steden met slechte infrastructuur

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Jeroentedee
stadsweg

Re:

Bericht door Jeroentedee » ma 07 apr 2008, 1:06

ViaHaaren schreef:Ik les wel eens in de spits in Den Bosch, dus ik kan ook mijn zegje doen.

Het is vooral de Zuid-Willemsvaart die opstoppingen veroorzaakt! Het Heetmanplein stroomt meestal nog wel aardig door, maar die bruggen in de stad zijn vreselijk. En dan die aparte, half ongebruikte kruising bij het CBR vind ik ook nogal vreemd. Maar die stroomt wel goed door. ;)
Die is vast zo gehouden naar wens van het CBR, lekker verradelijk met zo'n halve afzetting en elk examen komt er gelijk langs. :P

kees
expressweg

Re: steden met slechte infrastructuur

Bericht door kees » vr 02 mei 2008, 16:12

Eindhoven kreeg op Koninginnedag 100.000 feestvierders te verwerken. Aan het eind van de middag worden eventuele nieuwe bezoekers verzocht de stad te mijden, omdat alles vast staat. Dat vind ik al rijkelijk laat, maar eigenlijk is het wel vreemd als je een probleem hebt als de helft van je bevolking Koninginnedag in het centrum wil vieren.

Daartegenover hoorde ik niets over 's-Hertogenbosch, terwijl deze kleinere stad met ogenschijnlijk minder ontwikkelde infrastructuur zonder problemen 70.000 bezoekers kan verwerken. En alsof dat nog niet genoeg is, het Brabants Dagblad meldt vandaag dat gisteren op de Geraniummarkt maarliefst 140.000 bezoekers zijn afgekomen. En ook toen heb ik geen oproepen gehoord om 's-Hertogenbosch te mijden.

De vraag is dus: wat deed Eindhoven fout?

Queue
autoweg

Bericht door Queue » vr 02 mei 2008, 22:14

^^ Doel je op dit artikel (ED)? Of is er ook ergens een artikel dat gaat over verkeersdrukte? In dat geval ging het dus om de hoeveelheid mensen dia al in het centrum waren, en hoe lastig het zou worden voor hulpdiensten als er iets fout gaat.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 03 mei 2008, 11:47

Ik was ook in Eindhoven woensdag, maar op een gegeven moment hadden er inderdaad niet veel meer mensen bij gehoeven. Wel gezellig weer! :)

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » za 03 mei 2008, 19:58

kees schreef:
Daartegenover hoorde ik niets over 's-Hertogenbosch, terwijl deze kleinere stad met ogenschijnlijk minder ontwikkelde infrastructuur zonder problemen 70.000 bezoekers kan verwerken. En alsof dat nog niet genoeg is, het Brabants Dagblad meldt vandaag dat gisteren op de Geraniummarkt maarliefst 140.000 bezoekers zijn afgekomen. En ook toen heb ik geen oproepen gehoord om 's-Hertogenbosch te mijden.

De vraag is dus: wat deed Eindhoven fout?
Er was nauwelijks nog parkeerplaats te vinden met die geraniummakrt, alle parkeergarages waren vol en op de transferia waren nog een paar plaatsen volgens de borden, als je even doorzocht waren er echter nog wel wat plaatsen langs de weg en opstoppingen waren er ook niet of nauwelijks, behalve op de weg richting parkeergarages Arena en Tolbrug.

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » wo 02 sep 2009, 21:54

Eingelijk kan je denk stellen dat vrijwel eke plaats in Nederland met een centrumfunctie (de zgn A-kernen) een behoorlijk probleem hebben. Veelal zijn dit oude steden met een sterk verouderde infrastructuur en een giga tekort aan parkeerplaatsen. Zeker de plaatsen die nog hun oude binnenstad hebben met de bijbehorende infrastructuur van 6 eeuwen geleden, op zich vind ik zo'n oude binnenstad altijd wel wat hebben (uitstraling / gezelligheid) maar het heeft zeker ook zijn nadelen.
Naar problemen met evenementen moet je niet kijken die zijn hooguit een paar keer per jaar en daar ga je geen infrastructuur met grote bedragen voor aanpassen. Bijv een parkeergarage aanleggen of een weg verbreden. Zonde als het 364 dagen per jaar er als een mislukte investering ligt.

Tuurlijk kent iedereen de problemen in de plaats waar hij of zij woont het beste. Ik werk zelf ongeveer 25 jaar en in de ingenieursbureau wereld is het heel gebruikelijk dat je voor besprekingen naar je opdrachtgevers gaat en heb daardoor wel bijna elke plaats in Nederland gezien. Opvallend is wel dat tekort aan parkeerplaatsen overal een gegeven is (wat kleine dorpen uitgezonderd) maar ik vind ook wel dat de politiek dit in de hand werkt. Zolang er nog gemeentes zijn die een projectontwikkelaar een tekort aan parkeerplaatsen af laten kopen en dan niet zelf dat tekort aanleggen zal dit alleen maar groter worden.

Verder heb je nog het probleem dat iedereen wel een betere infrastructuur willen maar niet in hun eigen buurt en als nieuwe wegen nooit bij iemand in de buurt mogen liggen dan kan infrastructuur binnen een bebouwde kom dus nooit verbreed worden of opgewaardeerd worden. Buiten de bebouwde kom een leuke rondweg maken stuit altijd weer op de bezwaren dat een paar koeien wat minder weiland krijgen of dat het weiland in zijn geheel heilig verklaard wordt.
Degene die weleens bezwaarschriften zien weten dat je bij elk plan voor nieuwe infrastructuur een stapel bezwaarschriften krijgt waarin uitgelegd wordt hoe moe en uniek dat weiland is waar de infrastructuur gepland is. Tuurlijk zijn er ook stukjes in Nederland die wel echt waarde hebben maar weiland hebben we nog genoeg en anders maken we van Friesland toch een soort atrctiepark met onbeperkte hoeveelheid weiland. Misschien nog wel wat om daar de werkloosheid mee te bestrijden.

Omwille van de leesbaarheid de kluwen letters in alinea's ontrafeld - René

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 02 sep 2009, 22:22

Vreemd dat hier nog niemand Haarlem heeft genoemd!

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » wo 02 sep 2009, 23:03

Chris schreef:Welke steden hebben volgens jullie slechte infrastructuur? Weinig doorgaande wegen, veel kruispunten, veel files etc. Stad moet wel groter dan 70.000 inwoners zijn.

Ik zelf wil Deventer aandragen. Met 97.000 inwoners, flink druk, en eigenlijk geen doorgaande wegen. Alleen korte stukjes 2x2 bij de A1. Tot voor kort was dat nog erger, toen de N348 nog niet af was bij Colmschate. Een rand of ringweg ontbreekt dan ook, en alle doorgaande wegen zijn verstopt. De A1 loopt te ver zuidelijk van Deventer om impact te hebben op het stedelijke verkeer.
Deventer heeft denk geen 97000 inwoners waarschijnlijk bedoel je gemeente Deventer. Ik heb ooit in de jaren 80 in Schalkhaar in dienst gezeten en toen was Deventer al een bende. Ik ben er kort voor de zomervakantie teruggeweest na ruim 20 jaar en waren wel veel dingen veranderd maar om nou te zeggen dat het er allemaal lekker reed nee dat niet. Wel grappig om een stad weer terug te zien na ruim 20 jaar en wat me opviel is dat ik nog heel veel herkende. Buitenwijken ben ik niet geweest dus geen oordeel daarover, maar de binnenstad was grotendeels dezelfde bende. De echte bendes had je vroeger altijd als er zo'n gezamelijke oefening was en dan met militaire colone (schrijf je dat zo) door Deventer moest dan klaagde heel Deventer een week later nog.

tazdef
polderweggetje

Bericht door tazdef » wo 09 sep 2009, 15:38

Zutphen is dan misschien wel iets kleiner dan de echte grote steden maar de verkeersproblemen zijn er wel degelijk.
Nadat in de jaren '60 en '70 begonnen is met het aanleggen van de A48(A348 nu) Arnhem-Zutphen-Deventer-Hoogeveen is men gestopt toen men Dieren had bereikt.
Een klein stukje is nog aangelegd om Brummen heen (2 keer 2) en een enkelbaans brug over de IJssel bij Zutphen maar toen was de koek op.
Je kunt dus wel stellen dat het deel Arnhem-Dieren van de A348 een loos stuk autosnelweg is.
Deze snelweg had wel een goede functie kunnen vervullen in het regionale verkeer Zutphen-Arnhem en Zutphen-Deventer mits aangelegd.
Nu gaat het verkeer allemaal dwars door Zutphen en rijdt bijna bij de mensen door de voortuin.
ruim 20000 auto's per dag krijgt deze weg (N348) te verwerken incl vrachtverkeer.
Omdat Zutphen een compacte stad is en er weinig dorgaande wegen zijn staan er dus elke dag files om Zutphen en bij deze mensen in de voortuin, niet erg prettig lijkt mij.
De bereikbaarheid van de Zutphense binnenstad is helemaal waardeloos, geen parkeergarages, 1 groot parkeerterein dat slecht bereikbaar is en zeer veel 1 richtingsverkeer omdat de gemeente de stad zo autoluw als mogelijk wil hebben.
Vanaf Zutphen duurt het, als het druk is minimaal 30 minuten voordat de A1 bij Apeldoorn of Deventer bereikt is gerekend vanaf de westkant cq. noordkant, als je vanuit de zuidkant op de A1 wilt komen ben je zo 45 minuten onderweg.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 09 sep 2009, 18:30

Volgens mij is Zutphen politiek een links bolwerk, dus ik zou er niet op rekenen dat die verkeersproblemen zullen worden aangepakt. In elk geval zeker niet met een A48.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 09 sep 2009, 18:36

De N348 is echt een drama ja, die gaat feitelijk gewoon door woonstraten met tuinen ed. En die staat altijd vast, vooral rond het punt waar je af moet slaan om de N348 te volgen. Een stad als Zutphen had zeker met 3 2x2 wegen verbonden moeten zijn, namelijk naar Arnhem, Apeldoorn en Deventer. (hoeven niet eens per se snelwegen te zijn overigens, helaas is de bubeko 2x2 weg iets wat amper in Nederland voorkomt).

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 09 sep 2009, 18:37

Daar is waarschijnlijk maar één oplossing voor en dat is het oude plan van de A48 weer uit de kast trekken. Maar dat zal wel niet gaan gebeuren met dat natuurgebied en de Ijssel.
Daarnaast zou je in de stad één of meer grote parkeergarages moeten bouwen.

Het is even geleden dat ik in Zutphen geweest ben dus heel precies herinner ik het me verder ook niet.

jan
autoweg

Bericht door jan » zo 13 sep 2009, 19:34

Ikzelf ken alleen de situatie in Zutphen vanuit het westen: bij de oude IJsselbrug staat in de spits altijd goed vast, daarnaast is de rotonde N345/N348 ook niet echt bevorderlijk voor de doorstroming.

Wel is de provincie op dit moment bezig de doorstroming in Zutphen te verbeteren: de rotondes bij de ongelijkvloerse aansluiting van de N348 met de N314 worden vervangen door VRI's icm extra rijstroken, verder krijgen vier N348 kruispunten extra opstelstroken.