Over bus- en tramregels

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg

Over bus- en tramregels

Bericht door Ds79m » do 20 sep 2007, 20:32

Gewoon "bus" met een schuine pijl naar rechts zou duidelijk genoeg moeten zijn, dat woord is immers in het Duits, Engels of Frans ook te begrijpen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Trucker snapt borden niet

Bericht door boe! » do 20 sep 2007, 21:07

Ds79m schreef:Gewoon "bus" met een schuine pijl naar rechts zou duidelijk genoeg moeten zijn, dat woord is immers in het Duits, Engels of Frans ook te begrijpen.
Dan krijg je allemaal Duitse touringcars op de vluchtstrook.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 30 sep 2007, 13:04

boe! schreef:
Ds79m schreef:Gewoon "bus" met een schuine pijl naar rechts zou duidelijk genoeg moeten zijn, dat woord is immers in het Duits, Engels of Frans ook te begrijpen.
Dan krijg je allemaal Duitse touringcars op de vluchtstrook.
Door een uitspraak van de Hoge Raad wordt een busbaan aangegeven door het woord "LIJNBUS". Alleen het woord "BUS" volstaat niet omdat dan ook touringcars, die wettelijk gezien ook onder de categorie "bus" vallen, ook van die aparte rijstrook gebruik mogen maken. Als de wegbeheerder een aparte rijstrook voor "bussen van het openbaar vervoer", lijnbussen dus, instelt en touringcars daar géén gebruik van mogen maken, dan dient het woord "LIJNBUS" te worden aangebracht. Touringcars mogen alleen van een met "LIJNBUS" aangegeven rijstrook gebruik maken als zij daadwerkelijk als lijnbus zijn ingezet.
Donateur Vereniging Wegenforum

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 30 sep 2007, 14:22

Interessant verhaal Hajo. Daar ga ik de komende tijd eens op letten. Volgens mij zijn er wel busbanen te vinden die dus officieel geen busbaan zijn.
De autogordel: een band voor het leven.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 30 sep 2007, 14:26

Hajo schreef:Door een uitspraak van de Hoge Raad wordt een busbaan aangegeven door het woord "LIJNBUS". Alleen het woord "BUS" volstaat niet omdat dan ook touringcars, die wettelijk gezien ook onder de categorie "bus" vallen, ook van die aparte rijstrook gebruik mogen maken. Als de wegbeheerder een aparte rijstrook voor "bussen van het openbaar vervoer", lijnbussen dus, instelt en touringcars daar géén gebruik van mogen maken, dan dient het woord "LIJNBUS" te worden aangebracht. Touringcars mogen alleen van een met "LIJNBUS" aangegeven rijstrook gebruik maken als zij daadwerkelijk als lijnbus zijn ingezet.
Helaas, ja. Je ziet steeds vaker het "Lijn" erbij gekalkt op de weg. Erg zonde, want het kan ook wat schelen om niet-lijnbussen over busbanen te laten rijden. Het kunnen er nooit zoveel zijn dat het reguliere OV in gevaar komt, dus waarom niet lekker over die busbaan laten rijden?

Overigens: Mogen taxi's toch ook standaard van busbanen gebruik maken?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 30 sep 2007, 14:28

Denk dat voor taxi's eenzelfde regeling geldt als voor touringcars. Ik zie ze echter wel regelmatig over busbanen heen crossen 8-)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 30 sep 2007, 14:38

Ik zie ook wel eens ongeduldige autobestuurders over de busbaan rijden. Maar die mogen er écht niet op :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 30 sep 2007, 14:49

Artikel 81 RVV:
Busbanen/Busstroken

a) Busbanen en busstroken, waarop het woord "BUS" is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus en bestuurder van een autobus. (dus óók touringcars: Hajo)

b) Busbanen en busstroken, waarop het woord "LIJNBUS" is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus. (Touringcars alleen als die daadwerkelijk als lijnbus zijn ingezet: Hajo)

Officieel mogen taxi's dus NIET over een busbaan of -strook rijden! Het wordt echter "gedoogd". Voor de normale automobilist kost rijden over een busbaan of -strook 75 euro.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 30 sep 2007, 14:51

Tenzij men de taxi als lijnbus gebruikt ;)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 30 sep 2007, 15:03

Je denkt aan een taxibusje. ;)

Als dat taxibusje een lijndienst verzorgd mag die gewoon van de busbaan of -strook gebruik maken. Maar NIET als het voertuig dienst doet als normale taxi!

