Stapvoets over Haagse centrumring

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Stapvoets over Haagse centrumring

Bericht door Rene » vr 16 nov 2007, 9:12

AD Haagsche Courant (16-11-2007) schreef:Stapvoets over Centrumring
Ruim twaalf minuten wachten voor verkeerslichten

DEN HAAG - Wie een rondje over de Haagse Centrumring rijdt, staat gemiddeld twaalf minuten stil voor de dertig verkeerslichten langs de route. De gemiddelde snelheid op het traject komt niet boven de 18 kilometer per uur uit. Dat blijkt uit een reeks testritter die deze krant de afgelopen weken heeft uitgevoerd. De ritten zijn zo wel binnen als buiten de spits gereden.
De Centrumring is aangelegd om het verkeer om de binnenstad te leiden. Voor de in totaal dertig verkeerslichten moet gemiddeld 25 seconden worden gewacht. De kruising Raamweg/Javastraat spant de kroon: een automobilist staat hiei gemiddeld bijna twee minuten stil. Verkeerskundige Maarten Ligt van de ANWB, die samen met AD Haagsche Courant een rondje over de ring meereed, heeft twijfels over het nut van een aantal verkeerslichten. „Op een aantal punten kan volgens mij slimmer worden ingespeeld," zegt Ligt. „Zo lijken de verkeerslichten op de ring niet naar elkaar te luisteren. Ook moeten de lichten bij voetgangersoversteekplaatsen eens onder de loep worder eenomen." Ligt pleit voor het verwijderen van het verkeerslicht en de aanleg van een middenberm. Tijdens een oversteek kunnen voetgangers hierop halverwege wachten „In de praktijk werkt dat vaak goed. Zaak is wel dat de verkeersintensiteit niet té hoog mag zijn. Dus buiten de spits zouden de voetgangerslichten uitgeschakeld kunnen worden."
Het oponthoud op stedelijke verkeerswegen is inderdaad vaak dramatisch.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Stapvoets over Haagse centrumring

Bericht door harry » vr 16 nov 2007, 11:10

Die CentrumRING heeft zo'n onlogisch verloop dat ik niet verwacht dat iemand hem helemaal rijdt (behalve om te testen hoe snel het is)...
Op diverse plaatsen kunnen stoplichten simpel vermeden worden door een andere route te rijden.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 16 nov 2007, 15:21

niet boven de 18 kilometer per uur uit.
Nou nou nou, wat een nieuws. In Tokyo bedraagt de gemiddelde snelheid van een auto slechts 7 km/h. In 'normale' (wereld)steden is het gemiddelde rond de 20 km/h...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » vr 16 nov 2007, 18:44

^^ Gemiddeld wel, ik dacht dat zelfs maar 14 km/h was en geen 20, maar dat even terzijde. De grap van een ringweg is juist dat de gemiddlede snelheid daar hoger ligt (of in elk geval hoort te liggen) dan een gemiddelde weg. Zo is het totaal geen alternatief voor de routes door het centrum.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 16 nov 2007, 18:52

^^ Precies waarom ik in mijn woon-werk route niet de theoretisch snellere route van de ring neem, maar toch maar in de stad in de file ga staan.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 19 nov 2007, 12:36

AD schreef: ‘Té vaak voorrang voor bus en tram’
Door PETER KOOP en CELINE TIMMERMAN

DEN HAAG - De Haagse automobilist staat té vaak te wachten voor tram of bus. Het openbaar vervoer in de stad moet daarom minder voorrang krijgen.

Dat stelt de Kamer van Koophandel (KvK). „Haagse ondernemers ergeren zich al jaren aan de doorstroming in de binnenstad,’’ zegt KvK-directeur Ton Rijerkerk. „We houden dan ook een pleidooi voor een groene golf op de Centrumring. De gemeente Den Haag moet minder rigide vasthouden aan de voorrangsregeling voor het openbaar vervoer.’’

De afschaffing van deze regeling is volgens de gemeente niet te verwachten. Wethouder Peter Smit (VVD, verkeer): „De verschillende vormen van vervoer die samenkomen op de Ring leveren een nogal complexe situatie op voor de afstelling van de verkeerslichten. Daarbij is de bewuste keuze gemaakt dat aan het openbaar vervoer voorrang wordt verleend. De gemeente streeft naar zo kort mogelijke wachttijden en zo goed mogelijke doorstroming voor alle verkeersdeelnemers. Ik hoor graag op welke plekken dat tegenvalt.’’

Sander van Beurden, hoofd Verkeersmanagement van de gemeente, denkt dat het onmogelijk is in de stad groene golven in te stellen. „Een groene golf kan in Den Haag niet, omdat je met té veel verkeersdeelnemers rekening moet houden. Auto, bus, tram, fietser en voetganger moeten allemaal over één kruispunt. Dat is nauwelijks te combineren met een groene golf.’’

Wel worden allerlei maatregelen bedacht om de Ring beter te laten doorstromen. Zo worden de verkeerslichten op de drukke Vaillantlaan beter op elkaar afgestemd. „We werken aan een betere doorstroming,’’ legt Van Beurden uit. „De verkeerslichten op de Vaillantlaan én de Lozerlaan worden geclusterd en vervolgens op elkaar afgestemd. De doorstroming zal daardoor verbeteren.’’

De maatregelen kunnen worden uitgevoerd, omdat op de twee verkeersaders nauwelijks kruisend openbaar vervoer is. Meer tijdwinst in de rest van de stad lijkt er voor de automobilist voorlopig niet in te zitten.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 19 nov 2007, 14:52

Volgens mij kun je op zowel de Vaillantlaan als op de Lozerlaan een aantal kruisingen ook gewoon verwijderen. Zeker op de Lozerlaan zou je bijvoorbeeld makkelijk de kruisingen met de Hengelolaan en Melis Stokelaan weg kunnen laten. Gaat weinig verkeer doorheen en er is een goed alternatief in de vorm van Meppelweg of Erasmusweg en dan via de Beresteinlaan.. Ben iets minder bekend met de kruisingen op de Vaillantlaan, maar daar kan volgens mij hetzelfde principe ook wel toegepast worden.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » ma 19 nov 2007, 22:26

AD schreef:De gemeente streeft naar zo kort mogelijke wachttijden en zo goed mogelijke doorstroming voor alle verkeersdeelnemers. Ik hoor graag op welke plekken dat tegenvalt.
Dat is echt gelul. Zeer veel verkeerlichten in Den Haag gebruiken door welk misverstand dan ook geen detectie. Ze draaien elke keer hetzelfde riedeltje af. Is voor mij als fietser heel handig overigesn, je kunt rood licht bijna altijd veilig negeren. Laat onverlet dat ik het belachelijk vind dat de doorstroming zo systematisch tegengewerkt wordt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 19 nov 2007, 22:33

Dat van de OV-prioriteit ken ik hier goed uit Zwolle. De doorstroming op de IJsselallee en Ceintuurbaan (onderdeel ring, wordt verbreed naar 2x3) is mede hierdoor zo slecht. Maar niet alleen op de ring, op de Willemskade slaat de file voor de VRI onnodig ver terug omdat er een relatief weinig gebruikte busstrook langs ligt. Hier hadden ook tientallen auto's kunnen staan, zodat de file voor de VRI niet de rest van het centrum blokkeert, inclusief een brandweerkazerne en ziekenhuis.

Een beetje busprioriteit kan soms geen kwaad, maar systematisch driekwartlege bussen in de spits voorrang geven heeft alleen maar een averechts effect.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 19 nov 2007, 23:05

Wat ook voorkomt is dat álles wordt stopgezet voor het OV, terwijl niet-conflicterende richtingen prima door zouden moeten kunnen rijden. Nou is mij eens verteld dat dit is gedaan omdat de passeertijd van een enkele bus of tram daarvoor te klein zou zijn. Heb ik zo mijn twijfels over...

En wat ook in DH speelt: heel veel VRI-regelingen hebben maar een beperkt aantal signaalgroepen, zodat niet-conflicterende richtingen vaak voor Jan L. moeten wachten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 20 nov 2007, 9:59

Op de hoofdverkeersstructuur waar doorstroming van het verkeer en minimaliseren van nodeloze emissies hoofddoelen zoude moeten zijn, hoort gewoon geen OV-prioriteit voor kruisende richtingen thuis. De bus wacht maar. En als men dat niet wil, dan bouwt men maar een tunneltje voor de hoofdverkeersstroom onder een kruispunt door. Waarna er wel weer mogelijkheden zijn om dat kruisende OV met prioriteit af te wikkelen.
"OV is goed voor het milieu en de auto niet. Dus faciliteren van OV is heilig, want dat levert altijd milieuvoordeel op."
Jaja. :roll: Wie even verder nadenkt zou beter moeten weten. Maar ja, we leven in een land waar het simplisme regeert. :shutup:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

kees
expressweg

Bericht door kees » di 20 nov 2007, 10:33

Losstaand van het bijtende cynisme heb je hier wel gelijk.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 20 nov 2007, 10:42

