

„De gemeente heeft weer een nieuwe melkkoe gevonden. Je denkt toch niet serieus dat de parkeertarieven omlaag gaan. Dat is namelijk nog nooit gebeurd", aldus een sceptische deelnemer. „Lekker terugnaar de middeleeuwen. ledere stad tolpoorten. Hoe halen ze het in hun hoofd", valt een ander bij.
Hoewel in de minderheid zijn er ook voorstanders van de stelling. „Londen laat zien dat het kan. Het is koudwatervrees en onwil om te investeren waardoor de meeste mobiliteitsproblemen mislukken. Vaak staan bij politici de ego's voorop en niet de oplossing."

Leefbaarheid
Hoewel de overgrote meerderheid de lokale tolplannen afwijst, is 83 procent het eens dat de leefbaarheid van de stad allereerst de verantwoordelijkheid is van het gemeentebestuur. „Ik ben een groot voorstander. De binnenstad krijgt minder auto's waardoor de lucht schoner wordt. Wie kan daar nou tegen zijn?" Dat blijken er toch velen. Zo betwijfelt 79 procent dat het Apeldoornse plan een positief effect heeft op de doorstroming. Ook het vooruitzicht van het gemeentebestuur op lagere parkeertarieven wordt door 92 procent niet echt serieus genomen. Een meerderheid van 53 procent ziet cameraresistratie van het autokenteken sowieso als inbreuk op de privacy. Een kwart van de deelnemers zegt zich daaraan niet te storen omdat men tniets te verbergen heeft. Voor bij na een op de vijf is de aanwezigheid van camera's om het even.

Afwijzing
Bij de publieke afwijzing van het Apeldoornse plan door minister Eurlings van Verkeer kunnen volgens veel deelnemers nogal wat kanttekeningen worden geplaatst. Dit temeer omdat het voorstel een week eerder wél het groene licht kreeg van de ambtelijke top van Eurlings' ministerie. Voor 49 tegen 32 procent staat het vast dat Eurlings' verzet met name is gericht op de vrees dat zijn eigen plan om in 2011 kilometerheffing landelijk in te voeren wordt ondermijnd als het Apeldoornse project mislukt. s Bijna driekwart van de respondenten vindt het geen goed idee dat rekeningrijden eerst lokaal wordt getest, alvorens het landelijk in te voeren. De meeste deelnemers zijn daarentegen wel enthousiast over de ringweg als gratis alternatief voor eventuele tolwegen.
Als in 2011 rekeningrijden landelijk wordt ingevoerd, dan moeten er volgens 84 procent ook gratis alternatieve wegen worden aangeboden, zoals in Frankrijk en Spanje. Tenslotte is 87 procent het eens dat Apeldoorn er beter aan doet om te investeren in een doelmatiger ringweg om de doorstroming te bevorderen, dan de introductie van een lokaal tolsysteem.

Situatie
„Wie gaat er nou door een stad rijden - en zeker Apeldoorn - als er een goede ringweg is. Ik denk dat de verkeersspecialisten daar de situatie nog maar eens goed moeten bestuderen", schrijft een deelnemer.

Plaats reactie