Utrecht: Gem. Verkeer & Vervoerplan (GVVP)

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Utrecht: Gem. Verkeer & Vervoerplan (GVVP)

Bericht door Matthijs » vr 04 mar 2005, 21:15

De gemeente Utrecht is gekomen met een (concept-) GVVP voor 2005-2020

Website: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id= ... &infFrom=0
PDF (3 MB): http://www.utrecht.nl/images/secretarie ... rpgvvp.pdf

Wat mij opviel:
  • De gem. is blijkbaar afgestapt van de 'binnenring'-gedachte. Tot voor kort wilde men de 'binnenring' (of hoe-ie ook werd genoemd) versterken, om zo verkeer dwars door de stad dat nu langs de binnenstad rijdt op te vangen. Deze binnenring werd zo'n beetje gevormd door: Waterlinieweg, 't Goylaan, Beneluxlaan, Lessinglaan, Marnixlaan, Einsteindreef, Brailledreef. Kard. De Jongweg.
    Om deze ring vooral langs de westkant te versterken, wilde men ongelijkvloerse kruisingen aanleggen in het 24 Oktoberplein en de Majellaknoop.
    Nu is men in het Zuiden en Westen van de stad echter hier vanaf gestapt, en zet men juist in op de invalswegen. Zo wordt het 24 Oktoberplein nog steeds ongelijkvloers, maar dan juist de oost-west ipv. noord-zuid.
  • De gemeente wil een nieuwe aansluiting (op-/afrit) op de A27, halverwege tussen Lunetten en Rijnsweerd, mede om de Waterlinieweg te ontlasten. Hoewel men de capaciteit van de A27 op deze plek ook wil verhogen, vraag ik me af hoe reeel dit is. De A27 is daar al één grote weefstrook, en er is al een half bos gekapt voor de aanleg.
  • Er staat het idee in om de Oosterspoorlijn, dus het spoor langs de Maliebaan enzo om te bouwen tot busbaan! Dat lijkt me nou 10x niks. Bewaar het dan om er evt. trams of RSS overheen te sturen...
Nou, dat was wat mij het meest opviel. Verder staat er natuurlijk o.a. in dat de NRU (N230) gaat worden verbeterd, maar dat was al redelijk bekend.

Ik noem nu trouwens alleen wat indiv. projecten die me opvielen. Ik heb nog geen tijd gehad de grote lijnen te bekijken.[/list][/list]
Laatst gewijzigd door Matthijs op vr 04 mar 2005, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 04 mar 2005, 21:58

Ik heb in het stuk al meer info gevonden over mijn eerste puntje, over de 'binnenring'. De juiste term blijkt 'verdeelring' te zijn, en dit is het verhaal (p.16).
Uit kaart 2 valt op te maken dat de primaire assen binnen de RING Utrecht in feite bestaan uit
de verbindingen tussen de RING Utrecht en de verdeelring, de verdeelring zelf en assen naar
de kerngebieden die niet aan de verdeelring liggen. Op deze manier wordt het autoverkeer zo
lang mogelijk aan de buitenkant van de stad, op de RING, gehouden en vanaf de RING via
korte routes met zo min mogelijk overlast naar de kerngebieden geleid. Op enkele punten
wordt echter afgeweken van deze structuur.
Naar het Stationsgebied en de binnenstad, de belangrijkste kerngebieden binnen de RING,
lopen twee primaire assen. Omdat aan de oostzijde van het centrum geen geschikte wegen
aanwezig zijn om als primaire as te dienen, liggen beide assen aan de zuidwestzijde van het
centrum (de route van de A2 via de M.L. Kinglaan tot en met de Daalsetunnel en de route van
A12 via de Europalaan tot aan de Croeselaan). Hierdoor is de zuidwestelijke verdeelring niet
meer nodig als primaire as, maar wel als secundaire as (aanvullende bereikbaarheid van de
kerngebieden).
Een andere uitzondering vormt de route Nouw 2 - Vleutenseweg. Deze verbindt weliswaar de
RING met de verdeelring, maar via een langere route. Bovendien is de Vleutenseweg
gereconstrueerd (HOV-baan). De interne verbindingsfunctie tussen Leidsche Rijn en de stad is
vanwege de bouw van Leidsche Rijn groter geworden. Daarom is deze route een secundaire
as. Daarnaast is de zuidelijke verdeelring tussen 't Goyplein en het Europaplein een secundaire
as, omdat het (boven)regionale verkeer hier sneller via de parallelbanen van rijksweg A12 kan
worden geleid. Ten slotte is de Nouw 1 op Lage Weide een primaire as voor de ontsluiting van
multimodaal distributieknooppunt Lage Weide en voor de aansluiting op het transferium bij
RSS-station Lage Weide.
Oftewel: men wil het verkeer NOG verder uit de stad. Niet meer op de verdeelring, maar liefst op de snelwegring. Van daar moet het verkeer vervolgens zo direct mogelijk de stad in. Vandaar de verschillen aan de zuidwestkant. Aan de oostkant leende het wegennet zich hier echter niet voor, waardoor dit hier niet is veranderd.
_____________________________

Iets erg interessants dat ik tegenkomt is het volgende, op p.19:
afleiden van het verkeer naar een weg parallel aan de route door Oog in Al. In het laatste geval
zou ook de A2 dat alternatief kunnen zijn. Hiervoor moet dan ruimte worden vrijgemaakt door
het doorgaand verkeer van de A2 via een andere route te leiden, buiten Utrecht om. Dit is
temeer wenselijk daar door de ontwikkeling van Leidsche Rijn en op termijn Rijnenburg de A2
midden in de stad ligt.
Om de Lessinglaan e.d. door Oog in Al te ontlasten overweegt men de mogelijkheid de A2 van het huidige trace te verwijderen (!)
Dat zou dus betekenen, dat de A2, die juist gigantisch gaat worden verbouwd, helemaal buiten Utrecht om zou worden gelegd, langs de westkant.
Nogal irreeel lijkt me, zeker voor een termijn tot 2020, en dat primair voor ontlasting van Oog in Al...
Laatst gewijzigd door Matthijs op vr 04 mar 2005, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Utrecht: Gem. Verkeer & Vervoerplan (GVVP)