Autobus: motorvoertuig, ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen, de bestuurder daaronder niet begrepen

Lijnbus: motorvoertuig, gebezigd voor het verrichten van openbaar vervoer in de zin van de Wet Personenvervoer 2000
In de zin van de Wet Personenvervoer wil zeggen, dat er sprake moet zijn van een dienstregeling. Dit kan dus ook een "VW-busje" zijn. Een normale taxi (personenauto) valt hier dus niet onder! Officieel mag die dus NIET over een busbaan of -strook rijden, mar wordt het alleen "gedoogd".

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 30 sep 2007, 15:11

Opgehelderd ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 30 sep 2007, 16:59

In Amsterdam mogen trambanen ook door taxi's worden gebruikt (die hebben een vergunning), maar niet door tourincars. Ik vraag me af of dit juridisch wel mogelijk is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » zo 30 sep 2007, 21:01

In Breda kwam ik een "BUS-LIJN"-strook tegen. Er was al in twee richtingen "BUS" gekalkt, en nu wilde men er "LIJN" bijkalken, maar tussen de 2 keren "BUS" was daar geen ruimte meer voor. Ik vraag me af of dit te handhaven is... :)

(Erboven hangt wel een elektrisch bord "LIJNBUS" dus je zou moeten wachten tot de stroom uitvalt...)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 03 okt 2007, 13:08

Vinny schreef:In Amsterdam mogen trambanen ook door taxi's worden gebruikt (die hebben een vergunning), maar niet door tourincars. Ik vraag me af of dit juridisch wel mogelijk is...
Ja, dat is juridisch zeker mogelijk. Immers: een touringcar die géén lijndienst onderhoudt mag niet van een busbaan of -strook gebruik maken. Juridisch gezien zijn de trambanen die duidelijk afgescheiden zijn van het overige verkeer een combinatie van bus- en trambaan. Gebruik ervan is dus officieel alleen toegestaan door lijnbussen en trams. Taxi's mogen er eigenlijk geen gebruik van maken, maar dat wordt gedoogd: in Amsterdam is men een stapje verder gegaan door taxi's een ontheffing te verlenen waardoor het gebruik alsnog gelegaliseerd is. Verder mogen uiteraard ook hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance) ervan gebruik maken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 03 okt 2007, 19:46

^^ nu ja: 15 jaar geleden waren de meeste tramstroken ook opengesteld voor autoverkeer. In de praktijk had je dan een drie- of vierstrooksweg. Dat is in Amsterdam praktisch niet meer zichtbaar. De Rozengracht heeft nog een ouderwetse inrichting, en op de Utrechtsestraat fungeert de tramstrook als een bidirectionele wisselstrook voor autoverkeer.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 05 okt 2007, 11:07

En denk eraan dat de tram ALTIJD voorrang heeft... ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 05 okt 2007, 11:19

Niet áltijd toch? Volgens mij stond in mijn theorieboek nog zo'n mooi voorbeeldje van een tram die bij een ongeregelde kruising uit een zijstraat kwam en afsloeg, terwijl je zelf op een voorrangsweg zit. Dan heb je dus wel zelf voorrang... :?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 okt 2007, 11:34

Inderdaad, niet altijd. Als een tram een voorrangsweg nadert is hij gewoon verplicht te stoppen. Ik ken in Rotterdam slechts 1 lokatie waar deze situatie voorkomt (kruising Aelbrechtskade/Nieuwe Binnenweg bij de Lage Erfbrug, ik heb daar volgens mij ooit een foto van online gezet).

