Belg kiest niet te snel voor dieselauto

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Belg kiest niet te snel voor dieselauto

Bericht door R4 » do 10 apr 2008, 16:19

deRedactie (7-4-2008) schreef:Belg kiest niet te snel voor dieselauto

De Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie Febiac vindt de stelling van de Vlaamse Automobilistenbond VAB dat de Belg te snel voor een dieselauto kiest onterecht. De federatie is het wel eens met de VAB over een gelijkschakeling op fiscaal gebied van diesel- en benzineauto's. Ter gelegenheid van Wereldgezondheidsdag heeft de VAB aandacht gevraagd voor de "ongezonde evolutie" van de "verdieseling" in ons land.
Diesel is goedkoper dan benzine. Wie een dieselauto koopt, krijgt ook een korting omdat die minder CO2 uitstoot door het lagere verbruik. De verkoper kan die korting fiscaal verrekenen. De VAB vindt dat een beperking van het milieuprobleem tot de uitstoot van CO2. Volgens Maarten Matienko van de VAB komen er ook andere zeer schadelijke stoffen vrij bij dieselverbranding, zoals stikstofoxiden en fijn stof.
Febiac vindt die stellingname "zeer vreemd". Volgens Joost Kaesemans van de federatie stoten dieselwagens aanzienlijk minder CO2 uit en hebben ze een gelijkmatiger verbruik. Febiac vindt wel dat het gebruik de keuze van de wagen moet bepalen, en pleit ook voor een slooppremie voor oudere dieselauto's, die niet zijn uitgerust met een goede roetfilter. VAB is nog voorstander van een groter fiscaal voordeel voor schonere wagens en voor een taksverlaging op benzine zodat het verschil tussen de diesel- en de benzineprijs verkleint. Acht op de tien nieuwe auto's in België hebben een dieselmotor. In Nederland is dat maar 30 procent, en in Duitsland de helft.

Verkeerde keuze
Maarten Matienko van de VAB benadrukt ook dat tot een kwart van de dieselrijders in België een verkeerde keuze maakt. Wie jaarlijks niet genoeg kilometers rijdt, kan de hogere aanschafprijs en onderhoudskosten niet terugverdienen door het prijsvoordeel aan de pomp. Er is ook sneller slijtage aan een dieselmotor wanneer er te vaak korte trajecten van minder dan 10 kilometer gereden worden, omdat de motor niet de tijd heeft op bedrijfstemperatuur te komen.
Hier is in België momenteel een hele discussie rond losgebarsten. Ik vroeg me dan ook af hoe het zit met de verschillen in Nederland tussen diesel en benzine?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Belg kiest niet te snel voor dieselauto

Bericht door Rene » do 10 apr 2008, 19:43

Diesels zijn in NL duurder in aanschaf, duurder tweedehands en de motorrijtuigenbelasting is zowat dubbel zo hoog als van een benzinewagen.
Het omslagpunt diesel/benzine ligt in Nederland op zo'n 35.000 km/jaar.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Re: Belg kiest niet te snel voor dieselauto

Bericht door Matt » vr 11 apr 2008, 11:38

Dat geldt alleen bij de aanschaf van een nieuwe diesel. Bij een 2dehands kan het omslagpunt een heel stuk lager liggen: al vanaf 20.000 km.

Het is tevens zo dat vanwege belastingmaatregelen (lagere BPM en wegenbelasting) een hybride vrijwel altijd voordeliger is dan welke diesel dan ook, zelfs bij zeer veel kilometers per jaar.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Belg kiest niet te snel voor dieselauto

Bericht door Quattro » za 12 apr 2008, 17:08

De Belg kent toch alleen diesel ...

Afgelopen weken waren ik en mijn vader in verschillende garage's en allemaal begonnen die direct over diesel ("een 1900 of een 2000?") en als we begonnen over een benzine kenden de verkopers hun tekst niet ... :|
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Belg kiest niet te snel voor dieselauto

Bericht door Quattro » za 12 apr 2008, 17:29

Rene schreef:Diesels zijn in NL duurder in aanschaf, duurder tweedehands en de motorrijtuigenbelasting is zowat dubbel zo hoog als van een benzinewagen.
Het omslagpunt diesel/benzine ligt in Nederland op zo'n 35.000 km/jaar.
In België was dat tot voor kort zo'n 30.000 km/jaar maar dat diesel begint meer en meer te overheersen. De belasting tussen benzine en diesel is hetzelfde. Het is duurder in aankoop maar vaak ook duurder en gemakkelijker om te verkopen als 2de hands. In Nederland heb je ook veeel meer keuze in benzine auto's. In België zijn er verschillende auto's die niet als benzine te koop zijn, de dealers en garages verkopen liever diesels en veel (Europese) automerken bieden modellen aan speciaal voor de Belgische markt als diesel.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Belg kiest niet te snel voor dieselauto

Bericht door Chris » za 12 apr 2008, 17:33

Misschien is het toch een beetje Franse slag dan.

Want Frankrijk schijnt hét dieselland te zijn van Europa.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Belg kiest niet te snel voor dieselauto

Bericht door jeroent » za 12 apr 2008, 19:04

Toch raar dat iedereen het altijd heeft over één omslagpunt voor benzine/diesel. Dat bestaat niet. Het omslagpunt is namelijk enorm afhankelijk van het (aanschaf)prijsverschil van de benzineauto met de dieselauto en de exacte hoogte van het verbruiksvoordeel van een bepaald type. Je moet dus de aanschafprijs van soortgelijke (zelfde merk, zelfde motorvermogen) auto's gaan vergelijken. Dus bijv. een benzine-Golf met 75 pk met een diesel-Golf met 75 pk.
Ik heb daar eens een onderzoek over gelezen en het bleek dat voor sommige types/merken een diesel nooit(!) goedkoper was en voor sommige merken al bij hele lage kilometrages per jaar. Dit kwam voornamelijk door de inconsistente prijsverschillen tussen diesel en benzineversies bij sommige merken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Belg kiest niet te snel voor dieselauto

Bericht door Chris » za 12 apr 2008, 19:41

Ik ben zelf van plan van benzine op diesel over te gaan. Eens kijken waar het omslagpunt voor mij zou liggen. Ik denk dat dat vrij laag ligt.

Ik rij 25.000 km per jaar (privé).

160 liter per maand (gemiddeld) x 1,45 = € 232,- brandstofkosten benzine
wegenbelasting € 27,-

vaste kosten benzine: € 259,-

122 liter per maand (gemiddeld) x 1,20 = ~ € 146,- brandstofkosten diesel
wegenbelasting € 58,- (bestelauto).

vaste kosten diesel: € 204,-

Verschil op jaarbasis: € 660,-

Ik laat dat even de kosten als afschrijving en onderhoud achterwege. Die zijn me wat te variabel voor zo'n berekening. Ik ben toch niet van plan een nieuwe dieselauto te kopen. Misschien laat ik wel een roetfilter inbouwen, schijnt met subsidie toch wel aardig uit te kunnen.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Belg kiest niet te snel voor dieselauto

Bericht door jeroent » za 12 apr 2008, 21:12

Dat is het simpele deel van de berekening. Het ingewikkelde deel van de berekening komt daarna. Het verschil in aanschafsprijs (bij een nieuwe dieselauto al snel 5000 Euro of meer) zul je ook nog moeten "terugverdienen", anders hou je jezelf voor de gek. En als je het echt compleet wilt maken zul je ook nog het verschil in afschrijving, verzekeringspremie en onderhoud (roetfilters hebben bijv. extra onderhoud nodig) mee moeten rekenen. Komt nog bij dat het verschil in literprijs tussen benzine en diesel de afgelopen jaren ook kleiner is geworden....

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Belg kiest niet te snel voor dieselauto

Bericht door R4 » zo 13 apr 2008, 1:30

Chris schreef:Misschien is het toch een beetje Franse slag dan.

Want Frankrijk schijnt hét dieselland te zijn van Europa.
Dat is dan de laatste jaren toch België geworden.

@Quattro: er is wel degelijk een verschil in jaarlijkse belastingen tussen een diesel en een benzine.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Plaats reactie