Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 17:29

paolie schreef:^^
Niet geheel correct wat je stelt. De Amerikaanse steden kenden vroeger wel degelijk levendige centra. Sinds de komst van de suburbs en de bijbehorende malls, zijn deze centra in rap tempo in verval geraakt.
Klopt, vooral net na de tweede wereldoorlog begon dat, doordat de bevolking enorm groeide, en men graag goedkoop wilde wonen, en in buurten met weinig criminaliteit: de voorsteden dus. New York is sinds de jaren 90 weer opgekrabbeld, maar steden als Baltimore, Philadelphia en delen van Washington zijn nog steeds problematisch, om het maar niet over Detroit te hebben.

Ik snap wel dat mensen in suburbs willen wonen; rustige nette buurten, weinig criminaliteit, goede scholen, veel groen, goed bereikbaar, en vooral: betaalbare woningen. Ikzelf hoef daar (nog) niet aan, zo'n groot huis met tuin moet je ook onderhouden, dus ik zit wel goed in m'n appartement, niet te centrumstedelijk zodat ik gewoon parkeerruimte heb, maar wel dichtbij bereikbare winkels en werk. Wel is het relatief duur, ik betaal net zoveel aan huur als kennissen van mij in Raalte aan hypotheek voor een twee-onder-één-kapwoning.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door mavas » wo 10 jun 2009, 17:33

Rene schreef:Nee, dan de Kalverstraat/Nieuwendijk:
3x de foot-locker, 2x de macdonalds, etc etc.
En dat alles tegen een pittoreske zwartgeverfde achtergrond, en penetrante luchtjes uit zijsteegjes... :roll: :roll:
Ja, dat is een representatief voorbeeld van een binnenstad wou je zeggen :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door simon » wo 10 jun 2009, 17:35

Chris schreef:^^ In alle landen zijn malls een groot succes, ik zie niet in waarom dat in Nederland ineens niet zo zou zijn. Die outlets zoals in Roosendaal, Roermond of Lelystad noem ik niet echt malls overigens.
Kom eens in winkelcentrum Overvecht in Utrecht, Bisonspoor in Maarssenbroek, Cityplaza in Nieuwegein of Kronenburg in Arnhem. Grote overdekte winkelcetra met winkels van Albert Heijn tot Zeeman met veel gratis parkeerruimte. Een succes? Nauwelijks. Constant verbouwingen om die sfeerloze blokken beton enigszins aantrekkelijk te houden, grote investeringen in marketing. Toch lopen die "malls" niet over van belangstelling. Stadscentra van kleinere plaatsen als Veenendaal of Doetinchem doen het veel beter, terwijl ze niet of nauwelijks meer winkels hebben en je betaald moet parkeren. En dat zijn niet alleen bezoekers uit Veenendaal of Doetinchem.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 17:37

^^ Nederlanders weten dan ook niet wat een goede mall is, en blijft het inderdaad bij een standaard assortiment in een betonblok. Frankrijk en andere landen laten echter ook zien hoe het wel kan.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door simon » wo 10 jun 2009, 17:43

Wat is volgens jou dan een goede mall?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 17:51

Eentje die veelzijdig is... dus geen "woonmall" ofzo, maar iets met een bioscoop, AH XL, Aldi, Media markt, meubelwinkels, speciaalzaken, kortom een uitgebreid en gevariëerd assortiment tegen niet al te hoge prijzen, gratis parkeren, leuke architectonische aankleding, zowel buiten als binnen, goed onderhouden, grotendeels overdekt, bankjes, geldautomaten, postkantoor, snackbars, McDonalds, gewone restaurants. Zowel aantrekkelijk voor degene op doorreis, als de lokale en regionale bevolking.

Dus niet een soort grote V&D in een kiezelbetonblok.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Chris » wo 10 jun 2009, 17:57

Toevallig zie ik dit bericht net op weblogzwolle:
Zwolle - Dit voorjaar zijn er in de Zwolse binnenstad weer passantentellingen uitgevoerd. Onderzoeksbedrijf Locatus constateerde dat in Zwolle een daling van het aantal bezoekers is van 7,9 %. Daarmee staat Zwolle op positie vier van onderzochte stadscentra in Nederland. Alleen in Drachten, Sittard en Vlaardingen kwam nog minder winkelend publiek naar de binnenstad. De grootste stijger, met 7,3 %, is Haarlem.

