Infrastructuur in Nijmegen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Via » zo 09 sep 2007, 20:17

Ik was gisterenavond en -nacht en vandaag een groot deel van de dag in Nijmegen en daarbij vielen me een aantal zaken op qua infrastructuur.

Wegen
- De goede toevoerroute A326 die helaas door een rotonde wordt onderbroken loopt ook nog mooi breed de stad in. Prima weg met een mooi aanzien, alleen de 50 km/h heb ik zo mijn twijfels over...
- Rotondes zonder enige vorm van belijning, rijden met de Franse slag
- Breed uit elkaar gaande rijbanen bij een kruising van twee 2x2-wegen
- Mooie landmark is de Waalbrug, helaas heb ik hem alleen in wazige toestand bij nacht gezien... ;)

Bewegwijzering
- Veel aparte en oude Cc-lichtwijzers
- Slechte kwaliteit redesignlichtwijzers, het geel van het wegnummer klopt niet, in het donker kun je dat nummer helemaal niet zien... :roll:
- Heel veel witte doelen, zoals ook op foto's elders op het forum te zien is

Groen
- Heel veel groen, geeft alles wel een fraai aanzien!

Over het algemeen vind ik het dus wel een goede infrastructuur daar!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nijmegen

Bericht door Chris » zo 09 sep 2007, 20:37

Gezien de omvang van de stad, vind ik de infrastructuur niet echt uitgebreidt. Een goede rondweg aan de zuid/oostkant ontbreekt totaal, en veel doorgaand verkeer moet dwars door de stad.

Verder is het mobiliteitsbeleid ook niet om over naar huis te schrijven...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Nijmegen

Bericht door Jeroen » zo 09 sep 2007, 20:54

Nijmegen is zeker een stad met aanzien, in veel opzichten. Helaas niet in het verkeerskundige, al hoorde ik laatst van Waldo dat het, op de N325 na, met de filedruk in ieder geval wel mee valt.
Chris schreef:Een goede rondweg aan de zuid/oostkant ontbreekt totaal, en veel doorgaand verkeer moet dwars door de stad.
Ik denk niet dat er veel doorgaand verkeer is. Er mist eerder iets ringachtigs en/of ongelijkvloerse kruisingen in de stad zelf. Makkelijk te realiseren is zoiets echter niet, omdat de verkeersstromen er nogal complex zijn en de stad krap gebouwd is.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nijmegen

Bericht door boe! » zo 09 sep 2007, 21:03

Een ringweg aan de zuidoostkant lijkt mij ook niet gemakkelijk vanwege het hoogteverschil en de bossen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nijmegen

Bericht door waldo79 » zo 09 sep 2007, 21:14

Het kwetsbare aan het wegennet in en rond Nijmegen merk je vooral bij een ongeval aan de westkant:
A73 tussen Dukenburg en Ewijk
A50 tussen Bankhoef en Grijsoord.
Op het moment dat daar een incident is, dan heeft dat een olievlekwerking in een heel groot gebied. Het stedelijke en omliggende WN loopt vast en wegens het geringe aantal bruggen over de Rijn en Waal krijg je filevorming in het land van Maas en Waal en de A15 voor de afrit Echteld; N323 en N322.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » wo 30 sep 2015, 20:46

Vanmiddag was ik in Nijmegen om wat familie af te gooien op de Waalkade. Daarna wilde ik omwille van accijns-motieven richting Duitsland, zodat ik uitkwam op het Keizer Karelplein. Voor zover ik wist, stond dat plein er om berucht dat het nog een traditioneel verkeersplein was. Ik heb dat in ieder geval wel eens gehoord van een vriend uit Grave en meende het ook ergens op het forum te hebben gelezen.

Wat schetste mijn verbazing echter: bij aankomst op de Nederlandse "Place Charles de Gaulle zonder Arc de Triomphe" zag ik gewoon borden :D1: staan. Hoewel iemand naast me (niet onterecht) nog wel vol op de rem ging staan voor een auto van rechts, was dat verkeersregeltechnisch dus niet nodig. Een blik op streetview leert dat het in ieder geval al vanaf november 2008 niets meer dan een met verkeerslichten geregelde rotonde is. Daarmee zijn Wikipedia en Wegenwiki dus sterk gedateerd.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Seat Ibiza » wo 30 sep 2015, 20:52

^^
Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar wil je met deze post nou zeggen dat het bord :D1: volgens jou inhoudt dat verkeer op de rotonde voorrang heeft en dat de toeleidende wegen voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rotonde? Volgens mij klopt daar niets van namelijk...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door boe! » wo 30 sep 2015, 20:55

Een :D1: geeft toch alleen de verplichte rijrichting aan? Het zegt volgens mij niets over de voorrangssituatie.

Edit: SI was me voor.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Vinny » wo 30 sep 2015, 21:00

Het Hofplein (Rotterdam) is volgens de bebording geen rotonde:
https://goo.gl/maps/5qCURWDykpj

Toen ik in 2007 daar werkte werd mij verteld dat dat expres zo gedaan was omdat - indien de verkeerslichten uitgevallen zijn - verkeer van rechts voorrang heeft. In de praktijk weet niet iedereen dat. Ik heb me wel eens een luchpauze vermaakt met de vreemdsoortigste capriolen die weggebruikers daar uithalen als de verkeerslichten het niet doen of op geel-knipper staan.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door boe! » wo 30 sep 2015, 21:06

Even gegoogeld ...
Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens schreef:Bord D1 Rotonde; verplichte rijrichting

Toepassing en plaatsing

1. Dit bord wordt geplaatst op het middeneiland tegenover de toeleidende wegen. Het bord kan tevens worden geplaatst op de toeleidende wegen.
2. Dit bord wordt slechts toegepast in combinatie met plaatsing van bord B6 en haaientanden bij de aansluiting van toeleidende wegen op de hoofdrijbaan van de rotonde. De vormgeving van de toeleidende wegen is zonodig aangepast aan de voorrangsregeling.
Bovenstaande gebeurt op zodanige wijze dat de bestuurders op de toeleidende weg voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de hoofdrijbaan van de rotonde.
Oftewel men is op het Keizer Karelplein vergeten een :B6: te plaatsen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » wo 30 sep 2015, 21:08

Seat Ibiza schreef:Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp, maar wil je met deze post nou zeggen dat het bord :D1: volgens jou inhoudt dat verkeer op de rotonde voorrang heeft en dat de toeleidende wegen voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de rotonde? Volgens mij klopt daar niets van namelijk...
boe! schreef:Een :D1: geeft toch alleen de verplichte rijrichting aan? Het zegt volgens mij niets over de voorrangssituatie.
Neem me niet kwalijk, ik denk te veel in hoe het 'moet' zijn. En in dat geval zijn de uitvoeringsvoorschriften glashelder over het gebruik van bord :D1::
Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens schreef:Bord D1 Rotonde; verplichte rijrichting
Toepassing en plaatsing
  1. Dit bord wordt geplaatst op het middeneiland tegenover de toeleidende wegen. Het bord kan tevens worden geplaatst op de toeleidende wegen.
  2. Dit bord wordt slechts toegepast in combinatie met plaatsing van bord B6 en haaientanden bij de aansluiting van toeleidende wegen op de hoofdrijbaan van de rotonde. De vormgeving van de toeleidende wegen is zonodig aangepast aan de voorrangsregeling.
Bovenstaande gebeurt op zodanige wijze dat de bestuurders op de toeleidende weg voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de hoofdrijbaan van de rotonde.
Kortom (zoals boe! ook al concludeert): het Keizer Karelplein is een rotonde die niet aan de voorschriften voldoet.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Rein » wo 30 sep 2015, 21:33

Ik vind het een beetje een onzinnig voorschrift. Dat men graag voorrangrotondes wil kan ik nog wel inkomen, maar waarom er een koppeling zou moeten zijn met het bord verplichte rijrichting :D1: zie ik niet zo. Het 1 heeft in mijn ogen niks te maken met het ander, dus waarom wordt die koppeling in die voorschriften dan wel gemaakt?

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » wo 30 sep 2015, 22:03

^^ Ik vind het niet meer dan logisch. Iedereen moet voor de theorie van zijn rijbewijs leren dat verkeer op de rotonde voorrang heeft. Dus wordt dat (in dit geval via de voorschriften, misschien kan feitelijk er meer over vertellen) gekoppeld aan bord :D1:. Als je dan als wegbeheerder toch 'voorrang van rechts' wilt handhaven, dan dien je terstond die borden :D1: te vervangen voor borden :C4:.

Hier even het beeld van vanmiddag. Koester de beelden, want de TomTom zat op de ruit om vanaf de Waalkade het Keizer Karelplein te vinden. Zodra ik de route naar Kleve had gevonden, heb ik hem van de ruit getrokken. Met het zien van het bord D1 ging ik er van uit me op een rotonde te bevinden. Die remactie van de Suzuki vond ik dan ook erg raar, maar nu snap ik hoe het zit: men heeft er een rotonde van gemaakt, maar toch niet helemaal... :facepalm:
Link
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door boe! » wo 30 sep 2015, 22:11

RSK schreef:Iedereen moet voor de theorie van zijn rijbewijs leren dat verkeer op de rotonde voorrang heeft. Dus wordt dat (in dit geval via de voorschriften, misschien kan feitelijk er meer over vertellen) gekoppeld aan bord :D1:.
Ik ben iets ouder dan jou en volgens mij stonden er 'vroeger' gewoon :D1: -borden op locaties die we anno 2015 blijkbaar verkeerspleinen moeten noemen. Het woord rotonde werd toen ook gebruikt voor verkeerspleinen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Rein » wo 30 sep 2015, 22:21

In mijn jeugdige jaren had je nog wat meer rotondes met verkeer van rechts in de voorrang waar denk ik gewoon een bord :D1: hing. Ik heb dus ook nooit geleerd dat een :D1: gekoppeld is aan een voorrangsrotonde en blijf dus ook dat verband niet zien. Buiten dat wordt dat verband in het RVV ook niet gelegd en hoef ik als simpele weggebruiker uitvoeringsvoorschriften ook niet te kennen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » wo 30 sep 2015, 22:45

boe! schreef:Ik ben iets ouder dan jou en volgens mij stonden er 'vroeger' gewoon :D1: -borden op locaties die we anno 2015 blijkbaar verkeerspleinen moeten noemen. Het woord rotonde werd toen ook gebruikt voor verkeerspleinen.
Uit interesse ben ik er even wat dieper op ingedoken. Waar nu van 'rotonde' wordt gesproken, werd tot 1996 gesproken van een verkeersplein. Tot zover de definitiekwestie: er is dus geen verschil. Het bord D1 van het RVV 1990 had een vergelijkbare voorganger in het RVV 1966, te weten bord 15. Beide borden geven slechts de rijrichting aan, en regelen dus niet de voorrang. Dat houdt dus in dat verkeer van rechts voorrang heeft als het niet anders staat aangegeven.

Neemt niet weg dat ik het een merkwaardige situatie vind, en dat het wat mij betreft terecht is dat het voor bord :D1: zo in de uitvoeringsvoorschriften staat. Want als je op een rotonde rijdt (zeker als hij zo groot is als het Keizer Karelplein), kun je niet (goed) zien of verkeer dat de rotonde op komt een :B6: heeft. Dan zou je dus ter verduidelijking borden :B5: moeten gaan plaatsen, omdat je anders onnodige vertraging krijgt doordat verkeer op de rotonde uit voorzorg stopt wanneer op de toeleidende weg verkeer nadert.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door boe! » do 01 okt 2015, 8:45

RSK schreef:Want als je op een rotonde rijdt (zeker als hij zo groot is als het Keizer Karelplein), kun je niet (goed) zien of verkeer dat de rotonde op komt een :B6: heeft.
Maar je bent zelf ook die rotonde opgereden en dan weet je of er wel of niet een :B6: staat.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » do 01 okt 2015, 13:02

^^ Het Keizer Karelplein heeft zes aanpalende wegen. Of er bij één van die wegen wel of geen B6 staat, zegt niets over de andere wegen. Maar goed, ik heb dit verhaal neergelegd bij de gemeente Nijmegen. Eens kijken wat die er van zeggen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21913
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Pino » do 01 okt 2015, 14:00

RSK schreef:Het bord D1 van het RVV 1990 had een vergelijkbare voorganger in het RVV 1966, te weten bord 15. Beide borden geven slechts de rijrichting aan, en regelen dus niet de voorrang. Dat houdt dus in dat verkeer van rechts voorrang heeft als het niet anders staat aangegeven.
Toch is mijn aanname altijd dat verkeer op de rotonde wel voorrang zal hebben. Sterker nog, mij staat uit de jaren '90 bij dat dat op enig moment als een verandering is gepresenteerd. Maar dat moet dan dus eerder voortvloeien uit een toen ingevoerde standaard-uitvoering van rotondes dan uit een verkeersteken of RVV-regel. Apart eigenlijk.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door RSK » di 06 okt 2015, 1:00

Nou, dat moet ik ze in Nijmegen nageven: na een adequate reactie op mijn vraag kreeg ik snel een uitgebreid antwoord. Zie voor het complete antwoord de spoiler.
SPOILER: TOON

Het Keizer Karelplein in Nijmegen is een verkeersplein “oude stijl” waar op het middeneiland borden D1 (rotonde) zijn geplaatst. Verkeer op het plein dient voorrang te verlenen aan verkeer dat het plein oprijdt. Dit wijkt af van de gebruikelijke voorrangsregeling op rotondes (verkeer op de rotonde heeft voorrang).

De voorrangssituatie op het plein is in 2010 besproken in de gemeentelijke verkeerscommissie waarin onder meer de politie zitting heeft. Voorgesteld werd om de bebording evenals u nu voorstelt aan te passen door de borden D1 te vervangen door C4 (eenrichtingsweg). In eerste instantie ging de commissie hier mee akkoord en is de bebording op het plein dienovereenkomstig aangepast. Begin 2011 is er door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) gereageerd op de gewijzigde bebording. Het CBR wijst er op dat met het verwijderen van bord D1 voor bestuurders de mogelijkheid vervalt om op en vlak voor het plein rechts in te halen. Dit leidt tot een afname van de afwikkelingscapaciteit van het plein. Bovendien gaf dit problemen bij het afnemen van verkeersexamens. Volgens het CBR kan bord D1, in afwijking van de omschrijving van toepassing en plaatsing van bord D1 in de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, zonder voorrangsbord B6 en haaientanden op de aansluiting van de toeleidende wegen worden toegepast. We hebben dit voorgelegd aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Ook van die zijde werd gemeld dat op een plein als het Keizer Karelplein bord D1 kan worden toegepast. Daarnaast vermeldt de website van de rijksoverheid onder het kopje Voorrangsregels rotonde dat er rotondes zijn waar je voorrang moet verlenen en waar je voorrang moet krijgen. Rijd je een rotonde op waar geen verkeerstekens staan die de voorrang regelen dan geldt dat je voorrang moet krijgen van verkeer dat op de rotonde rijdt (voorrangsregel 'rechts gaat voor'). Rijd je een rotonde op waar verkeerstekens staan die de voorrang regelen, dan moet je voorrang verlenen aan alle bestuurders die op de rotonde rijden.

We hebben de voorrangssituatie op het Keizer Karelplein op grond van het voorgaande nader overwogen en dit onderwerp vervolgens opnieuw in de verkeerscommissie behandeld. Door de commissie is daarna geadviseerd op het Keizer Karelplein borden D1 toe te passen. Dit geldt overigens ook voor het Takenhofplein in Nijmegen. Wij hebben dit advies overgenomen.
Samenvatting van het antwoord:
  • In 2010 kwam dit naar voren in de verkeerscommissie. Conclusie: we plaatsen :C4: i.p.v. :D1: en alzo geschiedde.
  • In 2011 reageerde het CBR dat door het verwijderen van :D1: de mogelijkheid tot rechts inhalen voor en op het plein vervalt, zodat de capaciteit afneemt. Ook gaf het problemen (?!) bij het afnemen van rij-examens.
  • "Volgens het CBR kan bord D1, in afwijking van de omschrijving van toepassing en plaatsing van bord D1 in de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, zonder voorrangsbord B6 en haaientanden op de aansluiting van de toeleidende wegen worden toegepast."
  • Vervolgens is navraag bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten gedaan, die zagen ook geen bezwaar in D1.
  • Bord D1 is weer geplaatst.
Best interessant dus: als het voor het CBR beter uitkomt, dan moet de wegbeheerder de richtlijnen maar naast zich neer leggen. :nuts:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Rein » di 06 okt 2015, 8:59

^^ nee, er is in de verkeerscommissie een besluit genomen zonder alle relevante feiten en omstandigheden mee te wegen. Pas nadat een belangengroep, in dit geval het CBR maar het had ook de ANWB, VVN of de 'Vereniging ter bevordering tot doorstroming op rotondes en verkeerspleinen' kunnen zijn, zich meldde zijn de Nijmeegse ambtenaren gaan beseffen dat ze wellicht niet weloverwogen te werk zijn gegaan en hebben ze hun eerder genomen besluit geëvalueerd en een nieuw besluit genomen. Prima toch? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald! :top:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Kaaiman » di 06 okt 2015, 9:12

Als er al zo nodig verkeer van rechts voorrang zou moeten krijgen, kun je beter gewoon haaientanden op de rotonde schilderen. :roll:

Wat is eigenlijk de afweging dat die rotonde oude stijl blijft? Is er wel een goed gemotiveerde reden om van de richtlijnen af te wijken? :shutup:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Wouter N14 » di 06 okt 2015, 9:27

^^ Precies, wat is nou hét argument om er geen fatsoenlijke rotonde van te maken met :B6: voor de toeleidende wegen?
Begin 2011 is er door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) gereageerd op de gewijzigde bebording. Het CBR wijst er op dat met het verwijderen van bord D1 voor bestuurders de mogelijkheid vervalt om op en vlak voor het plein rechts in te halen.
Dit argument deugt niet. Een :D1: wordt tegenwoordig op het middeneiland geplaatst, bij druk verkeer dus slecht tot niet zichtbaar als je aan komt rijden. Hoe weet je in die gevallen dan dat je een reguliere rotonde nadert en je dus rechts mag inhalen? In oude richtlijnen en publicaties staat de :D1: nog keurig langs de toeleidende weg...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door captain007 » di 06 okt 2015, 10:02

^^ In dat geval zullen ze het hele plein op de schop moeten nemen, omdat het te druk op het plein is om verkeer het plein op te laten rijden zonder voorrang van rechts (het rijdt er op dat plein 3 a 4 rijen dik in de spits). 4 van de 6 aansluitende wegen zijn erg druk en die kruisende stromen zul je op een bepaalde manier in goede banen moeten leiden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Wouter N14 » di 06 okt 2015, 10:09

Bijzonder dat Nijmegen dan nog de enige stad is die niet zonder zo'n plein kan...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door mavas » di 06 okt 2015, 10:21

Volgens het CBR kan bord D1, in afwijking van de omschrijving van toepassing en plaatsing van bord D1 in de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, zonder voorrangsbord B6 en haaientanden op de aansluiting van de toeleidende wegen worden toegepast.
Ik ben erg benieuwd waar dit dan te vinden is in de handboeken/richtlijnen/regelingen/wetteksten? :roll:

Toepassingen van deze borden geeft voor de weggebruiker onduidelijkheid omdat er vrijwel geen locaties meer bestaan in Nederland waar een D1 is toegepast en er voorrang van rechts geldt!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door captain007 » di 06 okt 2015, 10:24

@Wouter: Heeft met name te maken met de wegenstructuur in Nijmegen. Alle doorgaande wegen lopen langs de stad af en je hebt dan nog wat inprikkers waarbij je het vervolgens maar in de stad moet uitzoeken. Ook is er geen echte ring, waardoor het verkeer dwars door de stad moet. Het scheelt wel dat men nu een tweede vaste oeververbinding heeft, zodat het verkeer wat in het (zuid)westen van de stad moet zijn en vanuit het noorden komt niet meer dwars door de stad hoeft. Als er wel een ring was geweest dan denk ik dat het plein al lang was verbouwd tot een compacter plein met andere regeling. En ze hebben nog een kleine kopie in het vorm van het Takenhofplein. De enige reden daarvoor is dat ze ruimte wilden gebruiken voor vastgoed. Vroeger lag daar een breed kruispunt met zelfs ruimtereservering voor een ongelijkvloerse aansluiting. Bij de uitbreiding van het stadsdeel Lindenholt en de veranderingen rond Dukenburg hebben ze dat afgebroken en dat huidige plein aangelegd.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Wesso » di 06 okt 2015, 11:18

Dat Keizer Karelplein (ik neem vaak een stukje mee als ik de Sint Annastraat uitkom, en dan gelijk rechts richting de Waalbrug) is ook uniek omdat de verkeerslichten alleen de fiets- en voetgangersoversteken regelen. Je zou dat eerder verwachten op de rotonde zelf. :|

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door captain007 » di 06 okt 2015, 13:19

^^ Ze werken als een soort van doseerinstallatie voor het plein op die manier.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Vinny » di 06 okt 2015, 21:05

Voor verkeerspleinen is het sowieso een slecht idee om verkeer op de rotonde voorrang te geven. De "oude" regel dat oprijdend verkeer voorrang heeft boven op het verkeersplein rijdend verkeer is namelijk veel beter voor de doorstroming. Vrijwel alle old-school verkeerspleinen hebben dan ook een aanzienlijke verbouwing ondergaan, tot en met fly-overs aan toe. Het turboplein wat ze in Zuid-Holland in dergelijke gevallen nog wel eens willen aanleggen schijnt al een stuk beter te functioneren, maar dat kan maar tot en met vier aansluitende armen. Ik denk dat het ongelijkvloers maken van doorgaand verkeer over de N 326 de enige structurele oplossing is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie