Crit'Air-vignet Frankrijk

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Re: Crit'Air-vignet Frankrijk

Bericht door Snelwegfreak » za 30 dec 2017, 11:59

Persoonlijk vind ik stickers op mijn auto echt geen gezicht, dus als het even niet hoeft, doe ik het niet. Is er al iets bekend over handhaving? Is dat elektrisch of handmatig? Het lijkt mij namelijk onwaarschijnlijk dat doorgaand verkeer op de autoroute gecontroleerd zal worden op zo'n milieusticker.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 30 dec 2017, 13:36

^^ Geen idee hoe ze het gaan handhaven, maar als je wel gepakt wordt zonder de juiste sticker kost het je € 68.

waldo79
Secretaris & Moderator

Bericht door waldo79 » za 30 dec 2017, 18:10

Oké, dat betekent eigenlijk dat je moeilijk ontkomt aan die sticker.
Contactgegevens vereniging: wegenforum at (@) gmail.com.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 30 dec 2017, 18:32

De Franse sticker vind ik wel beter dan de Duitse. De Franse sticker is ten eerste een stuk kleiner en kost online ook een stuk minder dan wat je via de ANWB of andere aanbieders voor betaald.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » za 30 dec 2017, 20:45

Je kunt het inderdaad makkelijk online aanvragen, het kost € 4,80 inclusief verzendkosten en hij is inderdaad een stuk kleiner dan de Duitse Umweltplakette. Maar mijn feloranje Crit'Air valt wel meer op dan de Umweltplakette, en ik heb nu dus twee milieustickers naast elkaar zitten.

RikB
woonerf

Bericht door RikB » wo 03 jan 2018, 10:35

Is de sticker ook verplicht buiten de milieu zones?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 03 jan 2018, 10:42

Nee, maar sommige milieuzones zijn zo groot als departementen en omvatten ook belangrijke autosnelwegen. Deze grote milieuzones worden alleen actief bij slechte luchtkwaliteit, maar dat weet je dus niet van te voren... Al vraag ik me ook af hoe ze dat gaan handhaven op autosenlwegen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 03 jan 2018, 14:04

^^ Ik heb met een dergelijk systeem toch wat moeite want het levert potentieel een behoorlijke hinder op voor doorgaand internationaal verkeer. Dat is heel wat anders dan de ook al irritante stadscentra in Duitsland (en met andere systemen ook Nederland en België).

Het vignet kan dus een beetje als "Umweltplakette-extra-irritant" gezien worden...

edit:
Bovendien nogal dom dat elk land het eigen wiel aan het uitvinden is. Als je het voor internationaal verkeer minder hinderlijk wilt maken dan zou het beter zijn om dit gewoon te standaardiseren. Kan nooit moeilijk zijn aangezien de uitstootcategoriën ook gestandaardiseerd zijn...
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Boerenkool
verkeersader

Bericht door Boerenkool » ma 12 feb 2018, 22:51

Ik vind t waardeloos dat je die krengen alleen met een creditcard kan afrekenen. Die heb ik niet en die heb ik ook niet nodig. In Nl is PIN en Ideal standaard. Met pin kan je wereldwijd terecht. Moet ik nu echt jaarlijkse kosten gaan betalen alleen hier voor? Sluit ff een.contract.met Ayden af Frankrijk. Maak t desnoods 5 euro duurder maar regel wat.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 13 feb 2018, 9:54

Op bijvoorbeeld https://www.crit-air.fr/nl/bestelwinkel.html biedt men ook bankoverschrijving vooraf. Een andere optie is natuurlijk een kennis met een credit card vragen. Ben zelf overigens van mening dat een credit card voor een internationaal reiziger zeker geen overbodige luxe is, maar dat is aan jou natuurlijk.

Coen Tunnel
4x3 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » di 13 feb 2018, 12:43

^^ Alleen ben je op die website ongeveer 25 euro meer kwijt dan met de betaling per creditcard. Want een Crit'Air zou je niet meer dan € 4,80 moeten kosten.

Plaats reactie