steden met slechte infrastructuur

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

steden met slechte infrastructuur

Bericht door Chris » zo 03 jun 2007, 22:43

Welke steden hebben volgens jullie slechte infrastructuur? Weinig doorgaande wegen, veel kruispunten, veel files etc. Stad moet wel groter dan 70.000 inwoners zijn.

Ik zelf wil Deventer aandragen. Met 97.000 inwoners, flink druk, en eigenlijk geen doorgaande wegen. Alleen korte stukjes 2x2 bij de A1. Tot voor kort was dat nog erger, toen de N348 nog niet af was bij Colmschate. Een rand of ringweg ontbreekt dan ook, en alle doorgaande wegen zijn verstopt. De A1 loopt te ver zuidelijk van Deventer om impact te hebben op het stedelijke verkeer.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 03 jun 2007, 22:46

Ik zou Utrecht willen aandragen.
Het wordt verschrikkelijk onmogelijk gemaakt om van de ene naar de andere kant van de stad te geraken. Vooral van oost naar west (vv) moet je gigantisch omrijden via de 'stadsverdeelring'. Deze ring wordt echter ook overal afgeknepen om je de snelwegring op te dwingen. Die ring staat echter weer vaak vol met file...

Ik ben het er zeker mee in dat in de stad de fiets wenselijker is dan de auto, maar voor bepaalde doelen is autobereikbaarheid toch van belang, en men is in Utrecht wat doorgeschoten met de beperking hiervan.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » zo 03 jun 2007, 22:55

Vooral de Vleutenseweg en de Biltstraat zijn zeer auto-onvriendelijk geworden. Ook kan je de binnenstad met de auto haast niet meer in- of uitkomen sinds de komst van de HOV-baan.

Voor niet-bekenden is Den Haag ook een vreselijke stad om in te rijden. De CentrumRing is chronisch verstopt waardoor je totaal niet kan opschieten. Als bekende hoef je niet altijd de CentrumRing te volgen. 8-)

Ten aanzien van de kwaliteit van de infrastructuur nomineer ik Antwerpen met haar vele hoofdwegen die bestraat zijn met kasseien.
Jaren tachtig, prachtig!

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 03 jun 2007, 23:16

Ik wil zelf graag Leeuwarden aandragen. Geen fatsoenlijke ringweg, geen directe doorgaande snelwegverbinding (de A31 wordt N31; de A32 begint pas bij Wirdum). De weg die in de stad als ring functioneert is deels 1+1 en er staan geregeld files.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 03 jun 2007, 23:28

Stefan schreef:Vooral de Vleutenseweg en de Biltstraat zijn zeer auto-onvriendelijk geworden. Ook kan je de binnenstad met de auto haast niet meer in- of uitkomen sinds de komst van de HOV-baan.

Voor niet-bekenden is Den Haag ook een vreselijke stad om in te rijden. De CentrumRing is chronisch verstopt waardoor je totaal niet kan opschieten. Als bekende hoef je niet altijd de CentrumRing te volgen. 8-)

Ten aanzien van de kwaliteit van de infrastructuur nomineer ik Antwerpen met haar vele hoofdwegen die bestraat zijn met kasseien.
Wat Den Haag betreft: mee eens. Het is een groot stoplichten paradijs. Zeer veel vri's detecteren niet of er verkeer staat, ze draaien altijd hun zelfde riedeltje af. Het is mij niet duidelijk waarom dit gedaan is, wellicht om autoverkeer te ontmoedigen? Afijn, voor mij als fietser door Den Haag is het heel handig, je kunt in 80% van de rood licht gevallen veilig doorrijden, maar er klopt natuulijk niks van. De centrumring zit in mijn ogen niet zozeer chronisch verstopt, je moet alleen zo vaak stoppen omdat er veel lichten zijn die ook nog eens lang op rood staan. Verder zijn er veel rijrichtingbeperkingen bij kruispunten, iets waar je als vaste klant vast snel aan went, maar de flexibiliteit die je als fietser hebt moet je dan echt even terzijde schuiven.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 04 jun 2007, 0:12