Rene schreef:Maar ja, we leven in een land waar het simplisme regeert. :shutup:
Inderdaad. Hier een treffend voorbeeld van simplisme:
Rene schreef:De bus wacht maar.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 20 nov 2007, 10:44

Harry, deze posting zegt meer over jezelf dan over mij.
Ik heb mijn uitspraak namelijk prima onderbouwd.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 20 nov 2007, 10:59

^^ Mijn vorige opmerking was grotendeels grappig bedoeld. Jouw mening over het OV is immers algemeen bekend.
Maar goed, dan toch maar wat inhoudelijk commentaar.
Rene schreef:Op de hoofdverkeersstructuur waar doorstroming van het verkeer en minimaliseren van nodeloze emissies hoofddoelen zoude moeten zijn, hoort gewoon geen OV-prioriteit voor kruisende richtingen thuis. De bus wacht maar. En als men dat niet wil, dan bouwt men maar een tunneltje voor de hoofdverkeersstroom onder een kruispunt door.
Voor tunneltjes is niet altijd geld.
Het probleem is hier dat de "hoofdverkeersstructuur" conflicteert met de hoofd-OV-structuur. Als er geen geld is om dit op te lossen, moeten er dus keuzes gemaakt worden. De keus "De bus wacht maar" is dan wel erg kort door de bocht.
Rene schreef:"OV is goed voor het milieu en de auto niet. Dus faciliteren van OV is heilig, want dat levert altijd milieuvoordeel op."
Dit is uiteraard onzin. Gebruik van OV is minder slecht voor het milieu dan gebruik van de auto. Dus faciliteren van OV is in sommige gevallen beter, met name als het om belangrijke OV-verbindingen gaat die, als ze niet goed gefaciliteerd worden, mensen de auto injagen.
Rene schreef:Wie even verder nadenkt zou beter moeten weten.
Om een goed genuanceerd oordeel te geven moet je zelfs langer dan "even" verder nadenken. Dat doe je ongetwijfeld, maar de resultaten van dat denkwerk komen vaak simplistisch over: "Auto is goed, OV is slecht."

Tot zover deze simplistische herhaling van standpunten. :)
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 20 nov 2007, 11:45

Rene schreef:Harry, deze posting zegt meer over jezelf dan over mij.
Ik heb mijn uitspraak namelijk prima onderbouwd.
Ik geef Harry geen ongelijk met zijn opmerking. Door dit soort eenzijdige uitspraken dreigt dit forum te verworden tot een one-issue forum waar alles pro-auto is en waarbij alternatieven als OV, fiets, waterverkeer e.d. alleen maar als lastig wordt ervaren. :|

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 nov 2007, 12:20

Ach welnee. Op dit forum worden persoonlijke standpunten uitgewisseld.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 20 nov 2007, 19:56

Als Hagenaar dan maar een hopelijk genuanceerdere mening.

Je moet er niet aan denken dat iedereen in de grote stad voor alles de auto neemt. Daarom is het voor de automobilisten (die vaak ook parttime OVers zijn) best handig dat er bus en tram zijn. Omdat bus en tram vaak voor haltes moeten stoppen en meestal niet de korste route rijden, moet dit nadeel enigszins gecompenseerd worden door een vlottere doorstroming. Anders kiest weer een te groot aandeel voor de auto. Wie dan geen handige bus heeft of veel te vervoeren heeft kan dan toch redelijk goed overal met de auto komen. Hetzelfde geldt voor de fiets, waar hoofdroutes ook vaak door eindeloze rijen VRIs geplaagd worden. Op kleinere kruisingen kan gelukkig het rode licht redelijk veilig genegeerd worden.

Natuurlijk: een vlot metrosysteem is nog beter en anders ongelijkvloerse kruisingen. Geen enkele stad kan zonder bussen en/of trams als aanvulling.

Moet daarom het OV altijd voorrang ? Nee natuurlijk niet. Op stroomwegen kan er best voorrang aan een groene golf gegeven worden of voorrang aan doorstroming. Veel bussen maken bovendien ook van deze stroomwegen gebruik en lang niet altijd over de busbaan. Het aantal VRI installaties op stroomwegen in Den Haag (laten we voor het gemak zeggen alle 2+2 wegen) is nog geen 10% van het totaal ! Dat Haagse geleuter van kiezen voor het OV hoeft toch ook niet absoluut te zijn.

Vaillantlaan
De Vaillantlaan heeft overigens nog wat nadelen voor de doorstroming. Alleen bus 130 rijdt over Vaillantlaan (1 keer per kwartier) én tram 6 kruist deze. OV voorrang is hier geen enkel item. Nabij de Hoefkade zitten vlak bij elkaar 2 vijfsprongen. Ondanks de 50 meter afstand zijn zelfs die VRI's niet op elkaar ingesteld. Waarschijnlijk omdat men te zeer inspeelt op drukte uit de zijstraten. Men kan hier beter 1-richtingsstraten van maken, zodat de zijtakken niet los groen hoeven hebben en er 2 rijen tegelijk het kruispunt opkunnen. Daarnaast zijn de VRIs nabij het spoor een bottleneck, omdat afslaand verkeer eigenlijk continu de linkerstrook bezet houdt. Om dit te faciliteren (denk ik) zitten de VRIs in een heel korte cyclus hier (waardoor iedere cyclus 3 auto's kunnen afslaan). Met name verkeer vanaf de Vaillantlaan naar de Parallelweg/station HS is een probleem.

Zowel fiets (met kleine overtredingen) als auto (volgens verkeersregels) kosten mij via de Vaillantlaan ca 20 minuten van Rijswijk naar het Centrum. De bus (130) of trein-tram 30-35 als ik de tijden perfect uitkien.

Lozerlaan
De Lozerlaan zou eigenlijk van een aantal tunneltjes moeten worden voorzien. En daarbij Vmax 70 voor een groot deel. Ik rij 's zomers na mijn werk wel eens naar Kijkduin, maar de eindeloze rijen VRIs Erasmuslaan-Lozerlaan (en de wens nog zon te pakken op het strand ipv in een warme auto zitten) wekken bij mij wel eens lichte agressie op, als je niet gemiddeld niet sneller dan 15 km/h kunt. Het alternatief (bus 23) is nog langzamer...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 21 nov 2007, 10:45

Peter schreef:Daarnaast zijn de VRIs nabij het spoor een bottleneck, omdat afslaand verkeer eigenlijk continu de linkerstrook bezet houdt.
Ik dacht dat linksafslaan (Vaillant richting HS) op dat kruispunt verboden was? En dat toch iedereen het deed?
Of is het inmiddels wel toegestaan?
--Harry.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 21 nov 2007, 10:50

Je mag wel linksafslaan Vaillantlaan > HS: Google Maps. Maar niet vanuit HS linksaf onder het spoor door. Dit kruispunt, "De Put", ondergaat vanaf volgend jaar trouwens een metamorfose.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 21 nov 2007, 19:03

Allleen de bus (18) mag linksaf onder het spoor. Vanonder het spoor linksaf naar de Markt is ook verboden. Redelijk wat automobilisten trekken zich van de verboden niets aan. Vanochtend zag ik een motoragent op het fietspad staan, waarschijnlijk wachtend op heterdaadjes....

Of de put volgend jaar ook daadwerkelijk een metamorfose ondergaat is maar zeer de vraag, omdat Prorail mee moet werken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » wo 21 nov 2007, 23:27

Het is wel erg krap daar voor aanpassingen. Het is ook erg omprettig om daar als fietser onder het spoor door te gaan. Kruispunten zijn in Den Haag heel vaak ingericht met één strook voor linksaf en rechtdoor, en een strook voor alleen rechtsaf. Misschien dat men dat hier wil veranderen naar aparte linksaf stroken.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 28 nov 2007, 21:58

Bij het bevorderen van de doorstroming in Den Bosch op de kruisingen wordt op sommige plekken juist OV-prioriteit opgeheven. Dat moet sommigen hier als muziek in de oren klinken...:P

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 28 nov 2007, 22:07

ViaHaaren schreef:Bij het bevorderen van de doorstroming in Den Bosch op de kruisingen wordt op sommige plekken juist OV-prioriteit opgeheven. Dat moet sommigen hier als muziek in de oren klinken...:P
Wordt dat ook nog met metingen geevalueerd ?
Zodat achteraf bijvoorbeeld kan worden geconcludeerd dat met 15% extra verkeer de emissies met 5% zijn afgenomen, of iets dergelijks. :?:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 nov 2007, 22:29

Het lijkt me sowieso wel nuttig om te weten OF het verkeer er ook beter door gaat doorstromen. Als er niet wat verandert in de groene golfafstelling verandert het namelijk nog niets...