Roosendaal 2050

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

orionpax
verkeersader

Roosendaal 2050

Bericht door orionpax » do 10 jan 2008, 22:33

De laatste tijd is mijn interesse voor wegen en steden toegenomen. Zelf ben ik woonachtig in Roosendaal. Hoewel roosendaal geen groeistad meer is voor woningbouw heb ik een visie neergezet in Google Maps over roosendaal in 2050.

http://maps.google.nl/maps/ms?ie=UTF8&h ... &z=13&om=1

Een korte legenda:
  • Gebieden:
    Doorzichtig Rood: Bestaande woninglocaties
    Rood: Nieuwe woningbouw locaties
    Groen: Natuurcompensatie opbouw
    Ondoorzichtig Geel: nieuwe industrie
    Lichtbruin: Bestaande industrie
    Donkerbruin: Nieuw rangeerterrein +container terminal
    Doorzichtig Geel: Bestaand plan Borchwerf 2
  • Wegen + Rails
    Oranje: Omlegging snelweg
    Blauwe: Nieuwe ringweg
Bepaalde keuze zal ik in het vervolg toelichten. Mijn verzoek aan jullie is:

Schiet maar lek.

Rene
Secretaris

Re: Roosendaal 2050

Bericht door Rene » do 10 jan 2008, 22:38

Nee dank je, niet nog eens een noordelijke slinger in de A58 erbij.

De huidige A58 is als zuidelijke rondweg om de stad aangelegd in 1936. Daar heeft de gemeente willens en wetens overheen gebouwd. Ik zie geen reden om die weg te downgraden, en het verkeer tussen Bergen op Zoom en Tilburg nog meer te laten omleiden.

Dit lijkt me nu toch niet echt wenselijk...
Afbeelding
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 10 jan 2008, 23:11

Men *HAD* er ooit voor kunnen kiezen om de A 58 en de A 59 rechtdoor te trekken, en de A 4 ook. Dat *HAD* een veel logischer wegennet voor Noord Brabant opgeleverd en dat *HAD* ervoor kunnen zorgen dat de situatie veel beter was...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » vr 11 jan 2008, 7:52

Rene schreef:Nee dank je, niet nog eens een noordelijke slinger in de A58 erbij.

De huidige A58 is als zuidelijke rondweg om de stad aangelegd in 1936. Daar heeft de gemeente willens en wetens overheen gebouwd. Ik zie geen reden om die weg te downgraden, en het verkeer tussen Bergen op Zoom en Tilburg nog meer te laten omleiden.

Dit lijkt me nu toch niet echt wenselijk...
Afbeelding
Die noordelijke slinger zit al in alle plannen en studies voor West Brabant verwerkt. Dit omdat een snelweg dwars door de stad niet wenselijk geacht wordt. Uitbreidings mogelijkheden zijn er niet meer en met het toegenomen vrachtverkeer als gevolg van de vele logistieke centra in RSD loopt de slagader dicht. Bovendien heeft de slinger een lager Vmax van 100. Een omleiding is wenselijk en er zijn 2 keuzes:
1 omleiding NO richting langs industrie terrein
2 zuidelijke omleiding langs woonwijken.

Ik snap niet dat met met de opwaardering van gelijkvloerse rondweg naar snelweg niet meteen een beter tracee gekozen heeft.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » vr 11 jan 2008, 8:26

Voorlopig is het vooral de gemeente Roosendaal die met de NO-tangent, de gewenste omlegging van de A58, bezig is. De provincie heeft het voorzichtig opgenomen in het MIT, vanuit het rijk is er nog weinig oren naar.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 11 jan 2008, 8:27

In Zwolle is een vergelijkbare situatie met de A28, die ook nog wel heel wat drukker is. Toch zie ik het er niet snel van komen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » vr 11 jan 2008, 9:30