Ik draag Amsterdam aan.
Het hoofdassenkruis s116-Visserplein-s112 en s102-s100-s114 is in een erbarmelijke staat (vooral s116) met een chronisch capaciteitstekort.
Belangrijke wegen worden nooit aangelegd zoals bedoeld en het tracé is thans (zo goed als) volbebouwd (bv. A3, Geerban, s106, s112)
Of nog veel erger: goede 2x2 voorzieningen worden versmald of zelfs volledig opgebroken t.b.v. nog meer huizenbouw (s105).
De ring om het centrum, s100, is vrijwel overal maar 1 rijstrook per richting. Alleen bij de s112 is het even wat breder. Het andere stukje oostelijk van het CS is inmiddels versmald...
Ook op andere plekken wil men alle ruimte langs doorgaande wegen, in het verleden vaak vrijgehouden voor een voorziene weguitbreiding, volbouwen met huizen, zoals langs de s117 IJdoornlaan.
Plus als klap op de vuurpijl dat men er een sport van maakt om de halve stad overhoop te halen met werkzaamheden die in een weekje geklaard kunnen zijn maar zonodig 7 maanden moeten duren... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » ma 04 jun 2007, 6:46

Breda! Het is in de meeste gevallen aanschuiven op de Noordelijke en Zuidelijke rondweg. Zelfs in de buurt bij de woonboulevard, waar toch redelijk rekening is gehouden met capaciteit wil het dan nog zeer vaak mis gaan. Rondom het centrum is de aansluiting naar parkeerplaatsen niet goed en staat iedereen op de rijweg te wachten.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 04 jun 2007, 8:23

Mijn eigen woonplaats Spijkenisse. Er zijn 2 echte uitvalswegen naar Rotterdam toe, de Hartelbrug en Spijkenissebrug. Alletwee hebben zelf 1 rijstrook voor elke richting en 1 wisselstrook. Dit is veels te weinig, en daarbovenop komt nog dat de Spijkenissebrug in de spits gewoon open gaat. De Hartelbrug wordt in 2009 wel 2 x 2.

Oplossing? Maak nieuwe uitvalswegen, met om te beginnen het doortrekken van de A4. Zo kan je in het oosten een aansluiting creeeren en hoeven de mensen in Maaswijk, Schenkel en Waterland niet meer door Spijkenisse heen te rijden om naar de Hartel of Spijkenissebrug te komen.

Ook zou ik graag een brug over 't Spui zien naar de N217. Nu ligt daar een veerpont. Als je daar een brug neerlegt, heb je een 4de ontsluitingsweg.

Verder zou ik graag zien dat de ring van Spijkenisse compleet 2 x 2 wordt. Dat is nu enkel op het noordelijk en oostelijke gedeelte. Het westelijke gedeelte (de Baljuwlaan) wordt mogelijk in 2009 verbreed naar 2 x 2. Het zuidelijke gedeelte, de Heemraadlaan staat niet op de nominatie, al zou ik dat wel graag zien. Als namelijk de ring 2 x 2 is, kan het verkeer uit de wijken netjes afgevoerd worden naar de (nieuwe) uitvalswegen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 04 jun 2007, 10:04

mac0162 schreef:Breda!
Breda heeft nog een mooi snelwegennet 8-)

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 04 jun 2007, 11:05

Helmond mag ook wel in het rijtje...

Er is slechts één 2x2-weg die dwars door het centrum loopt, en vele VRI's kent. Verder zijn er enkele korte stukjes 2x2, maar daar houdt het bij op.

De aansluiting op het landelijke wegennet is ronduit slecht. Een echte ringweg is er niet, zodat al het verkeer wordt opgevangen op 2x1-wegen dwars door de bebouwde kom.

