Inrichting openbare ruimte

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

Inrichting openbare ruimte

Bericht door Via » wo 15 aug 2007, 14:12

Wat vinden jullie nou een mooie inrichting voor dorpspleinen en (redelijk) doorgaande wegen in de dorpen? Ikzelf ben nogal een liefhebber van gebakken klinkers in de rijbaan en de stoepen, in combinatie met veel bomen en modern, wat luxer straatmeubilair.

Een paar voorbeeldjes van Janssen de Jong Infra uit Valkenswaard:

Centrumplan Heeze (Kapelstraat/Jan Deckersstraat):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Herinrichten Kom Overloon:

Afbeelding
Afbeelding

Centrum Boekel:

Afbeelding
Afbeelding

Op alle foto's ligt een copyright van Janssen de Jong Infra BV.

Maar dit soort kominrichtingen vind ik nou fraai, ik zie graag dat in Haaren al die lelijke en achterhaalde betonnen troep van begin jaren '90 ook wordt vervangen door zo'n inrichting. :)
Laatst gewijzigd door Via op ma 19 nov 2012, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Re: Inrichting openbare ruimte in dorpen

Bericht door Chris » wo 15 aug 2007, 14:16

Zulke klinkers zijn niet bepaald best voor de geluidsnormen. Maar aangezien dit doorgaans om 30km/h gebieden gaat, hoeft er geen geluidsberekening gemaakt te worden.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 15 aug 2007, 14:30

Het dorpscentrum van Nieuw-Bergen is onlangs ook deels op de schop gegaan. Daar zal ik ook nog eens een keertje wat foto's van maken. Met zo'n groot leeg plein als in boekel op die foto's heb ik eigelijk weinig. Ik ga liever voor iets knussers.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 aug 2007, 14:33

Klinker zouden beter niet toegepast worden op wegen met een dagintensiteit van meer dan 1500 mvt.
Ongeacht de snelheidslimiet. Het zijn namelijk vreselijke herrieschoppers, in vergelijking met asfalt.

Op een echt rustige dorpsstraat met een historisch karakter vind ik klinkers wel mooi (vooral de wat rodere en gelere tinten).
In elk geval beter dan quasi-marmeren-glazuurtegels. Brrrr.
Wat de ruimte echter maakt of breekt is het overige straatmeubilair. Zoals de lichtmasten.
Al te moderne lichtmasten maken meestal dat ik het straatbeeld meteen negatief beoordeel, ongeacht het plaveisel.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 15 aug 2007, 14:54

Van mij mogen er overal klinkers gelegd worden mits de doorgaande route voorzien wordt van asfalt. Dan weet je in ieder geval welke weg je moet hebben als je het dorpscentrum ook weer uit wil komen. Idem voor woonwijken.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 aug 2007, 14:56

In de Verenigde Staten is het zelfs gebruikelijk om elke woonstraat te voorzien van een 7 - 8 meter brede asfaltweg. Dat is nog eens wat anders dan onze 5m brede klinkerweggetjes.
(Niet dat dat noodzakelijkerwijs beter is).

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 15 aug 2007, 15:15

René schreef:Klinker zouden beter niet toegepast worden op wegen met een dagintensiteit van meer dan 1500 mvt.
Ongeacht de snelheidslimiet.
Hier in Arnhem-Noord ken ik wel een paar wegen die dat makkelijk halen. Ik zie ook veel liever asfalt op alles waar voertuigen met meer dan 2 wielen mogen komen. Ik heb jarenlang aan een klinkerweg gewoond waar je de klinkers letterlijk uit de weg kon plukken, zo los zaten ze. Vreselijk veel geluid produceerden die als er ook maar een enkele auto langs kwam.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 15 aug 2007, 17:01

Geinig dat je Heeze laat passeren. Daar ben ik vorige week nog doorheen gereden. Ik vond het echt supergoed ingericht, je gaat er automatisch langzamer door rijden. Met ongeveer dezelfde stijl aan gebouwen als de klinkers geeft het een goede indruk.

Ik ben meestal wel voor dit soort inrichtingen. Door dit soort inrichtingen heb je geen of heel weinig verkeerstechnische maatregelen nodig, want het verkeer rijdt automatisch al langzamer.