Bericht door Rene » vr 04 mar 2005, 21:59

Wicher schreef:24 Meiplein
In Utrecht heb je het 24 Oktoberplein en het 5 Meiplein. Volgens mij bedoel je het 24 Oktoberplein.
Wicher schreef:De gemeente wil een nieuwe aansluiting (op-/afrit) op de A27, halverwege tussen Lunetten en Rijnsweerd, mede om de Waterlinieweg te ontlasten. Hoewel men de capaciteit van de A27 op deze plek ook wil verhogen, vraag ik me af hoe reeel dit is. De A27 is daar al één grote weefstrook, en er is al een half bos gekapt voor de aanleg.
Een aansluiting tussen die 2 knooppunten is waanzin, dat stagneert al het verkeer. Juist de Waterlinieweg moet het lokale verkeer opvangen, de A27 het doorgaande verkeer.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Utrecht: Gem. Verkeer & Vervoerplan (GVVP)

Bericht door Matthijs » vr 04 mar 2005, 22:05

René schreef:
Wicher schreef:24 Meiplein
In Utrecht heb je het 24 Oktoberplein en het 5 Meiplein. Volgens mij bedoel je het 24 Oktoberplein.
Shit ja natuurlijk. Bedankt.
Ik dacht al: er klopt iets niet. :P
Maar ja, ze liggen ook redelijk dichtbij elkaar, beide in de Beneluxlaan. En in hetzelfde stuk was ik ook al teksten over het 5 Meiplein tegengekomen.
Wicher schreef:De gemeente wil een nieuwe aansluiting (op-/afrit) op de A27, halverwege tussen Lunetten en Rijnsweerd, mede om de Waterlinieweg te ontlasten. Hoewel men de capaciteit van de A27 op deze plek ook wil verhogen, vraag ik me af hoe reeel dit is. De A27 is daar al één grote weefstrook, en er is al een half bos gekapt voor de aanleg.
Een aansluiting tussen die 2 knooppunten is waanzin, dat stagneert al het verkeer. Juist de Waterlinieweg moet het lokale verkeer opvangen, de A27 het doorgaande verkeer.
Het probleem is alleen dat de capaciteit van de A27 eventueel nog wel kan worden uitgebreid, terwijl dat op de Waterlinieweg simpelweg onmogelijk. Als er dan per se extra capaciteit nodig is is de A27 bijna de enige mogelijkheid, hoewel erg onhandig.

Ik ben trouwens al meer over deze aansluiting tegengekomen, op p.20:
Ontwikkeling Koningsweggebied
Op lange termijn is een Randstadspoorstation Koningsweg gewenst (zie hoofdstuk 4). Op dat
moment wordt het ook mogelijk het Koningsweggebied te ontwikkelen. Om de ontwikkelingen
kansrijker te maken is een directe aansluiting op de A27 wenselijk. Voor de lange termijn wil
Utrecht deze optie openhouden.
Tja. Als het Koningswegterrein wordt ontwikkeld, moet er inderdaad iets aan de auto-ontsluiting gebeuren. Het is een mooie locatie, vooral erg goed bereikbaar per OV. Met de auto is de verbinding echter ERG indirect. Je moet een heel end terugrijden om bij het stadion de Waterlinieweg op te kunnen, terwijl de A27 er pal naast ligt...

Maar goed, misschien valt dit ook op te lossen met een nieuwe aansl. op de A12 ten westen van Bunnik. Ze willen toch Houten beter aansluiten op de A12. Als je dat nou daar doet, kun je gelijk de Koningslaan daaraan koppelen, en zo het Koningsweggebied toch beter bereikbaar maken per auto.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » zo 06 mar 2005, 17:08

Klopt helemaal. Ik heb in diverse stukken al gelezen dat die aansluiting naar Houten i.i.g. door meerdere partijen zeer gewenst is. Aansluiting van de Koningsweg op deze op-/afrit is dan ook een heel goed idee.

Een aansluiting op de A27 is natuurlijk waanzin, dat is een stukje tussen twee knooppunten in van misschien 2 kilometer lang. Als er daar parallelbanen komen, zoals in het Gemeentelijk Vervoersplan voor het hele snelwegennet rond Utrecht wordt gepropageerd, zou het misschien wel kunnen. Dan moet volgens mij echter de Bak van Amelisweerd wel worden verbreed.

De A2 buiten Leidsche Rijn omleggen is de vreemdste gedachte die ik ooit heb gehoord. Er moet dan ten westen van Leidsche Rijn een knooppunt worden aangelegd in de A12. Daarmee stuur je al het verkeer dus via dat nieuwe knooppunt en Oudenrijn naar het zuiden toe. Als je het mij vraagt is dat vragen om files.
Rainier

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » zo 06 mar 2005, 18:39

Riva schreef:Een aansluiting op de A27 is natuurlijk waanzin, dat is een stukje tussen twee knooppunten in van misschien 2 kilometer lang.
Mwa, dat valt nog wel mee. Tussen de middelpunten van de knooppunten zit ongeveer 4,5 km. Die paar km zijn echter volledig weefstrook, dus daar is niet zomaar een aansluiting bij te gooien.

Plaats reactie