steden met slechte infrastructuur

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 05 jun 2007, 19:24

^^ Nou, voor je het Haarlemmerplein over bent ben je ook al 20 minuten verder. Per groenfase gaan daar maar een stuk of 3/4 auto's doorheen, om gek van te worden. :x
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

habke
stadsweg
Berichten: 448
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Bericht door habke » di 05 jun 2007, 19:55

Coen Tunnel schreef:
kees schreef:
ViaHaaren schreef: En dan die aparte, half ongebruikte kruising bij het CBR vind ik ook nogal vreemd. Maar die stroomt wel goed door. ;)
Waar is dat?
Bij het CBR. ;)

En dat zit in Den Bosch aan de Victorialaan.
Is dat waar vroeger de Aartshertogenlaan rechtdoor liep?

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 05 jun 2007, 20:14

Coen Tunnel schreef:Is dat nieuwe deel van Helmond in ieder geval straks wèl goed op het landelijke wegennet aangesloten! :D

Als de snelweg niet naar Helmond komt, komt Helmond wel naar de snelweg. :lol:
De doortrekking van de A58 als N58 vanaf knp Ekkersrijt langs het Wilhelminakanaal met aansluiting op de N279 bij Aarle-Rixtel en Helmond-Noord is al een hele verbetering. ;)
Afbeelding
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 05 jun 2007, 20:40

habke schreef:Is dat waar vroeger de Aartshertogenlaan rechtdoor liep?
Inderdaad. Daar is nu de oude weg afgezet met permanente schrikhekken en de VRI is uitgeschakeld. Daar worden lessers goed getest op kijken door die fietspaden en parallelwegen. ;)

Maar al met al ziet het er toch een beetje vreemd uit, vergane glorie is het zelfs een beetje.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re:

Bericht door JB81 » di 28 aug 2007, 10:31

JB81 schreef: De Zuidelijke Rondweg is in de spits een ramp, dat is een feit. Buiten de spits is alleen de kruising Baronielaan vervelend, maar die wordt thans aangepakt.
Deze mag afgevoerd van de nominatie :P

Als aanwonende heb ik het idee dat de Zuidelijke rondweg een stuk beter doorstroomt sinds de verbouwing.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Kaaiman » di 28 aug 2007, 10:54

Valt Stadskanaal ook onder 'stad'? In dat geval: de infra is 3x BAGGER! Teveel eenrichtingsverkeer, viertondes (van die rotondes met rechts heeft voorrang, schept veel verwarring en bijna-ongelukken) en vooral door al dat eenrichtingsverkeer moet je gigantisch omrijden om met de auto ergens te kunnen (mogen) komen, en dat geldt niet alleen voor het centrum maar ook voor een aantal andere wijken. De bewoners zitten er dus weer mee dat de gemeente de plaats autoluw wil maken. Wanbeleid! En nu schijnt de weg waarover je langs het centrum wordt geleid met al die viertondes weer te worden verbouwt omdat het niet goed werkt of te onveilig is. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Chris » di 28 aug 2007, 16:24

Heb je daar op die vierkante rotondes geen voorrang? Gevaarlijk, ik reed daar een paar maand terug, en meende dus dat ik voorrang had.

Verder is de infrastructuur inderdaad nogal onlogisch in "Knoal", maar dat komt ook door dat kanaal.
Ik reed er eens, en toen was de N374 afgesloten, ik heb met toen rotgezocht door allerlei veel te smalle woonstraatjes om weer richting Borger te rijden. Toen leek Stadskanaal me veel groter dan ik had verwacht.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Koesj » di 28 aug 2007, 17:28

Die nieuwe ongelijkvloerse aansluiting N366/N374 is trouwens wel een mooi voorbeeld hoe een gevaarlijke kruising binnen niet al te lange tijd helemaal verleden tijd is.

Eric
zandpaadje
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 05 sep 2007, 20:56

Re:

Bericht door Eric » ma 17 sep 2007, 10:29

JB81 schreef:
mac0162 schreef:Breda! Het is in de meeste gevallen aanschuiven op de Noordelijke en Zuidelijke rondweg. Zelfs in de buurt bij de woonboulevard, waar toch redelijk rekening is gehouden met capaciteit wil het dan nog zeer vaak mis gaan. Rondom het centrum is de aansluiting naar parkeerplaatsen niet goed en staat iedereen op de rijweg te wachten.
Niet helemaal mee eens.
Ik heb als postbode en koerier in Breda gewerkt, en de Noordelijke rondweg is (tegenwoordig) zelfs in de spits redelijk snel te doen.
De Zuidelijke is in de spits een ramp, dat is een feit. Buiten de spits is alleen de kruising Baronielaan vervelend, maar die wordt thans aangepakt.
Bij de woonboulevard is het met name op feestdagen druk, maar dat is in Breda in elk geval nog zo aangepakt dat de file op het OWN staat en niet, zoals in Delft of Duiven, terugslaat op de snelweg.
De chaos rondom de P-plaatsen is ook een probleem, maar een deel daarvan hangt samen met de grootscheepse verbouwing van de Prinsenkade/Markendaalseweg e.o.
De 'centrumring' (lees: singels) kan ook nog wel beter. In de spits staan de rijen van verkeerslicht tot verkeerslicht, en aan de zuidwestkant is de 'ring' incompleet waardoor doorgaand verkeer zich door een 30 km/zone wurmt.

Hm, al met al had je nog best gelijk met je nominatie, eigenlijk :lol:
Ik word geloof ik oud, maar ik kan me heel goed herinneren dat het stukje A58 tussen de A27 en de A16 (Galder) ontbrak. Volgens mij is dat pas ergens in de jaren '80 aangelegd. Voor die tijd ging al het doorgaande verkeer dus dwars door Breda, onder andere via de Baroniebaan met een aantal stoplichten.

Zijn er overigens ook steden waar het verkeer wel naar wens doorstroomt?

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Re:

Bericht door Frits » ma 17 sep 2007, 18:06

Eric schreef:Zijn er overigens ook steden waar het verkeer wel naar wens doorstroomt?
Als je in andere landen kijkt, zie je vaak grote doorgaande wegen door steden heen met ongelijkvloerse kruisingen. In Nederland heb je dat veel minder. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de Waterlinieweg in Utrecht en de N3. Te veel verkeer perst zich op overvolle wegen door steden heen, met veel VRI's en rotondes. Dat stroomt nooit lekker door.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door mavas » ma 17 sep 2007, 20:16

Eric schreef:Zijn er overigens ook steden waar het verkeer wel naar wens doorstroomt?
Anders begin je toch een nieuw onderwerp: Steden met goede infrastructuur? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door ACT-F » di 18 sep 2007, 22:49

Eric schreef:Zijn er overigens ook steden waar het verkeer wel naar wens doorstroomt?
Almelo en Oldenzaal vind ik nog redelijk meevallen, maar Hengelo en Enschede vallen weer tegen tijdens de spits. Ongelijkvloerse kruispunten kunnen een hoop schelen evenals een nieuwe aansluiting op de snelweg, ondanks dat mensen vinden dat er te veel op en afritten zijn op de snelweg.
Meer bitumen!

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Re:

Bericht door JB81 » do 20 sep 2007, 8:37

Eric schreef:Ik word geloof ik oud, maar ik kan me heel goed herinneren dat het stukje A58 tussen de A27 en de A16 (Galder) ontbrak. Volgens mij is dat pas ergens in de jaren '80 aangelegd. Voor die tijd ging al het doorgaande verkeer dus dwars door Breda, onder andere via de Baroniebaan met een aantal stoplichten.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben blij dat dat niet meer zo is, dan had ik waarschijnlijk 24/7 naar een eindeloze file kunnen kijken ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Seat Ibiza » do 18 okt 2007, 20:39

Nog een ramp qua verkeer: Maastricht. Niet alleen de A2/N2 dwars door de stad zorgt voor files, ook de ring rond de stad heeft veel te weinig capaciteit. Om de doorstroming hier te bevorderen heeft men op vrijwel alle invalswegen de verkeerslichten aan de rand van de stad tot doseerinstallatie 'gepromoveerd' of zelfs doseerlichten in 'the middle of nowhere' geplaatst om de instroom op de ring te verminderen.

Ik vraag me af hoe men deze situatie gaat aanpakken als straks de tunnel in de A2 klaar is, want in combinatie met een aangepaste Viaductweg (de kruisingen met de Meerssenerweg en Willem-Alexanderweg worden ongelijkvloers) zal verkeer vanaf de A2 dus zowel op de noordelijke als de zuidelijke ring vrijwel ongehinderd door kunnen rijden over de bruggen naar Maastricht-West. Dat zal dus enorme files gaan opleveren op de bruggen als men de doorstroming achter de bruggen niet zal verbeteren, want nu al zijn deze files behoorlijk. Als straks de toestroom vanaf de snelweg niet meer wordt geremd zullen deze files leiden tot een 'infarct' op de bruggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Chris » do 18 okt 2007, 20:49

^^ ik heb vanuit België inderdaad meerdere malen direct na de grens op de N278 al stilgestaan voor de ring.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Seat Ibiza » za 20 okt 2007, 11:04

^^
Klopt, de verkeerslichten op de Tongerseweg kruising Javastraat / Aramislaan (zie hier) laten verkeer maar mondjesmaat door. Een blik op de kaart volstaat om te zien welke sluipwegen vervolgens ontstaan: met name de route via de (Maconlaan -) Medoclaan - Aramislaan en Bieslanderweg is populair, hoewel op de aansluiting met de Tongerseweg vervolgens ook weer een doseerlicht staat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Chris » zo 21 okt 2007, 17:10

Ik was gisteren in Apeldoorn, een grote stad met 155.000 inwoners, maar de ring is daar toch echt een lachertje. De N344 gaat gedeelten gewoon over woonstraten met langsparkeren en uitritten van tuinen/garages. Er zijn ook bar weinig plekken met meer dan 1 rijstrook per richting.

Toch was het niet druk. Zwolle is naar mijn idee stukken drukker dan Apeldoorn.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Schenker » zo 21 okt 2007, 17:41

Chris schreef:Ik was gisteren in Apeldoorn, een grote stad met 155.000 inwoners, maar de ring is daar toch echt een lachertje. De N344 gaat gedeelten gewoon over woonstraten met langsparkeren en uitritten van tuinen/garages. Er zijn ook bar weinig plekken met meer dan 1 rijstrook per richting.

Toch was het niet druk. Zwolle is naar mijn idee stukken drukker dan Apeldoorn.
Ik heel toevallig ook. Geen idee hoe dat in spits is, maar als gisteren een normale drukte was hoeft daar niets te gebeuren. Wel de N344 naar het westen even ellende omdat er een hele lange stoet vrachtwagens langskwam. Die gingen driekwart over de rotonde met de N302, dus voor 10 minuten kon de rest van het verkeer niet invoegen. Afijn, die zal wel snel weer opgelost zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Vinny » zo 21 okt 2007, 22:20

Ik denk dat Zwolle als provinciehoofdstad meer forensen trekt, terwijl Apeldoorn voornamelijk een woonplaats is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Chris » ma 22 okt 2007, 9:08

Zou goed kunnen. Bij Apeldoorn heb ik altijd het idee van één grote suburb. Zelfs Deventer (60.000 inwoners minder) zou nog wel eens drukker kunnen zijn.

Volgens mij forenst Apeldoorn elke dag naar Zwolle, Deventer, Arnhem en Amersfoort.

Behalve de A1 Apeldoorn - Deventer staan er ook vrijwel nooit files rond de stad.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door waldo79 » ma 22 okt 2007, 11:23

Er zitten wel wat grote werkgevers in Apeldoorn: Centraal Beheer, de Belastingdienst :)

orakel
woonerf
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 23 mar 2005, 23:02
Locatie: Voorburg

Re:

Bericht door orakel » ma 22 okt 2007, 15:08

Ehuls schreef:Heb me nog wel eens een aantal keren in de avondspits in Leiden gewaagd, maar daar werd ik ook niet vrolijk van, die stad valt ook gewoon niet op een normale manier te doorkruisen..
Helemaal mee eens. Mijn schoonouders wonen achter het station (aan de Rijnsburgerweg) en heb meerdere routes geprobeerd om hier te komen. De enige route vanuit het westen die nog enigzins gaat is via de Hoge Rijndijk, dwars door het centrum. Ik heb een keer de fout gemaakt om vanuit Den haag via de N206 te rijden, maar dit heeft me in totaal 3 kwartier gekost om de Rijnsburgerweg te bereiken.
Geen mening is ook een mening

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door DjIdee » ma 22 okt 2007, 18:23

Chris schreef:Zou goed kunnen. Bij Apeldoorn heb ik altijd het idee van één grote suburb. Zelfs Deventer (60.000 inwoners minder) zou nog wel eens drukker kunnen zijn.

Volgens mij forenst Apeldoorn elke dag naar Zwolle, Deventer, Arnhem en Amersfoort.

Behalve de A1 Apeldoorn - Deventer staan er ook vrijwel nooit files rond de stad.
Apeldoorn is zo ruim opgezet dat je 5 goede manieren hebt om van oost naar west te komen... Daarom verspreid het verkeer zich redelijk over de stad. Tevens hebben ze (vind ik) een redelijk goed werkend busnet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Chris » za 16 feb 2008, 14:40

Gisteren door Apeldoorn gereden, omdat de A50 muurvast stond. Die ring is echt wel onder de maat, enkelstrooks, rotondes, fietsoversteken, zebrapaden, verkeerslichten en op sommige plekken zelfs langsparkeren, uitritten van woningen en stoepen. Toch wel behoorlijk onder de maat allemaal, maargoed ik kom er niet dagelijks, dus kan er niet zo goed over oordelen, maar wat ik zag viel me toch wel zwaar tegen voor een stad met 150.000 - 160.000 inwoners.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Vinny » zo 17 feb 2008, 11:59

Apeldoorn is dan ook een groot dorp :PP:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door boe! » zo 17 feb 2008, 17:45

Na vanochtend weet ik het zeker: Den Haag heeft een slechte infrastructuur.

Vanochtend was er bijna geen kip op straat, toch veel verkeerslichten in werking. Helaas in veel gevallen verouderde installaties die niet adequaat reageren op het verkeersaanbod. Veel rode lichten, groen voor richtingen waaruit geen verkeer kwam. Ik deed er frusterend lang over om Den Haag door te komen. De kwaliteit van de wegen is overigens ook niet om over naar huis te schrijven.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Hajo » wo 20 feb 2008, 14:31

Veel oude VRI-installaties volgen een voorgeprogrammeerde cyclus, ongeacht het verkeersaanbod. Zo ook op diverse kruisingen in Zeist.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Coen Tunnel » do 21 feb 2008, 8:57

Chris schreef:Gisteren door Apeldoorn gereden, omdat de A50 muurvast stond. Die ring is echt wel onder de maat, enkelstrooks, rotondes, fietsoversteken, zebrapaden, verkeerslichten en op sommige plekken zelfs langsparkeren, uitritten van woningen en stoepen. Toch wel behoorlijk onder de maat allemaal, maargoed ik kom er niet dagelijks, dus kan er niet zo goed over oordelen, maar wat ik zag viel me toch wel zwaar tegen voor een stad met 150.000 - 160.000 inwoners.
En toch erg weinig verkeersproblemen in Apeldoorn. :) In Zwolle is het erger.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76275
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Chris » do 21 feb 2008, 9:12

De oost- en noordring staat wel vaak vast hoorde ik op skyscrapercity. Evenals een aantal uitvalswegen.

Jordy
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 17:32

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door Jordy » ma 07 apr 2008, 0:49

Coen Tunnel schreef:
Chris schreef:Gisteren door Apeldoorn gereden, omdat de A50 muurvast stond. Die ring is echt wel onder de maat, enkelstrooks, rotondes, fietsoversteken, zebrapaden, verkeerslichten en op sommige plekken zelfs langsparkeren, uitritten van woningen en stoepen. Toch wel behoorlijk onder de maat allemaal, maargoed ik kom er niet dagelijks, dus kan er niet zo goed over oordelen, maar wat ik zag viel me toch wel zwaar tegen voor een stad met 150.000 - 160.000 inwoners.
En toch erg weinig verkeersproblemen in Apeldoorn. :) In Zwolle is het erger.
Apeldoorn is een dorp wat pas na de oorlog flink is uitgebreid. Men heeft rekening kunnen houden met het opkomen van auto's.
Ik moet ook weleens in Apeldoorn wezen maar tot voor kort was de Oost-Veluweweg (tussen de A50 afrit Apeldoorn-Noord en Bedrijventerrein Noord) wel elke spits een ramp. Zelfs op de A50 ontstond file omdat de Oost-Veluweweg het verkeer niet kon afwikkelen. Men is er later achtergekomen dat de VRI's verkeerd stonden afgesteld. Nu gaat het al een stuk beter, maar nu zijn de rotondes de beperkende factor. Apeldoorn is de eerste stad die rotondes weer gaat vervangen voor Verkeersregelinstallaties. Ik hoop dat dit de oplossing is, want de uitbreidingslocatie "Zuidbroek" is nog niet eens gerealiseerd, die ook weer zorgt voor veel verkeer.

Plaats reactie