Roosendaal 2050

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Roosendaal 2050

Bericht door Coen Tunnel » di 27 okt 2009, 18:59

^^ Zonde, en regelrechte kapitaalvernietiging van de dure A58 om Etten-Leur heen en het KP Princeville. Als Roosendaal al zoveel problemen van de A58 heeft is een noordelijke omlegging beter.

Dat bedrijven dicht bij de snelweg liggen en overlast veroorzaken is niet de schuld van de snelweg, maar van de gemeentes die vestiging van de bedrijven aldaar toestaan.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 27 okt 2009, 20:25

Klopt, als je nu de hele situatie zou omgooien zou dat regelrechte kapitaalvernietiging zijn, door al die dure kunstwerken en snelwegen. :nuts:

Mijn vorige post was meer een frustratieuiting, waarom ze het nou in onze regio willen verpesten, door niet vooruit te denken en veel te besparen, door de snelweg niet gelijk zuidelijker te leggen, tijdens de bouw in 1970 ongeveer. Dan had je die overlast zowel in Roosendaal als in Etten leur tot aan 1998(weg door het centrum met veel stoplichten) als van de omwonenden van de oude hoofdweg en Van Gansewinkel en andere bedrijven(die zijn daar echt veel) tussen Breda en Roosendaal niet gehad. Ook hadden ze in plaats van die dure A17 veel beter de A4 tussen B.o.Z en Dinteloord, zonder westelijke omlegging kunnen aanleggen, de A59 moeten doortrekken tussen Noordhoek en Zonzeel en van de A17 een stroomweg met vier rijstroken kunnen maken om Roosendaal met Rotterdam te verbinden en Moerdijk met de havens van Antwerpen, dan was onze regio veel beter af geweest.

Mosterd na de maaltijd. :roll:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 01 nov 2009, 11:37

Roosendaal heeft steeds meer last van die snelweg.
Wat zou een goede oplossing zijn? Zonder de weg te hoeven verleggen, in zowel de noordelijke als de zuidelijke variant.
1. Een terra Armee constructie. Gevolg: veel graafwerk in de stad en veel verkeer moet omrijden, ook duurzaam, wel minder overlast.
2. Zo laten. Gevolg: De overlast wordt zo nog erger, in komende tijd, het goedkoopst.
3. Een dikkere en nieuwere geluidswal er tegenaan. Gevolg: Het zal maar van korte duur zijn en de overlast blijft.
4. Een stadstunnelbak, tussen afrit 23 en kn De Stok, net zoals ze bij Maastricht willen. Gevolg: veel graafwerk in de stad en veel verkeer moet omrijden, heel duurzaam, maar wel mooi later en helemaal geen overlast meer. Ze kunnen er een parkachtige weg overheen leggen. Roosendaal krijgt een stadsere uitstraling.

Optie 4 lijkt me de duurzaamste en de mooiste oplossing, de stad heeft zo geen last meer van de snelweg en de bereikbaarheid wordt zo beter. Alleen is het erg duur en veel bouwoverlast in de stad. Ook wordt het voor het doorgaande verkeer moeilijker gemaakt tijdens de lange bouwperiode. Als ze voor die oplossing kiezen, ik hoop van wel, dan moeten ze de N268 doortrekken tot de afrit Zegge, om de bedrijven beter te ontsluiten. Dit hoeft maar een 2 strooks weg te zijn, evt 1 plus 2.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 01 nov 2009, 13:32

Of je neemt de Etten-Leur oplossing: leg die hele A58 buiten Roosendaal om, bij voorkeur aan de noordkant en laat hem op de A17 aansluiten ergens bij ind. Borchwerf

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 01 nov 2009, 15:22

Mij lijkt die tunnelvariant het beste. Het minste open landschap wordt er zo aangetast. Ook hoeven er minder dure kunstwerken, zoals knooppunten moeten worden aangelegd. Ook laat je het verkeer minder omrijden. Alles moet alleen hergestructureerd worden in Roosendaal. Maar dat is best een uitdaging voor de gemeente en een flink kostenplaatje. Ik weet niet of het haalbaar is. :dontknow:

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 01 nov 2009, 18:22

Een tunnel lijkt me veel en veel te duur. En we hebben ook al meer dan genoeg middelgrote stadjes met grootstedelijke ambities in Nederland. En dat open landschap rond Roosendaal is nou ook weer niet zo bijzonder (polders en akkers). Bovendien zijn de industrieterreinen ook meteen prima ontsloten. Dus gewoon een mooie snelweg aftakkend bij afslag Zegge (A58) aansluitend op de A17 net ten noorden van Roosendaal-Noord. Ik ben helaas niet zo goed in het intekenen van dat soort dingen in bestaande kaartjes, maar volgens mij is wel duidelijk wat ik bedoel. Ik schat dat het een km of 3/4 meer is, maar dat lijkt me niet zo bezwaarlijk.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 03 nov 2009, 0:44

We hebben het hier toch over Roosendaal, niet over een grote stad? Gewoon die A58 noordelijk om Roosendaal heen. Zo mooi is het landschap daar nou ook weer niet.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 04 nov 2009, 21:34

http://img406.imageshack.us/img406/3692 ... angent.png
Hier een voorbeeld hoe het er dan uit komt te zien.

Ik vind dat met deze oplossing het verkeer tussen Duitsland en Zeeland een erge slinger moet maken, dan zou ik het nog liever willen laten zoals het nu is.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 04 nov 2009, 22:26

Het zou al schelen als het noordelijk om Zegge zou gaan. Maar dat lijkt me vanuit landschappelijk oogpunt niet wenselijk.

Een vlugge vergelijking A58 Wouwse Plantage - KP Galder:
Hemelsbreed: 24,3 km
Huidige route: 32,8 km
Noordtangent: 34,8 km

Braboland is sowieso wel goed in lange tracés. Neem nou de A4 tussen Dinteloord en Bergen op Zoom-Noord:
Hemelsbreed: 13,5 km
Oostvariant: 15 km
Westvariant: 17,5 km

En de A50 tussen Veghel en KP Paalgraven:
Hemelsbreed: 13 km
Huidige route: 17,5 km
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 04 nov 2009, 22:49

Hier in Brabant kennen we namelijk nog niet het verschil tussen traces van snelwegen en expresswegen, simpelweg omdat we die laatsten niet hebben. :roll:
Maar dat lijkt me vanuit landschappelijk oogpunt niet wenselijk.
En niet kwa ontsluiting van Roosendaal.
Hemelsbreed: 24,3 km
Huidige route: 32,8 km
Noordtangent: 34,8 km
Het valt eigenlijk nog wel mee, ik had wel 5 km overtollig omrijden verwacht met het N-O Tangent.
2 km is nog wel te overzien. :)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 05 nov 2009, 0:17

2 km is zeker te overzien. Als op de Noordtangent 120 km/u in plaats van 100 km/u (zoals op de A58 door Roosendaal heen nu) kan worden gereden beperkt de extra reistijd voor doorgaand verkeer zich tot minder dan 1 minuut.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » do 05 nov 2009, 15:55

En daarom zouden de spatels wel in de grond kunnen. :)

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 07 nov 2009, 19:43

Op de Wouwseweg in Roosendaal ligt nog van dat oude beton van de dertiger jaren(reichautobahntijd), van toen het nog een hoofdweg was, ook op de nispensestraat ligt nog van dat oude beton, dat komt omdat ze in de eind zestiger jaren in onbruik werden geraakt voor doorgaand verkeer, alleen nog maar voor plaatselijk verkeer. Echt een nostalgisch beeld krijg je bij die straten. Op de Bredaseweg en zwaanhoefstraat hebben we ook nog oeroude lichtmasten van net na de oorlog. 8-)
Roosendaal is echt zo'n gemeente waarbij men zulke dingen gewoon houdt, simpelweg omdat het nog werkt.

In deze periode gaat men alles opknappen in de stad, helaas. :(

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 08 nov 2009, 14:01

Dan moeten er eigenlijk foto's worden gemaakt voor het te laat is. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 08 nov 2009, 16:37

Kan daarvoor geen monumentenstatus worden verleend? :)

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 08 nov 2009, 17:31

Goed, hier een fotootje van de nispensestraat te Roosendaal, deze is in de zomer genomen.
Inmiddels is men met de renovatie bezig.

http://img8.imageshack.us/img8/607/img3718f.jpg

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » zo 06 dec 2009, 21:03

Wellicht misschien een gek idee, maar waarom doen we het niet zo met het N-O tangent??
Voordelen:
1. Je krijgt een veel beter uitgebouwd OWN in deze regio, de oude kunstwerken kunnen blijven bestaan, doordat het Roosendaals verkeer daar wel op blijft rijden.
2. Minder bochtig trace, dan zo met het noordoost-tangent.
3. Trace gaat minder langs bebouwd gebied, omdat het niet meer via de oude hoofdweg gaat, de oude deed dat wel.

Nadelen.
1. Het is duurder dan het originele trace, door de lengte, inpassing van omgeving en eventuele afbreking van boerderijen.
2. Roosendaal en het IND Majoppeveld worden minder ontsloten door snelwegen.

http://img691.imageshack.us/img691/2095 ... svisie.jpg

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 07 dec 2009, 10:03

Je vergeet naar landschap en natuur te kijken. Je kijkt veel te veel met een jaren-'60-bril naar de tracering van snelwegen. Daarmee kom je anno 2009 niet ver meer. Zulke draconische jaren '60-tracéalternatieven doen het tegenwoordig alleen nog goed als schrikbeeld, zodat andere tracés veel minder 'ernstig' lijken.

Als ik jou was, zou ik eerst maar eens kijken of de provinciale EHS niet toevallig door dat gebied loopt, er geen belangrijke cultuurhistorische en/of archeologische waarden zijn, enz...

Kaartmateriaal van de provincie Noord-Brabant kun je hier vinden: http://www.brabant.nl/kaarten.aspx. Succes! ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 07 dec 2009, 10:39

In jou plan ga je dwars door het Pagnevaartbos e.d.. Nee, daar zou ik geen snelweg doorheen jagen, want het is best mooi gebied. Er is 1 doorsnijding (de huidige A58) en daar moet je het ook bij laten vind ik.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 28 dec 2009, 12:53

In Roosendaal gaan ze de bedrijventerreinen flink uitbreiden, genaamd de Borchwerf 2 en De Meeten. Dat zie je wel als je langs de A17 en A58 rijdt.
Waarom willen ze die bedrijventerrein juist in Roosendaal vestigen en niet in Breda? Breda, door de HSL en een betere vestigingsplaats en langs de drukkere en bredere A16 lijkt me een nieuw bedrijventerrein veel wenselijker. Nu heeft Roosendaal nog meer bedrijven terreinen dan het veel grotere Breda.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 28 dec 2009, 14:02

Ik heb sowieso die bouwwoede van allemaal nieuwe bedrijventerreinen nooit gesnapt, aangezien er ook meer dan genoeg leegstand is. Nu kan het wel zo zijn dat niet elk bedrijf in een leegstaand pand past, maar complete nieuwbouw (die vervolgens ook leeg komt te staan, zie ind. Gadering bij Rotterdam Hoogvliet!) lijkt mij in de meeste gevallen onnodig.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 28 dec 2009, 17:09

Door de bouw van Borchwerf 2 wordt er veel landschap aangetast. Het is 2 bij 3,5 km groot. Daar kunnen toch nog wat koetjes op graazen. Waarom moet men in Roosendaal net zulke grootschalige bedrijventerreinen plaatsen?
Breda lijkt me logischer door de grootte van de stad en een groter knooppunt en Bergen op Zoom, door de toekomstige A4 en ligt bij het water.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » di 29 dec 2009, 12:22

Roosendaal is een logistiek centrum dat vanuit het verleden zo is ontstaan.
* Waterverbinding (minder relevant in huidige tijd)
* Goede Afstanden naar R'Dam, Antwerpen, Breda, Zeeland
* Alle vier de richting een verbinding via Auto(snel)weg (a17, a58 & N262)
* Goederenspoor verbindingen in vier richtingen

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 29 dec 2009, 14:40

Orionpax, Bergen op Zoom of Breda hebben ook al die punten, Breda ligt namelijk aan de Mark. Door de komst van de HSL lijkt me een industriegebied daar in Breda VEEL logischer dan in Roosendaal.
1. Ligt centraler in Brabant
2. Heeft een autosnelwegverbinding naar Belgie, maar ook naar Utrecht.
3. Heeft door de HSL een snellere verbinding richting Randstad, aangezien daar ook een halte komt.
4. Een bedrijventerrein is daar zeker ook zo goed in te passen.
5. Ze werken daar al met industrienummers.
6. De stad Breda is groter, dus de A58 in Noordoostvormtangent zou minder hard nodig zijn, als verbinding van Breda naar de Borchwerf.
7. West Brabant kan haar boerse karakter behouden.
8. Roosendaal is geen spoorstad meer.
9. Een extra reden om het spoor naar Utrecht aan te leggen, als Breda een groot bedrijvenpark heeft. :twisted:
10. Door het industriegebied bij de halte Prinsenbeek te bouwen heb je een snelle verbinding met het spoor, in Roosendaal moet je een nieuwe halte maken om met het spoor in contact te komen.

Genoeg redenen om het niet in Roosendaal te doen, maar in Breda. :!:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 29 dec 2009, 16:35

Krankzinnig Fictief plan:
http://img27.imageshack.us/img27/3690/breda.jpg
De vesting van Breda is zo uitgegroeid tot een enorme stad.

Wat precies:
Buitenwijken van verschillende steden zijn aan Breda gekoppeld.
1. De Buitenwijken van Dongen, zonder het oude gedeelte van de kern.
2. De Buitenwijken van Etten Leur, zonder de binnensteden van beide kernen.
Het industriegebied van Etten Leur.
3. De buitenwijken van Oosterhout, zonder de kern en directe oude wijken er naast.
Het gehele industriegebied van Oosterhout.
Borchwerf 2 van Roosendaal zit daar ook bij en de uitbreidingen van Majoppenveld ook.

Het berekenen van het aantal inwoners:
Bij het berekenen van het aantal inwoners doe ik eerst het inwoneraantal van Breda: 172.000 inw.
Dongen: 25.000(alles) - 5000(de kern) = 20.000(buitenwijken)
Etten Leur: 41.000(alles) - 5000(de kern) = 36.000(buitenwijken)
Oosterhout: 54.000(alles) - 10.000(de kern en directe wijken die er naast zitten) = 44.000(buitenwijken)
272.000 inwoners = Het nieuwe Breda.

Waar precies:
De buitenwijken van Etten Leur komen waar het Mastbos eigenlijk is :mes: Daarboven heb je het industrieterrein: Vosdonk, dat is op die lege ruimte naast het Mastbos.
Daarnaast zie je de buitenwijken van Dongen met het geannexeerde Ulvenhout.
In het noorden van Breda zie je de wijken van Oosterhout, met het geannexeerde Teteringen.
Boven de Haagse Beemden heb je Het grote bedrijvenpark: Westland en het Borchwerf 2/Majoppenveld oost.
Op de plekken waar je de wijken van Etten Leur, Oosterhout en Dongen eerst had heb je weilanden.

Dit is natuurlijk een totaal onmogelijk plan, maar ik vond het eens grappig om te filisoferen hoe men in de riddertijd werkte met grote steden en daarbuiten alleen maar dorpjes. 8-)

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » zo 03 jan 2010, 18:39

De industrie in Roosendaal is met name logistiek. De HSL heeft niets met logistiek transport te maken. Immers zitten in de HSL mensen en gaat het bij transport om goederen. Roosendaal heeft nu veel logistiek en veel bedrijven willen of uitbreiden of naar Roosendaal om bij de concurrentie te zitten. Breda is meer een kantoorstad dan logistiek/productie stad. Bovendien heeft roosendaal de verbinding met het goederenvervoer richting Belgie. Daarnaast is de A58/A17 rond Roosendaal minder filegevoelig dan de A16 bij breda. Allemaal kleine redenen maar als je het verleden niet mee zou nemen is Breda misschien een optie.

Wegmetdeweg
zandpaadje

Bericht door Wegmetdeweg » vr 08 okt 2010, 22:34

West-Brabant ligt in economisch opzicht tussen twee grote havensteden (Rotterdam-Antwerpen). De regio heeft daarom economisch gezien zeer veel potentie. Steeds meer distributiebedrijven, maar bijvoorbeeld ook verpakkingsbedrijven vestigen zich in de regio. Wilt men de potentie ten volle benutten dan dient er serieus gekeken te worden naar de infrastructuur. Momenteel lijkt het wel alsof er in West-Brabant tuusen de verschillende gemeentes totaal géén gemeenschappelijke visie bestaat. De provincie (teveel met Midden en Oost Brabant bezig) en/of het Rijk (ziet Brabant ontrecht nog steeds als een soort Generaliteitsland) doen hier nog eens een schepje bovenop, door eerder een verdeel en heers politiek te spelen dan in het belang van de regio te denken. Er moet dus één gemeenschappelijke visie komen. Nu lopen er verschillende visies compleet door elkaar heen en verdelen het West-Brabantse landschap, wat ten koste gaat van de economische potentie, maar ook de bewoners en de natuur lijden hieronder. Een voorbeeld:
Oudenbosch (gem. Halderberge & provincie): komt met een zuidelijke rondweg.
Roosendaal: komt aan zetten met een noordoost-tangent.
Bergen op Zoom (gem. & Rijk): komen met een verlenging van de A4
Steenbergen: wilt dan weer dat er een peperduur aquaduct komt als tegenprestatie voor het inleveren van grond voor de A4.
Dan liggen er nog kris en kras (slingerdeslang) een hoop spoorlijnen door het gebied (o.a. een HSL waar nog steeds géén HS-treinen overheen rijden)...
Maar we zien dit soort problematiek door ons gehele land. Ik denk dat ons denken nog te vastgeroest is en we onze visies t.a.v. de toekomst nog teveel laten bepalen door het heden (d.w.z. door auto's en wegen). Misschien moeten we hier van afstappen en gaan nadenken over transport van goederen door grote tunnelbuizen of door de lucht. Ik denk dat we aan de vooravond staan van een revolutie op dat gebied, want het huidige systeem (economie<>olie<>auto) is echt failliet. Wanneer we niet buiten de geijkte kaders gaan denken dan staan we over een paar jaar allemaal vast in files en stikken we in de uitlaatgassen... Wat is jullie keuze???
Maar goed op dit moment is Roosendaal er nog niet meegholpen. Ik zou de A58 nabij Roosendaal in een grote tunnelbak laten verdwijnen, de A17 verbreden en de zuidelijke rondweg van Oudenbosch upgraden tot 'noordoosttangent'. Daarna snel gaan nadenken over een wereld zonder auto's en wegen... We staan al t elang stil!!!

Het is hopeloos, zo lijkt het. Er moet snel iets veranderen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 08 okt 2010, 23:24

De toekomst ligt in voertuigen met schonere brandstoffen, bij voorkeur niet gewonnen uit fossiele brandstoffen.
Dan is de auto weer helemaal hip. Niet nodig om onder de grond weg te stoppen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » za 09 okt 2010, 19:37

o.a. een HSL waar nog steeds géén HS-treinen overheen rijden
Niet te pessimistisch: die is al in gebruik genomen met uitzondering van de aftakkingen naar Breda.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 18 okt 2010, 16:09

Rene schreef: Dan is de auto weer helemaal hip. Niet nodig om onder de grond weg te stoppen.
Neen, want hij neemt nog steeds teveel ruimte in. Om nog maar van de verschrikkelijke ruimtelijke ordening die voortvloeit uit de autoverslaving bij velen te zwijgen. In steden blijft het OV de meest efficiëntste vorm van vervoer, zelf al reed de auto op zonne-energie.