Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door Rene » ma 09 feb 2009, 9:16

Nederlands Dagblad (7-2-2009) schreef:Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

DEN HAAG - Minister Eurlings van Verkeer gaat de buitenproportionele geluidsoverlast van motoren en bromfietsen aanpakken. Veel mensen klagen over de herrie van deze voertuigen die vaak niet voldoen aan de wettelijke geluidseisen. Eurlings deed zijn belofte in antwoord op Kamervragen van de SP. Ook de ministeries van Binnenlandse Zaken en van Milieu gaan maatregelen tegen geluidsoverlast van de motorvoertuigen onderzoeken.
Vooral die opgevoerde knetterdingen... :evil:
Laten ze die maar flink aanpakken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door Chris » ma 09 feb 2009, 9:19

Ik heb wel eens zo'n geluidsberekening gemaakt. 200 brommers per dag is al goed voor een flinke overschrijding van de voorkeursgrenswaarde.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door Palance » ma 09 feb 2009, 9:36

Die van mijn buurman is gelukkig kapot. Die had ook zo'n knetterding. En die ging om 5.30 naar zijn werk :evil:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door duikgek89 » ma 09 feb 2009, 9:50

Vooral die figuren die met open luchtfilter rijden maken een takkeherrie.
Oh, als hij te hard loopt dan kun je er ook een demper van een 85cc crosser op zetten, dan is de herrie weg. Maar je kunt op een schakelbrommer natuurlijk ook wat lager in toeren rijden, alleen snappen de meesten dat niet.

Mijn zegen heeft Eurlings :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door Rene » ma 09 feb 2009, 10:10

duikgek89 schreef:Mijn zegen heeft Eurlings :)
De mijne ook - het is alleen de vraag hoe lang dit kabinet nog zit.

:arrow: http://www.nu.nl/algemeen/1913899/donde ... shuis.html

NB: discussies over het gelinkte onderwerp niet in deze draad s.v.p.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door Wally » ma 09 feb 2009, 18:59

Graag gelijk ook de emissies aanpakken, 5 minuten na het passeren van zo'n apparaat ruik je 'm nog en als fietser krijg ik bergen fijnstof binnen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door duikgek89 » di 10 feb 2009, 0:32

Rene schreef:
duikgek89 schreef:Mijn zegen heeft Eurlings :)
De mijne ook - het is alleen de vraag hoe lang dit kabinet nog zit.

:arrow: http://www.nu.nl/algemeen/1913899/donde ... shuis.html

NB: discussies over het gelinkte onderwerp niet in deze draad s.v.p.
Nou eigenwijs als ik ben toch heel kort even off-topic,
Van mij mag er een regering komen die spijkers met koppen slaat en wat meer prioriteit geeft aan wegverkeer (al is Eurlings daar volgens mij ook best aardig mee bezig). Maar ik ben bang dat als deze regering uit elkaar valt er een coalitie komt van de PVDA en de SP of iets dergelijks, en dan wordt helemaal al het geld over de balk gesmeten voor mensen die te lui zijn om te werken, en om werklozen te helpen. Dat doe je niet door ze geld te geven en hoge belastingen te innen maar door banen te creëren.

Overigens ben ik niet tegen brommers die te hard lopen. Ik kon altijd lekker met het verkeer meerijden, en ik reed naar school op een gedegradeerde 80km weg, waar men stug 80 bleef rijden. Daar reed je veiliger 80 dan met 40 of 50 constant van de weg gereden te worden (fietsroute was over een onverplicht fietspad en daar mocht je met de brommer dus niet komen).
Maar de rijstijl van de meeste brommerpiloten is een ramp, overal als idioten volgas doorheen racen... Dan vraag je er ook om dat men daar streng tegen optreedt. Mijn inziens terecht.
Wally schreef:Graag gelijk ook de emissies aanpakken, 5 minuten na het passeren van zo'n apparaat ruik je 'm nog en als fietser krijg ik bergen fijnstof binnen.
Dat kan, maar daar gaat een tijd overheen. Het probleem is dat het gros nog tweetakt is met een carburateur. 4 takt met injectie zou een stuk gunstiger zijn. Maar aangezien je aan 50cc zit is uit een tweetakt vaak wat meer vermogen te halen omdat een tweetakt met dezelfde inhoud meer vermogen kan leveren als een 4-takt. Dat is maximaal overigens 4,5kw (ik weet niet meer of dat aan de krukas of aan het achterwiel is) zolang de constructiesnelheid maar niet meer is als 45.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door Rene » di 10 feb 2009, 7:15

Wat mij betreft komt er simpelweg een verbod op tweetakt-brommers.
Zoveel vermogen is voor die dingen toch niet nodig om er op een normale manier mee te rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door duikgek89 » wo 11 feb 2009, 0:11

Mijn inziens moet je dat doen met emissie eisen. Dan vallen ze vanzelf door de mand. Maar je kunt niet van vandaag op morgen elke twee-takt brommer opladen en in de perser smijten. Dat zijn er veel te veel.

