Amfora: Strukton bedenkt ondergronds plan Amsterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Amfora: Strukton bedenkt ondergronds plan Amsterdam

Bericht door Rene » vr 01 feb 2008, 19:54

[url=http://www.strukton.nl/nl-nl/Recent/Archive/Pages/StruktonbedenktstadonderAmsterdam.aspx]Strukton.nl[/url] (29-1-2008) schreef:Strukton bedenkt stad onder Amsterdam

UTRECHT – Strukton heeft een plan ontworpen waarbij de leefomgeving van Amsterdam wordt verbeterd, zonder dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid van de stad. Met het plan wordt als het ware een nieuwe stad onder de hoofdstad gecreëerd. Het ontwerp en initiatief komt van Strukton, voor de architectonische invulling is architectenbureau Zwarts & Jansma uit Amsterdam in de arm genomen.
Het plan, AMFORA (Alternatieve MultiFunctionele Ondergrondse Ruimte Amsterdam) genaamd, bestaat uit de aanleg en indeling van multifunctionele ruimte onder de grachten van Amsterdam. Door een stelsel van ondergrondse ruimtes, die in- en uitritten hebben op diverse plaatsen op de ringweg A10, kunnen verschillende functies in diverse lagen ondergronds worden gebracht. Hierbij kan onder andere gedacht worden aan parkeergelegenheden, sportzalen, bioscopen, kabels en leidingen, bevoorrading, de mogelijkheden zijn legio. In het plan is veel aandacht geschonken aan de ondergrondse beleving en architectuur. Ruimte, veiligheid en een goede oriëntatie staan hierin centraal. Het plan AMFORA is vandaag gepresenteerd en enthousiast ontvangen op het internationale congres voor het Centrum Ondergronds Bouwen in Amsterdam. Bas Obladen, Senior Adviseur Strukton Civiel en bedenker van het plan, zegt: “Met dit innovatieve plan wil Strukton een bijdrage leveren aan een aanzienlijke verbetering van de leefomgeving in Amsterdam. Het is een duurzaam en realiseerbaar plan. Een stad uitbreiden de diepte in is niet futuristisch, maar noodzaak van deze tijd.”
Afbeelding

Meer afbeeldingen

Een mooi plan, waarvan ik denk dat het technisch heus wel haalbaar is.
Maar of het ook financieel haalbaar is ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Medianieuws

Re: Amfora: Strukton bedenkt ondergronds plan Amsterdam

Bericht door Medianieuws » vr 01 feb 2008, 20:09

Nederlands Dagblad (29-1-2008) schreef:Auto's en bioscopen in Amsterdam ondergronds

