Utrecht: Fly-over 24 Oktoberplein

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Utrecht: Fly-over 24 Oktoberplein

Bericht door CborG » wo 11 jul 2007, 20:01

Ik kon er geen topic over vinden dus bij deze:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meer impressies
http://www.studiosk.nl/infratectuur/Fly ... trecht.htm

Dit zou voor de doorstroming op het plein zelf een hele uitkomst zijn.

De utrechtse gemeenteraad heeft er ook wat over te zeggen:

• Onder de huidige regelgeving de Graadt van Roggenweg in de bestaande situatie nooit kan voldoen aan beide doelen van bereikbaarheid en luchtkwaliteit

• Het college voornemens is binnen een halfjaar de resultaten van de studie naar de mogelijke ondertunneling van de Graadt van Roggenweg aan de raad voor te leggen

• Het college tevens voornemens is de voorbereidingen van de aanleg van de fly-over aan het 24-oktoberplein door te laten gaan

• De voorbereidingen voor een fly-over over het 24 Oktoberplein binnen afzienbare tijd leiden tot onomkeerbare zaken, zoals het rooien van monumentale oude bomen.

• Het moment van aanbesteding en gunning van de werkzaamheden tot aanleg van de fly-over het ‘point of no return’ is

• De uitkomst van voornoemd onderzoek wellicht zal leiden tot verregaande conclusies voor de inrichting van de Graadt van Roggeweg en omgeving

Spreekt uit

• Dat in afwachting van de resultaten van bovengenoemd onderzoek er vooralsnog niet wordt overgegaan tot de aanbesteding en gunning van de werkzaamheden ten behoeve van de fly-over aan het 24 Oktoberplein;

• In het onderzoek naar de ondertunneling van de Graadt van Roggenweg/ Weg der Verenigde Naties, de mogelijkheid van een ondertunneling van het 24 Oktoberplein mee te nemen;

• In de rapportage van de mogelijkheden om aan de doelen voor luchtkwaliteit en bereikbaarheid te voldoen, tevens de financiële consequenties in beeld te brengen.

(info van http://www.skyscrapercity.com)[/i]
Zo kraait den boer z'n haantje

VincZ
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: wo 13 sep 2006, 16:03
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door VincZ » wo 11 jul 2007, 20:08

Gruwel! :schrikreactie: Goddank dat de Raad een tunnel in het onderzoek wil meenemen. Die motie is aangenomen?

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Bericht door CborG » wo 11 jul 2007, 20:23

Volgens mij staat de fly-over over het 24 okt. plein los van een ondertunnelde Graadt van Roggenweg maar dat weet ik niet zeker..
Zo kraait den boer z'n haantje

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » wo 11 jul 2007, 23:03

Ik vind het wel bijzonder, een weg op palen in stedelijk gebied. In het buitenland zie je het vaak, in Nederland zoals hierboven taboe.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » do 12 jul 2007, 0:47

Ik vind dit soort fly-overs een zeer goede oplossing, omdat ik er van overtuigd ben dat de milieuvervuiling van de bouw makkelijk wordt gecompenseerd door de verminderde uitstoot door betere doorstroming. Ondertunneling is een ontzettend dure optie, zowel financieel als voor het milieu. Graven en boren kost meer en duurt langer dan een paar prefab elementen op hun plaats hijsen. En wat te denken van de ventilatie... Let wel: een terugkerende dure optie, want onderhoud van een tunnel is veel duurder dan onderhoud van een brug.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 12 jul 2007, 7:01

Ziet er gelikt uit. Het verkeer kan dan echter wellicht wat verder doorrijden, maar zal toch ergens vastlopen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 12 jul 2007, 8:03

Palance schreef:Ziet er gelikt uit. Het verkeer kan dan echter wellicht wat verder doorrijden, maar zal toch ergens vastlopen.


:geeuw: Laat die dooddoener toch eens varen. Niet iedereen moet op precies één bepaalde plek in de stad zijn...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 12 jul 2007, 8:19

Palance schreef:Ziet er gelikt uit. Het verkeer kan dan echter wellicht wat verder doorrijden, maar zal toch ergens vastlopen.
Een verbetering van deze plek is het wel. Je kan moeilijk elk kruispunt van flyovers voorzien.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 12 jul 2007, 8:45

Jeroen schreef:
Palance schreef:Ziet er gelikt uit. Het verkeer kan dan echter wellicht wat verder doorrijden, maar zal toch ergens vastlopen.


:geeuw: Laat die dooddoener toch eens varen. Niet iedereen moet op precies één bepaalde plek in de stad zijn...
Ik bepaal zelf wel wat dooddoeners zijn, daar heb ik jou niet voor nodig. Het is tenminste een feit dat verkeer ooit ergens vastloopt, geen dooddooener. Kijk eerst maar eens naar je eigen postings voordat je anderen vertelt wwat ze moeten doen of niet.
Een verbetering van deze plek is het wel. Je kan moeilijk elk kruispunt van flyovers voorzien.
Het is zeker een verbetering, maar zulke uitingen van 'symboolpolitiek' ((c) René) zijn slechts symptoombestrijding. Het aantal auto's zal niet afnemen. En je moet ze toch érgens in de stad kwijt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 12 jul 2007, 9:05

Palance schreef:Ik bepaal zelf wel wat dooddoeners zijn, daar heb ik jou niet voor nodig. Het is tenminste een feit dat verkeer ooit ergens vastloopt, geen dooddooener. Kijk eerst maar eens naar je eigen postings voordat je anderen vertelt wwat ze moeten doen of niet.
Pardon? Ik vertel hier helemaal niemand wat ze moeten doen. Ik geef alleen mijn mening, waar jij ook net zo veel recht op hebt als ik. In mijn ogen is het een dooddoener dat verkeer in een stad altijd wel vast loopt, en daar mag jij best anders over denken. Maar als jij jouw mening ineens feit presenteert ("Het is tenminste een feit dat...") mag ik daar weer niks over zeggen, omdat ik anders anderen vertel wat ze moeten doen? :shutup:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 12 jul 2007, 9:13

Jeroen, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen. Ik ga, zeker gezien je behoorlik aanvallende gedrag naar mij toe van de laatste tijd, niet meer op je in. Als je ergens problemen mee hebt PB of mail je maar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » do 12 jul 2007, 9:22

Jammer dat je juist steeds op cruciale punten in een discussie afhaakt.

Dat aanvallende gedrag is overigens geheel wederzijds, alleen laat ik me er niet door het veld uit slaan. Wat bij betreft is dit nog steeds een open discussie, en als jij daar toevallig verder niet meer op in wil gaan, soit.

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » do 12 jul 2007, 20:15

Het is allemaal wel leuk verzonnen maar ik denk zelf ook dat je het probleem alleen maar loopt te verplaatsen naar verder. Alleen gaat dit wel een hoop bomen het leven kosten want die zie je nog al veel op de DS Martin Luther Kinglaan.
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » do 12 jul 2007, 20:56

Die fly-over is geen gezicht, maar wel nodig vrees ik. De situatie ter plaatse ken ik maar al te goed. De files beginnen stadsuitwaarts al op de Graadt van Roggenweg en stadsinwaarts bij de Meernbrug. Het 24 Oktoberplein is ook een ingewikkeld kruispunt omdat er vele verkeersstromen samenkomen. Zo heeft de tram bijvoorbeeld voorrang op het autoverkeer.

Eigenlijk mist Utrecht-West naast de Ds. Martin Luther Kinglaan een goede ontsluiting met de A2 om zo het verkeer een beetje te kunnen spreiden. De Vleutenseweg is nou niet bepaald een goede invalsweg. Er staan vaak files omdat het verkeer niet op kan schieten. De capaciteit is te laag om aan de groeiende intensiteiten te kunnen voldoen.
Jaren tachtig, prachtig!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22819
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » do 12 jul 2007, 21:21

Jeroen schreef:Dat aanvallende gedrag is overigens geheel wederzijds
Ik zie in deze discussie de aanval maar van één kant komen.
De jouwe dus.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » do 12 jul 2007, 23:32

Grappig dat er mensen zijn die 't "geen gezicht" vinden, maar ook die het er "gelikt" uit vinden zien. Zelf vind ik deze fly-over best mooi.

