Over bus- en tramregels

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: Over bus- en tramregels

Bericht door Rene » di 09 okt 2007, 13:42

Ik zou hem nog iets veranderen. Door te beginnen met "het recht van degene met de grootste scheur". ;)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Trucker snapt borden niet

Bericht door Palance » za 12 jan 2008, 18:22

Hajo schreef:Artikel 81 RVV:
Busbanen/Busstroken

a) Busbanen en busstroken, waarop het woord "BUS" is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus en bestuurder van een autobus. (dus óók touringcars: Hajo)

b) Busbanen en busstroken, waarop het woord "LIJNBUS" is aangebracht mogen slechts worden gebruikt door bestuurders van een lijnbus. (Touringcars alleen als die daadwerkelijk als lijnbus zijn ingezet: Hajo)

Officieel mogen taxi's dus NIET over een busbaan of -strook rijden! Het wordt echter "gedoogd". Voor de normale automobilist kost rijden over een busbaan of -strook 75 euro.
Maar nu dan: Had ik op de middelste strook mogen rijden? Hij is was vanmorgen niet afgekruisd, en met alleen "lijn" kan ik niks.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

boe!
2x5 autosnelweg

Re: Trucker snapt borden niet

Bericht door boe! » za 12 jan 2008, 18:59

Palance schreef:[Maar nu dan: Had ik op de middelste strook mogen rijden?
Ik zie 4 rijstroken. Welke 'middelste' rijstrook bedoel je :?:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 12 jan 2008, 19:01

Sowieso mag je een doorgetrokken streep niet overschrijden, dus de vlieger gaat hier niet op.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 12 jan 2008, 19:13

Nou ja, middelste is relatief natuurlijk :) Volgens mij is de streep bij Hoogelegen wel degelijk oven onderbroken, dus had ik daar wel opgemogen
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

R4
expressweg

Bericht door R4 » zo 13 jan 2008, 0:58

Welja, waarvoor dient dat bord "LIJN"? Het lijkt me alleszins geen wettelijk bord om een busstrook aan te duiden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 13 jan 2008, 8:50

R4 schreef:Welja, waarvoor dient dat bord "LIJN"?
Cryptische omschrijving van de methadon-bus.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 14 jan 2008, 16:59

^^ :hahaHAHA:

Het antwoord op de vraag is trouwens "nee". Reden: er ligt een ononderbroken streep links van je. Daar mag je niet overheen. ;)

Verder dient er eigenlijk "LIJNBUS" te staan en het matrixbord dient een rode (rijstrook alleen open voor lijnbussen) of groene pijl (rijstrook ook open voor overig verkeer) aan te geven. Deze situatie is verwarrend.
Donateur Vereniging Wegenforum

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » ma 14 jan 2008, 20:13

Oit stond hier alleen "BUS", ook op het wegdek. Later is er "LIJN" bijgezet.

Daar waar in beide richtingen "BUS" stond op het wegdek, hebben ze "LIJN" *na* het woord "BUS" gezet, en staat er dus BUS-LIJN...