AMSTERDAM - Parkeergarages, bioscopen, fitnesscentra of winkels onder de Amsterdamse grachten. Voor tien miljard euro zegt aannemer Strukton het ruimteprobleem in de hoofdstad in één keer te kunnen oplossen. Vandaag presenteert Strukton in Amsterdam een plan om onder de grachten in totaal zes miljoen vierkante meter - ruwweg twee maal zo veel als alle kantoorruimte in de stad - aan te leggen. De bouw zou in samenwerking met de gemeente kunnen worden gefinancierd.
Bij 'Amfora' zoals het plan is gedoopt, worden delen van de gracht tijdelijk drooggelegd, waarna onder de bodem tot zes verdiepingen diep, ondergrondse ruimtes worden gebouwd. Daarvoor hoeft volgens Strukton niet te worden geboord of geheid. In de ondergrondse ruimtes is vooral plek voor auto's. Volgens Strukton kan daardoor in de grachtengordel alle bovengrondse parkeerruimte verdwijnen. Vanaf de ringweg moet al het verkeer onder water - via Amstel, Haarlemmervaart of Kostverlorenvaart - naar de garages worden geleid. Ook doorgaande verkeersroutes kunnen onder water.
„Auto's wil je helemaal niet bovengronds nebben", zegt Obladen. „Als je die kwijt bent, dan kun je de grachten weer laten leven. Groen, in plaats van parkeerplekken. Kleine bedrijfsruimte op plekken waar nu nog inpandige garages zijn." In de kelders is naast parkeerruimte ook plek voor andere functies waarvoor geen daglicht nodig is, van ondergronds transport en het wegwerken van kabels en leidingen, tot bioscopen of sportzalen. De ruimtes worden elk twee- tot driehonderd meter lang. Het wordt volgens architect Moshé Zwarts geen 'bedompte onderwereld'. „Niemand wil ondergronds leven, maar tegelijkertijd winkelen we ook in De Bijenkorf, waar je de buitenwereld ook niet ziet." De bouwwijze van het megaproject is 'heel simpel'. „We hoeven niet te boren of te heien", zegt Obladen. „De betondelen van de tunnel worden elders gemaakt en over het water en de drooggelegde grachten naar hun plek vervoerd. Bij de grachtenbruggen moet beton worden gestort, maar dat kan worden aangevoerd via pijpleidingen. Na afloop van de bouw komt het water weer terug." De tunnels komen 3,50 meter onder de waterspiegel, vergelijkbaar met de diepgang van de grachten nu. De bouwtijd van het hele project schat Obladen op tien tot twintig jaar. De kosten om de hele grachtengordel te ondertunnelen én de ruimtes in te richten, bedragen volgens Strukton circa tien miljard euro. De Amsterdamse wethouder van Verkeer, Tjeerd Herrema, vindt het plan 'wel erg heftig'. „Bij meer blik onder de gracht kan ik wel wat bedenken. Maar of we winkels onder de grond móeten stoppen, betwijfel ik."

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » vr 01 feb 2008, 20:12

Er is door de diverse bladen behoorlijk wat aandacht gegeven aan het plan.
Parool (29-1-2008) schreef:'Blik doet stad geweld aan'

AMSTERDAM - Ruimte genoeg in de Amsterdamse binnenstad - onder de grachten. Stop alle parkeerplaatsen onder water, doe er kabels, bioscopen, sportzalen en supermarkten bij en de grachtengordel wordt weer leefbaar. Bouwbedrijf Strukton, in Amsterdam onder meer bezig met de Noord/Zuidlijn, ontvouwt vandaag in de Passagiersterminal een plan 'om de binnenstad te redden'. "Al dat blik doet de stad geweld aan," zegt Bas Obladen van Strukton. "Maar tegelijkertijd is de auto ongenaakbaar - we hebben hem allemaal nodig." In het plan worden alle bovengrondse parkeerplaatsen in de binnenstad onder de grachten gestopt. Bezoekers van buiten de stad rijden vanaf de ring ondergronds, via tunnels onder de Amstel of de Kostverlorenvaart, naar die garages toe.
Óók doorgaande verkeersroutes kunnen onder water. "Kijk naar de Prins Hendrikkade, daar wurmt het verkeer zich langs het Oosterdok. Auto's wil je helemaal niet bovengronds hebben. Als je dié kwijt bent, kun je de grachten weer laten leven. Groen in plaats van parkeerplekken. Kleine bedrijfsruimte op plekken waar nu nog inpandige garages zijn." In het plan kunnen de tunnels één tot zes verdiepingen tellen, afhankelijk van de behoefte aan ruimte. Obladen somt op: "De onderste tunnel kan worden gebruikt om kabels en leidingen weg te werken. Je kunt ook denken aan bioscopen, sportcentra, supermarkten, een zwembad, fïtnesszalen of datacentra voor internet." De ruimtes worden elk twee- tot driehonderd meter lang. In de tunnels komen geen pilaren. "Je kunt elke ruimte, daardoor naar gelang de behoefte inrichten en na een paar jaar iets anders bedenken.
Het wordt volgens architect Moshé Zwarts van het Amsterdamse Zwarts & Jansma 'geen bedompte onderwereld'. "Niemand wil ondergronds leven," zegt hij. Maar tegelijkertijd winkelen we ook in de Bijenkorf, waar je de buitenwereld óók niet ziet." "Het gevoel van veiligheid is veel belangrijker dan de reële veiligheid. Parkeergarages worden over het algemeen als onveilig ervaren, maar zijn dat vaak niet. Het is vooral belangrijk zichtlijnen zo lang mogelijk te houden, ervoor te zorgen dat je andere mensen altijd kunt zien. Er moet reuring zijn." Zwarts wil ondermeer bewegende beelden van de wereld bovengronds op de wanden en het dak projecteren. "Zodat je kunt zien wat voor weer het buiten is." De bouwwijze van het megaproject is volgens Obladen 'heel simpel'. "We hoeven niet te boren of te heien," zegt Obladen. "Bij de wallenkant worden diepwanden geslagen, deels tot 65 meter diep tot op de Eemklei. Aan die fundering worden de betonnen lagen verankerd." Het is dan volgens de aannemer een kwestie van het zand en de klei weggraven en per verdieping de geprefabriceerde betonnen delen aanbrengen. Bij de bruggen over de grachten moet beton worden gestort, maar dat kan worden aangevoerd via pijpleidingen.
De tunnels komen 3,5 meter onder de waterspiegel - vergelijkbaar met de diepgang van de grachten nu - zodat woonboten en scheepvaart mogelijk blijven De bouwtijd van het gehele project schat Obladen op 'tien tot twintig jaar'. "Maar de bouwtijd voor een gedeelte is minder dan één jaar." De kosten om de gehele grachtengordel te ondertunnelen én de ruimtes in te richten, bedragen volgens Strukton circa tien miljard euro. "Dat is vijftienhonderd euro per vierkante meter. Doe als bij de Zuidas: overheid en bedrijfsleven samen risicodragend."

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 01 feb 2008, 20:18

In De Telegraaf van 30-1-2008 stond een aantal politieke reacties. Hier wat citaten:
Robert Flos, VVD schreef:„fantastisch plan, dat goed aansluit bij onze ideeën over hoe de stad er in 2020 uit moet zien. Het is zeer de moeite waard om hier verder op in te gaan en ik wil het gemeentebestuur vragen hier serieus aandacht aan te schenken." „Het parkeerprobleem: de auto's kunnen uit het zicht, maar hoeven niet uit de stad zoals de linkse partijen willen. Je kan de openbare ruimte enorm verbeteren, het is goed voor de luchtkwaliteit, er komt ruimte voor fietsers en openbaar vervoer op straat en het kan goed uitpakken voor het bedrijfsleven, omdat de bevoorrading kan verbeteren."
Tjeerd Herrema, wethouder verkeer, PvdA schreef:„ik hou wel van een beetje wild denken. Maar het is wel heel erg heftig voor de stad. Sommige elementen, zoals blik onder de grond brengen, daar zie ik wel wat in en daar zijn we ook al mee bezig. Maar in andere elementen zie ik niks, zoals het ondergronds brengen van al die extra voorzieningen. Ik ben niet voor een 'molcity'. Overigens, een aannemer die zegt dat je dit plan kunt realiseren zonder overlast te veroorzaken, die geloof ik bij voorbaat niet."
Barn Geurts (GroenLinks) schreef: „Het klinkt mij iets te fantastisch in de oren. Dat het autoverkeer van straat verdwijnt, is voor ons een goed punt. Hoe minder auto's in de openbare ruimte, hoe beter." „Als ik zoveel geld kon besteden in Amsterdam, stak ik het toch liever in het openbaar vervoer
.
Vooral die laatste blauw geaccentueerde uitspraak is weer eens tekenend. :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 01 feb 2008, 20:59

Overigens heb ik wel wat op- en aanmerkingen bij de auto-ontsluiting op het bestaande wegennet.

Bekijk de onlogica van de plannen van Strukton:
Afbeelding

en hoe makkelijk dat op de bestaande wegenstructuur (incl. IJtunnel en Piet-Heintunnel) en A10-aansluitingen is aan te takken:
Afbeelding

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 01 feb 2008, 22:07

Is er een vergelijkbaar iets in de wereld, of zou dit een unicum worden?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 01 feb 2008, 22:36

Bekijk de onlogica van de plannen van Strukton:
Ik zie niet zo zeer in wat het onlogisch maakt. De rode balletjes zijn op de plaatsen waar het water op de ringweg aansluit. Kennelijk willen ze nieuwe aansluitingen maken i.p.v. de bestaande aansluitingen aanpassen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 01 feb 2008, 22:39

Vinny schreef:Ik zie niet zo zeer in wat het onlogisch maakt.
Dan moet je eens goed naar de locaties kijken, en naar de onmogelijkheden om daar nog iets normaals te maken. Terwijl je met een minimale aanpassing van je plan zo kunt aansluiten op bestaande situaties.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 01 feb 2008, 23:31

Ik moet zeggen dat ik veel meer scepsis had verwacht dan ik hier op het forum maar ook in de media heb gelezen en gehoord. Mij lijkt dit een volslagen idioot plan. Realiseert men wel wat men van plan is? Vele tientallen kilometers aan ondertunneling en dan nog wel zes verdiepingen onder elkaar, midden in de krappe binnenstad van Amsterdam met haar historische pandjes. Men is nu al zeker zes, zeven jaar aan het werk om een paar stations (Rokin, Vijzelgracht, Ceintuurbaan) voor de Noord-Zuidlijn aan te leggen. Ca 200 meter per station, één of twee verdiepingen, rechttoe rechtaan aanleggen kost dus al zoveel tijd. Wat kost de aanleg van tientallen kilometers tunnel van zes verdiepingen op minder goed bereikbare plekken dan wel niet qua tijd? En qua kosten? En wat gebeurt er met de grondwaterstanden als er tot 30 meter diep beton wordt gestort en daarmee voor de palen van de historische panden? Hoe kom je de tunnels in en uit? Hoe is de veiligheid geborgd tot op de zesde verdieping diep? En hoe ga je onder de fundering van de bruggen door? En zijn er niet voldoende bioscopen, fitnesscentra en winkeltjes in de binnenstad? Er is toch helemaal geen behoefte aan zoveel additionele bioscopen e.d. En als je in de binnenstad bent, dan wíl je toch niet eens de hele tijd onder de grond blijven? Het is juist zo mooi en uniek om bovengronds rond te dartelen.

Nou ja, het is duidelijk. Het lijkt mij een echt bullshitidee en ik had niet gedacht dat er ook maar iemand serieus naar zou kijken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 02 feb 2008, 1:04

Dan moet je eens goed naar de locaties kijken, en naar de onmogelijkheden om daar nog iets normaals te maken. Terwijl je met een minimale aanpassing van je plan zo kunt aansluiten op bestaande situaties.
Dat lijkt me in veel gevallen (afrit Haarlem/Westerpark) helemaal niet zo eenvoudig, maar ik denk eerlijk gezegd dat er uberhaupt nog niet over is nagedacht. Het zal wel puur indicatief bedoeld zijn, zeker omdat de A 10 zuid en A 10 oost nog geheel op de schop (moet worden) genomen, i.h.k. Almere <-> Schiphol corridor en de Zuidas ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 02 feb 2008, 15:24

Leuk bedacht, maar ik denk niet dat het ooit zover komt. Technisch kan het wel haalbaar zijn, maar de kosten zijn immens. Hoe verdien je die ooit terug? En wie moet het betalen? De gemeente Amsterdam kan dit nooit alleen bekostigen, ook het Rijk zal flink in de buidel moeten tasten.

Omdat het een plan van Strukton is, zullen zij bij een eventuele uitvoering ervan ook graag de bouwopdracht willen krijgen. En men wil er uiteraard ook aan verdienen, wat dan weer de vraag opwerpt wie eigenaar van het ondergrondse complex wordt. Het ligt voor de hand dat dat de constructeur wordt, Strukton dus. De gemeente Amsterdam zal weliswaar eigenaar kunnen worden, maar dan wel tegen een aanzienlijke erfpachtvergoeding...

Kortom: dit plan, hoewel leuk bedacht en m.i. zelfs technisch haalbaar, heeft financieel heel wat haken en ogen. Daarom denk ik niet dat het ooit zover komt.
Donateur Vereniging Wegenforum

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 02 feb 2008, 16:28

Je wilt scepsis, je krijgt scepsis René :-)
Ik vind het belachelijk dat er aandacht aan wordt besteed. Het is een verslinding van bakken belastinggeld. De schatting van Strukton is waarschijnlijk de ondergrens van wat het eventueel zou kunnen kosten. De ervaring leert dat dit soort megaprojecten nog 2-3 keer over de kop gaat. Plus het feit natuurlijk dat het de marktkoopman is die zijn eigen waar aanprijst. Alsof Toyota aan de Nederlandse overheid adviseert om de Prius met €10.000 te subsidieren om het CO2-probleem op te lossen. Dat neemt toch ook niemand serieus?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 02 feb 2008, 16:33

En toch denk ik dat het plan deels best interessant kan zijn.
Wellicht dat er tracés te bedenken zijn die interessant kunnen zijn om een 2-3 laags parkeerdek aan te brengen onder een laag die wellicht voor een VAL kan worden ingericht. Dat de kosten immens zullen zijn, en ongetwijfeld flink hoger dan Strukton thans becijfert, dat ben ik met iedereen eens.
Maar als ik kijk hoeveel geld zo'n NZ-lijn moet kosten en hoe weinig men ervoor terug krijgt, dan heeft een plan als dit voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad een véél grotere potentie. Hevel dan maar wat geld uit die uitpuilende OV-potten over...

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » wo 05 mar 2008, 11:33

Parool (4-3-2008) schreef:Ondergrondse stad duur
Berekening Strukton voorziet niet in veiligheidsvoorzieningen en verleggen leidingen

AMSTERDAM - Het plan van aannemer Strukton vooreen ondergrondse stad in Amsterdam vertoont grote tekortkomingen. Dit stelt wethouder van Verkeer Tjeerd Herrema. "Er zitten forse gaten in," zei Herrema gisteravond in het Parool Theater. "De kosten zijn echt te laag ingeschat, een heleboel dingen zijn niet meegerekend." Strukton denkt voor tien miljard euro het ruimteprobleem in de binnenstad op te lossen, door zes miljoen vierkante meter ondergronds aan te leggen. Te denken valt aan parkeergarages, bioscopen, fitnesscentra en winkels. Herrema schat de kosten veel hoger in. "Er is bijvoorbeeld geen rekening gehouden met de strenge veiligheidseisen voor tunnels, die stevige investeringen vergen. Je moet weg kunnen bij een calamiteit. Ook is geen rekening gehouden met leidingen onder de grond, die moeten worden verlegd. Dat is ingewikkeld, al was het maar doordat we vaak niet weten waar die liggen."
Bas Obladen van Strukton zegt dat de bezwaren van Herrema 'gedeeltelijk kloppen'. "In dit stadium gaat het om het totale concept, om de visie, en hoeven we niet op zaken als het verleggen van leidingen in te gaan. De leidingen zijn de verantwoordelijkheid van de gemeente." Strukton heeft niet overwogen hiervoor alvast geld te reserveren. Obladen: "Dat is veel te risicovol, dat is een gokpost. Dat kan om heel hoge bedragen zijn en dan verpesten we het beeld." De veiligheidsvoorschriften voor tunnels zijn niet over het hoofd gezien, aldus Obladen. "Daarvoor geldt ook dat die in dit stadium niet aan de orde zijn. Maar volgens ons gaat het niet om tunnels, maar ondergrondse ruimtes die verboden zijn voor vrachtverkeer en gevaarlijke stoffen. Daarvoor gelden minder zware eisen."

Herrema is er 'niet van overtuigd' dat het Struktonplan 'de oplossing is voor de stad'. "Het ondergronds brengen van delen van de stad heeft wel de toekomst. Je ziet het bij de A9 en de Zuidas. Maar bij mogelijke andere projecten denk ik veeleer aan het ondergronds brengen van bestaande wegen, als de A10, dan aan nieuwe wegen." Herrema is wel gecharmeerd van ondergrondse parkeergarages, maar dat was hij al voordat Strukton met zijn plan kwam. In het voorstel van de aannemer worden onder de grachten maximaal zes verdiepingen aangelegd. Vanaf de ringweg moet al het verkeer onder water door naar de garages rijden. Ondanks Herrema's bezwaren bestudeert een ambtelijke werkgroep het plan uitvoeriger. Eind deze maand komt het rapport.

mac0162
stadsweg

Bericht door mac0162 » wo 05 mar 2008, 22:48

Het lijkt mij het scheppen van een Unterwelt. Een wereld zonder daglicht en natuurlijke orientatie. Waarom zouden we het ook zo doen? Amsterdam moet toch bovengronds geen museum worden? Wat mij betreft is het charme van amsterdam, voor zover de stad dat heeft toch echt het stadse leven. Als we dat onder de grond steken bloed de stad boven dood.

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » wo 12 mar 2008, 9:37

Cobouw (11-3-2008) schreef:Studenten werpen zich op Amfora
Gedachtegoed kan ook elders prima worden toegepast

Amsterdam - Strukton bouwt een speciaal projectteam op om plan Amfora langs vier lijnen verder uit te werken. De specialisten zullen zich buigen over zowel de techniek en de investeringswïjzen als de verkeerskundige kant en het opzetten van een concreet proefproject. "Amfora is voor ons beslist niet slechts een of ander pr-plannetje", verzekert projectleider Frits Verhees. "Wereldwijd komen de reacties binnen. We richten een interne stuurgroep op om vaart te houden. Als Amsterdam zijn huidige uitstraling wil behouden, is Amfora een schitterend plan. Waar andere steden de lucht in gaan, duikt Amsterdam ondergronds".
Volgens bedenker Bas Obladen kan het gedachtegoed van Amfora elders in de wereld uitstekend toegepast worden. Concrete belangstelling bestaat uit Londen, eveneens een stad die woekert met parkeerruimte en toegankelijkheid van de binnenstad. "Londen heeft nog meer klei in de bodem dan Amsterdam. De Theems is voor werken volgens het polderprincipe een ideale werkplek. Utrecht? Ik heb daar voor de PvdA een inleiding gehouden. Ze vonden het plan van visie en lef getuigen. Utrecht is vanwege de bodem niet zo geschikt. Ook de werven vormen een belemmering".

Studenten
Strukton is verrast door het grote aantal studenten dat zich op Amfora wil werpen. Jonge wetenschappers uit de hoek van de civiele techniek, planologie en verkeerskunde meldden zich spontaan aan om mee te mogen denken. De gegadigden komen van zowel de drie technische universiteiten als Erasmus in Rotterdam. Studenten van TU Eindhoven willen bij de makers van het grachtenplan komen buurten alvorens studie te maken van het ondergrondse bouwen in de Canadese stad Toronto. Voor Strukton ontvouwt zich het aantrekkelijke perspectief bij studenten nuttig deelonderzoek te kunnen uitzetten. "Een aantal ideeën van Toronto hebben wij overgenomen. Bijvoorbeeld de grote aandacht voor de ondergrondse beleving", zegt Obladen. "In Toronto variëren de temperaturen van plus tot minus dertig graden. De stad heeft een groot op het metronet aangesloten stelsel van winkels. Alles bij elkaar zo'n 32 kilometer lengte. Professor Pierre Bélanger uit Toronto is enthousiast over onze plannen onder de grachten".
Obladen benadrukt dat Amfora alleen kan slagen in nauwe samenwerking met de stad Amsterdam. Wellicht ontbreekt nu nog voldoende draagvlak. Maar wees in ieder geval voorzichtig met ingrepen die in de toekomst Amfora zullen blokkeren. "Amfora geeft parkeren de ruimte en lost problemen met fijn stof en stikstofdioxiden op. Twijfelt wethouder Herrema aan de veiligheidseisen en over de kosten voor het verleggen van leidingen? Je moet, gesproken over veiligheid, ondergrondse ruimtes niet verwarren met tunnels. En wat de leidingen betreft: niemand weet precies watje onder de grachten zult vinden. Dus, zoals in ons plan ook aangeven, hebben we die kosten niet in kaart gebracht".
Amsterdam moet wat Obladen betreft in het huidige stadium niet te veel accent leggen op de kosten. Eerst maar eens praten over de visie. Langs de weg van de publiekprivate aanbesteding kunnen de kosten grotendeels bij het bedrijfsleven worden gelegd. "Het klimaat voor publiek-private samenwerking is een stuk beter dan enkele jaren geleden. In Engeland blijft 80 procent van dit soort projecten binnen begroting. Pps zorgt voor een nieuwe discipline om binnen budget te blijven en geen vertraging op te lopen. Het is opvallend dat steeds meer politici pleitbezorger zijn van publiek-private samenwerking".

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » wo 12 mar 2008, 9:41

Cobouw (11-3-2008) schreef:Test grachtenplan in Amstel bij A10
Strukton mikt op proef vlak bij Zuidas

Amsterdam - Strukton hoopt zijn ondergronds grachtenplan Amfora te kunnen starten met een publiekprivaat proefproject op de kruising van Amstel en A10. Amsterdam reageert in de loop van deze maand met een rapport op het Eigen Initiatief van de Utrechtse bouwer. "Wethouder Herrema riep in mei op zijn weblog op met ideeën te komen, want hij wil graag samenwerken met de bevolking. Ons initiatief speelt precies op zijn wens in. De man moet dus hartstikke blij zijn".
Initiatiefnemer Bas Obladen wordt sinds de prestatie op 29 januari van plan Amfora (Alternatieve Multi Functionele Ondergrondse Ruimte Amsterdam) overstelpt door reacties. Vakgenoten, politieke partijen en studenten staan in de rij. "Mijn leven is aardig veranderd. Ik ben werkelijk platgebeld, tientallen telefoontjes per dag. Bijna elke dag geef ik een interview. De internationale belangstelling begint goed op gang te komen. Reacties vanuit landen als India en Dubai. We zijn op BBC radio geweest, BBC World TV, in diverse Britse dagbladen. Driekwart van alle reacties is volstrekt positief. De meeste anderen zijn gematigd positief. Een klein deel is erg negatief. Als je - op het internet - hun namen bekijkt zijn onder hen velen die altijd maar weer over alles protesteren". Volgens Obladen is de plek waar snelweg A10 de Amstel kruist de ideale locatie om zijn plannen te testen.

Infrastructuur
"De Amstel is ter plaatse breed. Niemand hoeft last te hebben van de werkzaamheden. Bij de kantoren in de buurt is een gigantische vraag naar parkeerruimte. Maak van de proef een publiek-privaat samenwerkingsproject. Met zo'n test kun je direct zien hoe de mensen op het ondergrondse bouwen reageren". Strukton geeft op 19 maart ambtenaren van de gemeente Amsterdam een nadere toelichting over plan Amfora. Doel is om nader inzicht te verschaffen over de te gebruiken technieken en de te verkiezen werkwijzes. Als Amfora realiteit wordt, krijgt Amsterdam onder zijn grachten tot zes lagen diep een nieuwe infrastructuur van wegen, parkeergarages en talrijke maatschappelijke voorzieningen, zoals winkels, sportscholen en bioscopen.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 12 mar 2008, 9:53

Strukton hoopt zijn ondergronds grachtenplan Amfora te kunnen starten met een publiekprivaat proefproject op de kruising van Amstel en A10.
en dat proefproject is bij voorbaat een succes :o Strukton wordt echter niet geconfronteerd met de hoge maatschappelijke kosten van zijn project.