Zou er nog iemand neutraal zijn? :)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 13 jul 2007, 12:28

Stefan schreef: De Vleutenseweg is nou niet bepaald een goede invalsweg. Er staan vaak files omdat het verkeer niet op kan schieten. De capaciteit is te laag om aan de groeiende intensiteiten te kunnen voldoen.
De Vleutenseweg is dan ook vakkundig verknald door de gemeente Utrecht. Tsja en een fly-over over het 24 Oktoberplein is zo gek nog niet. Alleen hoe ga je dat laten samenvoegen met verkeer uit Kanaleneiland (in Centrum richting) en met verkeer uit Oog en Al (in richting A2).

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » vr 13 jul 2007, 14:45

waldo79 schreef:De Vleutenseweg is dan ook vakkundig verknald door de gemeente Utrecht.
Net zoals de Biltstraat...
waldo79 schreef:Tsja en een fly-over over het 24 Oktoberplein is zo gek nog niet. Alleen hoe ga je dat laten samenvoegen met verkeer uit Kanaleneiland (in Centrum richting) en met verkeer uit Oog en Al (in richting A2).
Dat zijn inderdaad ook hele drukke verbindingen. Het verkeer komende vanaf de Beneluxlaan (Kanaleneiland) blokkeert zelfs ontzettend vaak het kruispunt Van Heuven Goedhartlaan - Admiraal Helfrichlaan (het kruispunt vòòr het 24 Oktoberplein). Aan de overzijde van het 24 Oktoberplein (dus de Pijperlaan) staat het verkeer richting de Beneluxlaan vaak erg lang te wachten voor een grote rij automobilisten die allen de Ds. Martin Luther Kinglaan opwillen (A2).
Jaren tachtig, prachtig!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15210
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 13 jul 2007, 16:00

Het is op zich wel mooi om zo'n fly-over te hebben, maar ik snap ook goed dat iemand er niet altijd tegenaan zou willen kijken. Er moet dus wel even goed onderzocht worden wat iedereen nu precies wil.

En op die fotomontages laat het ook wel zien dat er nogal wat achterstallig onderhoud aan de kruising is... :roll:

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » vr 13 jul 2007, 18:31

ViaHaaren schreef:Het is op zich wel mooi om zo'n fly-over te hebben, maar ik snap ook goed dat iemand er niet altijd tegenaan zou willen kijken. Er moet dus wel even goed onderzocht worden wat iedereen nu precies wil.
Dat valt wel mee. Alleen de mensen die in De Hoogt wonen (de flat met het NN-logo) en aan de Brucknerlaan kijken tegen deze fly-over aan.
ViaHaaren schreef:En op die fotomontages laat het ook wel zien dat er nogal wat achterstallig onderhoud aan de kruising is... :roll:
Aan de kant van de Beneluxlaan staat zelfs nog een zeer oude flitspaal. Eentje van eind jaren '60. Het verkeerslichtenportaal aan de zijde van de Weg der Verenigde Naties is ook erg oud.

------------------------------------------------

Ik zie meer in de spreiding van het verkeer. De Ds. Martin Luther Kinglaan - Weg der Verenigde Naties/Graadt van Roggenweg is eigenlijk de enige grote invalsweg aan de westkant van Utrecht. In het verleden zijn er al plannen bedacht om een nieuwe ontsluitingsweg te maken aan de westelijke kant van de stad. Voor deze weg (de zg. Spoorlaan) zouden de huizen bij de St. Josephstraat afgebroken moeten worden.
Jaren tachtig, prachtig!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 13 jul 2007, 20:57

Ik geloof dat Matthijs een ontwerp heeft laten zien voor een ontsluiting via de spoorzone in westelijke richting. (Tot aan de gemeenteraad nog aan toe?)

snelwegracer
autoweg
Berichten: 1722
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 9:41
Locatie: Zederik
Contacteer:

Bericht door snelwegracer » zo 15 jul 2007, 21:23

Het plein is oud en er staan inderdaad oude flitspalen en een oud verkeerslichtportaal. Ik kom er bijna wel elke week met de bus dan zie je ook alles. Ook is op sommige stukken en met name op de busbaan vanuit het centrum het asfalt er slecht. Ik hoop dat men wel zo slim is om vooruit te kijken zodat niet het volgende punt vast loopt. ;)
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 24 jul 2007, 15:33

Het 24-oktoberplein is een gruwel. Zo'n rechtstreekse verbinding is dé oplossing maar of het verkeer er nu overheen of onderdoor wordt geleid kan mij eigenlijk niet veel schelen.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re:

Bericht door Schenker » vr 24 aug 2007, 0:26

Juerd schreef:Grappig dat er mensen zijn die 't "geen gezicht" vinden, maar ook die het er "gelikt" uit vinden zien. Zelf vind ik deze fly-over best mooi.

Zou er nog iemand neutraal zijn? :)
Ik ben niet neutraal, ik ben het met je eens ;). Die gebogen geuidsschermen zijn best aardig, al denk ik dat het viaduct an sich nog wel wat fantasievoller had gekund.

Albert Einstein
dorpsstraat
Berichten: 205
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:51

Re: Utrecht: Fly-over 24 Oktoberplein

Bericht door Albert Einstein » ma 03 sep 2007, 15:26

In Groningen is er het Emma viaduct, maar om dat nou mooi te noemen....
Wel werkt het redelijk qua verkeersafwikkeling

CborG
verkeersader
Berichten: 804
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:33
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Utrecht: Fly-over 24 Oktoberplein

Bericht door CborG » vr 11 jul 2008, 14:55

Engineringnow schreef:
Utrecht in problemen met fly-over

11 juli 2008 - 12:40 / infrastructuur
De Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB) heeft een onafhankelijk en vernietigend advies bij de rechtbank gelegd over de toekomstige fly-over op het 24 Oktoberplein te Utrecht. Het advies stelt dat de Gemeente rammelende gegevens heeft aangeleverd omtrent de luchtkwaliteit van het gebied.

Omwonenden zijn tegen de aanleg van de ongelijkvloerse kruising naar de bestuursrechter gestapt, die het bezwaar in oktober zal behandelen. Bij de behandeling zal ook het advies van de StAB worden meegenomen.

Het verkeer zou door de aanleg sneller vanaf de A2 langs knooppunt Hooggelegen de stad in en uit kunnen rijden. Volgens de planning zou de reconstructie eind 2010 zijn afgerond. Afhankelijk van de uitspraak van de bestuursrechter zal er ‘slechts’ sprake zijn van uitstel of zal de bouw volledig worden afgelast.
Geen goed nieuws dit :neenee:
Zo kraait den boer z'n haantje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Utrecht: Fly-over 24 Oktoberplein

Bericht door Chris » vr 11 jul 2008, 14:57

Dive under bouwen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Utrecht: Fly-over 24 Oktoberplein

Bericht door Juerd » za 12 jul 2008, 17:51

...want stilstaan bij kruispunten is veel beter voor het milieu dan doorstromen. Ik vergeet dat steeds!

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7927
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Utrecht: Fly-over 24 Oktoberplein

Bericht door Wesso » di 12 aug 2008, 13:48

Fly-over, dive-under, maakt me niet uit. Beter dan die rechtdoor-linksaf-strook waar ik vandaag een bijna-aanrijding op had. :wall:

Hoe zit het ook alweer: heeft linksaf (invoegend op de rechtdoor-linksaf-strook) verkeer op een tweestrooks rotonde voorrang?
Een troela dacht kennelijk van wel, deed haar knipperlicht aan en kwam tot de helft van 'mijn' strook.
Ik vol in de ankers. We blijven even staan, ik hoor al snel getoeter achter me en besluit het overvolle plein te verlaten.
Rot-onde.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Utrecht: Fly-over 24 Oktoberplein

Bericht door Ties » di 12 aug 2008, 17:19

Ik snap dat mensen het in eerste instantie niet fijn vinden als er een (best wel groot) infrastructureel project voor de deur plaatsvindt. Maar ik snap niet dat mensen niet snappen dat de luchtkwaliteit daar beter van wordt... :roll:

Plaats reactie