Aangezien Helmond nog flink in de groei is, en er voorlopig nauwelijks nieuwe infrastructuur gepland staat, is de stad nou niet echt goed bereikbaar...
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jun 2007, 11:12

Geen probleem, Helmond breidt uit langs de spoorlijn en bouwt voor elke nieuwe wijk gewoon een nieuw station.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 04 jun 2007, 11:14

Heb me nog wel eens een aantal keren in de avondspits in Leiden gewaagd, maar daar werd ik ook niet vrolijk van, die stad valt ook gewoon niet op een normale manier te doorkruisen.. De route van Leiderdorp via het station naar de A44 rijdt redelijk door, maar da's ook de enige normale route geloof ik..

Woon zelf in Den Haag dus heb daar nooit zoveel moeite (ken de stad goed), maar die centrumRing is een onding, gebruik 'm zelf ook nooit als ik ergens moet zijn, er zijn altijd snellere routes mogelijk.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 04 jun 2007, 11:19

Coen Tunnel schreef:Geen probleem, Helmond breidt uit langs de spoorlijn en bouwt voor elke nieuwe wijk gewoon een nieuw station.
Na Brandevoort (idd naast de spoorlijn), gaat Helmond in de richting van de A67 bouwen...Komen nieuwe woonwijken, en ze zijn ondertussen ook aan het industrieterrein zuidelijker aan het bouwen.. ;)

Dus niet alleen aan de spoorlijn... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 04 jun 2007, 11:25

Is dat nieuwe deel van Helmond in ieder geval straks wèl goed op het landelijke wegennet aangesloten! :D

Als de snelweg niet naar Helmond komt, komt Helmond wel naar de snelweg. :lol:

habke
stadsweg

Bericht door habke » ma 04 jun 2007, 11:35

Als er 1 stad is die echt een waardeloze infrastructuur heeft is het 's Hertogenbosch wel.
Daar moet je smorgens tussen 8 en 9 en smiddags tussen 5 en 6 helemaal niet komen.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » ma 04 jun 2007, 14:50

Schenker schreef:De centrumring zit in mijn ogen niet zozeer chronisch verstopt, je moet alleen zo vaak stoppen omdat er veel lichten zijn die ook nog eens lang op rood staan. Verder
De Koningskade en de Raamweg tijdens spitsuur en drukke zondagen wel, daar staat het echt helemaal vast. Je kan al aansluiten in de rij net voorbij de afrit van het Hubertusviaduct.
Jaren tachtig, prachtig!

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 04 jun 2007, 16:24

mac0162 schreef:Breda! Het is in de meeste gevallen aanschuiven op de Noordelijke en Zuidelijke rondweg. Zelfs in de buurt bij de woonboulevard, waar toch redelijk rekening is gehouden met capaciteit wil het dan nog zeer vaak mis gaan. Rondom het centrum is de aansluiting naar parkeerplaatsen niet goed en staat iedereen op de rijweg te wachten.
Niet helemaal mee eens.
Ik heb als postbode en koerier in Breda gewerkt, en de Noordelijke rondweg is (tegenwoordig) zelfs in de spits redelijk snel te doen.
De Zuidelijke is in de spits een ramp, dat is een feit. Buiten de spits is alleen de kruising Baronielaan vervelend, maar die wordt thans aangepakt.
Bij de woonboulevard is het met name op feestdagen druk, maar dat is in Breda in elk geval nog zo aangepakt dat de file op het OWN staat en niet, zoals in Delft of Duiven, terugslaat op de snelweg.
De chaos rondom de P-plaatsen is ook een probleem, maar een deel daarvan hangt samen met de grootscheepse verbouwing van de Prinsenkade/Markendaalseweg e.o.
De 'centrumring' (lees: singels) kan ook nog wel beter. In de spits staan de rijen van verkeerslicht tot verkeerslicht, en aan de zuidwestkant is de 'ring' incompleet waardoor doorgaand verkeer zich door een 30 km/zone wurmt.

Hm, al met al had je nog best gelijk met je nominatie, eigenlijk :lol:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 04 jun 2007, 17:07

habke schreef:Als er 1 stad is die echt een waardeloze infrastructuur heeft is het 's Hertogenbosch wel.
Daar moet je smorgens tussen 8 en 9 en smiddags tussen 5 en 6 helemaal niet komen.
Dat vind ik wel meevallen. Als straks de Gementweg klaar is heeft Den Bosch een prima ontsluiting buiten.

habke
stadsweg

Bericht door habke » ma 04 jun 2007, 18:15

ViaHaaren schreef:
habke schreef:Als er 1 stad is die echt een waardeloze infrastructuur heeft is het 's Hertogenbosch wel.
Dat vind ik wel meevallen. Als straks de Gementweg klaar is heeft Den Bosch een prima ontsluiting buiten.
Daar zeg je het zelf al: 'als de gementweg straks klaar is', maar ik heb het over nu.

Het staat daar vaak voor het Heetmanplein muurvast vanaf het knooppunt Vught, vooral als het slecht weer is en/of er files staan op de A2.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » ma 04 jun 2007, 18:26

Stefan schreef:
Schenker schreef:De centrumring zit in mijn ogen niet zozeer chronisch verstopt, je moet alleen zo vaak stoppen omdat er veel lichten zijn die ook nog eens lang op rood staan. Verder
De Koningskade en de Raamweg tijdens spitsuur en drukke zondagen wel, daar staat het echt helemaal vast. Je kan al aansluiten in de rij net voorbij de afrit van het Hubertusviaduct.
Ok! Ik ben daar in de spits nooit met de auto geweest. Wel op de Vaillantlaan (Schilderswèk), dat schiet totaal niet op, maar het staat niet muurvast ofzo. De Raamweg kan ik me wel voorstellen ja, omdat alles niet snel naar de A12 kan. Hopelijik heeft de Hubertustunnel een ontlastend effect omdat je dan rechtdoor kunt en niet de Raamweg op hoeft. Moet de N14 het wel aankunnen natuurlijk.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » ma 04 jun 2007, 18:28

habke schreef:
ViaHaaren schreef:
Daar zeg je het zelf al: 'als de gementweg straks klaar is', maar ik heb het over nu.

Het staat daar vaak voor het Heetmanplein muurvast vanaf het knooppunt Vught, vooral als het slecht weer is en/of er files staan op de A2.
Daarom ga ik altijd via Hedel/Ammerzoden. Moet in de buurt van het station zijn, de traverse die je dan pakt is wel druk maar het rijdt. Veel beter dan 20 minuten stilstaan op de Vugtherweg.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 05 jun 2007, 0:47

^^ Ik kan je effe niet volgen. Als je stil staat op de Vughterweg, hoe wil je Hedel en Ammerzoden als alternatief zien?
Bedoel je daarmee als je via de A2 naar het centrum wil?
Als dat zo is, moet je er twee afslagen eerder af, bij afrit Veghel. Daar stat ook, niet toevallig, centrum aangegeven. Je moet dan wel wat Bossche pirrouetjes maken om de brug over de Zuidwillemsvaart over te gaan, maar dat is juist leuk.

Niet alleen de Vughterweg is een drama, als gevolg van het alsmaar uitblijven van de Gementweg is ook de Vlijmenseweg VERSCHRIKKELIJK, in kwantiteit, maar vooral ook in kwaliteit.
En de Brugstraat is ook een verschrikkelijke straat. Dat is de noord-zuidroute door de stad, maar ook die wordt vervangen door een andere weg, de Magistratenlaan.

En een druk bevaren Zuidwillemsvaart dwars door de stad is ook niet handig.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 05 jun 2007, 10:27

Ik les wel eens in de spits in Den Bosch, dus ik kan ook mijn zegje doen.

