POLL: zijn de huidige emilieu-eisen te streng?

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie

Zijn de huidige milieu-eisen te streng?

Peiling eindigde op di 15 mar 2005, 16:56

Eens; de milieu-eisen zijn te streng!
11
85%
Oneens; de milieu-eisen moeten NOG strenger!
2
15%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 13

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

POLL: zijn de huidige emilieu-eisen te streng?

Bericht door Hajo » di 08 mar 2005, 16:56

De huidige milieu-eisen betreffende de uitstoot van fijnstof, roet etc. zijn erg streng. Natuurlijk, het milieu moet wel beschermd worden, maar de huidige wetgeving is zo streng, dat de aanleg en uitbreiding van wegen en zelfs de ontwikkeling van woning- en bedrijventerreinen vaak moet worden geschrapt wegens overschrijding van de normen.

Is dit een goede ontwikkeling en worden de fabrikanten van bijvoorbeeld motorvoertuigen zo gedwongen hun producten nog schoner te maken, of moeten de milieu-eisen minder streng zijn omdat Nederland anders "op slot" dreigt te raken?

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » di 08 mar 2005, 18:12

ik vind de stelling te cru gesteld: te streng, of niet streng genoeg.

Misschien zijn sommige criteria verkeerd, of wordt er te weinig gekeken naar de nieuwe situatie tegenover de huidige. Dus: staren naar een getalletje alleen is niet goed, het gaat om de waarde van (en achter) dat getalletje.

Ik heb dus niet gestemd.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » di 08 mar 2005, 18:18

Ik ben het met Bart eens. De eisen zijn niet per se te streng, maar vooral te kortzichtig. Er wordt alleen naar de verslechtering op 1 plek gegeken, en niet bijvoorbeeld naar de ermee samenhangende verbetering elders.
Ook wordt er totaal geen rekening gehouden met evt. zwaarwegende andere belangen.
Strenge milieueisen zijn goed, maar er mag wel wat meer flexibiliteit zijn.

Zo vraag ik me met velen hier hoezeer het milieu gebaat is bij blokkering van de A74. Het verkeer is er grotendeels toch al, alleen rijdt het nu door veel dichter bevolkt gebied.
En ALS het slecht is voor het milieu, geef dan ruimte voor wat (ruime) compensatie in de buurt. Maar zeg niet direct njet omdat het op die ene plek op 1 criterium minder wordt, zonder te kijken naar andere criteria en plekken.

Overigens heb ik al wel gestemd op 'te streng'. Vooral omdat ik de huidige eisen te streng en te weinig flexibel gehandhaafd vind.

A15-racer

Bericht door A15-racer » di 08 mar 2005, 19:34

Ik denk dat deze poll op een forum van milieufreaks een heel andere uitslag zou hebben gegeven :wink:.
Wij zijn allen zeer begaan met infrastructuur in de ruimste zin des woords, dus deze uitslag verbaast mij niets :wink:.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Bericht door Willem » di 08 mar 2005, 21:33

Uiteindelijk zijn autorijders er ook bij gebaat als het milieu beschermd wordt en bij een vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen. Dan kunnen de mensen na ons later ook nog rondrijden in hun auto.

Wel moet je het inderdaad voor een heel gebied bekijken. Dat het in het spitsuur langs de A9 wel eens boven de norm uitkomt is logisch.

Maar als het technisch goed mogelijk is om de uitstoot te beperken heb je toch een dwang nodig om dat in auto's in te bouwen. Het is duurder, dus anders gebeurt het niet. En dan hoeft zo'n regel niet meteen te streng te zijn. Haalbaar moet het uiteraard wel blijven, ook als we met zijn allen blijven autorijden (en dat is toch de bedoeling).

Plaats reactie