Overigens is een 4-takt misschien wel comfortabeler en veiliger te berijden, aangezien je meer koppel hebt in wat lagere toeren, en dat is met een originele brommer nou net het vervelende. Zeker de nieuwe schakelbrommers die gebouwd zijn op 80 a 90kmh en dan voor een aantal landen begrenst zijn met een stuk ijzer in de uitlaat en/of op de ontsteking, aangezien deze niet in de powerband komen. En een tweetakt doet buiten de powerband zo goed als niks, dat merk je duidelijk als je er op rijdt en dat is veel extremer als bij een 4-takt.

Zo'n brommer die niet van z'n plek komt is mijn inziens zelfs gevaarlijk, als je op de weg tussen de auto's moet rijden. Strak rechts houden is ook gevaarlijk, dan wordt je van de weg gereden. Ik heb het zelf dikwijls geprobeerd, maar uiteindelijk vond ik normaal (vlot voor een brommer dus) optrekken en een "normale" positie op de weg veiliger en prettiger, maar dan wel een normale rijsnelheid aanhouden en niet met 80 overal tussendoor jagen, bumperkleven, over gevaarlijke punten heen scheuren en weet ik wat voor een capriolen allemaal.

Misschien dat het een idee is om de plaats op de weg nogmaals te evalueren. Het lastige is dat originele brommers die volgens de regels bereden worden mijn inziens nergens echt goed tussen passen. Op de weg zijn ze eigenlijk (veel) te sloom om fatsoenlijk mee te komen, en op het fietspad worden ze vaak over het hoofd gezien en is het bovendien gevaarlijk voor fietsers. En dan heb ik het voornamelijk over drukke wegen in de bebouwde kom.
Daar komt bij dat een opgevoerde brommer op de weg veilig bereden KAN(!!) worden, maar zo achterlijk als de meesten rijden is dat zeer zeker geen goede optie. Maar als het gros als malloten over het fietspad gaat racen dan wordt het alleen maar gevaarlijker.

In mijn ogen zou het beter zijn om een constructiesnelheid in te voeren van 55kmh, daarboven nog strenger controleren dan de laatste tijd al gebeurt, beetje zoals in België (constructiesnelheid 45kmh, bij 53kmh ben je flink de sigaar, dat kost je een hele hoop geld (ze slepen hem en stallen hem een tijd, dat moet je betalen, en dan nog een aantal boetes geloof ik)) maar dan meer controles. Dan genoeg vermogen geven om snel op te trekken maar begrenzen zodat ze niet harder kunnen als 55. Alleen dan moet je de begrenzing controleerbaar maken zodat deze niet aan en uit gezet kan worden (of niet omzeild kan worden en men vervolgens de politie voor de gek houd met een andere begrenzer).
Dan kun je ze in de stad veiliger op de weg laten rijden.

Alleen dan zit je weer buiten de bebouwde kom, als men op onoverzichtelijke fietspaden de snelheid niet aanpast, dan kan het daar alsnog gevaarlijker zijn als nu.


Lastig. Maar het grootste probleem is wel duidelijk. Dat is de mentaliteit van de meeste brommerrijders. Ze zien het gevaar niet, denken dat het alleen anderen overkomt, dat het stoer is, en weet ik veel wat allemaal. En zolang dat niet verandert zal het nooit veiliger worden.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door Juerd » do 12 feb 2009, 1:24

Het lijkt me vooral zinnig om eens goed te onderzoeken waarom mensen voor een brommer kiezen in plaats van andere vervoersmiddelen, in stedelijk gebied. Pak het probleem bij de bron aan; als je minder brommers hebt, is de nood ook veel kleiner om allerhande speciale voorzieningen te treffen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door duikgek89 » do 12 feb 2009, 2:02

Ik kan het me best voorstellen dat mensen voor een brommer gaan. Voor stadsverkeer is het ook voor een hogere leeftijdscategorie mogelijk interessant:
-Relatief goedkoop (zeker origineel 4-takt, dat loopt 1:50 of zuiniger), geen wegenbelasting. Als je wat ouder bent is de WA-verzekering ook niet duur meer.
-Wendbaar
-Minder problemen met parkeerplaatsen
-Sneller als fietsen, bovendien wordt je niet moe.

En in de rimboe is het voor de 16-18 erg gunstig om zo vlug in de stad naar school te kunnen zonder heel lang te hoeven fietsen of (soms ongunstige) buslijnen te gebruiken. Maar ik denk dat daar ook niet het grootste probleem zit, hoewel ze daar waarschijnlijk wel iets harder lopen. :shutup:

Maar als je het aantal brommers kunt verminderen dan zou de veiligheid wel flink verbeteren en dan heb hoef je ook geen aparte voorzieningen aan hoeven leggen. Maar dan moet je wel opletten dat er een goed en bruikbaar alternatief bestaat. Niet een buurtbus die van 10:00 to 16:00 rijdt, daar hebben schoolgangers helemaal niks aan. En 15km of meer fietsen elke ochtend is ook niet alles... Dus helemaal verbieden lijkt me niet realistisch, maar als je het in de stad kunt verminderen dan ga je daar wel vooruit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Eurlings wil herrie bromfiets aanpakken

Bericht door Rene » do 12 feb 2009, 8:18

Rijbewijsleeftijd van 18 naar 17 (is al gaande).
Brommerleeftijd van 16 naar 17.

Plaats reactie