Vinny schreef:Men *HAD* er ooit voor kunnen kiezen om de A 58 en de A 59 rechtdoor te trekken, en de A 4 ook. Dat *HAD* een veel logischer wegennet voor Noord Brabant opgeleverd en dat *HAD* ervoor kunnen zorgen dat de situatie veel beter was...
Dat was helemaal niet beter geweest, want dan was er geen rechtstreekse verbinding tussen de drie grote steden in West-Brabant geweest, en had verkeer van Breda naar Roosendaal/Bergen op Zoom altijd onnodig veel moeten omrijden. Bovendien had er dan veel bos gekapt moeten worden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 11 jan 2008, 16:25

@Orienpax, dat plan lijkt me onmogelijk in 40 jaar of nu moet men al beginnen.
En dat plan vind ik natuurbeschadiging. :kwaad:

En Etten leur is ook uitgebreid. :shock:

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » za 12 jan 2008, 19:09

Snelwegenkenner schreef:@Orienpax, dat plan lijkt me onmogelijk in 40 jaar of nu moet men al beginnen.
En dat plan vind ik natuurbeschadiging. :kwaad:

En Etten leur is ook uitgebreid. :shock:
Sommige stukken worden nu al gerealiseerd. Met name de extra industrie gebieden en het spoorhaven gebied. De ombouw van de A58 is een wens en de woningbouw weihoek 2+3 is stilgezet wegens geen ontsluitingsmogelijkheden.

Ik vind de natuurbeschadeging wel meevallen. Er komt juist veel meer natuur bij. Bovendien is het rond roosendaal vooral polder en weiland.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 13 jan 2008, 20:33

Komt het Noord.Oost tangent er ook, of is die weg er alleen in dromenland?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 13 jan 2008, 21:39

De Noordoost-tangent moet (als het aan de gemeente Roosendaal ligt) rond 2022 gereed zijn.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » ma 14 jan 2008, 8:59

boe! schreef:De Noordoost-tangent moet (als het aan de gemeente Roosendaal ligt) rond 2022 gereed zijn.
Het is een vurige wens van de gemeente. Die bovendien vooral goed is in bedenken en erover praten. Het liefst als rijksweg. Mocht deze er niet komen dan wordt de weg mogelijk als gemeentelijke (/provinciale) weg aangelegd.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 14 jan 2008, 10:16

orionpax schreef:Het liefst als rijksweg. Mocht deze er niet komen dan wordt de weg mogelijk als gemeentelijke (/provinciale) weg aangelegd.
Wel of niet in combinatie met een downgrading van de huidige A58?
Een noordoost-omlegging zal voor pak 'm beet de relatie Breda-Bergen op Zoom alleen interessant zijn als de reistijd op het huidige tracé flink toeneemt...

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » ma 14 jan 2008, 11:53

JB81 schreef:
orionpax schreef:Het liefst als rijksweg. Mocht deze er niet komen dan wordt de weg mogelijk als gemeentelijke (/provinciale) weg aangelegd.
Een noordoost-omlegging zal voor pak 'm beet de relatie Breda-Bergen op Zoom alleen interessant zijn als de reistijd op het huidige tracé flink toeneemt...
Tja dat is inderdaad de cruciale vraag. Wat ik begrepen heb is dat indien de NO tangent er komt de bestaande A58 inderdaad gedowngrade zal worden. In welke mate dit zal gebeuren weet ik nog niet.

Zelf hoop ik op een 2x2 70KM/U weg met behoud van ongelijkvloerse kruisingen. Daarbij mogen de directe aansluitingen met de snelwegen vervallen en maken plaats voor een stedelijke randweg/ringweg

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 14 jan 2008, 12:01

orionpax schreef:Zelf hoop ik op een 2x2 70KM/U weg met behoud van ongelijkvloerse kruisingen. Daarbij mogen de directe aansluitingen met de snelwegen vervallen en maken plaats voor een stedelijke randweg/ringweg
Hoe bedoel je dat? Want als je weg op die manier downgrade, dan zal dat in de toekomst problemen geven voor verkeer van en naar Roosendaal in de spits.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 14 jan 2008, 18:40

Waarschijnlijk wordt de weg fysiek doormidden geknipt en is het niet meer mogelijk om van west- naar oost Roosendaal te gaan via deze weg.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 14 jan 2008, 22:51

JB81 schreef:
Bij het jaartal 2022 werd uitdrukkelijk de downgrading van de A58 genoemd.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 15 jan 2008, 17:08

Waarschijnlijk wordt de weg fysiek doormidden geknipt en is het niet meer mogelijk om van west- naar oost Roosendaal te gaan via deze weg.
Hoe bedoel je dat? :oops:

Is dat NO tangent echt nodig?
Er staan bijna nooit files op dat stuk, of heb ik het fout?

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » di 15 jan 2008, 19:22

Snelwegenkenner schreef:
Hoe bedoel je dat? :oops:

Is dat NO tangent echt nodig?
Er staan bijna nooit files op dat stuk, of heb ik het fout?
De wens voor een NO tangent komt voor zover ik weet voort uit:
1 Behoefte betere en directere verbindingen te creeren tussen Borchwerf en Majoppenveld
2 Verbetering leef klimaat (veel onmogelijkheden in stad door aanwezigheid snelweg)

Mochten er meer dingen zijn dan wordt ik graag aangevuld.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 16 jan 2008, 14:28

Hoe zou de huidige A58 (uit 1936) gedowngraded worden?

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 16 jan 2008, 14:36

^^ Kijk maar eens op de Zuidelijke Rondweg in Breda. Versmalling tot één rijstrook per richting, maximumsnelheid op 70 km/h en aanleg van gelijkvloerse kruisingen met VRI's of rotondes.

Volkomen nutteloos overigens. Als die weg echt zo'n problemen veroorzaakt m.b.t. barrièrewerking en milieu, dan kun je hem altijd nog deels overkappen...
Rainier

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » wo 16 jan 2008, 14:37

Snelwegenkenner schreef:Hoe zou de huidige A58 (uit 1936) gedowngraded worden?
Hoe is nog niet bekend. De A58 in huidige vorm is niet uit 1936. De weg is later verbreed en ongelijkvloers gemaakt. In den beginnen was het voor het merendeel gelijkvloers.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 16 jan 2008, 14:42

Er lagen reeds vanaf het begin ongelijkvloerse situaties in de rondweg. Zoals het viaduct over de Hulsdonksestraat, dat nog zware oorlogsschade heeft geleden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 16 jan 2008, 17:38

Bij de Nispenseweg was vroeger wel een kruising.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » do 17 jan 2008, 8:15

Rene schreef:Er lagen reeds vanaf het begin ongelijkvloerse situaties in de rondweg. Zoals het viaduct over de Hulsdonksestraat, dat nog zware oorlogsschade heeft geleden.
Het merendeel is niet allemaal he Rene ;) Ik zal eens kijken of ik nog ergens een oude kaart kan vinden.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » wo 06 feb 2008, 18:17

Omstreeks 1966 ziet het er allemaal nog gelijkvloers uit:

Afbeelding

Bron: http://home.concepts.nl/~pmouse/langdonk/
Laatst gewijzigd door peejay op do 07 feb 2008, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Rij met je hart

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » wo 06 feb 2008, 20:47

Yep, Ik had er nog een gevonden en een foto maar de locatie ben ik vergeten door de crash.

rene19663
stadsweg

Bericht door rene19663 » wo 02 sep 2009, 22:39

Als lokaal idee is zoiets leuk (scoort wel punten in de politiek) maar we hebben het over een autosnelweg die iets meer inhoudt dan een stukje in het westen van Brabant. Het gaat over een oost-west verbinding tussen Vlissingen en Eindhoven en eventueel nog een stukje verder naar Helmond of Venray. De huidige route tussen Bergen op Zoom en Breda is eigenlijk een soort van mislukking van een opgewaardeerde oude provinciale weg. De fout is ontstaan doordat men geen directe verbinding wilde aanleggen (of eigenlijk maar bleef uitstellen en van uitstel komt afstel) tussen Woensdrecht en KNP Galder bij Breda. Het gedeelte ten oosten van Breda is wat dat betreft wat verantwoorder aangelegd. Gewoon een compleet nieuwe verbinding en handhaven van de oude rijksweg als onderliggend wegennet. Tegenwoordig lijkt het wel of de politiek bonuspunten krijgt als ze nog een extra slinger in een rijksweg kunnen verzinnen. Kijk als voorbeeld naar de resent aangelegde A50 van Oss naar Eindhoven. Meet de lengte van de weg en meet de lengte van de kortst mogelijk afstand en er is een behoorlijk verschil, zeker als je het in procenten uitdrukt. Wat het milieu betreft zal iedereen roepen dat er bomen gekapt moeten worden, maar geloof mij degene die straks in het noorden van Roosendaal aan die snelweg wonen zijn er niet blij mee. Kies dan voor een echt oplossing en houdt die hele A58 uit Roosendaal weg en kies voor het trace zoals dat ooit in de jaren 60 bedacht was. En tuurlijk daar wonen ook wel wat mensen maar wat is erger een paar boerderijen onderweg of duizenden huizen in Roosendaal met overlast opzadelen en dat beetje natuur kan gewoon ergens anders aangelegd worden. En een snelweg kan toch in het bos kijk eens op de Veluwe zou ik zeggen. Uiteraard indien mogelijk geen bos slopen maar nu is de politieke stelling het bos mag geen nadeel hebben en de weilanden ook niet maar de mensen in de stad WEL (voorbeeld HSL). En voor de bereikbaarheid van Roosendaal kan men gewoon de A17 doortrekken naar de ooit geplande A58. Dit slingerfeest is niet meer dan een mislukking van een lokale politicus die punten wil scoren maar niet snapt waarvoor een autosnelweg bedoelt is

peejay
autoweg

Bericht door peejay » vr 11 sep 2009, 13:13

Zie ook dit topic in het A58-forum.
Rij met je hart

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 26 okt 2009, 17:40

^^ Klopt, in dat topic wordt er ook uitgebreid over gesproken.

Onze regio wordt tussen Roosendaal en Breda overwoekerd door de snelweg, want bedrijven zoals van Gansewinkel, liggen pal langs de weg, met veel overlast. Ook hebben veel omwonende last van de A58 ten oosen van Roosendaal, met veel oude huizen, die vroeger aan de oude weg lagen. De zuiderwijken van Etten en St Willebrord heeft ook last van die slecht aangelegde rotweg. Niet alleen Roosendaal heeft er last van. :evil:

Ze moeten bij die bocht net ten westen van Roosendaal een knooppunt maken en dan een afrit maken met de N262, de A58 vormt dan een scheiding tussen stad en platteland. De A58 loopt dan (helaas) door de Rucphense bossen heen. De A58 is dan 2 km ten zuiden van Rucphen, daar weer een afrit. Dan de A58 rechtdoor laten lopen door het platteland, met afritten naar Etten Leur en het ten hoogte van Effen aansluiten op de A16, met een Princevilleconstructie, waarbij Breda toch fatsoenlijk bereikbaar wordt. Dan zou je parralelewegen kunnen maken tot kn Galder. Helaas is dit mosterd na de maaltijd. :cry:

Wat mij betreft mogen ze van de huidige snelweg tussen De Stok en Princeville een 2 keer 1 weg maken, een stroomweg. Dat is ruim zat. Die ring van Etten kan dan ook gedowngraded worden, tot 2 keer 1. In Duitsland zie je zo'n ringweg ook vaak, bijvoorbeeld bij Kempen. Zo krijg je spreiding van lokaal en nationaal verkeer, dat via inprikkers in de steden kan worden geleid, de A58 wordt zo ook rustiger. :yes:

In Zeeland habben ze dat veel beter opgelost, waarbij de N289 meer voor lokaal verkeer gebruikt wordt en de A58 voor het interlokale.