Het is vooral de Zuid-Willemsvaart die opstoppingen veroorzaakt! Het Heetmanplein stroomt meestal nog wel aardig door, maar die bruggen in de stad zijn vreselijk. En dan die aparte, half ongebruikte kruising bij het CBR vind ik ook nogal vreemd. Maar die stroomt wel goed door. ;)

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » di 05 jun 2007, 11:00

kees schreef:^^ Ik kan je effe niet volgen. Als je stil staat op de Vughterweg, hoe wil je Hedel en Ammerzoden als alternatief zien?
Bedoel je daarmee als je via de A2 naar het centrum wil?
Als dat zo is, moet je er twee afslagen eerder af, bij afrit Veghel. Daar stat ook, niet toevallig, centrum aangegeven. Je moet dan wel wat Bossche pirrouetjes maken om de brug over de Zuidwillemsvaart over te gaan, maar dat is juist leuk.

Niet alleen de Vughterweg is een drama, als gevolg van het alsmaar uitblijven van de Gementweg is ook de Vlijmenseweg VERSCHRIKKELIJK, in kwantiteit, maar vooral ook in kwaliteit.
En de Brugstraat is ook een verschrikkelijke straat. Dat is de noord-zuidroute door de stad, maar ook die wordt vervangen door een andere weg, de Magistratenlaan.

En een druk bevaren Zuidwillemsvaart dwars door de stad is ook niet handig.
Sorry, het is alleen zinvol als je vanuit het noorden komt. Anders is het zo'n grote omweg dat je nog beter in de rij kunt gaan staan.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 05 jun 2007, 12:19

ViaHaaren schreef: En dan die aparte, half ongebruikte kruising bij het CBR vind ik ook nogal vreemd. Maar die stroomt wel goed door. ;)
Waar is dat?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 05 jun 2007, 12:49

Ik nomineer Leiden: Om van de ene kant naar de andere kant van de stad te komen moet je tientallen VRI's langs, smalle wegen en irritante rotondes. Het schiet totaal niet op itt Haarlem die nog redelijke doorgaande wegen heeft.

Amsterdam zou ook bij mij redelijk hoog eindigen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 05 jun 2007, 13:58

Leiden is een rampenplan, ja. Zie http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... 02&start=0 voor foto's van de N206, ook het deel door Leiden heen. Dat had natuurlijk al lang met een N11 of A11 opgelost kunnen zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 05 jun 2007, 14:54

kees schreef:
ViaHaaren schreef: En dan die aparte, half ongebruikte kruising bij het CBR vind ik ook nogal vreemd. Maar die stroomt wel goed door. ;)
Waar is dat?
Bij het CBR. ;)

En dat zit in Den Bosch aan de Victorialaan.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 05 jun 2007, 18:21

Palance schreef:Leiden is een rampenplan, ja. Zie http://forum.autosnelwegen.nl/viewtopic ... 02&start=0 voor foto's van de N206, ook het deel door Leiden heen. Dat had natuurlijk al lang met een N11 of A11 opgelost kunnen zijn.
Het feit dat overal in en rond Leiden naar Utrecht wordt verwezen is volgens mij ook een resultaat van de geschrapte N11-plannen vroeger. Ook de Europaweg, tussen de A4 en de Lammenschansweg, is een ramp. Die stond vandaag zelfs vermeld op http://www.traphic.nl !
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » di 05 jun 2007, 18:42

mavas schreef:Ik nomineer Leiden: Om van de ene kant naar de andere kant van de stad te komen moet je tientallen VRI's langs, smalle wegen en irritante rotondes. Het schiet totaal niet op itt Haarlem die nog redelijke doorgaande wegen heeft.

Amsterdam zou ook bij mij redelijk hoog eindigen.
Ik gebruik zelf maar twee routes Amsterdam in en uit, die stromen beide redelijk tot goed door, hoewel ze erg druk zijn. Vanaf het station naar de A10 West via de Haarlemmerstraat gaat redelijk, in elk geval beter dan een willekeurige route door Den Haag. De andere kant op (A10 Oost) is via de S100 en Piet Heijntunnel zeer goed. Dat de S100 maar enkelstrooks is, kan soms lastig zijn als er bijvoorbeeld een gemeentelijk reinigignskarretje voor je zit die met 20 km/h vooruit sjokt, maar meestal valt dit reuze mee.