Wat ik wel eens mis bij dit soort herinrichtingen is een duidelijk onderscheid tussen de verschillende verkeerssoorten. Zo ken ik voorbeelden waar de weg voor het autoverkeer in gele klinkers is uitgevoerd, net zoals het fietspad, waardoor je dus slecht kunt zien waar je fietsers moet verwachten. Op dit soort punten moet een fietspad gewoon in rood uitgevoerd worden, of maak een duidelijk onderscheid in de vorm van randen en/of haaietanden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 15 aug 2007, 17:06

mavas schreef:Geinig dat je Heeze laat passeren. Daar ben ik vorige week nog doorheen gereden. Ik vond het echt supergoed ingericht, je gaat er automatisch langzamer door rijden. Met ongeveer dezelfde stijl aan gebouwen als de klinkers geeft het een goede indruk.
Ik ben laatst ook bij een maat van me in dat dorp op bezoek geweest. Toen liet hij ook het dorp zien en ik vond het daar ook echt heel mooi ingericht, dat laat de eerste foto ook goed zien. Maar die weg is dus 50 km/h, maar de fietsersbond en de omwonenden willen hem naar 30 hebben omdat ze de rijbaan te smal vinden. Daar is het laatste woord nog niet over gezegd.

Maar Heeze is sowieso een heel mooi dorp vind ik. :)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 15 aug 2007, 17:08

^^ Dat heeft nog in de Verkeerskunde gestaan. Ik vond het er zelf ook uitzien als 30, ik dacht dat ik het 30-zone-bord gemist had ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 15 aug 2007, 17:15

Dan is deze inrichting dus helemaal verkeerd. Want een 50 km weg moet niet als een 30 km weg ogen.
En een herinrichting zo krap maken dat er daarna bepaalde groeperingen gaan kwaken voor een snelheidsverlaging, lijkt me nu ook niet wenselijk.

30 op zo'n weg (bv in de Kapelstraat) ?
Prima, maar dan wel eerst een alternatief voor het regionale verkeer.
Zodat dat niet meer door het centrum van het dorp hoeft.

Je moet niet alle verkeersaders naar 30 willen downgraden, zelfs al liggen ze midden in een dorp.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 aug 2007, 17:16

René schreef:Je moet niet alle verkeersaders naar 30 willen downgraden, zelfs al liggen ze midden in een dorp.
Dat is dus al massaal gebeurd in heel veel dorpen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 15 aug 2007, 18:42

René schreef:30 op zo'n weg (bv in de Kapelstraat) ?

Je moet niet alle verkeersaders naar 30 willen downgraden, zelfs al liggen ze midden in een dorp.
Het autoverkeer hoeft niet altijd prioriteit te hebben. Het verkeer in Heeze stroomt goed door, alleen wat minder snel, daar lijkt me niks mis mee.
In veel gevallen is een alternatief niet eens mogelijk, vanwege milieuredenen, nimby's (zie ook de rondweg van Driehuis), te hoge kosten, en ga zo maar verder. Dan zal je toch iets moeten doen om het allemaal wat vriendelijker te laten lopen. Voordeel is dat het dorp er kwalitatief op vooruit gaat en de verkeersveiligheid toeneemt.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 15 aug 2007, 20:41

René schreef:Dan is deze inrichting dus helemaal verkeerd. Want een 50 km weg moet niet als een 30 km weg ogen.
En een herinrichting zo krap maken dat er daarna bepaalde groeperingen gaan kwaken voor een snelheidsverlaging, lijkt me nu ook niet wenselijk.

30 op zo'n weg (bv in de Kapelstraat) ?

Dat is nou ook net het pijnpunt. De gemeente Heeze-Leende wilde de weg persé op 50 km/h houden, en dus is dat ook zo ingesteld. Aan de andere kant wilde men wel een warme en sfeervolle inrichting van het centrum en is dus gekozen voor bovenstaande oplossing. Eigenlijk dus een beetje geven en nemen van iedereen, en het eindresultaat ziet er verder goed uit.

En net wat Mavas ook al zei, het verkeer stroomt gewoon goed door. Wat wel vervelend is aan die beperkte breedte is bij het passeren van vrachtwagens, dat schijnt nogal eens kantje boord te zijn volgens die vriend van me.

@René: Waar wil jij in Heeze dan een rondweg aanleggen? Het landschap is daar veel te mooi voor en de verkeersproblemen vele malen te klein.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » wo 15 aug 2007, 22:00

René schreef:30 op zo'n weg (bv in de Kapelstraat) ?
Er ligt al een prima alternatief: De A2 en de A67. Kun je bij Leende erop (en evt. Bij Geldrop er af).
De vraag is dus of er wel veel doorgaand verkeer is in Heeze.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 15 aug 2007, 22:01

Vind het niet erg om met 30 km/h door een bebouwde kom te moeten bij een Vmax van 50.
Op die Vmax hoef je niet te zeuren...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 15 aug 2007, 22:17

Ligt eraan hoe lang die 30zone is. Op één foto zie ik zelfs een verkeerslicht. Dat past totaal niet bij het wegbeeld.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 16 aug 2007, 9:14

Chris schreef:Ligt eraan hoe lang die 30zone is. Op één foto zie ik zelfs een verkeerslicht. Dat past totaal niet bij het wegbeeld.
Het ís geen 30-zone. Dat wil de Fietsersbond ervan maken, maar zover is het nog lang niet. Dat licht is trouwens alleen een oversteeklicht.

