Nieuwe rijksmonumenten in de categorie verkeer

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

boe!
2x5 autosnelweg

Nieuwe rijksmonumenten in de categorie verkeer

Bericht door boe! » ma 15 okt 2007, 20:56

nos.nl schreef:Vanaf vandaag is Nederland in één klap honderd rijksmonumenten rijker. Het gaat om gebouwen die gerealiseerd zijn tijdens de wederopbouwperiode van 1940 tot 1958. In die tijd werden in Nederland in snel tempo een miljoen woningen uit de grond gestampt.

De monumenten die op de lijst staan zijn van (inter)nationaal belang en hebben een architectuur- of cultuurhistorische waarde. Daarnaast was het van belang dat de gebouwen in een behoorlijke staat verkeerden. Met deze lijst is nog niet de hele wederopbouwperiode, die tot 1970 loopt, afgedekt. Omdat een gebouw minimaal vijftig jaar oud moet zijn om in aanmerking te komen voor een rijksmonumentstatus is een aantal belangrijke bouwwerken uit de wederopbouwperiode vooralsnog niet beschermd.

De monumenten staan verspreid door het hele land, maar Rotterdam spant logischerwijs de kroon met zeventien monumenten. In deze in de oorlog zwaar getroffen stad begon men al vroeg met de wederopbouw, wat resulteerde in bijvoorbeeld De Bijenkorf en het Groothandelsgebouw.

Opvallend is het groot aantal kerken. Deze werden met voorrang gebouwd om na de oorlog het culturele en sociale leven weer op gang te brengen. Naast gebouwen van bekende Nederlandse architecten als Rietveld, Dudok en Van Eyck is er een keuze gemaakt voor een aantal industriële objecten, zoals bijvoorbeeld een ja-knikker in Schooneveld, ertskranen in Vlaardingen en een watertoren in Dokkum.

Wederopbouwarchitectuur is lange tijd gezien als saaie en lelijke architectuur: eentonige portiekflats met weinig versiering. Voor het eerst in de geschiedenis ontbraken leuke details. Maar dit wil niet zeggen dat deze gebouwen waardeloos zijn, zegt Anita Blom van de Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten en medeopsteller van de lijst.

"Het beeld van lelijke en saaie architectuur is onterecht gaan overheersen. Maar de woonwijken die in die tijd gebouwd zijn, zijn veel minder saai dan de wijken uit de jaren 70 en 80. Als gevolg van die onderwaardering zijn verschillende belangwekkende gebouwen inmiddels gesloopt, zoals bijvoorbeeld het stadhuis in Den Haag en het Julianaziekenhuis in Terneuzen, en dat is eeuwig zonde", zegt Blom.

Architectuurcriticus Hans Ibelings kan goed leven met de keuzes die gemaakt zijn, al vindt hij dat de accenten soms verkeerd gelegd zijn. "Wat mij betreft staan er veel te veel kerken op de lijst. De hele architectuurgeschiedenis wordt al gedomineerd door religieuze gebouwen en paleizen, terwijl de nadruk in deze periode toch veel meer moet liggen op de grootschalige woningbouwcomplexen, zoals die gerealiseerd zijn in onder andere Amsterdam en Rotterdam."

"Al met al is nu een deel van de wederopbouwarchitectuur van de sloophamer gered. Het verschijnen van deze lijst gaat samen met een herwaardering van deze architectuur. Al was het alleen maar uit emotionele overwegingen. Als je ziet dat de gebouwen uit je jeugd verdwijnen, dan gaan ander dan esthetische overwegingen een rol spelen."
Deze lijst is vandaag aangeboden aan minister Plasterk van Cultuur. De categorie Verkeer kende 6 gebouwen. Met name de ventilatietorens van de Velsertunnel had ik niet in dit rijtje verwacht.

