Trein niet de oplossing voor het milieu

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Trein niet de oplossing voor het milieu

Bericht door Vinny » zo 18 jan 2009, 11:19

^^ Dat is typerend voor Amsterdam - Brussel - Parijs. Alle stations boven Brussel zijn 'feeders'. Reizigers tussen Amsterdam en Brussel zullen vrijwel nooit de Thalys nemen vanwege de (meestal) hogere prijzen en de binding aan het treinnummer ('zugbindung') terwijl de Thalys niet veel sneller is dan de klassieke internationale IC en tussen A'dam en R'dam al helemaal niet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Trein niet de oplossing voor het milieu

Bericht door Rene » zo 18 jan 2009, 12:51

Coen Tunnel schreef:DB heeft overigens een complete site over haar bijdrage aan het milieu. De SNCF ook (klik op Ecomobility). Ook NS heeft zo'n pagina, met een vergelijking tussen trein en auto. Overal komt naar voren dat de trein schoner is dan de auto of het vliegtuig.
Dat is niet onafhankelijk. Een hoog "Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend" gehalte. Het maakt nogal wat uit of je een goed gevulde TGV-Duplex inzet of een "gemiddeld gevulde" TGV van de eerste generatie. En of je het afzet tegen de emissies van een "gemiddelde auto" of die van een "gemiddelde moderne diesel/benzineauto". En wat wordt als begin/eindpunt genomen ? Want een auto hoeft niet van binnenstadsstation naar binnenstadsstation.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Trein niet de oplossing voor het milieu

Bericht door mavas » zo 18 jan 2009, 12:52

Coen Tunnel schreef:Overal komt naar voren dat de trein schoner is dan de auto of het vliegtuig.
Op de site van milieucentraal dus niet. Heeft iemand dat stukje uberhaupt wel gelezen? Hoe verklaar je dat dan?
Hangt er ook vanaf hoe je meet. Als je per reiziger meet kom je al snel op andere getallen dan per voertuig.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trein niet de oplossing voor het milieu

Bericht door waldo79 » zo 18 jan 2009, 12:57

Maar wie zegt me dat de HSL veel milieuvriendelijker is als ik onnodig extra kilometers moet maken om bij een HSL station te komen.

Op dit moment ben ik per auto vanuit hier sneller in Parijs dan met stoptrein-IC-HSL. En daar zal die goudomrande HSL Zuid niets aan veranderen 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Trein niet de oplossing voor het milieu

Bericht door Chris » zo 18 jan 2009, 12:59

Met de auto ben ik in normale rij-omstandigheden in ongeveer in 5 uur in Paris. Ik denk dat de Thalys niet echt veel sneller zal zijn vanaf Zwolle.

Plaats reactie