Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Rene » zo 25 mei 2008, 20:59

Telegraaf (25-5-2008) schreef:'Verpaktaks onzin'
'Verpakken is zegen voor milieu'

DELFT - Verpakken van producten is vaak beter voor het milieu dan goederen aanbieden zonder een doos of zakje eromheen. Goed verpakken verhoogt de houdbaarheid van het voedsel en voorkomt dat er veel moet worden weggegooid. De verpakkingsbelasting is dan ook een onbegrijpelijke kabinetsmaatregel. Dit zegt hoogleraar dr. ir. Roland ten Klooster, de enige verpakkingsprofessor van Europa, in een interview met De Telegraaf. " Het Nederlandse bedrijfsleven koopt jaarlijks voor 3,5 miljard aan verpakkingen. Maar van alle afval is slechts 3 procent van deze verpakkingen afkomstig. Aan de andere kant gaat er jaarlijks 5 miljard euro verloren aan producten die worden weggegooid. Vaak gaat het om voedingsmiddelen", aldus de hoogleraar aan de Universiteit Twente.
In de supermarkt wordt gemiddeld 15% vernietigd omdat de producten over datum zijn, wat mede een gevolg is van ondeugdelijke verpakkingen. Als je dus beter verpakt, gaan producten langer mee en spaar je het milieu, want er is minder bederf en er gaat minder kapot. Immers, de kwetsbaarheid van een product bepaalt in hoeverre het verpakt moet worden." Hij wijst erop dat voor het vervoer van een kilo aardbeien uit Chili naar ons land 2 tot 3,8 kilogram kerosine nodig is, want dat wordt bij het vervoer in de lucht weggebrand. "Kerosine wordt niet belast, maar het aardbeienbakje dat twintig gram weegt wél."
Tja, Nederland weer eens ten top met de verkeerde maatregelen die vooral uitblinken in bureaucratie...

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Ehuls » zo 25 mei 2008, 21:19

Ja, maar dan heb je het voornamelijk over etenswaren. Als ik een S-ATA kabeltje koop voor mijn computer, en ik krijg dat ik een grote blisterverpakking (zo'n groot doorzichtig plastic omhulsel wat onmogelijk te openen is), vind ik dat toch wel wat overdreven.. Net als ik me afvraag waarom reclamefolders gesealed in plastic door de brievenbus vallen. Het mag allemaal best wat minder.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Chris » zo 25 mei 2008, 21:31

Ik betaal al BTW. Ook over de verpakking. Zo'n verpakkingstax is dan gewoon weer een manier om een extra belasting te heffen. Benieuwd wat ze straks weer verzinnen om de schatkist te vullen. Het begint hier steeds meer op een dikke belastingstaat á la Zweden/Denemarken te lijken. Van mij hoeft dat niet zo nodig allemaal.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Palance » zo 25 mei 2008, 21:32

Ehuls schreef:Net als ik me afvraag waarom reclamefolders gesealed in plastic door de brievenbus vallen. Het mag allemaal best wat minder.
Omdat het insteken door de krantenbezorger van al die 30 folders een hels karwei is.

(sprak de ervaringsdeskundige die ook ooit folders heeft gelopen)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Queue » zo 25 mei 2008, 21:56

Wel goed dat hij het punt aansnijdt, waarbij helaas net als bij de Prius en de biobrandstoffen een goedbedoelde milieumaatregel aan de andere kant even grote of grotere (milieu)problemen lijkt te genereren.

Toch komt het artikel wat ongenuanceerd over.
In de supermarkt wordt gemiddeld 15% vernietigd omdat de producten over datum zijn, wat mede een gevolg is van ondeugdelijke verpakkingen.
Hij vermeldt niet om hoeveel procent het gaat, maar zegt alleen "mede".
Als je dus beter verpakt, gaan producten langer mee en spaar je het milieu, want er is minder bederf en er gaat minder kapot. Immers, de kwetsbaarheid van een product bepaalt in hoeverre het verpakt moet worden."
Daar zal een bepaalde balans in zijn voor ieder produkt. Het ene uiterste is verpakking minimaliseren en bederfrisico maximaliseren en het andere uiterste is andersom. De optimale balans tussen die twee ligt ergens daar tussenin en hangt van diverse (statistische)factoren af, voor elk afzonderlijk produkt. Een hogere prijs van verpakking zal dat punt hooguit een stukje doen verschuiven.
Is namelijk (door de maatregel) verpakking te duur om een produkt deugdelijk te kunnen verpakken zonder dat er verlies op geleden wordt, dan kan ook worden overwogen om een produkt uit de handel te nemen. Ook met duurdere verpakking zal de optimale balans nooit zo uitvallen dat het produkt massaal wordt weggegooid omdat dat goedkoper zou zijn dan het gebruik van een deugdelijke verpakking. Dat is het immers niet, dus daar zal een producent het ook niet op aan laten komen.
De belasting zal dan ook vooral effect hebben op onnodige verpakking, en dat zou voor het milieu pure winst betekenen.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door PW100 » zo 25 mei 2008, 22:13

Queue schreef:. . . Hij vermeldt niet om hoeveel procent het gaat, maar zegt alleen "mede". . .
Inderdaad. Hoeveel mensen laten de melk of het stukje vlees [niet] liggen als ze merken dat er eenzelfde artikel met een latere houdbaarheidsdatum naast ligt . . . ? :wall:

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Queue » zo 25 mei 2008, 22:37

Daar valt denk ik ook nog wel wat winst te behalen, al zal dat niet gemakkelijk zijn. Het klant-is-koning-principe laat zich niet zo maar inperken, en dankzij dat principe moet elk produkt altijd voorradig zijn, moet de keuze ruim zijn, moet de houdbaarheidsdatum wat rek hebben, en moet een produkt met een schrammetje op de verpakking gelijk worden afgekeurd en weggegooid.
Hoeveel mensen laten de melk of het stukje vlees [niet] liggen als ze merken dat er eenzelfde artikel met een latere houdbaarheidsdatum naast ligt . . . ?
De mogelijkheid om produkten die bijna over de datum zijn af te prijzen wordt gelukkig wel toegepast, maar om het zo grootschalig toe te passen dat klanten vanzelf geen houdbaarheidstijd "verspillen" door onnodig naar een langer houdbaar exemplaar te grijpen, zou nogal wat tijd en dus geld kosten.

15% van de supermarktvoorraad weggegooid is in elk geval een zeer treurig getal. Wat dat betreft heeft de onderzoeker in het artikel zeker wel een punt.

Wat betreft verpakking vs. kerosine: het zwaarder belasten van kerosine ben ik sowieso voor, maar als die vergelijking toch wordt gemaakt, dan moet niet worden vergeten dat ook de verpakking voor extra gewicht en volume zorgt in het transport.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Palance » ma 26 mei 2008, 6:48

PW100 schreef: Inderdaad. Hoeveel mensen laten de melk of het stukje vlees [niet] liggen als ze merken dat er eenzelfde artikel met een latere houdbaarheidsdatum naast ligt . . . ? :wall:
Ik bijvoorbeeld. Omdat ik in de regel voor een hele week boodschappen haal. En als ik op zaterdag 31 mei boodschappen ga doen en ik kan kiezen tussen pakken melk met een datum van vrijdag 6 juni en maandag 9 juni kies ik echt voor het laatste.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Jeroen » ma 26 mei 2008, 7:11

Ja, dat lijkt me toch niet zo'n raar koopgedrag. Ik doe precies hetzelfde. Als men dat wil voorkomen zal men toch sneller moeten afprijzen of/en beter spiegelen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Palance » ma 26 mei 2008, 7:33

Inderdaad. Kijk, als ik een pak melk haal dat ik morgen nodig heb, dan interesseert het me niet of de THT-datum 6 of 9 juni is. Maar ik moet ook wel eens op langere termijn denken. En dan kies ik gewoon voor de zekerheid. Dus schuif ik de verpakkingen met de dichtbijzijde THT-datum opzij
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Queue » ma 26 mei 2008, 18:20

Ik doe dat alleen als de datum zo dichtbij is dat ik het produkt waarschijnlijk zelf weg zou moeten gooien. Dan is er niets meer aan te doen. In alle andere gevallen is de meest milieuvriendelijke keuze zo gemaakt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Peter » ma 26 mei 2008, 18:57

Er wordt maar weinig weggegooid hoor, en wat wordt weggegooid heeft meestal maar een houdbaarheidsperiode van 1 week of zo: (vaak) onverpakt fruit, brood, zuivel en vleeswaren. Alleen zuivel heeft een relatief hoog aandeel verpakking (in gram per kg).

Op zich is er niets mis mee dat fabrikanten worden gestraft voor onnodige verpakkingen. Maar omdat het om relatief lage bedragen gaat (een paar cent per product), zit er geen concurrentievoordeel in om slimmer te verpakken en betaalt de burger ongezien de rekening. Dan levert het alleen maar administratieve rompslomp op, waardoor het zelfs als belastingheffing inefficient wordt. Zoiets als rekeningrijden met een heffing van 2 ct/km.....

Ik denk dat de restcontainer van een stadswoning voor 40%-60% met verpakkingen vol zit. De rest is luiers, kleding, etensresten die je niet 2 weken in de groencontainer wil en afdankte gebruiksgoederen.
Die genoemde 3% zal een vals vergelijk zijn: ja als je ook GFT, oud papier, glasbakglas, grof vuil, puin, autowrakken en het afval van bedrijven meeneemt wellicht op gewichtsbasis ......
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Matt » di 27 mei 2008, 9:24

Queue schreef:... waarbij helaas net als bij de Prius... een goedbedoelde milieumaatregel aan de andere kant even grote of grotere (milieu)problemen lijkt te genereren..
Nou aub niet weer aankomen met dat onzinverhaal dat een Prius milieuonvriendelijker is dan een Hummer...
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door waldo79 » di 27 mei 2008, 9:47

Waarvoor zou dat een onzinverhaal zijn? De bewering dat de Prius toch niet zo milieuvriendelijk is als verwacht is in strijd met de gebruikelijke dogma's.

Je moet wat dat betreft open-minded zijn om de schauduwzijde van een verhaal te willen geloven.

Zo zitten spaarlampen ook vol chemicaliën en is er geen methode ontwikkeld om die goederen deugdelijk te recyclen (aldus een verkoper van spaarlampen gisteren in NCRV's Knooppunt Kranenbarg). Oftewel: als we niet gauw iets bedenken voor de recycling van spaarlampen dan hebben we snel een probleem. En de Minister blijft maar hosanna roepen over de spaarlamp 8-)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Peter » di 27 mei 2008, 10:26

Een spaarlamp is gewoon een opgerolde TL-lamp. Het probleem is al 40 jaar oud. Je wilt eigenlijk (net als met de gloeilamp) de metalen, glas en gassen hergebruiken en dat gebeurt nu nog onvoldoende. De meeste spaarlampen verdwijnen in de container overigens (ook al mag het formeel niet) en veel supermarkten/huishoudzaken nemen ze niet terug. Bij de bouwmarkt (iig Gamma) kan je ze evt in de doos met TLlampen leggen. De chemobox is voor werkende mensen een zinloze uitvinding, daar je hem niet aan straat mag zetten.

Het recyclen zal best kunnen maar zal nog niet rendabel zijn. Voor batterijen gold dat vroeger ook, maar daar is nu wel een goede verwerking voor. Wellicht een overheidsrol .....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Matt » di 27 mei 2008, 10:35

waldo79 schreef:Waarvoor zou dat een onzinverhaal zijn? De bewering dat de Prius toch niet zo milieuvriendelijk is als verwacht is in strijd met de gebruikelijke dogma's.

Je moet wat dat betreft open-minded zijn om de schauduwzijde van een verhaal te willen geloven.
Die schaduwzijdes moeten dan wel op reëele feiten gebaseerd zijn. Lees anders bv. dit artikel maar eens: http://www.pacinst.org/topics/integrity ... _prius.pdf
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Coen Tunnel » di 27 mei 2008, 11:02

Palance schreef:
PW100 schreef: Inderdaad. Hoeveel mensen laten de melk of het stukje vlees [niet] liggen als ze merken dat er eenzelfde artikel met een latere houdbaarheidsdatum naast ligt . . . ? :wall:
Ik bijvoorbeeld. Omdat ik in de regel voor een hele week boodschappen haal. En als ik op zaterdag 31 mei boodschappen ga doen en ik kan kiezen tussen pakken melk met een datum van vrijdag 6 juni en maandag 9 juni kies ik echt voor het laatste.
Ik neem altijd het product met de langste houdbaarheidsdatum. Zeker bij producten uit de koeling kijk ik vaak even of er achteraan niet een verser product ligt. Als ik dat voor hetzelfde geld kan hebben heb ik dat liever. Ook al gebruik ik het dezelfde dag nog, ik vind het een fijner idee dat ik verser vlees of versere groenten heb. Echter, als ik dat vlees bv. met 35% korting krijg, dan neem ik dat (en als ik het later wil gebruiken vries ik het wel in, indien mogelijk).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Peter » di 27 mei 2008, 11:16

Coen Tunnel schreef: Ik neem altijd het product met de langste houdbaarheidsdatum. Zeker bij producten uit de koeling kijk ik vaak even of er achteraan niet een verser product ligt. Als ik dat voor hetzelfde geld kan hebben heb ik dat liever. Ook al gebruik ik het dezelfde dag nog, ik vind het een fijner idee dat ik verser vlees of versere groenten heb. Echter, als ik dat vlees bv. met 35% korting krijg, dan neem ik dat (en als ik het later wil gebruiken vries ik het wel in, indien mogelijk).
Zo doe ik dat ook en velen met mij. Personeel doet wel altijd moeite de ouwe reut vooraan of bovenaan te leggen overigens. En wij maar graven :)

Ook voor pils wil ik nog wel eens op de datum letten. In de zomer meestal niet nodig, maar aan het eind van de winter wil er nog wel eens oud spul staan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door Queue » di 27 mei 2008, 18:17

Matt schreef:
Queue schreef:... waarbij helaas net als bij de Prius... een goedbedoelde milieumaatregel aan de andere kant even grote of grotere (milieu)problemen lijkt te genereren..
Nou aub niet weer aankomen met dat onzinverhaal dat een Prius milieuonvriendelijker is dan een Hummer...
Dat verhaal onderschrijf ik ook niet. Ik gaf alleen aan dat het onderwerp in deze draad in dit rijtje past. Ik vind de ontwikkeling dat er in elk geval wordt geprobeerd om revoluties te creëren a la Toyota Prius alleen maar een zeer goede. Dat er kritici zijn die de achterkant van de medaille laten zien is goed, maar dat die kritici de hele ontwikkeling de grond in boren en daarmee de Hummer schoonwassen dat vind ik zeer kwalijk. Ik ben geen technicus dus over hoe het precies zit kan niet objectief oordelen. Maar met boerenverstand kan ik wel de gedachte vormen dat ontwikkelingen als deze de kans moeten krijgen, en dat het in de media goedpraten van rijden in een Hummer al helemaal niks bijdraagt. Zeg dan dat een Citroën C1 zoveel keer milieuvriendelijker is ofzo.
De Prius noemde ik alleen als één van de voorbeelden waarmee het onderwerp in deze draad kan worden vergeleken, omdat ook hier een milieumaatregel - volgens bepaalde kritici - een avarechts effect heeft. In beide gevallen heb ik sterke twijfels bij de woorden van de criticus (bij de biobrandstoffen overigens niet) maar om het ongelijk hard te kunnen maken heb ik te weinig kennis van zaken.
Personeel doet wel altijd moeite de ouwe reut vooraan of bovenaan te leggen overigens.
Gelukkig wel. Daarmee wordt FIFO nagestreefd (first in first out) en zo lang niet iedereen gaat graven zal dat veel schelen in het afvalpercentage. Zoals bekend worden hogere kosten standaard doorberekend aan de consument. Dat geldt ook voor de kosten van een hoger afvalpercentage. Hoe meer er gemakshalve het exemplaar vooraan in het schap wordt gepakt, hoe goedkoper de artikelen dus kunnen zijn, buiten het voordeel van minder transport, produktie, grondstoffengebruik en afval.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Over onbelaste kerosine en belaste verpakkingen...

Bericht door waldo79 » di 27 mei 2008, 22:34

Ik vind de ontwikkeling dat er in elk geval wordt geprobeerd om revoluties te creëren a la Toyota Prius alleen maar een zeer goede.
Wat mij betreft ontwikkelt dat zich door. Je ziet nu ook BMW en VW heel erg meeliften met zuinige modellen. BMW werkt al jaren aan waterstoftechnologie en gaat daar gewoon mee door ;)

Plaats reactie