VERKEER
57 Eindhoven NS station K. van der Gaast, 1956
Afbeelding

58 Groningen Pompstation Esso (nu Bim) W.M. Dudok, 1954
Afbeelding

59 Vlissingen NS station S. van Ravesteyn, 1950
Afbeelding

60 Zutphen NS station H.G.J. Schelling, 1952
Afbeelding

61 Rotterdam Aankomsthal HAL Wilhelminapier Architectenbureau Van den Broek en Bakema, 1949
Afbeelding

62 Velsen Ventilatietorens Velsertunnel D. Roosenburg, 1957
Afbeelding

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Nieuwe rijksmonumenten in de categorie verkeer

Bericht door Ds79m » ma 15 okt 2007, 21:01

Dat station in Eindhoven blijft toch enorm lelijk, naar mijn smaak :?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 okt 2007, 21:03

Foto 61: Dat is Hotel New York, niet de aankomsthal. Dat is het gebouw dat aan het water staat, net links van de meest rechtse toren:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 15 okt 2007, 21:08

Ik kan mijn openingspost niet aanpassen (krijg een wit scherm). Dan maar hier in de herkansing.

61 Rotterdam Aankomsthal HAL Wilhelminapier Architectenbureau Van den Broek en Bakema, 1949
Afbeelding

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 15 okt 2007, 21:17

Die klopt wel :klappen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 15 okt 2007, 21:31

Ik had nooit verwacht dat het statiosngebouw van Vlissingen zo jong nog was. Het ziet er veel ouder uit.
En de Velsertunnelventilatietorens vind ik juist wel op die lijst passen. Ze zijn altijd zo'n mooi markant punt als je voorbij rijdt. Je kunt ze al van ver zien.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 16 okt 2007, 8:19

Eindhoven Centraal doet me heel sterk denken aan het huidige Rotterdam Centraal. En juist dat wordt op dit moment gesloopt. Ikzelf vind beide buitengewoon lelijk, dus ik ben blij dat men Rotterdam Centraal niet op de een of andere monumentenlijst heeft willen zetten. Nu krijgt de stad een minder lelijk station, terwijl Eindhoven door de monumentenstatus waarschijnlijk van zijn levensdagen niet meer van dat lelijke ding zal afkomen.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » di 16 okt 2007, 9:34

Pino schreef:Eindhoven Centraal doet me heel sterk denken aan het huidige Rotterdam Centraal. En juist dat wordt op dit moment gesloopt. Ikzelf vind beide buitengewoon lelijk, dus ik ben blij dat men Rotterdam Centraal niet op de een of andere monumentenlijst heeft willen zetten. Nu krijgt de stad een minder lelijk station, terwijl Eindhoven door de monumentenstatus waarschijnlijk van zijn levensdagen niet meer van dat lelijke ding zal afkomen.
Persoonlijk vind ik dat station van Zutphen veel lelijker, lijkt meer op een gemiddelde bouwmarktvestiging op een willekeurig industrieterrein.. Het station van Eindhoven heeft nog wel een beetje een uitstraling van een station of in ieder geval een openbaar gebouw.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » di 16 okt 2007, 9:37

Hoewel op deze foto dat station van Zupthen er al beter uitziet. Ken het verder niet, ben nog nooit in Zutphen geweest.

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 okt 2007, 10:22

boe! schreef:62 Velsen Ventilatietorens Velsertunnel D. Roosenburg, 1957
Afbeelding
Ietsje groter:

Afbeelding

Dat beide foto's vanuit precies dezelfde hoek genomen zijn is trouwens geen toeval. Vanuit een andere hoek zijn die torens er eigenlijk niet mooi op te krijgen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » di 16 okt 2007, 10:55

Is dat wel het goede plaatje van het Dudok-tankstation in Groningen? Volgens mij zag het tankstation er heel anders uit...

Zo dus...
Afbeelding

Dudok ontwierp begin jaren '50 een serie van 112 tankstations voor de ESSO van bovenstaand model. Naast het tankstation in de stad Groningen bestaat er nog een tweede (echt ESSO) exemplaar in Raamsdonkveer. Dit tankstationnetje stond tot 1994 langs de A2 bij Vinkeveen.
Jaren tachtig, prachtig!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 16 okt 2007, 11:24

Alsnog erkenning voor de betonbouw van de jaren '50 en '60 :blauweduim: En zulke tankstationnetjes als van Dudok zijn werkelijke pareltjes.

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » di 16 okt 2007, 12:47

waldo79 schreef:Alsnog erkenning voor de betonbouw van de jaren '50 en '60 :blauweduim: En zulke tankstationnetjes als van Dudok zijn werkelijke pareltjes.
Mooie betonbouw is niet lelijk...
Jaren tachtig, prachtig!

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 okt 2007, 13:38

Stefan schreef:Is dat wel het goede plaatje van het Dudok-tankstation in Groningen? Volgens mij zag het tankstation er heel anders uit...
Zo dus...
Afbeelding
Is dat op het Damsterdiep? Zo ja, dan zijn ze net (niet) op tijd: dat hele Damsterdiep ligt momenteel open voor de bouw van een parkeergarage (en als ik het goed heb daarbovenop een gracht à la Breda).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 16 okt 2007, 13:42

Het wordt anders hoog tijd dat de bouw uit de jaren '70 wordt beschermd. Want anders lopen we grote kans dat die onherstelbaar wordt verminkt door de tegenwoordige trend dat de buitenkant van glas moet zijn en de betonnen constructie van een gebouw niet meer zichtbaar mag zijn... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » di 16 okt 2007, 16:32

harry schreef:
Stefan schreef:Is dat wel het goede plaatje van het Dudok-tankstation in Groningen? Volgens mij zag het tankstation er heel anders uit...
Is dat op het Damsterdiep? Zo ja, dan zijn ze net (niet) op tijd: dat hele Damsterdiep ligt momenteel open voor de bouw van een parkeergarage (en als ik het goed heb daarbovenop een gracht à la Breda).
Neen het is gelegen aan de Turfsingel, een kleine kilometer ten Noordwesten van het Damsterdiep aan de diepenring. Verder komt bovenop de nieuwe parkeergarage een plein en géén gracht...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 okt 2007, 19:17

^^ Ach ja, nu herken ik hem weer.
De benzinepomp op het Damsterdiep zal dan inmiddels wel gesloopt zijn. (Ik had daar trouwens liever weer water gezien...)
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 16 okt 2007, 20:06

Stefan schreef:Naast het tankstation in de stad Groningen bestaat er nog een tweede (echt ESSO) exemplaar in Raamsdonkveer. Dit tankstationnetje stond tot 1994 langs de A2 bij Vinkeveen.
Die heb ik op de foto gezet bij die autodealer en museum. Ik wil hem wel eens plaatsen voor je als je er interesse in hebt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » wo 17 okt 2007, 10:22

mavas schreef:Die heb ik op de foto gezet bij die autodealer en museum. Ik wil hem wel eens plaatsen voor je als je er interesse in hebt.
Doe maar, dat tankstationnetje is tenslotte nog veel mooier en behoort ook tot het Nederlands Industrieel Erfgoed. ;)

Ik weet nog wel dat ik vroeger vaak langs dat tankstationnetje bij Vinkeveen ben gekomen. Het is toen nog in het nieuws geweest dat hij naar het Autotron ging. Naderhand ben ik er nog wel eens gaan kijken.
Jaren tachtig, prachtig!

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 17 okt 2007, 20:59

Ik ben zondag weer in Breda, daar heb ik hem op de pc staan. Nog even geduld dus.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » wo 17 okt 2007, 23:41

Ik ben het voor de verandering met René eens. In de jaren 60 en 70 is veel gebouwd, wat we tegenwoordig maar oude rotzooi vinden. Ik sta daar niet achter. Ooit heeft men die keuze om zo te bouwen gemaakt, en terwijl we nog steeds duizenden pandjes uit 17x, 18x en 19x op de monumentenlijst zetten gooien we met hetzelfde gemak onze nieuwe monumenten plat.

Rondom Hoog Catharijne in Utrecht wil de gemeente nu veel gaan slopen. Ik zie HC als een toonbeeld van bouwstijl uit die tijd, en zou het doodzonde vinden als we dat nu allemaal gaan slopen of wegmoffelen achter een nieuw muurtje. Zijn we niet trots op ons bouwkundig verleden dat we dat allemaal weghalen of verstoppen?

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » do 18 okt 2007, 10:19

mac0162 schreef:Rondom Hoog Catharijne in Utrecht wil de gemeente nu veel gaan slopen. Ik zie HC als een toonbeeld van bouwstijl uit die tijd, en zou het doodzonde vinden als we dat nu allemaal gaan slopen of wegmoffelen achter een nieuw muurtje. Zijn we niet trots op ons bouwkundig verleden dat we dat allemaal weghalen of verstoppen?
Hoog Catharijne mag van mij zo snel mogelijk gesloopt worden. Dat gebouwencomplex heeft weinig architectonische waarde. Slechts één deel van Hoog Catharijne mag van mij overeind blijven staan. De ingang van Hoog Catharijne aan het Vredenburg (dus het pand waar een bekende speelgoedzaak zit) is een heel bijzonder gebouw. Dit gebouw is in 1962 opgeleverd als het secretariaatsgebouw van de Koninklijke Nederlandse Jaarbeurs die destijds nog aan het Vredenburg was gevestigd. Het gebouw is ontworpen door Piet Elling. Deze architect heeft ook enkele omroepgebouwen in Hilversum ontworpen en liet zich inspireren door Dudok en Rietveld. In 1970 werd de Jaarbeurs aan het Vredenburg afgebroken en werd het pand bij Hoog Catharijne getrokken. Inmiddels ziet het er sterk verwaarloosd uit.

Afbeelding
Jaren tachtig, prachtig!

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 18 okt 2007, 10:37

Ik zag laatst sloopmachines aan de kant van het Muziekcentrum. Wat gaat daar gebeuren, Stefan? Dat muziekcentrum pleegt afbreuk aan zo'n plein als het Vredenburg :)

Stefan
verkeersader

Bericht door Stefan » do 18 okt 2007, 10:45

waldo79 schreef:Ik zag laatst sloopmachines aan de kant van het Muziekcentrum. Wat gaat daar gebeuren, Stefan? Dat muziekcentrum pleegt afbreuk aan zo'n plein als het Vredenburg :)
Dat gaat helemaal plat...

Vroeger (in de jaren '60) had Utrecht een heel mooi stationsgebied. Het Centraal Station, opgeleverd in 1938, was ontworpen door Sybold van Ravesteyn. De straten rondom het station (Stationsstraat, Stationsdwarsstraat, Westerstraat en Spoorstraat) waren bebouwd met hele oude herenhuizen. Nu zijn enkele van deze straten afgesloten om te voorkomen dat junks weer voor overlast gaan zorgen. Langs de Leidseweg (het huidige Smakkelaarsveld) stond het mooie pand van verzekeringsmaatschappij "De Utrecht". Zonde dat dat allemaal is afgebroken, het was echt een heel mooi stukje Utrecht.
Jaren tachtig, prachtig!

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 18 okt 2007, 19:24

Sommige van die wederopbouw-architectuur mag van mij wel beschermd worden als een stukje bouwkunde van die tijd. Maar er is ook veel lelijks/waardeloos op sommige plekken.

En voor Eindhoven is het inderdaad heel jammer dat ze dat lelijke station nu dus voorlopig niet kwijt zullen gaan raken. Straks gaat het helemaal uit de toon vallen bij de omgeving...

