Rubberen wegdek op A50

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Rubberen wegdek op A50

Bericht door simon » vr 16 jan 2009, 8:18

Algemeen Dagblad schreef:Experiment met rubberen wegdek

APELDOORN- Rijkswaterstaat gaat dit voorjaar langs de A50 bij Apeldoorn een proef doen met een rubberen wegdek. De wegbeheerder denkt dat een rubberen wegdek zorgt voor minder geluidsoverlast. Dat staat in InnovatieNieuws van Rijkswaterstaat. Eerder deed de wegbeheerder ,,een bescheiden proef’’ in het Zeeuwse Kloosterzande. Rijkswaterstaat wil de komende jaren de geluidsoverlast van het wegverkeer omlaag brengen. ,,Het streven is in de komende jaren een vermindering te bereiken van 10 decibel.’’ Ook tweelaags ZOAB zou de geluidsoverlast aanzienlijk verminderen. ,,Een rubberen wegdek maakt de weg nog stiller,’’ stelt Rijkswaterstaat. Het idee voor rubberwegen komt uit Japan. Daar bleek uit experimenten dat de duurzaamheid te wensen overliet. De Japanners zijn dan ook niet verder gekomen dan ,,een experimenteel stadium.’’ Rijkswaterstaat vond de resultaten van het proefje in Zeeland dermate bemoedigend dat zij verder gaan experimenteren met het rubberen wegdek ,,tot een volwaardig alternatief voor asfalt.’’
10 dB is nogal wat. De duurzaamheid laat kennelijk te wensen over. Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse proef uitpakt.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door Paixao » vr 16 jan 2009, 8:26

Actueel: hoe zit het met de vorstbestendigheid? :PP:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door Chris » vr 16 jan 2009, 8:36

Zou zoiets ook veiliger zijn? 10 dB is leuk, maar Nederland staat er in mijn ogen een beetje om bekend om teveel geluid te willen dempen (niks mis mee natuurlijk), maar met veel te hoge kosten. Het moet wel praktisch blijven. Zeker in plattelandsgebieden vind ik overal ZOAB een beetje overdreven. Volgens mij is het haast goedkoper om die paar boerderijen waar de grenswaarden van overschreden worden te saneren of te isoleren.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door simon » vr 16 jan 2009, 9:21

ProRail pakt dat heel anders aan

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door Chris » vr 16 jan 2009, 9:22

Ik vind het zowieso bizar dat voor spoorweglawaai een hogere Lden voorkeursgrenswaarde geldt dan voor wegverkeerslawaai.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door mennomulder » vr 16 jan 2009, 12:42

Chris schreef:Zou zoiets ook veiliger zijn? 10 dB is leuk, maar Nederland staat er in mijn ogen een beetje om bekend om teveel geluid te willen dempen (niks mis mee natuurlijk), maar met veel te hoge kosten. Het moet wel praktisch blijven. Zeker in plattelandsgebieden vind ik overal ZOAB een beetje overdreven. Volgens mij is het haast goedkoper om die paar boerderijen waar de grenswaarden van overschreden worden te saneren of te isoleren.
Als je boven de hoogst toelaatbare waarde komt of als gevolg van reconstructie/aanpassing de toename meer dan 5 dB(A)toeneemt is het akoestisch/juridisch gezien niet toegestaan alleen maar gevelisolatie toe te staan. Hoe vaak heb ik dit niet moeten vertellen aan bepaalde functionarissen van RWS, die meenden dat alles wel met gevelisolatie op te lossen was :wall: !
Laatst gewijzigd door mennomulder op zo 18 jan 2009, 20:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door jeroent » vr 16 jan 2009, 14:36

Het lijkt me typisch iets waar ze van zeggen: "Ja als we het overal in Nederland gaan toepassen kan het zeker wel een stukje goedkoper". Lijkt me echt extreem duur, rubberen wegdek. Iemand een idee wat het prijsverschil met bijv. ZOAB is?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door Palance » vr 16 jan 2009, 14:53

Veert dat rubber nog een beetje? :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door duikgek89 » vr 16 jan 2009, 17:48

Je kunt een mes meenemen, dan hoef je voortaan niet meer langs de drogist :shutup:

Maar serieus, ik geloof niet dat het een fatsoenlijke levensduur heeft, maar we zullen zien.

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door Bart » zo 18 jan 2009, 20:08

volgens de minister (die ooit een proefrondje reed bij Kloosterzande) was wegdek van rubber: "een supercomfortabele ervaring". (in enkele vakbladen staat de minister bij het proefvak met mensen van het Innovatieprogramma Geluid - IPG). Overigens is dit programma nu gestopt en is de opvolger al gestart: "superstille wegdekken". Wordt voor een groot deel gerund door mensen van de Dienst Verkeer en Scheepvaart.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door Via » zo 18 jan 2009, 20:13

Ik denk dat zo'n rubber wegdek binnen de kortste keren kapot is gereden. Bovendien twijfel ik ook aan de stroefheid, banden worden immers ook minder stroef na verloop van tijd?

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door Bart » zo 18 jan 2009, 20:22

^^ daarom wordt er dus mee geëxperimenteerd op een rustig stukje weg...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door Rene » zo 18 jan 2009, 21:33

Kan het goed samengaan met strooizout ?
Hoe zit het met vrijkomend fijnstof bij slijtage door veel verkeer ?
Hoe zit het met extra slipgevaar bij grotere stuurcorrecties ?
Hoe zit het met hechting èn verwijdering van markering (thermoplast, verf) ?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Rubberen wegdek op A50

Bericht door IQ[] » ma 19 jan 2009, 18:52

En bij vorst, hoe gedraagt zich dat rubber? Zie ook het verschil tussen winterbanden en zomerbanden. Of gaat het hier feitelijk niet om rubber, maar een chemisch product dat op rubber lijkt?

Plaats reactie