Locatus heeft dit voorjaar in Nederland 41 tellingen uitgevoerd in 37 winkelgebieden. Het overall beeld van de bezoekersaantallen in deze 37 winkelgebieden laat een daling van de aantallen zien bij 2/3 van de getelde winkelgebieden. Tweederde van de winkelgebieden die Locatus dit voorjaar heeft geteld vertoonde een daling. Eenderde van de winkelgebieden vertoonde een (lichte) stijging. Onderstaande tabellen geven u de top 5 van stijgers en dalers. Hierbij is gekeken naar de stijging/daling per jaar ten opzichte van de vorige telling. De daling in de bezoekersaantallen die dit voorjaar weer bij 2/3 van de getelde winkelgebieden vastgesteld is, ligt geheel in de lijn der verwachtingen. Al een aantal jaren ziet het bedrijf dat de bezoekersaantallen teruglopen.
Lijkt dus geen korte trend te zijn vanwege de recessie, maar een langdurig verschijnsel.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door paolie » wo 10 jun 2009, 18:28

^^ Hier een erg mooie site over alle zogenaamde "Dead Malls"in de VS. En dat zijn er niet bepaald weinig! Dat is het probleem met malls. Ze zijn een aantal jaren hip en modern, maar verouderen ook snel. Wat dat betreft slagen historische binnensteden er veel beter in om sfeer etc te behouden.
http://www.deadmalls.com/

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Wally » wo 10 jun 2009, 18:43

Chris schreef:Eentje die veelzijdig is... dus geen "woonmall" ofzo, maar iets met een bioscoop, AH XL, Aldi, Media markt, meubelwinkels, speciaalzaken, kortom een uitgebreid en gevariëerd assortiment tegen niet al te hoge prijzen, gratis parkeren, leuke architectonische aankleding, zowel buiten als binnen, goed onderhouden, grotendeels overdekt, bankjes, geldautomaten, postkantoor, snackbars, McDonalds, gewone restaurants. Zowel aantrekkelijk voor degene op doorreis, als de lokale en regionale bevolking.

Dus niet een soort grote V&D in een kiezelbetonblok.
Kan me hier wel in vinden, maar bij dit soort malls moet je dan ook gaan denken aan goede OV- en fietsbereikbaarheid. Het gaat dan niet meer om 'groot-volume-artikelen'

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Ds79m » wo 10 jun 2009, 19:05

Die discussies over malls beginnen te lijken op discussies over kernenergie, veel mensen zijn er alleen maar tegen om emotionele redenen. Zelf heb ik zowel in Australie als in Belgie ervaring in steden met diverse malls/hypermarches. In geen van beide landen heeft dit ertoe geleid dat het centrum van de nabijgelegen steden ongezellig is geworden. Wat dat betreft vind ik het concept ideaal, en ik denk dan ook dat het in Nederland prima zou aanslaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door simon » wo 10 jun 2009, 19:59

Dan nogmaals de vraag: wat is er mis met de huidige overdekte winkelcentra in de buitenwijken van de steden met een ruim winkelaanbod en voldoende gratis parkeergelegenheid?

Hypermarchés (of dingen die ervoor door moeten gaan) zijn in Nederland mislukt. Diverse intiatieven gingen roemloos ten onder. Ik denk niet dat er snel een winkelketen komt die het nogmaals probeert. Het concept "de winkel waar je van alles kunt kopen" wordt aardig uitgekotst in Nederland. Grote warenhuizen zoals het buitenland zul je in Nederland ook niet aantreffen. De enige warenhuisketen van Nederland, V&D, lijdt al decennialang een noodlijdend bestaan. En de omvang van een V&D vestiging haalt het niet bij een Kaufhof of een Karstadt. Om nog te zwijgen van veel grotere warenhuizen zoals in Frankrijk of Spanje.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Rene » wo 10 jun 2009, 21:56

