Roosendaal 2050

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Roosendaal 2050

Bericht door Chris » ma 18 okt 2010, 16:13

^^ collectief gezien ja, individueel niet, en daarom rijden de meeste mensen auto.

orionpax
verkeersader

Bericht door orionpax » ma 18 okt 2010, 19:16

Alfa schreef:
Rene schreef: Dan is de auto weer helemaal hip. Niet nodig om onder de grond weg te stoppen.
Neen, want hij neemt nog steeds teveel ruimte in. Om nog maar van de verschrikkelijke ruimtelijke ordening die voortvloeit uit de autoverslaving bij velen te zwijgen. In steden blijft het OV de meest efficiëntste vorm van vervoer, zelf al reed de auto op zonne-energie.
Volgens mij rijd het merendeel van het OV over dezelfde ruimte. Daarnaast is het OV in Nederland lang niet zo effecient. Nederland heeft weinig "steden"

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 07 nov 2010, 20:20

^^1 bus neemt minder ruimte in dan 10 auto's. We hebben gezien tot wat voor onleefbare toestanden autoverkeer in de stad leidde. De meeste steden komen er nu gelukig op terug. Onze steden zijn gewoon niet gemaakt voor uitbundig autoverkeer in het centrum. In een stad is een goedwerkend OV levensnoodzakelijk. Buiten de stad is de auto het meest efficiënt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 07 nov 2010, 21:01

Onze steden zijn gebouwd in een tijd dat al dat autoverkeer er nog niet was. Maar de centra zijn vaak wel zodanig compact dat alles beloopbaar is vanaf de oude stadswallen. Vanaf die stadswallen is het vaak heel goed mogelijk om het verkeer via een beperkt aantal corridors naar de huidige stadsrand te verwerken. De oplossing ligt m.i. dan ook niet in heel veel (belastinggeldslurpend) OV, maar in afdoende parkeervoorzieningen langs de binnenstadsrand. Bijvoorbeeld zoals in Alkmaar, onder de stadsgracht.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 08 nov 2010, 12:56

Rene schreef:Onze steden zijn gebouwd in een tijd dat al dat autoverkeer er nog niet was
Met een paar uitzonderingen als Almere of Lelystad. Vrachtverkeer (paard en wagen of schip) was er natuurlijk wel en een paar koetsen en later paardentrams. Sommige steden zijn autoklaar gemaakt door demping van grachten, wat nu deels ongedaan wordt gemaakt.

De oplossing bij grotere krappe binnensteden is inderdaad vaak garages aan de ring (vaak oude stadswal) of rand en goed OV daarbinnen. Een paar duurdere garages in de binnenstad voor degenen die meer willen betalen voor een stukje gemak (niet met de tram en sneller). Garages onder grachten of straten (bijv Haagse tramtunnelgarage) zijn vaak absurd duur (per parkeerplek) eenwelk volgens mij lang niet altijd gerechtvaardigd is, daar er vaak veel goedkopere alternatieven zijn op iets mindere lokaties (400 meter meer lopen naar Theater of winkelstraat). Voor een garage onder een (groot) nieuwbouwcomplex geldt dat vaak niet en kan het redelijk goedkoop.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 08 nov 2010, 13:02

Peter schreef:Garages onder grachten of straten (bijv Haagse tramtunnelgarage) zijn vaak absurd duur (per parkeerplek)
Valt wel mee, als je de nog véél absurder bedragen ziet die aan OV worden uitgegeven om parkeren op een plek nog veel verder weg te stimuleren...

Daarnaast is er nog de bouwmethode. Als we nu eens accepteren dat de bouw een tijdje lang overlast en een jaar lang een lelijk aangezicht oplevert, dan is ook daar veel geld te besparen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 08 nov 2010, 13:14

De combi- tramtunnel / parkeergarage in Den Haag heeft bijna 10 jaar lang voor een lelijke en slecht bereikbare binnenstad geleid. Het oude centrum van Leidschendam is ook al 4 jaar een chaos (en dat duurt nog minstens 3 jaar). Een deelprobleem hier was ook een parkeergarage-kelder (goed: vertraging kwam door rechtszaken en niet door planning). Andere meerjaarsprojecten met gapende wonden en chaos: Den Haag Centraal, Groningen-Damsterdiep (voorheen ook: Westerhaven). Dat is niet slechts voorbehouden aan OV (Noord-Zuidlijn)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 08 nov 2010, 19:48

Ik vind het toch wel een serieus minpunt dat je in de Benelux eigenlijk geen stedentrip meer kunt maken, zonder dat 1 of meerdere toeristische hoogtepunten ter plekke zich in of nabij een bouwput bevinden. Ik heb ook het idee dat dat in andere landen veel minder het geval is, of in elk geval niet voor zo'n lange periode.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 08 nov 2010, 19:58

Ground-zero in New York of de omgeving van de Secrada Familia in Bercelona ? London heeft ook veel bouwgaten gehad met de refab van stations (oa ivm de Eurostar naar Kings Cross).

In Nederland heb ik alleen het beleid van Amsterdam (in samenhang met het rijk) niet begrepen, dat een aantal musea tegelijk (Scheepvaart, Rijks- en Stedelijk) jarenlang verbouwt alsmede de binnenstad (Noord-zuidlijn en Centraal Station)

Het gelijktijdig verbouwen van Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal (+omgeving), Eindhoven, Arnhem, Delft en Den Haag Centraal, doet de entree van veel steden per trein tijdelijk geen goed. Maar de meeste verbouwingen waren wel nodig.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 08 nov 2010, 21:29

Ds79m schreef:Ik vind het toch wel een serieus minpunt dat je in de Benelux eigenlijk geen stedentrip meer kunt maken, zonder dat 1 of meerdere toeristische hoogtepunten ter plekke zich in of nabij een bouwput bevinden.
En dat merk je. Een van de belangrijkste verbindingen tussen het centrum van Delft en het station (plus de wijken aan de andere kant van het spoor) loopt nu bijna (je kunt er met wat moeite nog wel door) dood op de bouwput van de spoortunnel. Vele winkels zijn al weg en de lege panden die ze achterlaten blijven leeg. Daarnaast heeft iedereen toch wel het idee dat het aantal toeristen/dagjesmensen minder aan het worden is (uiteraard gecorrigeerd voor de tijd van het jaar).

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » di 09 nov 2010, 8:36

Peter schreef: Andere meerjaarsprojecten met gapende wonden en chaos: Den Haag Centraal, Groningen-Damsterdiep (voorheen ook: Westerhaven). Dat is niet slechts voorbehouden aan OV (Noord-Zuidlijn)
Daar komen straks het Groninger Forum en de nieuw aan te leggen tram bij.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 30 aug 2011, 0:07

Ik hoor maar weinig over het o zo nuttige Noordoosttangent: :ongeduldig:
SPOILER: TOON

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
http://www.bndestem.nl/algemeen/brabant ... 437947.ece

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 30 aug 2011, 21:11

Het ding wordt op zijn vroegst in 2022 aangelegd, dus dan is het logisch dat die weg niet de hoogste prioriteit heeft. :idea:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » za 10 sep 2011, 15:53

^^ Veel te laat! Ze hebben zeker geldgebrek. :geenlach:

Starlet
stadsweg

Bericht door Starlet » ma 10 okt 2011, 21:36

Ik zie het er niet zo snel van komen. Het Rijk zal de prioriteiten op andere veelal grotere knelpunten hebben liggen, waar grotere vertragingen met regelmaat te vinden zijn. (gokje) Dus zal het op financiering van de provincie aankomen + gemeente. Nu zal het geld eerst naar het traject Breda - Eindhoven gaan en wat er dan nog overblijft, zal misschien eerst nog in de A59 (Breda - 's Hertogenbosch) gestoken worden. (gokje 2)

Nu weet ik dat er een zekere 'rivaliteit' bestaat, orionpax, tussen Roosendaalers en Bergenaren, maar ik denk niet dat je nog westelijkere buren wakker zullen liggen van die extra 2km en 40/50 seconden voor een NO-tangent. (Ik in ieder geval niet).

Echter dan moet de aansluiting op de A17 (knooppunt Borchwerf), geen knp 'De Stok' oplossing worden, want dat zal denk ik de file alleen maar verplaatsen en mogelijk zelfs sluipverkeer door Roosendaal genereren. Met het financiële plaatje in ogenschouw en de huidige economie:
- N.O-tangent als stroomweg (70/80) tussen A58/A17 om de bedrijventerreinen te ontsluiten.
- Aanpassen knp 'De Stok'

Ach als die A4 af is moeten we eerst maar eens bekijken wat de impact op de regio is.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » ma 27 feb 2012, 16:43

In Tilburg zo'n prachtige ringweg in de vorm van een N632 die ook mooi ruim om de stad zit en in Roosendaal helemaal NIETS van een weg in de vorm van een Noordoosttangent of een N268 richting afrit Zegge. Er staan dagelijks ook veel te lange rijen bij afrit 24 op de A58. Ook de rondweg van Oudenbosch, de bocht van KP Zoomland en de oplapping van afrit 29 laat wel erg lang op zich wachten. Het moge duidelijk zijn dat Westelijk Noord Brabant de afvoerput is van Noord Brabant. :booooos:

Gelukkig is er nog wel lichtpuntjes in de vorm van een A4 en de rondweg Hoogerheide.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » ma 27 feb 2012, 21:03

Hee, daar is het Calimero-effect weer :-)
Tilburg is 2,5 keer zo groot als Roosendaal. Bovendien heeft Roosendaal weinig te klagen als het om de snelwegtechnische ontsluiting van de stad gaat. In Roosendaal zit je nooit meer dan pakweg 3 km van de snelweg vandaan!
Er zijn ernstigere knelpunten.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 27 mar 2012, 9:09

Ik las vandaag in de BNDeStem dat het noordoosttangent bij Roosendaal weer in beeld komt. :)

Het huidige trace van de A58 zou dan een soort stadsboulevard worden.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 27 mar 2012, 15:31

^^
BN De Stem schreef:Tangent A58 in beeld
Auteur: door Paulus Smits | dinsdag 27 maart 2012 | 07:58 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 27 maart 2012 | 08:00

ROOSENDAAL - De verbindingsweg 'noordoosttangent' tussen de A58 en de A17 is meer dan ooit in beeld.
Reden daarvoor is de extra aandacht die het bedrijfsleven in de Stichting A58 wil geven aan een verbetering van de hele snelweg tussen Vlissingen en Eindhoven.

De weg zou moeten komen tussen Zegge en Majoppeveld en op de A17 moeten aansluiten bij de afslag Gastelseweg. De weg zou 369 miljoen euro moeten gaan kosten. Het ombouwen van het stuk A58 tussen Zegge en knooppunt De Stok tot een 'stadsboulevard' gaat 47 miljoen kosten.

Na een jarenlange lobby voor de weg leek die in 2010 voorgoed van de tekentafel verdwenen, omdat het Rijk alle uitgaven ervoor opschortte. Maar de werkgevers - verenigd in de BZW - hebben de draad weer opgepakt. En ze hebben in wethouder Steven Adriaansen een bondgenoot gevonden. De belangen van onder meer binnenstad, ziekenhuis, bedrijfsterreinen en woonwijken komen volgens de wethouder in dit plan bijeen.

De BZW en de gemeente Roosendaal willen de komende tijd samen optrekken om te bezien op welke wijze de omleiding een plaats kan krijgen in de planvorming over de snelweg.

De bedoeling is knelpunten - zoals knooppunt De Stok - in regionaal verband in beeld te brengen, zodat ook andere onveilige situaties in de beschouwing worden betrokken.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 27 mar 2012, 15:43

Ik ben benieuwd wat men dan met afrit Zegge aan de A58 en met het huidige knooppunt de Stok gaan doen.
Ik vind Zegge zowiezo nu een onzinafrit. Hopelijk wordt het dan voor slimmere doeleindes gebruikt, zoals geheel Roosendaal. Alhoewel daarvoor neem ik aan wel de afrit aangepast voor moet worden.

Anyway, Ik neem aan dat het dan zoiets wordt met een snelle schets:
http://imageshack.us/photo/my-images/69 ... ngent.png/

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 27 mar 2012, 16:15

Wij gebruiken altijd afrit Zegge om naar Majoppeveld te gaan :)
En met ons behoorlijk wat anderen :yes:
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 27 mar 2012, 19:31

Wat een gigantische omweg maakt die A58 als die noordelijk om Roosendaal wordt gelegd. De A58 wordt zo behoorlijk bochtig, en ook nog eens minder aantrekkelijk.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 27 mar 2012, 20:08

Ze zullen de huidige A58 wel erg onaantrekkelijk maken. Bij Ommen is een aannemer gevestigd die zeer bedreven is in het degraderen van voormalige rijkswegen.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 27 mar 2012, 20:46

^^ Laat die aub even in Ommen blijven :nothanks:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 27 mar 2012, 21:44

In het SVIR staat geen pijltje ten noordoosten van Roosendaal.
Dus droom lokaal lekker verder van die verder volstrekt onwenselijke tangent.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 27 mar 2012, 22:20

Ik denk dat de omwonenden van de huidige snelweg in Roosendaal daar anders over denken. Verder verdeelt die snelweg de stad heel erg.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 27 mar 2012, 22:23

^^ Is het niet zo dat de stad over de snelweg heen is gegroeid?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 27 mar 2012, 22:25

^^ Dat klopt, maar ik had het over de situatie/problematiek nu en niet over beslissingen die vroeger zijn gemaakt.
Laatst gewijzigd door Snelwegenkenner op wo 28 mar 2012, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 27 mar 2012, 23:15

Wouter N14 schreef:^^ Is het niet zo dat de stad over de snelweg heen is gegroeid?
Klopt, al 30-40 jaar geleden. Heel bewust, en in al die jaren zijn er geen grote groepen Roosendalers doof geworden of overleden door de aanwezigheid van die snelweg.

Dit soort onzalige tangentplannen komt puur voort uit NIMBY-isme. Wat Badhoevedorp voor elkaar kon krijgen dankzij zware congestie en de nabijheid van een van landelijk belang zijnd Schiphol, dat zie ik zo snel niet gebeuren in een regionaal provinciestadje als Roosendaal met niet noemenswaardige congestieproblematiek, en een ontbrekend landelijk belang.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » wo 28 mar 2012, 12:59

Jaren geleden is in Breda de Johan Willem Frisolaan als zuidelijke rondweg ook haar snelwegstatus verloren en heeft men een soort zuidtangent gebouwd. Dat lijkt mij wel een vergelijkbare situatie. Ondanks dat Breda wel groter is, is Roosendaal wel een stad van meer dan 60.000 inwoners.