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 19 okt 2007, 14:15

Stefan schreef:
waldo79 schreef:Ik zag laatst sloopmachines aan de kant van het Muziekcentrum. Wat gaat daar gebeuren, Stefan? Dat muziekcentrum pleegt afbreuk aan zo'n plein als het Vredenburg :)
Dat gaat helemaal plat...
Eerst wordt er aan de noordkant van het Vredenburg een appartementencomplex gebouwd, met op de begane grond winkels. Het Muziekcentrum wordt t.z.t. afgebroken en vervangen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 24 okt 2007, 14:35

De grote zaal van Muziekcentrum Vredenburg blijft wel behouden en zal worden ingepast in het nieuwe Muziekcentrum. Een goede ontwikkeling, want het Vredenburg is nu een rommelig en verwaarloosd plein. Ik ben het met Stefan eens dat de entree van Hoog Catharijne aan het Vredenburg veel architectonische waarde heeft. Hoog Catharijne blijft in de plannen voor het nieuwe stationsgebied grotendeels gehandhaafd, maar zal een grondige verbouwing ondergaan.

Overigens vind ik het helemaal geen verkeerde trend dat gebouwen die bouwtechnisch nog in orde zijn, maar er niet mooi meer uitzien een facelift krijgen. Denk aan de schitterende nieuwe facade van het kantoor van Rijkswaterstaat aan de A12. We moeten alleen oppassen dat we niet doorslaan en daarom is deze uitbreiding van de monumentenlijst heel goed. Ik geef René gelijk als hij zegt dat de bouw uit de jaren 70 ook snel moet worden opgenomen. De leeftijd van 50 jaar vind ik trouwens onzin. Ook na 20 jaar kan een gebouw het beschermen al waard zijn.

Over station Eindhoven: dit vind ik schitterend, mooier dan de stations van Vlissingen en Zutphen. Het is strak, sober en pas bij de geschiedenis van Eindhoven (vorm van een radio). Zeker het behouden waard. Overigens is het helemaal niet onmogelijk om er een nieuw station neer te zetten. Dat kan gewoon ernaast en dan kan het huidige gebouw worden gebruikt als incheckhal of wachtzaal. In Groningen en Zwolle loop je immers ook langs het stationsgebouw het perron op en ook in Delft zal dit straks het geval zijn.
Rainier

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 24 okt 2007, 14:44

Ik vind het station van Eindhoven ook erg mooi als voorbeeld van de na-oorlogse no-nonsens bouw, en ben blij dat het behouden blijft. Er zijn al genoeg jaren '50 gebouwen onder de slopershamer gegaan.
Alleen die voetgangerstunnel die naar de perrons leidt, die vond ik een aantal jaar geleden echt niet meer van deze tijd.
(k weet niet of die tunnel inmiddels is gerenoveerd.)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 24 okt 2007, 14:49

Riva schreef:Ook na 20 jaar kan een gebouw het beschermen al waard zijn.
Treurig en recent voorbeeld: de Zwarte Madonna :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 24 okt 2007, 14:56

De tunnel is volgens mij niet gerenoveerd. Hij is inderdaad veel te smal en te laag, een beetje als in Rotterdam. Ik heb overigens voor een bijvak aan de TU Delft ooit eens stedenbouwkundige visie voor het stationsgebied Eindhoven gemaakt. Uit een onderzoek onder gebruikers van het station kwam toen ook naar voren dat de tunnel te smal en te laag was. De perrons zelf en de overkapping werden door veel mensen erg gewaardeerd. Mijns inziens zou je het best een gebouw rechts van het huidige gebouw kunnen neerzetten (i.c.m. de geplande toren op de postkantoorlocatie), waarin een bredere tunnel uitmondt. Aan de noordkant van het spoor kan het huidige stationsgebouw (dat is wel lelijk) plaats maken voor een gebouw dat beter past bij het Kennedycentre. Eventueel zou je de perronkap iets kunnen verlengen in oostelijke richting.
Rainier