simon schreef:Kom eens in winkelcentrum Overvecht in Utrecht, Bisonspoor in Maarssenbroek, Cityplaza in Nieuwegein of Kronenburg in Arnhem. Grote overdekte winkelcetra met winkels van Albert Heijn tot Zeeman met veel gratis parkeerruimte. Een succes? Nauwelijks.
Je noemt stuk voor stuk gewone winkelcentra. Winkelcentrum Overvecht heeft veel gemeen met bijvoorbeeld Haarlem Schalkwijk. Simpele jaren '60-bouw, later overdekt. Maar gewoon een wijkwinkelcentrum. Maar winkelcentrum Leidschendam laat zien dat dergelijke winkelcentra wel degelijk kunnen floreren - verschil is alleen dat dat laatste winkelcentrum niet het hart is van een jaren '60 flattenwijk (Vogelaar-wijk).
Bisonspoor in Maarssen is ook een pendant van zijn tijdgeest, de magere jaren '80. Met als grote nadeel dat er nooit een groot warenhuis is neergestreken, en dan trek je slechts een beperkt publiek. Daarbij hebben de meeste bijzondere winkeltjes inmiddels plaatsgemaakt voor de welbekende ketenshops.
Cityplaza Nieuwegein moest het doen met de ABC-formule: Albert Heijn, Blokker, C&A. Net als Bisonspoor gebouwd om het centrum van de nieuwbouwwijken een eigen winkelhart te bieden - maar door zijn beperkte opzet alleen interessant voor inwoners van die ex-groeikern.
Het probleem van alle winkelcentra die je noemt is dat er in redelijke nabijheid een winkelgebied was dat een veel regionalere functie heeft. En destijds ook nog met normale parkeertarieven. Zodat men daar voor de bijzondere aankoop naartoe ging. Maar juist door de tegenwoordige absurde parkeertarieven, het anti-autobeleid van de grote steden en het steeds meer standaard-aanbod in centra als Hoog-Catharijne is er tegenwoordig zeker een markt voor betere malls aan de goed bereikbare stadsrand.
Chris schreef:Eentje die veelzijdig is... dus geen "woonmall" ofzo, maar iets met een bioscoop, AH XL, Aldi, Media markt, meubelwinkels, speciaalzaken, kortom een uitgebreid en gevariëerd assortiment tegen niet al te hoge prijzen, gratis parkeren, leuke architectonische aankleding, zowel buiten als binnen, goed onderhouden, grotendeels overdekt, bankjes, geldautomaten, postkantoor, snackbars, McDonalds, gewone restaurants. Zowel aantrekkelijk voor degene op doorreis, als de lokale en regionale bevolking.

Dus niet een soort grote V&D in een kiezelbetonblok.
Helemaal mee eens.
Ds79m schreef:Die discussies over malls beginnen te lijken op discussies over kernenergie, veel mensen zijn er alleen maar tegen om emotionele redenen.
Daar lijkt het inderdaad veel op.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door paolie » do 11 jun 2009, 8:49

Ds79m schreef:Die discussies over malls beginnen te lijken op discussies over kernenergie, veel mensen zijn er alleen maar tegen om emotionele redenen.
Tsja, Tjernobyl was inderdaad vrij emotioneel...
Zelf heb ik zowel in Australie als in Belgie ervaring in steden met diverse malls/hypermarches. In geen van beide landen heeft dit ertoe geleid dat het centrum van de nabijgelegen steden ongezellig is geworden. Wat dat betreft vind ik het concept ideaal, en ik denk dan ook dat het in Nederland prima zou aanslaan.
Welke mooie Malls zijn er allemaal in België te vinden?

BTW, voordat je denkt dat ik een (emotionele) tegenstander ben, dat ben ik niet. Maar ik ben van mening dat het in Nederland helemaal niet slecht geregeld is en dat je altijd goed bereikbare alternatieven hebt voor de binnenstad, voor zowat alle producten in alle segmenten. Vindt je een mall gezellig, dan kun je nog altijd naar Centro in Oberhausen (de enige echte mall die ik ken in de verre omgeving). Ik weet trouwens niet hoe de plannen er nu voorstaan, maar in Tilburg was men wel van plan om een echte mall te maken.

