'Parkeren is onveilig en absurd duur'

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

'Parkeren is onveilig en absurd duur'

Bericht door Rene » do 17 jan 2008, 10:50

Elsevier (17-1-2007) schreef:'Parkeren is onveilig en absurd duur'
Parkeerwet moet oplossing bieden voor slechte parkeeromstandigheden

Parkeerplaatsen zijn slecht bereikbaar en komen vaak onveilig over. Toch zijn de parkeertarieven ook afgelopen jaar verder verhoogd. Ondanks donkere hoeken, urinestank en een gebrek aan betaalautomaten worden er wel absurd hoge parkeertarieven gevraagd. Dat blijkt uit de jaarlijkse parkeertest van Platform Detailhandel Nederland (PDN), waarin de Nederlandse winkeliers zijn vertegenwoordigd. Ook dit jaar concluderen de onderzoekers dat consumenten meer geld kwijt zijn aan parkeren: jaarlijkse prijsstijgingen tussen de 10 en 20 procent zijn niet ongebruikelijk.

De forse prijsstijgingen komen in grote en in kleinere steden voor: in Spijkenisse betalen parkeerders 4,40 per uur. Dat is een prijsstijging van 340 procent ten opzichte van 2006. Het PDN roept de Tweede Kamer op om een 'nationale richtlijn voor parkeren' in het leven te roepen. Zo zou het net als in Spanje verplicht moeten worden om parkeren per minuut te berekenen. Wie in Nederland een uur en een minuut parkeert, betaalt nu voor twee uur.
CDA-Kamerlid Ger Koopmans krijgt vandaag het eerste exemplaar van de Nationale Parkeertest 2008 aangeboden. Koopmans eiste afgelopen zomer nog opheldering over de fors gestegen parkeertarieven: volgens hem innen gemeenten 140 miljoen euro per jaar aan parkeerkosten, tegen 57 miljoen in 2004.
Terecht dat Elsevier het belachelijke parkeerbeleid aan de kaak stelt.
Reken maar eens terug in guldens en schrik je het lazerus...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Re: 'Parkeren is onveilig en absurd duur'

Bericht door Palance » do 17 jan 2008, 17:37

Rene schreef:
Elsevier (17-1-2007) schreef:De forse prijsstijgingen komen in grote en in kleinere steden voor: in Spijkenisse betalen parkeerders 4,40 per uur. Dat is een prijsstijging van 340 procent ten opzichte van 2006.
Terecht dat Elsevier het belachelijke parkeerbeleid aan de kaak stelt.
Reken maar eens terug in guldens en schrik je het lazerus...
Spijkenisse 4.40 per uur? Dan wil ik wel eens weten waar. Mark, weet jij dat?

En terugrekenen naar guldens? Noway, dat is totaal onzinnig, de gulden is en blijft weg.

Neemt niet weg dat voor parkeren best betaald mag worden, als je er maar iets voor terugkrijgt (bv. ee veilige en bewaakte garage, het liefste nog met wat service voor het e.e.a.). Maar gemeenten als bv. Amsterdam zijn darin behoorlijk doorgeslagen.
Ik was zondagavond op bezoek in Den Haag, in een wijk met 1.50 uur - dagelijks van 18.00-24.00 :?

En Barendrecht is nog altijd gratis parkeren :yesyesyes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » do 17 jan 2008, 18:31

Wat mij vooral stoort is dat bedrijven, die claimen professioneel met parkeren bezig te zijn, nulkommanul aan onderhoud uitgeven. Als voorbeeld Q-park in Schiedam (ABC-garage): zeer karige bewegwijzering, matige verlichting, graffiti, gesloten schuifdeuren naar lift- en trappenhuis terwijl de betreffende parkeeretage wel open is, rondslingerend vuil, defecte ticketautomaat. Dit allemaal tijdens 1 bezoek geconstateerd!
"Q-Park is een innovatieve parkeerorganisatie die staat voor kwaliteit." aldus hun site... valt mij vies tegen.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 17 jan 2008, 19:21

Palance schreef:Spijkenisse 4.40 per uur? Dan wil ik wel eens weten waar. Mark, weet jij dat?
Dit klopt niet, zoals de Gemeente Spijkenisse ook al zegt:
Spijkenisse.nl schreef:Gemeente eist rectificatie Platform Detailhandel Nederland
17 januari 2008

De gemeente Spijkenisse heeft vandaag een rectificatie geëist van het platform Detailhandel Nederland. In de Nationale Parkeertest 2008 van het platform wordt de suggestie gewekt dat het tarief om één uur je auto te parkeren in Spijkenisse € 4,40 is, een prijsstijging van 340%.

“Een pertinent onjuiste conclusie”, aldus wethouder Jan Willem Mijnans. “Wij hebben vandaag geëist dat het platform dit rectificeert. Ze hebben het tarief genomen om je auto 24 uur te mogen parkeren, maar vermelden dat niet op de website en in het rapport.”

Mijnans hekelt de onderzoeksmethode van het platform detailhandel: “ze hebben vorig jaar geparkeerd, zijn dit jaar op een andere parkeerplaats teruggekeerd en vergelijken het 24-uurs tarief 2008 met het één uurstarief 2007. Dat is appels met peren vergelijken.”

Parkeren in het centrum van Spijkenisse is voordelig. Volgens het rapport kan in de parkeergarages voor €1,12 per uur worden geparkeerd. Spijkenisse staat daarmee op een verdienstelijke veertiende plaats. Ook het parkeren op straat is in Spijkenisse voordelig. “Hadden de onderzoekers hun werk goed gedaan, dan zou het straatparkeren in Spijkenisse uitkomen op gemiddeld €1,22 per uur en daarmee op een vijftiende plaats in het rapport staan.”

Is het platform detailhandel niet bereid tot een rectificatie zal de gemeente zich beraden op nadere stappen. “Een dergelijk slordig rapport is schadelijk voor onze stad. Investeerders vrezen immers hoge parkeertarieven, terwijl wij er juist alles aan doen om die zo laag mogelijk te houden,” aldus Mijnans.
Neemt niet weg dat de gemeente Spijkenisse soms wel idioot bezig is. Zo moet je in een deel van de Gildenwijk, vlakbij het metrostation Spijkenisse Centrum een dagkaart kopen, terwijl je bijvoorbeeld (voor ons bijvoorbeeld) enkel een bezoekje bij de tandarts brengt...

Een tabel van de tarieven tot 2010:

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » do 17 jan 2008, 19:28

Overigens moedig ik veel meer parkeerlocaties aan zoals bij Slinge in Rotterdam-Zuid. Daar kan je je auto parkeren in een garage, die aardig goed wordt afgesloten met hekken. Van daaruit kan je direct de metro pakken zo naar het centrum. En dat gratis.

Wegens witte pagina probleem in nieuw post.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 jan 2008, 19:33

Ik dacht al, bij mijn moeder moet ik rond de 4 Euro betalen voor een dagkaat, dan kan een uurtarief nergens 4,4 zijn. Een knap staaltje riooljournalistiek dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Glenn
dorpsstraat

Bericht door Glenn » do 17 jan 2008, 19:42

Parkeren is inderdaad absurd duur. Voor m'n werk moet ik nogal eens in de parkeergarage Stadhuis/Muziektheater zijn in Amsterdam, daar betaal je ook iets van 4,40 per uur. Sta je daar 1 uur en een kwartier, dan ben je 8,80 kwijt! Absurd! Je krijgt er gelukkig wel een schone en veilige garage voor.

Nu betaalt de klant de parkeerkaartjes, maar toch is het gewoon niet leuk meer...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 17 jan 2008, 19:43

Palance schreef:En terugrekenen naar guldens? Noway, dat is totaal onzinnig, de gulden is en blijft weg.
Heeft wel degelijk zin. Want als je je netto loon omrekent, dan zul je merken dat je weinig meer verdient dan toen. Maar ook dat diverse prijzen in de tussentijd zijn geëxplodeerd. Zo betaalde ik in 2001 voor de Willem Eggert parkeergarage in Purmerend Æ’ 0,50 per uur. Nu is dat € 2,- per uur, ofwel Æ’ 4,40. Volgens mij is mijn loon niet vernegenvoudigd in de tussentijd :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Glenn
dorpsstraat

Bericht door Glenn » do 17 jan 2008, 19:45

^^ Oh, die van jou niet? :PP: ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 17 jan 2008, 19:49

In Zwolle is parkeren nog betaalbaar. Voor de Q-park in het centrum betaal je € 2 per uur. Daar krijg je een nette parkeergarage voor, direct naast de mediamarkt en vrijwel direct aan de winkelstraten in het centrum.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 17 jan 2008, 21:00

De enige keer dat ik in Zwolle heb geparkeerd was in een ondergrondse garage waarbij je vrolijk door de plassen water liep te banjeren :)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 17 jan 2008, 21:41

Rene schreef:
Palance schreef:En terugrekenen naar guldens? Noway, dat is totaal onzinnig, de gulden is en blijft weg.
Heeft wel degelijk zin. Want als je je netto loon omrekent, dan zul je merken dat je weinig meer verdient dan toen. Maar ook dat diverse prijzen in de tussentijd zijn geëxplodeerd. Zo betaalde ik in 2001 voor de Willem Eggert parkeergarage in Purmerend Æ’ 0,50 per uur. Nu is dat € 2,- per uur, ofwel Æ’ 4,40. Volgens mij is mijn loon niet vernegenvoudigd in de tussentijd :roll:
Het heeft geen enkel nut om terug te rekenen naar een relikwie, een rekeneenheid uit de geschiedenis die niet meer bestaat, Ook zonder terugrekenen kun je zelf uitrekenen dat het leven (incl. parkeren) durder is geworden, zeker als je een huishoudboekje bijhoudt zie je dat zo.
Chruis schreef:In Zwolle is parkeren nog betaalbaar. Voor de Q-park in het centrum betaal je € 2 per uur. Daar krijg je een nette parkeergarage voor, direct naast de mediamarkt en vrijwel direct aan de winkelstraten in het centrum.
Ik ken die garage en het is inderdaad een prettige garage om in te staan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 17 jan 2008, 23:43

un je zelf uitrekenen dat het leven (incl. parkeren) durder is geworden, zeker als je een huishoudboekje bijhoudt zie je dat zo.
Toen ik net op mezelf ging wonen was een half grof volkoren brood € 0,86, nu betaal ik voor het zelfde product: € 1,25 :? , gelukkig is mijn inkomen beduidend verbeterd. Meer dan vernegenvoudigd zelfs :D

(met mijn netto-inkomen kan ik nu iets meer dan een pot pindakaas, een halfje grof volkoren brood, een appel en een pot yoghurt per maand kopen, wat het geval was toen ik nog studeerde :o
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 18 jan 2008, 21:39

Palance schreef:En Barendrecht is nog altijd gratis parkeren :yesyesyes:
Leusden ook. Zelfs in Amersfoort is parkeren gratis en kan je parkeren voor de deur (de fiets is zo gek nog niet).

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » vr 18 jan 2008, 21:52

De prijzen hier in Arnhem zijn gerecentelijk verhoogd naar €1,90 per uur (heb ik althans gelezen, ik parkeer zelf nooit in het centrum). Twee weken geleden betaalde ik in Venray (toch geen wereldstad zou je zeggen) nog €1,30 per uur. :roll: (gewoon straatparkeren, er is niet eens een garage daar)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 18 jan 2008, 22:57

Ik mijd het centrum ook, omdat je er op zaterdag en koopavonden meestal niet terecht kan met parkeren, en de suburbane winkelcentra grotendeels in mijn koopbehoefte voldoen.

2 jaar terug wou mijn toenmalige vriendin nog wel eens op zaterdag gaan winkelen. Een parkeerplek zoeken was toen niet makkelijk, de grote parkeergarages staan vrij vaak vol, en in de centrumschilbuurten is het betaald parkeren in die smalle straatjes waar je je auto nauwelijks tussenkrijgt.

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 20 jan 2008, 1:40

Rene schreef:Heeft wel degelijk zin. Want als je je netto loon omrekent, dan zul je merken dat je weinig meer verdient dan toen. Maar ook dat diverse prijzen in de tussentijd zijn geëxplodeerd. Zo betaalde ik in 2001 voor de Willem Eggert parkeergarage in Purmerend Æ’ 0,50 per uur. Nu is dat € 2,- per uur, ofwel Æ’ 4,40. Volgens mij is mijn loon niet vernegenvoudigd in de tussentijd :roll:
Dit heeft niks met de euro te maken, zullen we het anders even in Indonesische rupiah omrekeken, dat lijkt het helemaal veel (€1=13500 rupiah). Dit heeft ermee te maken dat men niet wil dat er veel auto's geparkeerd komen. En als men dat toch doet, dan hebben ze met hun hoge tarieven blijkbaar een punt.

Ik vind het helemaal niet zo gek, ik ga hier met de fiets. Als de meesten dat doen, kunnen de mensen die echt iets groots kopen en de auto dus dicht bij de winkel moeten parkeren dat ook altijd doen. Het kost dan wel wat, alla, maar je koopt ook niet elke dag iets groots dus het is geen structurele uitgave.

Als parkeerplaatsen onveilig zijn, dan heeft de gemeente wel degelijk een taak om daar wat aan te doen. Dat de tarieven hoog zijn, vind ik niet meer dan logisch.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 20 jan 2008, 13:02

^^ Zoals zo vaak al gezegd los je met zo'n mentaliteit geen problemen op. Ondanks de torenhoge brandstofprijzen zijn we ook relatief gezien amper minder gaan rijden. Hetzelfde gaat hier voor op. Het zijn juist eerder de gemeentes die niet genoeg lef hebben om te investeren in meer parkeercapaciteit...

Gisteren nog in Duitsland geparkeerd in een grote parkeergarage waar altijd wel plek is, het parkeren gratis is, bij een warenhuis dat tot 22:00 's avonds open is. Wat een verademing...

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 20 jan 2008, 13:11

^^ Als dat inderdaad niet werkt, zouden de parkeerinkomsten hoog moeten zijn. Van die hoge inkomsten kun je prima extra parkeercapaciteit creeeren lijkt me.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 jan 2008, 13:12

Die parkeergarage wordt betaald door het warenhuis. De producten zijn dus iets duurder ;) (Kortom: het lijkt alleen maar een verademing)

Overigens ben ik wel van mening dat veel Nederlandse gemeentes zijn doorgeslagen. Aan de andere kant: Er bestaat concurrentie: Q-Park is een particuliere parkeeroperator en exploiteert een parkeergarage in de Marnixstraat. Ik ben heel erg van plan dat als ik een auto koop daar een abbo te nemen, in plaats van een parkeervergunning aan te vragen.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 20 jan 2008, 13:18

Vinny schreef:Die parkeergarage wordt betaald door het warenhuis. De producten zijn dus iets duurder ;) (Kortom: het lijkt alleen maar een verademing)
Ik denk niet dat Jeroen het hele warenhuis heeft leeggekocht, dus ik denk dat het per saldo wel een verademing was :puh2:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 jan 2008, 13:20

Ik denk niet dat Jeroen het hele warenhuis heeft leeggekocht, dus ik denk dat het per saldo wel een verademing was :puh2:
Gemiddeld maakt het dus niet uit ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » zo 20 jan 2008, 13:25

Nou ja, ik vind winkelen in Duitsland soieso prettiger dan in Nederland, maar dat is een ander verhaal. :offtopic:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 jan 2008, 16:49

^^ Vind je? Daar is de Aldi-isering toch harder toegeslagen dan in Nederland?

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 20 jan 2008, 17:20

Valt wel mee, Vinny. Het zijn niet alleen de supermarkten die het beeld bepalen. En wat is er mis met Aldi?

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 20 jan 2008, 19:06

Vinny schreef:Die parkeergarage wordt betaald door het warenhuis. De producten zijn dus iets duurder ;) (Kortom: het lijkt alleen maar een verademing)

Overigens ben ik wel van mening dat veel Nederlandse gemeentes zijn doorgeslagen. Aan de andere kant: Er bestaat concurrentie: Q-Park is een particuliere parkeeroperator en exploiteert een parkeergarage in de Marnixstraat. Ik ben heel erg van plan dat als ik een auto koop daar een abbo te nemen, in plaats van een parkeervergunning aan te vragen.
Hier in Den Haag zijn de Q-park abbo's een stuk duurder dan de gemiddelde parkeervergunning. Waarom zou jij toch voor een commercieel q-park abbonnement gaan?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 jan 2008, 19:09

Omdat je dan niet 13 jaar hoeft te wachten op zo'n vergunning en je auto gewoon binnen staat op een plaats waar je ruimte hebt in plaats van in een te krappe straat met te veel auto's in de openlucht :)

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 20 jan 2008, 19:37

Die wachttijd was ik even vergeten...vrij cruciaal ja. Maar het gaat om best veel geld, €282,82 voor een maand onbeperkt parkeren (net even voor je opgezocht ;)). Andere smaken zoals alleen tussen 17 en 9 uur zijn goedkoper.

€3400 per jaar voor onbeperkt parkeren, daas toch andere koek dan een vergunning voor wat zal het zijn, €150 per jaar.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 20 jan 2008, 21:15

Een uurtarief van 2,10 in Westerpark. Dat kost me dus nog meer geld... :shutup:

Schenker
verkeersader

Bericht door Schenker » zo 20 jan 2008, 21:46

Ik snap het, maar in ditgeval zou ik €3400 per jaar toch echt veel te veel vinden, ik weet genoeg andere plezante zaken voor dat geld te doen. Ik zou zelfs een OV-abonnement kunnen overwegen, maar ik denk eerder een andere woonlocatie.