Verder moeten trams uiteraard ook voor het rode licht stoppen.

Autosnelwegen.net

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 05 okt 2007, 11:39

Ik bedoel dan ook: de tram heeft ALTIJD voorrang tenzij dit d.m.v. bebording of VRI's anders is geregeld. ;)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 05 okt 2007, 11:51

^^ en wat als een tram een bijzondere manouevre uitvoert, zoals achteruitrijden? Dat heb ik vooralsnog niets over gelezen in de theorie ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 05 okt 2007, 11:55

Ook dan heeft-ie voorrang tenzij het door bebording en/of een VRI anders is geregeld.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 05 okt 2007, 16:51

En hoe zit het met trams die een rotonde doorsteken? Onlangs is zo'n situatie bij mij aangelegd, en de VRI's die één en ander in goede banen moeten leiden werken nog niet... :shutup:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 05 okt 2007, 18:30

Die situaties komen veelvuldig voor in Rotterdam. De tram heeft voorrang, soms staan er ook borden (maar soms ook niet!)

Autosnelwegen.net

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 06 okt 2007, 17:01

Palance schreef:Inderdaad, niet altijd. Als een tram een voorrangsweg nadert is hij gewoon verplicht te stoppen. Ik ken in Rotterdam slechts 1 lokatie waar deze situatie voorkomt (kruising Aelbrechtskade/Nieuwe Binnenweg bij de Lage Erfbrug, ik heb daar volgens mij ooit een foto van online gezet).

Verder moeten trams uiteraard ook voor het rode licht stoppen.
In Amsterdam ken ik deze situatie op de kruising Hobbemakade (voorrangsweg) met de Albert Cuypstraat (waar de tram doorheen rijdt). Meestal staan hier de stoplichten aan, maar incidenteel ook niet. En dan wordt het voor de tram best lastig om over te steken kan ik je vertellen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 07 okt 2007, 12:29

De tram heeft voorrang
Ik heb even opgelet. Er staan haaietanden die het verkeer op de rotonde voorrang geven op de tram...

Kortom men krijgt het weer eens voor elkaar om niet-eenduidige regels te stellen in dit soort situaties. Leve Nederland :kwaad:

R4
expressweg

Bericht door R4 » ma 08 okt 2007, 1:42

In België heeft een tram altijd voorrang tenzij er verkeerslichten staan die het verkeer regelen. Bebording maakt niets uit bij ons.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Wouter N14
Moderator

Re: Over bus- en tramregels

Bericht door Wouter N14 » ma 08 okt 2007, 9:42

Vinny schreef:
De tram heeft voorrang
Ik heb even opgelet. Er staan haaietanden die het verkeer op de rotonde voorrang geven op de tram...

Kortom men krijgt het weer eens voor elkaar om niet-eenduidige regels te stellen in dit soort situaties. Leve Nederland :kwaad:
Wat is hier niet eenduidig aan? Zoals Hajo al schreef heeft een tram ten alle tijden voorrang, tenzij borden of VRI anders bepalen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 08 okt 2007, 10:15

Als een tram half over een rotonde gaat dan heeft-ie altijd voorrang. Die haaietanden staan er veelal voor het 'gewone' verkeer dat de rotonde opmoet. Het lijkt dubbel maar dat is het dus eigenlijk niet; Verkeer moet voorrang geven als het de rotonde opwil én moet dan ook nog eens een tram die daar rijdt voorrang geven.

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 08 okt 2007, 21:54

Ik bedoel dus andersom: De tram moet voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde. Zo staan de haaietanden. In de praktijk gebeurt dit natuurlijk nooit, in Amsterdam geldt namelijk allereerst het recht van de sterkste, dan van de brutaalste en dan pas de formele voorrangsregels. ;)

peejay
autoweg

Bericht door peejay » di 09 okt 2007, 13:40

^^ Met wat generalisatie wordt dat: "In Amsterdam geldt namelijk allereerst het recht van de sterkste, dan van de brutaalste en dan pas de wet." ;)
Rij met je hart