Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Frank_NL » di 11 mar 2008, 19:56

Soms komen zaken op een leuke manier samen. Iedereen heeft dat wel eens.

Vorige week kwam ik op één of andere manier op de site van Greenwheels terecht; http://www.greenwheels.nl. Dit omdat ik in Maastricht regelmatig langs een paar Greenwheels-auto’s fiets of loop (en soms ook rijd, maar al rijdend neemt mijn vermogen om details waar te nemen sterk af). Het concept spreekt mij wel aan. Geen auto bezitten, wel een auto gebruiken als het je uit komt. Daarbij heb ik nog nooit gezien dat een Greenwheel-auto niet op zijn plaats stond, hoewel het zoiets is waar ik niet in volle bewustzijn op let.

Nu.nl schreef afgelopen najaar dat het gebruik van autodeelauto’s in het afgelopen jaar met 45% was toegenomen en dat er 500 auto’s voor zijn met 20.000 gebruikers, in dit land.

Het aardige was dat een collega die jaarlijks vanaf maart bij ons dienst doet en voor het werk een auto nodig heeft nu een Greenwheels abonnement heeft gekregen van de baas. Het zou best nog wel kunnen dat het zijn eigen idee was (van die collega, niet mijn baas zijnde). Of van de baas.

Dus nu zal ik de komende tijd wel iets meer te horen krijgen over ervaringen met Greenwheels, ook omdat ik er naar zal vragen.

Ik heb inmiddels bedacht dat het me een aardig voordeel lijkt dat de Greenwheels-auto’s in elke stad te vinden zijn en dat ze allemaal gebruikt kunnen worden door de houder van een Greenwheels-pas. In plaats van één auto bezitten in een klap géén auto bezitten (de doelstelling van iedere rechtgeaarde Groenlinkser*) en er wel vijfhonderd kunnen gebruiken...!

* Let op mijn woorden, hier gaan een aantal Groenlinkshaters (ofwel gemiddelde gebruikers van dit forum) ongrappige grappig bedoelde flauwekulopmerkingen over maken, maar ‘kwas ze net even te vlot af.

Bovendien kan ik natuurlijk ook weer in Amsterdam rondrijden **, want het wagenpark van Greenwheels is een stuk jonger dan het mijne (Citroen AX, N=1).

** Wat ik tot nu toe in mijn eigen automobiel één keer gedaan heb, wat wil je ook, waar ik woon zijn Brussel en Luxemburg dichterbij gelegen hoofdsteden (waar ik overigens niet heb rondgereden).

We gaan een beetje in de richting van een ander onderwerp, maar zo schrijvende weet ik zeker dat de hoofdstad waar ik in mijn eigen auto het meest heb rondgereden Parijs is (mijn Peugeot 205 noemde ik “voiture” en aangezien het “la voiture” is had ik het dan ook over “haar” en “zij”).


Frank´s modaliteiten in hoofdsteden

Amsterdam – eigen auto, auto van ouders, liften, openbaar vervoer (tram, bus, metro, trein), lopen, achter op een fiets zitten, schaatsen, rondvaartboot

Brussel – auto van ouders, auto van vrienden, liften, openbaar vervoer (tram, bus, metro, trein), lopen

Luxemburg (stad) – liften, openbaar vervoer (trein), lopen

Parijs – eigen auto, busreis met schoolgenoten, openbaar vervoer (metro), lopen, lift in de Eifeltoren

Berlijn – liften, openbaar vervoer (tram, metro, trein), lopen

Praag – liften, openbaar vervoer (tram, metro, trein), lopen

Warschau – als chauffeur van een busje, taxi, liften, openbaar vervoer (bus, trein), lopen

Bratislava – liften, openbaar vervoer (tram), lopen

Budapest – busreis met collega’s, openbaar vervoer (trein), lopen

Rome – eigen auto (heel even van de snelweg-ring af geweest)

Londen – busreis met schoolgenoten, commerciele busdienst, openbaar vervoer (bus, metro), lopen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Rene » di 11 mar 2008, 20:23

Frank_NL schreef:een aantal Groenlinkshaters (ofwel gemiddelde gebruikers van dit forum)
Nee hoor, dat is niet de gemiddelde gebruiker. De gemiddelde gebruiker is hier volgens mij niet iemand die anderen haat. Die vind GL'ers met de woorden van Maxima wellicht alleen maar "een beetje dom". ;)

Overigens vallen die autodeelgevallen op de weg altijd op. Vooral in het weekend door het nodeloos linkshangen op de snelweg. :shutup:

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door orionpax » wo 12 mar 2008, 7:15

Rene schreef:Overigens vallen die autodeelgevallen op de weg altijd op. Vooral in het weekend door het nodeloos linkshangen op de snelweg. :shutup:
De gemiddelde greenwheel hoort helemaal niet op de snelweg. Dat zijn van die opgevoerde boodschappen wagentjes. In de stad blijven en meer niet.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door harry » wo 12 mar 2008, 10:55

Frank_NL schreef:Ik heb inmiddels bedacht dat het me een aardig voordeel lijkt dat de Greenwheels-auto’s in elke stad te vinden zijn en dat ze allemaal gebruikt kunnen worden door de houder van een Greenwheels-pas. In plaats van één auto bezitten in een klap géén auto bezitten (de doelstelling van iedere rechtgeaarde Groenlinkser*) en er wel vijfhonderd kunnen gebruiken...!
Ik stem GroenLinks, maar ben kennelijk niet rechtgeaard want ik wil mijn auto niet kwijt. (Maar dat is dan ook puur omdat het mijn hobby is.)
Ik zie dagelijks een Greenwheels-auto staan bij station Leidschendam-Voorburg - op een P-plaats met onderbord "deelauto" - als ik er langsfiets. Kennelijk wordt die auto (nog) niet vaak gebruikt.
Vorig jaar hebben wij een project gedaan in samenwerking met Greenwheels. Anders had ik nu nog niet geweten wat het precies was...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door waldo79 » wo 12 mar 2008, 11:22

Toch bestaat het concept van autodaten al een behoorlijke poos. Meen er al eind jaren '90 van gehoord te hebben: misschien ter vervanging van het carpoolen :)

De NS is er in de radio-commercials ook mee aan de haal gegaan...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Vinny » wo 12 mar 2008, 18:16

De gemiddelde greenwheel hoort helemaal niet op de snelweg. Dat zijn van die opgevoerde boodschappen wagentjes. In de stad blijven en meer niet.
Hmm ik ben toch sterk aan het overwegen om een GW abbo te nemen als ik mijn rijbewijs ga halen. En dan gebruik ik dat ding natuurlijk voor leuke dingen zoals een weekend Parijs ofzo. Niet voor boodschappen in de stad. Dat kan per fiets prima...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Jeroen » wo 12 mar 2008, 18:32

^^ Volgens mij kun je in dat geval beter gewoon een auto huren. Greenwheels is handig voor kleinere afstanden, en als je de auto bij bestemming weer op een greenwheels-plek kan parkeren. Anders betaal je je scheel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Vinny » wo 12 mar 2008, 19:45

Een auto huren voor 30 euro per maand? Waar kan dat?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Wally » wo 12 mar 2008, 20:02

orionpax schreef:De gemiddelde greenwheel hoort helemaal niet op de snelweg. Dat zijn van die opgevoerde boodschappen wagentjes. In de stad blijven en meer niet.
Wellicht bedoel je deze uitspraak sarcastisch maar zo'n GW auto is een normale auto die toegelaten is op de nederlandse (snel)wegen. Ik ben het met je eens dat het inderdaad niet de gootste auto's zijn (als je veel of grote spullen wil vervoeren moet je een bestelwagen huren) maar buiten de stad komen is geen probleem met dit type auto's. Overigens lijkt het mij verstandiger om binnen de stad gewoon op de fiets te gaan en incidenteel zo'n GW auto als je net wat meer mee wil nemen.

Uiteraard zal het in sommige situaties niet lonen om zo'n GW wagen te rijden en is een eigen auto wellicht goedkoper. Feit is wel dat dit soort formules behoorlijk succesvol zijn (anders zou het niet bestaan).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Chris » wo 12 mar 2008, 20:05

GW-auto's in Zwolle zijn vaak Peugeot 206-jes, die kunnen prima op de autosnelweg.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door mavas » wo 12 mar 2008, 21:59

GW is inderdaad best een succes te noemen. Ze komen nu ook in de wat dunner bevolkte wijken van de wat grotere steden (zoals Haarlem_noord). Ik zit er ook sterk aan te denken om later zo'n abonnement te nemen. Autorijden wordt steeds duurder en hiermee kan je behoorlijk wat kosten besparen als je niet elke dag de auto nodig hebt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Schenker » wo 12 mar 2008, 22:27

Ik heb voor mijn werk wel eens met Connectcar gereden, Ford Fiesta's zijn dat. Het concept is precies hetzelfde. Het lijkt me vooral handig als je in een druk centrum woont en de auto af en toe nodig hebt, dan scheelt het veel geld.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door waldo79 » do 13 mar 2008, 10:12

Vinny schreef:Een auto huren voor 30 euro per maand? Waar kan dat?
Is zo'n tarief inclusief extra kilometers en brandstof?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Jeroen » do 13 mar 2008, 11:05

^^ Kijk maar eens op de site. Een abonnement voor particulieren kost maar 5 tot 25 euro per maand. Maar je rekent vervolgens wel €0,20 tot €0,35 per km af plús reserveringstijd, afhankelijk van het tijdstip 2 tot 8 euro per uur...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Chris » do 13 mar 2008, 11:13

Hmm, dat is dus alleen aantrekkelijk als je echt weinig rijdt, of idiote parkeergelden moet betalen (binnenstedelijk). Ik ben ongeveer € 220 per maand kwijt aan mijn auto incl. onderhoud, wegenwachtabbo, brandstof, verzekering en wegenbelasting. Afschrijving reken ik niet mee, omdat de auto 13 jaar oud is, en nauwelijks meer afschrijft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Vinny » do 13 mar 2008, 16:17

Ik ben ongeveer € 220 per maand kwijt aan mijn auto incl. onderhoud, wegenwachtabbo, brandstof, verzekering en wegenbelasting. Afschrijving reken ik niet mee, omdat de auto 13 jaar oud is, en nauwelijks meer afschrijft.
Ik betaal €2,10 per UUR aan parkeergeld; gedurende gemiddeld anderhalf jaar voordat er eens een parkeervergunning is. Mij zie je dat niet doen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Jeroen » do 13 mar 2008, 19:23

^^ Auto parkeren op een plek waar het wél gratis is, en wanneer je hem nodig hebt per OV of fiets daar naar toe reizen?

Of gewoon verhuizen. :puh2:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Vinny » do 13 mar 2008, 20:03

Ja dan niet hoor. Zo hard nodig heb ik een auto ook weer niet, en verhuizen om mijn auto voor de deur te krijgen zou wel het absolute dieptepunt vormen in mijn bestaan...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Frank_NL » do 13 mar 2008, 20:26

Nee hoor, dat is niet de gemiddelde gebruiker. De gemiddelde gebruiker is hier volgens mij niet iemand die anderen haat.
Ja Rene, natuurlijk Rene, komt voor elkaar Rene.

Kijk, ik heb ook geen hekel aan Geert Wilders. Maar of ik het erg vind dat deze figuur binnenkort dood is? Dat weet ik niet.

Wat boodschappen doen met GW betreft, dit zou ik wellicht wel doen ceteris paribus de huidige omstandigheden. Dit omdat ik ongeveer vier keer per jaar grote boodschappen doe. De rest doe ik op de fiets.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Rene » do 13 mar 2008, 20:43

Frank_NL schreef:Ja Rene, natuurlijk Rene, komt voor elkaar Rene
Moet je niet een beetje verongelijkt gaan zitten doen.
Ik ben niet degene die begon met beweren dat de gemiddelde gebruiker van dit forum iets of iemand haat, weet je. ;)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Frank_NL » do 13 mar 2008, 20:52

Weet je wel, man, weet je wel, jongen? Ik weet wel waar jouw huis woont!Ik weet wel waar jouw auto rijdt! ;)

Excuus voor de Zuidamerikaanse tongval.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door orionpax » vr 14 mar 2008, 15:07

Wally schreef:
orionpax schreef:De gemiddelde greenwheel hoort helemaal niet op de snelweg. Dat zijn van die opgevoerde boodschappen wagentjes. In de stad blijven en meer niet.
Wellicht bedoel je deze uitspraak sarcastisch maar zo'n GW auto is een normale auto die toegelaten is op de nederlandse (snel)wegen. Ik ben het met je eens dat het inderdaad niet de gootste auto's zijn (als je veel of grote spullen wil vervoeren moet je een bestelwagen huren) maar buiten de stad komen is geen probleem met dit type auto's. Overigens lijkt het mij verstandiger om binnen de stad gewoon op de fiets te gaan en incidenteel zo'n GW auto als je net wat meer mee wil nemen.

Uiteraard zal het in sommige situaties niet lonen om zo'n GW wagen te rijden en is een eigen auto wellicht goedkoper. Feit is wel dat dit soort formules behoorlijk succesvol zijn (anders zou het niet bestaan).
Dat het goedgekeurde auto's zijn die gewoon op de NL weg mogen dat weet ik. Het feit dat iets mag wil nog niet zeggen dat je als bestuurder dat moet willen. Een 206 is een auto die goed meekan op de snelweg. Vaak zijn de GW auto's kleiner en in mijn ogen ongeschikt voor de snelweg. Als een bestuurder niet op het gemak mee kan rijden met het verkeerd ben je een gevaar voor jezelf en voor de rest. Een auto moet dus ook fluitend 100-120 kunnen rijden.

Daarnaast dacht ik dat het GW concept zo was dat je vanaf grote OV punten een betere aansluitende verbinding kon realiseren. Ik neem aan dat als je zo'n ding huurt dat je dan niet de snelweg op gaat omdat de grote afstanden met het OV gebeuren. Ik kan me echter vergissen.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Wally » zo 16 mar 2008, 17:10

^^ Die 107's kunnen ook goed meekomen hoor. Maximum snelheid is iets van 150 km/h.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Chris » zo 16 mar 2008, 17:27

107 doet het inderdaad prima, ik heb zo'n auto laatst meegehad van de garage toen mijn auto een onderhoudsbeurt kreeg. Kan prima meekomen met het verkeer. Ik denk dat het GW-"probleem" vooral aan de bestuurders ligt, en niet aan de auto zelf.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Frank_NL » di 18 mar 2008, 1:32

Ach, laat het aan de chauffeurs liggen [omdat jouw pa een grotere bak heeft dan de mijne]. Ik heb gelezen dat GW-rijders gemiddeld 12% minder rijden dan andere chauffeurs. Ik heb ook ooit gelezen dat het fileprobleem, voor zover je uberhaupt van een probleem kunt spreken, opgelost is als het aantal auto's met 10% afneemt. Zie daar, als Groenlinkser houd ik wel van oplossingsgericht denken.

orionpax
verkeersader
Berichten: 572
Lid geworden op: ma 26 nov 2007, 11:04
Locatie: Eindhoven

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door orionpax » di 18 mar 2008, 8:18

Frank_NL schreef:Ach, laat het aan de chauffeurs liggen [omdat jouw pa een grotere bak heeft dan de mijne]. Ik heb gelezen dat GW-rijders gemiddeld 12% minder rijden dan andere chauffeurs. Ik heb ook ooit gelezen dat het fileprobleem, voor zover je uberhaupt van een probleem kunt spreken, opgelost is als het aantal auto's met 10% afneemt. Zie daar, als Groenlinkser houd ik wel van oplossingsgericht denken.
Ahum. Groen Links en oplossingsgericht denken? Nou laten we daar maar geen discussie over houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Chris » di 18 mar 2008, 9:21

Dat zijn 700.000 auto's. Dat zijn snel alle auto's van Rotterdam en Den Haag tezamen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door waldo79 » di 18 mar 2008, 12:56

Ik heb gelezen dat GW-rijders gemiddeld 12% minder rijden dan andere chauffeurs.
Dat kan kloppen: dat is mede te danken aan het feit dat GW-automobielen niet bedoeld zijn om 30.000 kilometer mee te rijden. Dan had je net zo goed een eigen auto kunnen aanschaffen ;)

Gust
polderweggetje
Berichten: 45
Lid geworden op: do 12 jul 2007, 17:00

Re: Greenwheels / Frank’s modaliteiten in hoofdsteden

Bericht door Gust » di 18 mar 2008, 18:58

Jeroen schreef:^^ Volgens mij kun je in dat geval beter gewoon een auto huren. Greenwheels is handig voor kleinere afstanden, en als je de auto bij bestemming weer op een greenwheels-plek kan parkeren. Anders betaal je je scheel.
Greenwheels is inderdaad vooral interessant als je voor enkele uren een auto nodig hebt voor een niet al te grote afstand. Het huren verloopt erg vlot en als je maar een keer per maand een auto nodig hebt, is het de goedkoopste formule (en ook de gemakkelijkste).

Als je veel kilometers gaat maken over enkele dagen, dan kan je beter een auto huren. Je neemt dan ook de wagen die je nodig hebt (grootte, comfort, etc.). Per kilometer komt dat een stuk goedkoper dan een Greenwheels, en zelfs goedkoper dan een eigen auto als je correct vergelijkt (huurauto's zijn max. enkele jaren oud).

Plaats reactie