Brommers: einde aan 'fijnstofkanon'

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Medianieuws

Brommers: einde aan 'fijnstofkanon'

Bericht door Medianieuws » ma 26 mei 2008, 11:57

Volkskrant (24-5-2008) schreef:Stille revolutie maakt einde aan 'fijnstofkanon'
Bijna geruisloos verovert de elektrische scooter Nederland. E-scooters zijn zuinig en schoon, maar maken bovenal veel minder herrie.

AMSTERDAM - De opmars van de elektrische scooter is letterlijk een stille revolutie. Stil, omdat elektrische scooters bijna geen geluid maken. En een revolutie, omdat de elektrisch brommer wel eens de oplossing zou kunnen zijn voor de overlast die wordt veroorzaakt door benzinescooters. Eind februari presenteerde de Fietersbond een onderzoek dat was uitgevoerd samen met de Universiteit Utrecht. De uitkomst: brommers en scooters stoten per seconde meer ultrafijnstof uit dan vrachtwagens, en twee keer zo veel als een gemiddelde auto. Vooral fietsers ondervinden daar hinder van, omdat ze veel ultrafijnstof inademen als ze worden ingehaald door een brommer, die daarom de koosnaam 'fijnstofkanon' kreeg.

Ultrafijnstof ontstaat doordat samen met benzine ook olie wordt verbrand in veel brommermotors. Over het effect van ultrafijnstof is weinig bekend, maar algemeen wordt aangenomen dat het schadelijker is dan fljnstof. De Fietsersbond en een meerderheid in de Tweede Kamer drongen daarom bij minister Cramer van Milieu aan op maatregelen tegen milieuvervuilende bromfietsen en scooters. 'Ik snap niet waarom we allemaal zo moeilijk blijven doen over benzine', zegt Marco van der Gulik. Enthousiast wijst de eigenaar van de Amsterdamse scooterwinkel Studio Scooters naar een doodgewoon uitziende brommer voorin de showroom. 'We kunnen ook gewoon op batterijen rijden.' De scooter die hij aanwijst is een nieuwe E-scooter, of elektrische scooter. Toen Van der Gulik zijn winkel een maand geleden opende, besloot hij naast benzinescooters ook twintig types elektrische brommers te gaan verkopen. Die zijn veel milieuvriendelijker dan benzinebrommers, omdat ze geen fijnstof of CO2 uitstoten. Zelfs als escooters niet op groene stroom rijden, is er volgens milieuorganisaties nog altijd sprake van een CO2 reductie van 90 procent. Over interesse voor de E-scooters heeft Van der Gulik niet te klagen, maar toch rijdt driekwart van de verkochte brommers nog op benzine. 'Maar elektrisch is de toekomst', zegt hij. Hij handelt daarom ook in elektrische busjes, auto's en boten.
Dezelfde overtuiging heeft ook Donny van den Oever, directeur van Novox, een bedrijf dat elektrische scooters importeert uit China. 'Deze scooters worden steeds beter en steeds betaalbaarder. Inmiddels is het punt bereikt dat ze de concurrentie aankunnen met benzinebrommers.' In de aanschaf zijn E-scooters wel duurder dan vergelijkbare brommers op benzine. De goedkoopste elektrische scooter kost rond de 2.200 euro. 'Maar dat verdien je zo terug", zegt Van den Oever, "want je bespaart minstens 70 procent op de onderhoudskosten.' Omdat de motor bestaat uit twee elektromagneten en er weinig bewegende delen zijn, kan er ook niet veel kapot gaan. De enige onderdelen die op termijn vervangen moeten worden zijn de remmen, de banden en de accu's. Ook op rijkosten wordt fors bespaard. Voor ongeveer 40 cent is de accu helemaal opgeladen, en kan er weer 50 tot 100 kilometer worden gereden, afhankelijk van hoe hard de brommer gaat. Een volle benzinetank kost al gauw s tot 10 euro. Van den Oever 'Ik heb net vijf scooters verkocht aan een pizzakoerier. We hebben uitgerekend dat hij 1.000 euro per jaar per scooter bespaart'.
Ongeveer 80 procent van de elektrische scooters wordt verkocht aan het bedrijfsleven. Maar ook voor particulieren is een E-scooter interessant, zegt Van der Gulik. 'Zeker als de nieuwe generatie lithiumaccu's er is. Daarmee wordt het bereik van de brommers verdubbeld. En bovendien kunnen ze makkelijk duizend keer op'ik snap niet waarom we zo moeilijk blijven doen over benzine' geladen worden. Dan gaan ze een heel scooterleven mee en hoeven ze nooit vervangen te worden.' Het opladen van de batterijen kan gewoon thuis, maar ook op het werk. Mensen die in de stad drie-hoog-achter wonen helpt Van der Gulik met het zoeken naar een overdekte stalling. 'Maar veel klanten kiezen ervoor met de scooter naar het werk te rijden, en zetten hem daar aan de lader.' De batterij is na ongeveer vier uur helemaal vol. 'En over een paar maanden kan het zelfs in een half uurtje', zegt Cor de Ruiter van Energiebedrijf Eneco. Na de zomer kunnen eigenaars van elektrische scooters namelijk terecht bij een speciale snellader in Rotterdam, de eerste in Nederland. 'Ideaal, als je in de stad bent zet je de scooter even aan de lader, en ondertussen drink je een kopje koffie. Na een half uurtje kun je dan weer verder.' De snellader werkt alleen bij lithiumbatterijen. Als er goed gebruik van wordt gemaakt van het oplaadpunt zullen op termijn ook in andere steden speciale snelladers worden geplaatst.
Het marktaandeel van E-scooters is vooralsnog erg klein. Volgens de RDW zijn er in 2006 maar 400 elektrische scooters verkocht. 'Maar dat aantal groeit snel', zegt een woordvoerder. 'In 2007 waren het er al 980.' Importeur Van den Oever schetst een vergelijkbaar beeld. In 2007 bleef de teller steken op 400 verkochte scooters. Hij schat dat de verkoop dit jaar zal verviervoudigen. Dat komt vooral doordat grote organisaties zoals politiekorpsen en gemeenten flinke orders plaatsen. Van der Gulik: 'De politie in Groningen rijdt er al mee en is erg enthousiast. Ik denk omdat ze nu mensen die in overtreding zijn stilletjes kunnen naderen.' Met een knipoog: 'Dat is misschien het enige nadeel van de E-scooter.'
Testritje: heerlijk stil door de stad zoeven Milieuvriendelijk en voordelig door de stad zoeven op een elektrische scooter. Dat klinkt prachtig, maar rijdt zo'n E-scooter wei goed? De volkskrant testte een elektrische snorscooter van Novox: de E-scooter C20. Het eerste dat opvalt aan de C20, Is dat hij eigenlijk helemaal niet opvalt. Het is een scooter als alle andere. Het model heefteen retro look, met veel chromen versieringen en plastic kappen. De elektrische borstelloze naafmotor, het element dat deze scooter bijzonder maakt. Is vakkundig weggewerkt In het achterwiel. De vier 12 volts-accu's zitten onder het zadel verstopt. Het is een rare gewaarwording om de C20 te starten. Als het contactsleuteltje wordt omgedraaid blijft het namelijk stil. Een voorzichtige draal aan de gashendel levert echter het bewijs dat de scooter het toch doet. Wat betreft rijgedrag doet de C20 niet onder voor een gewone benzinescooter. De scooter trekt snel op, remt goed en rijdt minstens zo comfortabel als een met benzinemotor. Een metertje geeft aan hoe vol de batterij nog Is: de actieradius van de C20 is ongeveer 80 kilometer. Het verschil zit In het geluid, of eigenlijk in het gebrek daaraan. Alleen een zacht gezoem verraadt dat de scooter door een motor wordt aangedreven. Dat wordt vooral ook gewaardeerd door de twee dames die op een terras langs de weg koffie zitten te drinken. Die kijken veel vriendelijker dan een half uur geleden, toen de verslaggever op zijn benzlnebrommer langs kwam scheuren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Brommers: einde aan 'fïjnstofkanon'

Bericht door Chris » ma 26 mei 2008, 12:03

Ik heb een hekel aan die dingen. Ik stond gister op de fietsbrug Stadshagen-Westenholte, die hangt boven het grootste kruispunt in Zwolle. Je ruikt vrijwel niks van het verkeer, maar wanneer er een scooter langskomt ruik je het nog secondenlang. Die dingen maken ook een pokkeherrie, bij mij in de straat hebben mensen scooters ipv een auto, en die gasten hoor ik altijd thuiskomen/weggaan, terwijl ik van de auto's niks hoor in de straat.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Brommers: einde aan 'fïjnstofkanon'

Bericht door Chris » ma 26 mei 2008, 12:10

Ik heb net even een klein modelletje gemaakt met bromfietsers, maar een intensiteit van 200 brommers per etmaal is al voldoende voor een geluidsproductie van 53 dB op 45 meter afstand.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Brommers: einde aan 'fïjnstofkanon'

Bericht door Queue » ma 26 mei 2008, 18:36

C20 vind ik wel mooi gekozen voor iets dat staat voor minder CO2.
Nu maar hopen dat er markt voor is, en dan met name bij de doelgroep "huidige scooterrijders".

Plaats reactie