Tot slot, voor een ieder die denkt dat malls altijd fantastisch zijn: In de VS worden simpele, kleine overdekte winkelcentra ook gewoon een mall genoemd. Vele daarvan zijn verpauperd en functioneren slecht. Daarnaast kun je in Frankrijk vaak goed zien wat de effecten zijn van een groot perifeer winkelcentrum. Mooi voorbeeld is de stad Sedan. Vrij groot, maar lelijk en ongezellig perifeer winkelgebied en een totaal uitgestorven, maar wel mooie historische binnenstad met veel leegstand. Wat mij betreft doodzonde.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Ehuls » do 11 jun 2009, 14:52

paolie schreef: BTW, voordat je denkt dat ik een (emotionele) tegenstander ben, dat ben ik niet. Maar ik ben van mening dat het in Nederland helemaal niet slecht geregeld is en dat je altijd goed bereikbare alternatieven hebt voor de binnenstad, voor zowat alle producten in alle segmenten. Vindt je een mall gezellig, dan kun je nog altijd naar Centro in Oberhausen (de enige echte mall die ik ken in de verre omgeving). Ik weet trouwens niet hoe de plannen er nu voorstaan, maar in Tilburg was men wel van plan om een echte mall te maken.
Die mall in Tilburg is door de bevolking in een referendum tijdens de verkiezingen voor Europa afgeschoten, die komt er dus definitief niet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door paolie » do 11 jun 2009, 14:54

^^ Dat geeft dan wel aan dat de behoefte aan dergelijke Malls in Nederland niet groot is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door duikgek89 » do 11 jun 2009, 14:55

Nou, een referendum zegt niet zoveel. De Europese grondwet was ook afgeschoten, maar het verdrag van Lissabon kwam toch.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Chris » do 11 jun 2009, 14:58

Referenda's zeggen weinig. Tegenstanders komen altijd opdraven, degenen die het niet zoveel interesseert blijven toch wel thuis. Ik ben dan ook tegen referenda. Mensen mogen beslissen over dingen waar ze doorgaans geen verstand van hebben.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door paolie » do 11 jun 2009, 15:32

Dan is het nauurlijk interessant wat de uitslag en de opkomst is geweest bij dit referendum, en hoe de vraag werd gesteld. Referendum over de EU was redelijk representatief. Bij referenda over de Noord-Zuidlijn en IJburg in Amsterdam werd er meer tegen- dan voor gestemd, maar waren de opkomstpercentages zo laag dat deze referenda niet geldig waren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Pino » do 11 jun 2009, 15:43

paolie schreef:Maar ik ben van mening dat het in Nederland helemaal niet slecht geregeld is en dat je altijd goed bereikbare alternatieven hebt voor de binnenstad, voor zowat alle producten in alle segmenten.
Bereikbaarheid wil voor sommigen óók zeggen dat je voor de deur vrijwel gratis moet kunnen parkeren. En daar doet men in de Nederlandse steden allang niet meer aan mee. Maar of dat nou iets puur Nederlands is? In London ontbreekt het én aan parkeerruimte én betaal je een lading congestion charge om het centrum in te mogen. En toch neemt iedereen op zaterdag de Tube naar Oxford Circus en niet naar malls aan de rand van de stad. In New York gaat vrijwel niemand met zijn eigen auto naar de stad, al was het alleen maar vanwege het complete gebrek aan parkeerruimte. En toch verhuizen de winkels niet massaal vanuit Midtown naar de stadsranden. Aan de andere kant van het spectrum heb je Duitsland met uitgebreide en goedkope parkeerruimte in de stadscentra.

Onder de streep vraag ik me toch af of Amsterdam internationaal nou wel zo'n hel is voor winkelend publiek dat met de auto wil komen. Ook al betaal je er een lieve duit voor, het centrum is in ieder geval bereikbaar en er is parkeerruimte beschikbaar. De kosten-batenanalyse eindigt nog altijd zo dat duizenden mensen zich ieder weekend liever blauw betalen om te parkeren in de buurt van de Footlocker en de H&M op de Kalverstraat dan voor de Footlocker en de H&M in Haarlem. Of zelfs maar de Footlocker en H&M elders in Amsterdam. Kennelijk is er toch een zekere X-factor waardoor de binnenstad van Amsterdam het beter doet dan die van omliggende plaatsen. Dat geeft te denken over de vergelijking tussen diezelfde binnenstad en een mall ergens in, pak 'm beet, Noord. Maar goed, als er maar genoeg mensen anders over denken, zouden malls in Nederland een markt moeten hebben.
Laatst gewijzigd door Pino op do 11 jun 2009, 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Ehuls » do 11 jun 2009, 15:48

paolie schreef:Dan is het nauurlijk interessant wat de uitslag en de opkomst is geweest bij dit referendum, en hoe de vraag werd gesteld. Referendum over de EU was redelijk representatief. Bij referenda over de Noord-Zuidlijn en IJburg in Amsterdam werd er meer tegen- dan voor gestemd, maar waren de opkomstpercentages zo laag dat deze referenda niet geldig waren.
Van het Omroep Brabant:

TILBURG - Een meerderheid van de inwoners van de gemeente Tilburg heeft donderdagavond tegen de shopping mall gestemd. 53,11 procent van de stemgerechtigde kiezers sprak zich in een referendum uit tegen de komst van het megawinkelcentrum in het noorden van de stad. 46,25 procent van de Tilburgers was voor.

Wethouder Joost Möller van economische zaken legde zich neer bij de uitspraak van de bevolking. “Er is in de stad veel discussie over dit onderwerp gevoerd. Met het referendum heeft iedereen de kans gekregen zijn of haar stem te laten horen. De Tilburgers hebben nu bepaald dat de mall op de stadsentree niet wenselijk is", zei hij op de website van de gemeente.

Projectontwikkelaar OVG reageerde teleurgesteld op het resultaat van de volksraadpleging. De Tilburgse winkeliers zijn verheugd.

Opkomst
Het referendum zorgde niet voor een hoge opkomst in Tilburg. Het percentage kwam uit op 35,8, terwijl landelijk 40 procent van de stemgerechtigde kiezers een stem uitbracht. Dat betekent dat 57.803 inwoners hun stem uitbrachten. Vooral in de stadsdelen Noord en Reeshof stemde de bevolking voor de mall. In de binnenstad waren juist veel stemmen tegen.

Dat is verrassend, aangezien peilingen van de gemeente afgelopen weken nog wezen op een opkomst rond 80 procent. De opkomst heeft overigens geen gevolgen voor de geldigheid van het referendum. De gemeenteraad beloofde eerder de uitslag van het referendum te respecteren.

Omstreden
Het referendum was niet geheel onomstreden. Zo was burgemeester Ruud Vreeman woedend op Provinciale Staten, dat op 26 mei, een paar dagen voor het referendum, tegen de komst van megawinkelcentra bleek te zijn. Daarmee kwam de komst van de mall in Tilburg al op losse schroeven te staan.

Volgens Vreeman “frustreerde Provinciale Staten het democratisch proces dat in Tilburg gaande was”. Hij beschuldigde de provincie bovendien van gelegenheidswetgeving.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Rene » do 11 jun 2009, 16:29

Pino schreef:aan de andere kant van het spectrum heb je Duitsland met uitgebreide en goedkope parkeerruimte in de stadscentra.
Dat is een positief gevolg van de kaalslag die de oorlog in veel steden heeft veroorzaakt, en waarbij men in de naoorlogse periode veel steden "Autogerecht" heeft ontworpen. En hoewel de nodige centra inmiddels autoluw of autovrij zijn geworden, hebben veel steden nog altijd goede brede toevoerwegen naar het centrum en zijn er meer dan genoeg parkeerkelders voorhanden, tegen vergeleken met Nederland prima parkeertarieven. Daardoor kunnen veel binnensteden goed functioneren.

Maar ook in Duitsland zie je veranderingen. Stedelijke hoofdwegen die worden versmald, Umweltzones, etc. Vooral in steden waar de Grünen sterk zijn. En ook in Duitsland is er een stijgende trend merkbaar bij de parkeertarieven. Voorlopig is dat nog niet zo erg dat dit massale effecten heeft - maar als men op de ingeslagen weg door blijft gaan, kunnen veel Duitse steden tegen dezelfde problemen op gaan lopen als in NL. Maar gelukkig zie je in Duitsland dat de SPD in behoorlijke mate nog altijd pro-auto is, in tegenstelling tot sociaaldemocratische partijen in andere landen, dus het zal in Duitsland wel niet allemaal zo'n vaart lopen.
Pino schreef:Kennelijk is er toch een zekere X-factor waardoor de binnenstad van Amsterdam het beter doet dan die van omliggende plaatsen.
Dat geldt slechts een bepaald publiek. Voor een veel grotere groep is die X-factor eerder een zich steeds verder ontwikkelende afkeer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Pino » do 11 jun 2009, 16:36

Heb eerlijk gezegd het gevoel dat het in de Amsterdamse binnenstad alleen maar drukker wordt, dus of die groep van jou nou echt zo hard groeit ...?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Rene » do 11 jun 2009, 16:48

Zolang de bevolking in zijn algemeenheid nog toeneemt, kan dat best. Zeker met de stadsuitbreidingen van Amsterdam zelf bij de Aker, bij de eilanden en op IJburg. Want de meeste Amsterdammers zie je maar bar weinig in de andere centra van Noord-Holland. Maar mensen uit de regio blijven toch echt meer en meer weg, voor hen heeft Amsterdam weinig meer te bieden. Vooralsnog kan de aanwas door Amsterdamse nieuwbouw groter zijn dan de regionale uitval; het een hoeft het ander dus niet uit te sluiten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door duikgek89 » do 11 jun 2009, 16:52

Rene schreef:Maar gelukkig zie je in Duitsland dat de SPD in behoorlijke mate nog altijd pro-auto is
Ik denk dat ze weinig keus hebben. Als ze anti-auto zouden zijn zoals de Nederlandse overheid dan denk ik dat ze zetels gaan verliezen. Veel Duitsers gebruiken volgens mij graag de auto en bovendien is de auto industrie en bijbehorende bedrijven volgens mij een behoorlijk groot deel van de Duitse economie.

Maar op dit moment is rijden in Duitsland in de steden een genot, zeker vergeleken met Nederland. Al kun je je afvragen of het in Nederland wel rijden mag heten, misschien is aanschuiven een beter woord...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door paolie » do 11 jun 2009, 17:04

Rene schreef: Want de meeste Amsterdammers zie je maar bar weinig in de andere centra van Noord-Holland.
Dat is niet helemaal waar. Amstelveen, Haarlem en Zaandam zijn erg in trek bij Amsterdammers.
Maar mensen uit de regio blijven toch echt meer en meer weg, voor hen heeft Amsterdam weinig meer te bieden. Vooralsnog kan de aanwas door Amsterdamse nieuwbouw groter zijn dan de regionale uitval; het een hoeft het ander dus niet uit te sluiten.
Waarschijnlijk op jouw perceptie gebaseerd, maar hoe dan ook. Het is heel waarschijnlijker dat in de directe omgeving van Amsterdam de belangstelling afneemt, maar ik heb een sterk vermoeden dat vanuit de rest van Nederland die belangstelling nog steeds toeneemt. Helaas, kan ik erbij zeggen, want het is gewoon veel te druk, en dit gaat sterk ten koste van de kwaliteit van het Amsterdamse (winkel)centrum.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Rene » do 11 jun 2009, 17:15

paolie schreef:Dat is niet helemaal waar. Amstelveen, Haarlem en Zaandam zijn erg in trek bij Amsterdammers.
Echte Amsterdammers willen nog niet dood gevonden worden in de stad der muggen. En Zaandam, dat is toch wel een van de treurigste centra van Noord-Holland, pal na Den Helder. In Amstelveen kom je wel wat Amsterdammers tegen, maar dan vooral uit de zuidelijke stadsdelen. In een leuke winkelstad als Alkmaar kun je de Amsterdammers op één hand tellen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Pino » do 11 jun 2009, 17:29

Wat is nog een "echte Amsterdammer" terwijl de stad vol zit met provincialen die in de stad komen wonen (iets waar ik mezelf ook wel toe mag rekenen)? Veel mensen met oer-Amsterdamse roots trekken daarentegen naar Noord en verder naar buiten ...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Ds79m » do 11 jun 2009, 18:17

paolie schreef:
Ds79m schreef:Die discussies over malls beginnen te lijken op discussies over kernenergie, veel mensen zijn er alleen maar tegen om emotionele redenen.
Tsja, Tjernobyl was inderdaad vrij emotioneel...
Een opmerking over de veel gevaarlijkere kolenmijnen maakt een veel mindere indruk.
Zelf heb ik zowel in Australie als in Belgie ervaring in steden met diverse malls/hypermarches. In geen van beide landen heeft dit ertoe geleid dat het centrum van de nabijgelegen steden ongezellig is geworden. Wat dat betreft vind ik het concept ideaal, en ik denk dan ook dat het in Nederland prima zou aanslaan.
Welke mooie Malls zijn er allemaal in België te vinden?

BTW, voordat je denkt dat ik een (emotionele) tegenstander ben, dat ben ik niet. Maar ik ben van mening dat het in Nederland helemaal niet slecht geregeld is en dat je altijd goed bereikbare alternatieven hebt voor de binnenstad, voor zowat alle producten in alle segmenten. Vindt je een mall gezellig, dan kun je nog altijd naar Centro in Oberhausen (de enige echte mall die ik ken in de verre omgeving). Ik weet trouwens niet hoe de plannen er nu voorstaan, maar in Tilburg was men wel van plan om een echte mall te maken.

Tot slot, voor een ieder die denkt dat malls altijd fantastisch zijn: In de VS worden simpele, kleine overdekte winkelcentra ook gewoon een mall genoemd. Vele daarvan zijn verpauperd en functioneren slecht. Daarnaast kun je in Frankrijk vaak goed zien wat de effecten zijn van een groot perifeer winkelcentrum. Mooi voorbeeld is de stad Sedan. Vrij groot, maar lelijk en ongezellig perifeer winkelgebied en een totaal uitgestorven, maar wel mooie historische binnenstad met veel leegstand. Wat mij betreft doodzonde.
Hier rond Brussel zijn het vooral de hypermarkten van Cora en Carrefour. Noem het mall of niet, maar dit zijn plaatsen waar het zeer eenvoudig is om vlot alle boodschappen te doen, veelal gelegen aan de afrit van de snelweg, en in de directe nabijheid zijn er vaak vele andere grote winkels te vinden. Misschien niet de gezelligste plaatsen in de wereld, maar erg praktisch, en het centrum van Brussel zelf is nog steeds enorm druk. Daarvoor heeft het dus geen negatieve consequenties gehad.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door paolie » vr 12 jun 2009, 8:59

Ds79m schreef: Een opmerking over de veel gevaarlijkere kolenmijnen maakt een veel mindere indruk.
1. Het afval van kolenmijnen is niet gevaarlijk.
2. Wanneer een Boeing 747 midden in een kolenmijn stort, zijn de gevolgen te overzien. Bij een kerncentrale niet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Rene » vr 12 jun 2009, 9:20

paolie schreef:2. Wanneer een Boeing 747 midden in een kolenmijn stort, zijn de gevolgen te overzien.
Wel eens van kolenbranden gehoord ?

In China, waar ze het meeste voorkomen, zijn uitgestrekte gebieden uitgedroogd en onbegaanbaar. De smeulende brand vlak onder het aardoppervlak veroorzaakt gevaarlijke scheuren. De kolenbranden in China zorgen voor maar liefst 2 à 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot.

Bron

Plaats reactie