En die opmerking over die randweg neem ik terug, het blijkt dat er wel zo'n plan speelt en dat het grootste gedeelte van zo'n weg er al ligt. Er moet alleen nog een stukje vanaf Leende naar de bestaande randweg aan worden gelegd.

Voor meer achtergrondinformatie over de perikelen in Heeze kun je op de site van het Eindhovens Dagblad onder de zoekterm 'Kapelstraat Heeze' genoeg vinden.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 16 aug 2007, 9:32

ViaHaaren schreef:Het ís geen 30-zone. Dat wil de Fietsersbond ervan maken, maar zover is het nog lang niet.
Ach, de Fietsersbond. :roll:

Ze zouden moeten opkomen voor alle fietsers, maar in de praktijk wordt vooral geluisterd naar een klein aantal fietsers die onvoldoende vaardigheden hebben om met het huidige verkeer mee te komen. En dan gaat de Fietserbond overal 30km-zones eisen en oversteekplaatsen beveiligen met verkeerslichten, terwijl het overgrote deel van de fietses daar niet op zit te wachten. :x

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 16 aug 2007, 10:06

boe! schreef:in de praktijk wordt vooral geluisterd naar een klein aantal fietsers die onvoldoende vaardigheden hebben om met het huidige verkeer mee te komen.
Of vooral onvoldoende mogelijkheden hebben. Dat zijn de zogenaamde zwakkeren in de samenleving. Daar rekening mee houden heet sociaal, en dat is gelukkig nog vrij normaal in Nederland.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 16 aug 2007, 13:44

Volgens mij heeft onvoldoende mogelijkheden weinig te maken met de inrichting van een dorpskern.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 22 aug 2007, 17:08

Vandaag zag ik in Buren nog een stukje heel lelijke weg. De kern is prachtig, maar net na een stadspoort hadden ze een asfalt rijbaan met nostalgische klinkertjes er langs. Dat zag er niet uit in zo'n historisch ogend straatje, doe dan alles in de klinkers leggen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 22 aug 2007, 19:55

Enkele plaatjes uit Buren (Gld)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 15 nov 2009, 18:57

Kick!

De gemeente Haaren wil de Langeweg opnieuw inrichten. De weg ziet er momenteel ook niet uit zoals je kunt zien in Streetview. Nu is dit het plan voor de weg, heeft iemand ervaring met dat Natuurlijk Sturen en kan iemand mij daar meer over vertellen?

Ik hoop op een inrichting á la de bovengenoemde Heezense voorbeelden met gebakken klinkers en lage trottoirbanden, maar ik ben benieuwd naar de definitieve vormgeving van de weg. :)

Via
2x4 autosnelweg

Re: Inrichting openbare ruimte

Bericht door Via » ma 19 nov 2012, 12:56

Even nog een kick met wat voorbeelden die ik afgelopen tijd ben tegengekomen. Het valt mij op dat oudere wijken vaak stukken fraaier zijn ingericht dan veel nieuwbouwwijken.

Gisteren startte ik de Zevenheuvelenloop vanaf dit prachtige pleintje in hartje Nijmegen: http://maps.google.nl/maps?q=sumatraple ... 8,,0,17.28 (draai eens rond)
Omliggende straten:
http://maps.google.nl/maps?q=sumatraple ... 13,,1,3.62
http://maps.google.nl/maps?q=sumatraple ... 31,,0,1.11

Gebakken materialen in de rijbaan zijn zo veel sfeervoller dan al die grauwe betonstenen overal.

Groningen
expressweg

Re: Inrichting openbare ruimte

Bericht door Groningen » ma 19 nov 2012, 13:03

^^ Het ziet er mooi uit! Doet me wel een beetje hier aan denken (uitgezonderd de verharding dan).

In het centrum van Groningen hebben veel straten deze bestrating. Ziet er mooi uit, maar: die dingen worden bij regenval enorm glad, laat staan bij vorst / sneeuw etc. Dus wat doet men voor de winter: ze opschuren zodat ze ruwer worden :lol: