Infrastructuur in Nijmegen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door boe! » vr 12 jul 2019, 7:59

Dit zijn de standaard Groen Links onderwerpen die je zo'n beetje op elke woonplaats kan projecteren.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door sven_engelen » wo 29 apr 2020, 22:50

Een StaVaZa van de Waalbrug:
Link
Svenlo

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door fonsoy » do 30 apr 2020, 15:49

Ik had vanwege alle coronaperikelen wel een kortere file daar verwacht. Ik moet weleens in het centrum zijn en dan kom ik over de Waalbrug - maar die file was toen maar een honderd meter langer.
Je kunt ook de Oversteek nemen, maar dat is een mijl op zeven. Zelfs met de werkzaamheden is vanaf de randstad het nog meestal het snelste om via de Waalbrug te rijden naar het centrum.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door captain007 » do 30 apr 2020, 17:18

^^ Zonder corona was het helemaal een drama geweest. De Oversteek is inderdaad relatief nutteloos als alternatief naar het centrum in de meeste gevallen. Je komt te ver buiten het centrum terecht en het is toch stiekem wel tijdrovend om dan nog in het centrum te komen via Marialaan/Tunnelweg, etc. Alleen een optie in mijn ogen als je aan de westkant van het centrum moet zijn. Ik parkeer meestal als ik in het centrum moet zijn bij de Waalhaven (waar je deels nog gratis kan parkeren). Is wel wat verder lopen. Als je daar naartoe moet dan is via de Oversteek wel sneller.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door sven_engelen » do 30 apr 2020, 18:46

Ik ging naar Berg en Dal dus over de Oversteek was zowat geen optie meer.
Svenlo

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door playertwo » ma 11 mei 2020, 22:53

Zouden ze nu die vierdaagse, en daarmee verplichte ontruiming voor het bouwverkeer, ook zo'n 3 weken eerder klaar zijn?
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door sven_engelen » di 12 mei 2020, 0:05

^^
SPOILER: TOON

Als het net zo traag gaat als het laden van het forum op niet moment niet nee :heygrr: Just kidding just kidding... Ban me niet :sadley:
Dat zou op zich wel kunnen aangezien nu de werkzaamheden niet stilgelegd hoeven te worden...
Svenlo

hurricane
verkeersader
Berichten: 941
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door hurricane » wo 10 jun 2020, 23:42

De Graafseweg wordt verder ingesnoerd
Belangrijke verkeersader in Nijmegen definitief verder versmald van vier naar twee banen
NIJMEGEN - De Graafseweg wordt verder versmald. In de toekomst zal ook het traject tussen spoorbrug en de kruising met de Wolfskuilseweg van vier naar twee rijbanen gaan. Dat heeft de Nijmeegse gemeenteraad woensdagavond definitief besloten.
https://www.gelderlander.nl/nijmegen-e- ... ~a07b5e28/

Spijtig om te horen dat de stad verder wil groeien maar de ruimte op hoofdwegen verder wordt beperkt

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door fonsoy » do 11 jun 2020, 23:06

Hopeloze aanpassing inderdaad. Het is gewoon een belangrijke route voor het westelijk deel van de stad richting de randstad en vice versa. Doordat er een busbaan moet komen (waarschijnlijk om de busreiziger niet teveel te vertragen) blijft er alsnog een flinke plak asfalt liggen. Dat betekent dus ook dat er geen verbetering is voor de aanwonenden.
Ik vind de weg wel een mooie kandidaat voor een verdiepte ligging. 1x2 doorgaand verdiept en 2x1 fietsstraat op straatniveau. De bussen nemen dan maar de S102 naar het station.

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door peter51 » vr 12 jun 2020, 8:06

Van Meijhorst facebook:
“Het is een raadsel waarom de Graafseweg smaller moet”
Raadslid Maarten Bakker laat van zich horen in de Gelderlander van 9 juni. “Er worden bewust onrealistische keuzes gemaakt” vertelt hij. Dukenburgers gruwelen van wat de Nijmeegse coalitie-partners nu weer bedacht hebben. Het gaat hier om de plannen voor het versmallen van de Graafseweg tussen de Rozenstraat en de Wolfskuilseweg. Op die manier wordt de Graafseweg steeds meer een bottelnek voor verkeer naar het centrum. Dukenburg en Lindenholt, de verder afgelegen Nijmeegse stadsdelen worden zo nog meer buitengesloten. Bakker vertelt: “Dukenburg en Lindenholt worden zo een Wijchen-Noord. Met het centrum van Wijchen op 10 minuten en Nijmegen centrum op een half uur!” Die nieuwe plannen komen bovenop de al gecreëerde bottelnek tussen spoorbrug en Keizer Karelplein.

Vooral de draai van de PvdA is slecht gevallen in Dukenburg en Lindenholt, de twee stadsdelen 'aan de andere kant van het kanaal'.
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door waldo79 » vr 12 jun 2020, 18:45

Snap het probleem niet zo, dan gaan Dukenburg en Lindenholt zich toch richten op Wijchen v.v. :s

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Kaaiman » vr 12 jun 2020, 19:57

Gewoon de gemeentegrens verschuiven naar het Maas-Waalkanaal. :dyn_hyp:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door harry » vr 12 jun 2020, 20:12

^^ Dan wordt Nijmegen nóg linkser. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Pino » vr 12 jun 2020, 20:43

Maar wel een overzichtelijker reservaatje, waar de rest van de wereld minder last van heeft. Gewoon een gat tussen Arnhem, dat tot aan de Waal loopt, en Wijchen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Kaaiman » vr 12 jun 2020, 22:35

Een heropleving van de naam Karl-Marx-Stad zou ook wel geinig zijn.

Voor marxistisch-leninistische parades zouden brede wegen trouwens wel handig zijn, maar dat kan natuurlijk ook met 3 busstroken en 1 kapitalistenstrook voor individuele personenwagens. Uiteraard 'auto te gast' en alleen met stempel in je paspoort, te verkrijgen bij de checkpoints tussen het kapitalistische West-Nijmegen en communistische Oost-Nijmegen.

Die imperialistische en bourgeoise straatnamen kunnen natuurlijk ook niet meer. Het keizer Trajanusplein wordt omgedoopt in Plein van de Arbeid, het Keizer Karelplein wordt het Plein van de Revolutie, de Oranjesingel wordt Roodsingel en alles met Kronenburg- wordt Lenin-.

:write:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

peter51
stadsweg
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 22:49

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door peter51 » za 13 jun 2020, 10:19

^^
Ho ho, Kronenburg ligt in Arnhem. En met geel-zwart hebben we niks op ;-)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Coen Tunnel » za 13 jun 2020, 10:23

^^ Ik denk dat Kaaiman alles met "Kronenburger" bedoelt. Er is in Nijmegen natuurlijk wel de Kronenburgersingel en het Kronenburgerpark (door Frank Boeijen in zijn hitsingle "Kronenburg Park" genoemd), alsmede de Kronenburgerplaats en Kronenburgergas.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Chris » ma 20 jul 2020, 21:39

Een update van de Waalbrug. Vanwege chroom-6 is er een enorme kostenoverschrijding en wordt het conserveren van de boog met 10 jaar uitgesteld.
Kamerbrief schreef:De Waalbrug Nijmegen wordt gerenoveerd binnen het programma Vervanging en Renovatie (VenR). Vanwege de urgentie van de slechte staat en de risico’s hiervan voor de constructieve veiligheid is gestart met het vervangen van het betonnen wegdek.

Bij de start van de renovatie is op grote schaal chroom-6 aangetroffen in de huidige conserveringslaag van de staalconstructie. Door de hogere kosten hiervoor heb ik het budget voor deze werkzaamheden opgehoogd van € 25 mln naar € 65,2 mln. Dat is ten koste gegaan van de financiële dekking voor andere onderdelen van de brug. De werkzaamheden aan het wegdek worden medio augustus afgerond. Het verkeer kan hierna weer gebruik maken van de hoofdrijbaan van de brug.

Het conserveren van de boogconstructie is minder urgent. Er is vastgesteld dat de brug zonder conserveringsmaatregelen nog tien jaar constructief veilig is. Omdat deze werkzaamheden nu dus niet noodzakelijk zijn, heb ik besloten deze met tien jaar uit te stellen. Tegen die tijd zal ik de financiële dekking inpassen binnen de VenR-programmering. Op dit moment wordt veel kennis opgedaan over het veilig werken met chroom-6. De verwachting is dat de kosten voor de conserveringswerkzaamheden hierdoor in de toekomst lager zullen worden.
https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... -terneuzen

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door waldo79 » za 17 apr 2021, 22:12

Even een forse laag stof afblazen:

Vanuit de RVV1966 draad kwam het bericht over de herprofilering van de Graafseweg. Nu nog grotendeels 1x4.
De gemeente Nijmegen is gestart met grootscheepse wegwerkzaamheden.

Dit zijn de plannen:
nijmegen.nl" schreef: Vanaf 10 april starten werkzaamheden aan de Graafseweg voor groot onderhoud die tot eind 2021 zullen duren. De weg wordt ook aangepast om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te vergroten. De weg is nu nog te breed en nodigt uit tot te hard rijden. De rijbanen worden versmald, er komt een parallelweg tussen de Groenestraat en Rozenstraat en de verkeerslichten op 4 kruisingen worden vervangen....
Op het deel tussen Rozenstraat en Wolfskuilseweg maken we 2x1 rijstrook én een busbaan stad inwaarts. Hierdoor ontstaat ruimte voor een parallelweg met groen en parkeerplaatsen...

Op het deel Wolfskuilseweg en Neerbosscheweg komen 4 (smallere) rijstroken, trottoirs die nu heel smal zijn, kunnen hierdoor breder worden.
. Bron
Ik vrees voor de doorstroming. De gemeente geeft als reden op dat er mogelijk te hard wordt gereden. Het is zeker mogelijk om hard te rijden, maar er wordt bij mijn weten regelmatig op snelheid gecontroleerd. Daarom rijd ik ook met fluwelen voet door de stad.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door verfmeer95 » za 17 apr 2021, 23:39

De huizen tussen de Wolfkuilseweg en de Cavailjeweg zijn niet legaal per fiets te bereiken. Volgens mij is dat uniek in Nederland.
Het is dus niet gek dat daar wat aan veranderd wordt.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door sven_engelen » zo 18 apr 2021, 1:55

Dan leg je een tweezijdig fietspad aan de zijde van de huizen aan. Een binnenprikker van de stad kun je niet zomaar versmallen en Nijmegen zal dat zodra de werkzaamheden aan de Graafseweg (Nota bene hun S103) zijn afgerond, pijnlijk voelen.
Svenlo

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Durashift » zo 18 apr 2021, 2:04

Ze hebben het ook over het verwijderen van vluchtstroken.. maar waar die dan moeten liggen?

Dat te hard rijden zal wel op het deel over de brug gelden, staan geen camera's.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door sven_engelen » zo 18 apr 2021, 2:07

^^ Sow ook nog wakker? :lol:

Die vluchtstroken liggen hier
Svenlo

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Chrysa » zo 18 apr 2021, 2:11

Liggen die vluchtstroken zo in de weg ja? :emo:

In Breda liggen ze niet en daar rijdt iedereen ook 100, maar goed.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door sven_engelen » zo 18 apr 2021, 2:17

^^ Op de Noordelijke Rondweg wordt goed doorgekard ja.
Svenlo

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Chrysa » zo 18 apr 2021, 2:18

:dyn_hyp:

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door sven_engelen » zo 18 apr 2021, 2:19

^^ ah jij bent dus onderdeel van dat probleem :lol:
Svenlo

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door Chrysa » zo 18 apr 2021, 2:22

Ik rij daar nooit 100...

meestal zit ik daar wel 30 boven

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door sven_engelen » zo 18 apr 2021, 2:23

Ik heb genoeg gelezen :hahaHAHA:

Maar goed... :offtopic:
Svenlo

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Infrastructuur in Nijmegen

Bericht door verfmeer95 » zo 18 apr 2021, 8:51

sven_engelen schreef: zo 18 apr 2021, 1:55 Dan leg je een tweezijdig fietspad aan de zijde van de huizen aan. Een binnenprikker van de stad kun je niet zomaar versmallen en Nijmegen zal dat zodra de werkzaamheden aan de Graafseweg (Nota bene hun S103) zijn afgerond, pijnlijk voelen.
Er is geen ruimte om de weg te verbreden. Dus zal de rijbaan versmald moeten worden om een fietspad mogelijk te maken.

Plaats reactie