Geluidsoverlast

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geluidsoverlast

Bericht door Chris » wo 17 jan 2018, 21:32

Geluidsproductieplafonds 2016.

Dit is een kaart met beperkte ruimte (oranje: 0,5 - 0,0 dB onder het plafond) en een overschrijding (rood).

De overschrijdingen zitten vooral langs snelwegen met een hoge verkeersgroei (A2, A4, A50, A73). De A79 kan ik zo niet verklaren, zit daar zo'n grote groei op? De INWEVA-intensiteiten laten nauwelijks enige groei zien.

edit: de A79:
  • A79 Bunde – Kunderberg
    De overschrijding wordt veroorzaakt doordat op het betreffende wegvak in 2016 nog geen zoab aangelegd was, terwijl dat wel het uitgangspunt was bij de vaststelling van het GPP. De aanleg van zoab zal gelijktijdig worden uitgevoerd met het grootschalig onderhoud van de weg waarvan de start van de werkzaamheden is uitgesteld tot 2020/2021. Tot die tijd is de aanleg van zoab niet mogelijk. Vanwege verkeersveiligheid is op 31 juli 2017 de maximumsnelheid op het betreffende wegvak verlaagd tot 100 km/uur. Als gevolg van deze verlaging van de snelheid ligt sinds augustus 2017 de feitelijke geluidproductie van het verkeer op de A79 weer onder het niveau van de vastgestelde GPP’s.
Het geluidsproductieplafond is vastgesteld als: de heersende waarde in peiljaar 2008 + 1,5 dB. Een toename van 1,5 dB is vergelijkbaar met circa 40-50% verkeersgroei (afhankelijk van aandeel zwaar verkeer) of een verhoging van de maximumsnelheid met 20 km/h. Er is een referentiepunt elke 100 meter aan weerszijden van de weg. Met 3000 kilometer rijksweg is dat dus zo'n 60.000 referentiepunten.

Afbeelding

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Geluidsoverlast

Bericht door fonsoy » wo 17 jan 2018, 23:32

Ik vind de geluidsdruk op de A5 ook wel interessant. Het lijkt me ook lastig te meten wegens alle vliegtuigherrie. Verder is de A31 ook wel opvallend. Het lijkt me niet dat er veel verkeersgroei is geweest aldaar. Het is pas sinds kort 2x2 strooks.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Geluidsoverlast

Bericht door Schelpenpaadje » do 18 jan 2018, 8:58

^^ Ik vermoed dat de overschrijding op de N31 zich voordoet bij Zurich. Toevallig kort geleden nog ter sprake geweest in het topic over de N31 Harlingen in een discussie over een eventuele opwaardering naar een ASW A31. Ook even verderop staan er gebouwen zeer dicht langs de weg.

Ook op de A31 Harlingen-Leeuwarden staan op enkele plaatsen gebouwen vrij dicht bij de snelweg met geen -of zeer beperkte- zichtbare geluidsmaatregelen.

Waarop zijn de plafonds gebaseerd waarmee is gerekend? Gaat het hier enkel om de richtlijnen voor woningen/gevels, of bijvoorbeeld ook om natuurgebieden?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Geluidsoverlast

Bericht door Kaaiman » do 18 jan 2018, 9:12

GPP's zijn virtuele punten op vaste afstand van de weg en op vaste hoogte boven maaiveld, en dat op een vast interval van 100 m langs de weg. De GPP-waarden worden via een algoritme berekend aan de hand van een aantal bekende variabelen, zoals verkeersintensiteiten, verhardingstypen, aanwezige geluidswering en andere omgevingsvariabelen) en leidt daar de onbekende vanaf.

De GPP's zijn dus niet bepaald door op 60.000 plaatsen voor een bepaalde periode een meetstationnetje te plaatsen. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie