Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door paolie » vr 12 jun 2009, 9:39

^^ Daar had ik inderdaad nog nooit van gehoord! Goede tip voor terroristen!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Jeroen » do 18 jun 2009, 17:59

Dick schreef:
Jeroen schreef: Je wordt indirect op inkomen gediscrimineerd. Als je je geen jonge auto kunt veroorloven, mag je de stad niet in.

ik heb het niet over oude of jonge auto, maar over vervuilende of minder vervuilende auto.
Komt een heel eind op hetzelfde neer.
Dick schreef:Als ik minder geld heb en een vervuilendere auto koop, tja, dan kan ik me voorstellen dat ik op sommige plekken niet met dat ding kan komen. Als ik naar Mallorca ga en ik koop een goedkoop ticket, mag ik ook niet in de airportlounge op schiphol rondhangen. Als ik ga duiken en ik huur goedkope luchtflessen, dan kom ik daar ook niet zo diep mee. etc etc.
Ach, het is "Amsterdam", dus dan mág het duur zijn? En, het is "Amsterdam", dus ze mógen belachelijke regeltjes verzinnen?
Kortom: het is Amsterdam, dus de automobilist mág genaaid worden?
Dick schreef:Is het hele idee dat straatparkeren 'gratis' zou moeten zijn niet absurd?
Is het hele idee dat je voor parkeren moet betalen niet absurd? Waarom denk je anders dat je in de meeste dorpen en kleine steden wél tot in het centrum gratis kunt parkeren? Op het moment van schrijven staat mijn auto zelfs gratis geparkeerd in een parkeergarage in het centrum van een grote 100.000+ stad. Het kán dus wel degelijk! Kwestie van vooruitzien.
Dick schreef:Is er geen verschil in grondprijzen tussen amsterdam centrum en zwijndrecht zuid? Is er geen verschil in druk op de openbare ruimte? Parkeren is het huren van een stuk grond van de wegbeheerder. Zijn huren in amsterdam niet hoger?
En door wie komt dat? Hebben wij als burger daar om gevraagd? Parkeerruimte is niet iets waar je om hoort te vragen, dat is iets wat je als gemeente gewoon hoort te faciliteren...
Laatst gewijzigd door Jeroen op za 20 jun 2009, 0:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door mavas » do 18 jun 2009, 18:04

^^ Ik heb het idee dat je daarmee niet inhoudelijk reageert op zijn denkwijze (waar ik het overigens wel mee eens ben).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door paolie » do 18 jun 2009, 20:17

Jeroen schreef:[Ach, het is "Amsterdam", dus dan mág het duur zijn? En, het is "Amsterdam", dus ze mógen belachelijke regeltjes verzinnen?
Kortom: het is Amsterdam, dus de automobilist mág genaaid worden?
Is het hele idee dat je voor parkeren moet betalen niet absurd? Waarom denk je anders dat je in de meeste dorpen en kleine steden wél tot in het centrum gratis kunt parkeren?
En daar wie komt dat? Hebben wij als burger daar om gevraagd? Parkeerruimte is niet iets waar je om hoort te vragen, dat is iets wat je als gemeente gewoon hoort te faciliteren...
Beste Jeroen, parkeerbeleid wordt opgesteld voor en goedgekeurd door gemeentebestuur en gemeenteraad. Die raad en dat bestuur bepalen dus het parkeerbeleid van een gemeente. En die raad is gekozen door de burgers. En burgers dienen zich van te voren te informeren over standpunten van partijen omtrent beleid, dus ook parkeerbeleid. Dus, ja, de burger heeft dus wel degelijk gevraagd om betaald parkeren. En nee, zolang de burger daar niet voor kiest, hoeft een gemeente parkeren niet te faciliteren. Zo simpel ligt het in principe, en dat principe heet democratie.

Dus, als jij vindt dat Amsterdam belachelijke regeltjes verzint, en de tarieven te hoog zijn, dan komt dat doordat een meerderheid van de Amsterdammers voor partijen heeft gekozen die een dergelijk beleid ondersteunen. En dat is hun goed recht. Opbrengsten van parkeergeld komen trouwens in een Mobiliteitsfonds waar infrastructurele verbeteringen uit worden betaald, iets waar zowel bewoners als bezoekers van profiteren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Chris » do 18 jun 2009, 20:24

Het gaat me wat te ver om te stellen dat alle beslissingen van een gekozen gemeenteraad ook automatisch door al die kiezers gedragen wordt. Parkeertarieven zal nog geen leidende keus zijn voor het stemmen op een politieke partij.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Vinny » do 18 jun 2009, 20:55

Want de meeste Amsterdammers zie je maar bar weinig in de andere centra van Noord-Holland.
Een aantal weken geleden was ik nog in Enkhuizen. Een mooi stadje en bovendien een veelbelovend uitgaansleven. Alleen ging ik de bar in toen het nog uitgestorven was, en kon ik al weer weg toen de eerste mensen binnendruppelden, aangezien er nog steeds geen nachttrein Enkhuizen-Amsterdam bestaat...

De auto wordt geen optie wanneer ik een rijbewijs ga halen, immers het hele idee achter uitgaan is natuurlijk ook een bepaalde mate van alcoholconsumptie... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Wouter N14 » do 18 jun 2009, 21:04

^^ Als je je een auto zou kunnen veroorloven, kan je je dam ook een taxi veroorloven?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Vinny » do 18 jun 2009, 21:10

Ach veroorloven. Ik denk niet dat ik failliet zou gaan aan een taxirit van Enkhuizen naar Amsterdam, maar ik kan me wel leukere dingen voorstellen om met het geld te doen. Los daarvan heb ik gewoon een hekel aan taxi's. Ik voel me nooit prettig bij taxichauffeurs, omdat ze of een levensgevaarlijke rijstijl hebben of een poging doen om je af te zetten of allebei.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Attietattie » do 18 jun 2009, 21:16

Enkhuizen - Amsterdam = 65km = €130. Ik ken niet zoveel mensen die dat overhebben voor de taxi op een stapavondje. Los van of je het je kan veroorloven.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Wouter N14 » do 18 jun 2009, 21:20

Taxi's zijn idd wel heel erg duur. Heb ik zelf dan ook geen ervaring mee :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door mavas » vr 19 jun 2009, 0:16

Wellicht dat een jeugdherberg of goedkoop hotelletje een goed idee voor je is; is vast goedkoper dan 130 euro. En anders de eerste trein terug pakken. Is misschien nog beter voor het contact met de meisjes daar ;)

Maar nu weer terug naar de hete milieuzone in Amsterdam.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door duikgek89 » vr 19 jun 2009, 1:47

paolie schreef:dan komt dat doordat een meerderheid van de Amsterdammers voor partijen heeft gekozen die een dergelijk beleid ondersteunen.
Noem mij dan eens een partij die een hoop geld slurpende rotzooi afschaft en zorgt voor voldoende betaalbare parkeerruimte? Juist, die zijn er niet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Palance » vr 19 jun 2009, 8:26

Vinny schreef:De auto wordt geen optie wanneer ik een rijbewijs ga halen, immers het hele idee achter uitgaan is natuurlijk ook een bepaalde mate van alcoholconsumptie... ;)
Mijn idee van uitgaan is een concert, theaterbezoek, gezellig in een restaurant uit eten gaan, een leuk feestje of, zeker sinds het rookverbod, in een kroeg hangen, ofwel: Even lekker eruit zijn in plaats van thuis voor de buis hangen. En dan denk ik nou niet echt aan alcoholconsumptie als belangrijkste punt van 'het uitgaan'. Integendeel. :roll:

Daarnaast ben ik van mening dat de centrum van een grote stad wel degelijk flijk wat geld mag vragen om te parkeren. Een grote stad betekent veel verkeer, en dat wil je niet hebben, wil je een stad leefbaar houden (en bereikbaar voor leveranciers!). Steden als Rotterdam en Amsterdam hebben genoeg betaalbare, en vaak snellere, alternatieven om in een centrum te komen.

In mijn gemeente (dat toch wel tot de Randstad gerekend mag worden) is parkeren nog steeds overal gratis, ook in ons centrum. Ik zie zelfs liever dat er vlakbij het eindpunt van tram 25 een grote (gratis) parkeerplaats wordt gebouwd zodat forenzen zo snel Rotterdam in kunnen. Het was sowieso al een wens om die tram door te trekken tot aan de A29 en daar een parkeerplaats aan te leggen. Je ziet nu al dat 's ochtends veel forenzen uit de Hoeksche Waard in de Barendrechtse woonwijken parkeren om zo met de tram verder te reizen. Als je aan de randen betere faciliteiten bouwt dan heeft iedereen er iets aan en hoef je geen hoge parkeerkosten te betalen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door paolie » vr 19 jun 2009, 8:48

duikgek89 schreef:
paolie schreef:dan komt dat doordat een meerderheid van de Amsterdammers voor partijen heeft gekozen die een dergelijk beleid ondersteunen.
Noem mij dan eens een partij die een hoop geld slurpende rotzooi afschaft en zorgt voor voldoende betaalbare parkeerruimte? Juist, die zijn er niet.
Dan staat het je geheel vrij om die zelf op te richten. Zo werkt een democratie...

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Dick » vr 19 jun 2009, 10:08

paolie schreef:Dan staat het je geheel vrij om die zelf op te richten. Zo werkt een democratie...
T wordt dan wel een goeie one-issue-partij.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Schenker » vr 19 jun 2009, 11:50

Jeroen schreef:Is het hele idee dat je voor parkeren moet betalen niet absurd? Waarom denk je anders dat je in de meeste dorpen en kleine steden wél tot in het centrum gratis kunt parkeren? Op het moment van schrijven staat mijn auto zelfs gratis geparkeerd in een parkeergarage in het centrum van een grote 100.000+ stad. Het kán dus wel degelijk! Kwestie van vooruitzien.

En daar wie komt dat? Hebben wij als burger daar om gevraagd? Parkeerruimte is niet iets waar je om hoort te vragen, dat is iets wat je als gemeente gewoon hoort te faciliteren...
Gokje, Zoetermeer zeker? Heb je enig idee hoeveel meer ruimte er is in een dergelijke stad voor zowel parkeren als wegen? Heb je enig idee hoeveel groter de verkeersproductie in Amsterdam zou zijn als iedereen die daar met de auto heen wil ook kan parkeren? Een ondergrondse parkeergarage (want die heb je daar nodig) is erg duur, een parkeerplek kost zo'n 40.000 heb ik me laten vertellen, maar door de grondprijzen kan dat in Amsterdam wat hoger zijn natuurlijk. Bovengrondse parkeergarages zijn een stuk goedkoper.

Dan het punt van verkeer dat Amsterdam niet wil hebben. Dat willen ze niet, omdat men dan meer parkeerplekken moet faciliteren en omdat de huidige wegenstructuur dat niet aankan.

De opmerking "het kan dus wel" is dus al onzin, omdat het Amsterdamse wegnennet richting het centrum op oude structuren is gebaseerd en zeer lastig uit te breiden is. In dorpen en bepaalde stadskernen is het kennelijk zodanig rustig dat het geen problemen oplevert, dan kan men besluiten geen parkeergeld te vragen. In verreweg de meeste steden van 100.000+ is het echter wel zo dat je in de binnenstad moet betalen om te parkeren en flink ook (bv. Amersfoort, Haarlem, Leiden, Groningen, Leeuwarden), dus het geval dat jij beschrijft is een uitzondering.

Als jij vindt dat een willekeurige gemeente te allen tijde parkeerruimte moet faciliteren, en dat dat standaard gratis moet zijn, dan moet je je realiseren dat een parkeerplek altijd geld kost, en dat Nederland met zijn compacte stijl van ruimtelijke ordening hier niet ideaal voor is. Als je daadwerkelijk alle ruimte voor de auto wilt hebben, neem eens een kijkje in Amerika of Maleisie. En kom er vervolgens achter dat het hier in Nederland zo slecht nog niet is.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door paolie » vr 19 jun 2009, 12:35

Dick schreef:
paolie schreef:Dan staat het je geheel vrij om die zelf op te richten. Zo werkt een democratie...
T wordt dan wel een goeie one-issue-partij.
Duikgek89 schreef:Noem mij dan eens een partij die een hoop geld slurpende rotzooi afschaft en zorgt voor voldoende betaalbare parkeerruimte? Juist, die zijn er niet.

In Amsterdam bestaat al zo'n partij: Mokum Mobiel ( http://www.mokummobiel.nl/ ) Alleen stemt er geen hond op, hetgeen wel aangeeft dat de behoefte aan goedkoop of gratis parkeren niet zo heel groot is...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Rene » vr 19 jun 2009, 12:42

Dat laatste is een kul-antwoord. Het betekent simpelweg dat mensen niet snel op een one-issue-partij stemmen.
Veel Amsterdammers zouden best een autovriendelijker beleid willen, zeker financieel en ook voor bezoekers.

Wie in een grote stad wil wonen heeft daar de lusten van, maar moet ook de lasten (meer verkeer) willen dragen.
Wil je dat laatste niet, dan ga je toch lekker in een hutje op de Drentse hei wonen ?!

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door simon » vr 19 jun 2009, 13:02

Al tijdens de wilde plannen die men eind jaren vijftig had werden parkeergarages rond de binnenstad gepland, zodat maar een klein deel van het autoverkeer daadwerkelijk het centrum in zou rijden.

Natuurlijk "kan het wel". De vraag is: tegen welke prijs. 50 jaar geleden had men al geconstateerd dat grootschalige sloop in de oude binnensteden maatschappelijk niet te verkopen was, en dat er dus naar een compromis gezocht moest worden (parkeergarages).

Nu, vijftig jaar later, is het het probleem dat die parkeergarages aan de rand van die binnensteden lastig bereikbaar zijn en alleen bereikbaar gemaakt kunnen worden door sloop in de 19e eeuwse gordel. Uitbreiding van parkeergarages zal eveneens gepaard gaan met sloop. Net als destijds leidt dat tot protesten van de bevolking, en zoekt het stadsbestuur naar een compromis. Aan de rand van de stad parkeren en met ander vervoer naar de binnenstad.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Palance » vr 19 jun 2009, 13:03

Rene schreef:Het betekent simpelweg dat mensen niet snel op een one-issue-partij stemmen.
Was het maar waar. Dan had de PVV niet zoveel stemmen gehad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Schenker » vr 19 jun 2009, 13:06

Rene schreef:Dat laatste is een kul-antwoord. Het betekent simpelweg dat mensen niet snel op een one-issue-partij stemmen.
Veel Amsterdammers zouden best een autovriendelijker beleid willen, zeker financieel en ook voor bezoekers.

Wie in een grote stad wil wonen heeft daar de lusten van, maar moet ook de lasten (meer verkeer) willen dragen.
Wil je dat laatste niet, dan ga je toch lekker in een hutje op de Drentse hei wonen ?!


Dan vraag ik me af hoeveel dat er zijn. Op plekken waar wachtlijsten zijn voor parkeervergunningen zal men daar niet blij mee zijn. Het kan zijn dat dat alleen het centrum is, zo goed ben ik ook weer niet geinformeerd.

Wat lusten en lasten betreft, het is maar net hoe je dat ziet. Op een van de vrije dagen was ik laatst in Amsterdam en zag toen zeer veel voetgangers en relatief weinig auto's. Die deden er wel lang over om een paar kruisingen te passeren. Dan denk ik, daar moet je ook niet meer autoverkeer willen, om in dit geval de voetgangers en fietsers ruim baan te geven. Als je rondon het Rokin auto's alle ruimte geeft, is dat niet alleen last voor de omwonenden, ook voor alle voetgangers. Voor de auto's zelf zal het ook niet veel beter worden omdat de reistijd nog steeds lang blijft.

Amersfoort bijvoorbeeld heeft ook een zodanig autobeleid dat het zeer weinig zin heeft om met de auto door het centrum te rijden, zodat het gebied voor zowel bewoners als winkelend en uitgaand publiek aantrekklijk blijft. Dit gaat wat mij betreft verder dan alleen maar "ik wil geen verkeer voor mijn deur". Het centrum wordt er echt beter van.

En voor degen die vinden van niet is er een prima alternatief: de dorpskernen waar parkeren geen enkel probleem vormt en gratis is.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door paolie » vr 19 jun 2009, 13:53

Rene schreef:Wie in een grote stad wil wonen heeft daar de lusten van, maar moet ook de lasten (meer verkeer) willen dragen.
Wil je dat laatste niet, dan ga je toch lekker in een hutje op de Drentse hei wonen ?!
Ik zou die stelling willen omdraaien. Het lijkt mij dat op het gebied van verkeer bewoners van Amsterdam zelf kiezen wat er gebeurt, en niet de provincialen die zo graag met hun auto midden in het centrum willen parkeren.

Over het algemeen kan het huidige parkeerbeleid op instemming rekenen van het grootste deel van de Amsterdamse bevolking. Bewoners klagen wel, maar vooral in hun eigen belang. Mensen die op een wachtlijst staan klagen dat te weinig vergunningen worden uitgegeven, mensen die er een hebben klagen dat er te veel worden uitgegeven, waardoor ze moeilijk een plek kunnen vinden. Bezoekers die met de auto komen klagen over de hoge tarieven, bezoekers die met het ov komen klagen over te veel auto's.
Laatst gewijzigd door paolie op vr 19 jun 2009, 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Pino » vr 19 jun 2009, 14:07

paolie schreef:Het lijkt mij dat op het gebied van verkeer bewoners van Amsterdam zelf kiezen wat er gebeurt, en niet de provincialen die zo graag met hun auto midden in het centrum willen parkeren.
HULDE !

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Vinny » vr 19 jun 2009, 18:42

Mijn idee van uitgaan is een concert, theaterbezoek, gezellig in een restaurant uit eten gaan, een leuk feestje of, zeker sinds het rookverbod, in een kroeg hangen, ofwel: Even lekker eruit zijn in plaats van thuis voor de buis hangen. En dan denk ik nou niet echt aan alcoholconsumptie als belangrijkste punt van 'het uitgaan'. Integendeel. :roll:

Daarnaast ben ik van mening dat de centrum van een grote stad wel degelijk flijk wat geld mag vragen om te parkeren. Een grote stad betekent veel verkeer, en dat wil je niet hebben, wil je een stad leefbaar houden (en bereikbaar voor leveranciers!). Steden als Rotterdam en Amsterdam hebben genoeg betaalbare, en vaak snellere, alternatieven om in een centrum te komen.
Ik zie mezelf dan toch als typische 'jongere' die graag in een kroeg met acceptabele muziek een biertje drinkt en wat kletst en danst met de andere mensen om mij heen. Aan alles is te merken dat op vrijdag- en zaterdag de "uitgaansspits'' richting Amsterdam is en 's nachts de andere kant op. Het is mogelijk om rond de klok van één uur de nachtsprinter (en die zit dus vol heb ik naar eigen waarneming kunnen vaststellen) naar Noord-Holland te nemen, zodat alle Castricummers, Uitgeesters en Alkmaar-Noordelingen nog prima in Amsterdam uit hebben kunnen gaan, terwijl het voor een Amsterdammer die de andere kant op reist lastiger is om vanuit (eventueel) gezellige steden als Enkhuizen nog terug te gaan. Kortom de hoge parkeertarieven en milieuzones schrikken ook helemaal niet af - de mensen blijven gewoon komen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76520
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Chris » vr 19 jun 2009, 18:49

Schenker schreef:Amersfoort bijvoorbeeld heeft ook een zodanig autobeleid dat het zeer weinig zin heeft om met de auto door het centrum te rijden, zodat het gebied voor zowel bewoners als winkelend en uitgaand publiek aantrekklijk blijft. Dit gaat wat mij betreft verder dan alleen maar "ik wil geen verkeer voor mijn deur". Het centrum wordt er echt beter van.
Dat is in Zwolle ook zo, heb ik ook geen moeite mee, auto's horen niet in het historische centrum thuis. Wel behoren aan de randen ervan goed bereikbare en betaalbare parkeergarages te zijn. In Zwolle hebben ze dat redelijk goed gedaan, en je betaald dus voor € 2 per uur aan de rand van het centrum. Toch ben ik weinig in het centrum te vinden, ik hou niet van funshoppen, en als ik dus iets moet hebben, kijk ik eerst of ze het ook ergens op een goed bereikbare en gratis parkerenplek hebben. Als dat niet het geval is ga ik met de fiets of auto naar het centrum, afhankelijk van het weer, en omvang van hetgene wat ik wil kopen.

Maar de fiets is geen alternatief voor mensen van buiten het stad, en het OV vaak ook niet redelijkerwijs. Die gaan dus met de auto. En als steden die klanten zo graag willen weren, moeten er dus goede periferere voorzieningen zijn. Maarja, probeer dat maar eens wijs te maken aan een stadsbestuur die meent dat alles met de fiets of OV wel kan. De dagelijkse praktijk is toch wel anders.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Rene » vr 19 jun 2009, 20:36

Schenker schreef:Amersfoort bijvoorbeeld heeft ook een zodanig autobeleid dat het zeer weinig zin heeft om met de auto door het centrum te rijden, zodat het gebied voor zowel bewoners als winkelend en uitgaand publiek aantrekklijk blijft. Dit gaat wat mij betreft verder dan alleen maar "ik wil geen verkeer voor mijn deur". Het centrum wordt er echt beter van.
Klopt, maar Amersfoort heeft inmiddels dan ook de herbezinningsfase achter de rug. De binnenring was op een gegeven ogenblik zo afgeknepen dat het wel problematisch werd, daarna heeft de politiek aldaar gelukkig wel het licht gezien.

In Amsterdam zijn ze nog lang zo ver niet. Nee, daar willen ze zelf bepalen wat er gebeurt - met geld dat vooral door anderen betaald moet worden. :roll:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door boe! » vr 19 jun 2009, 22:28

Rene schreef:Klopt, maar Amersfoort heeft inmiddels dan ook de herbezinningsfase achter de rug. De binnenring was op een gegeven ogenblik zo afgeknepen dat het wel problematisch werd.
En eigenlijk is er sindsdien niets veranderd. Nog steeds wordt het verkeer op de binnenring afgeknepen. Je hoort er alleen niemand meer over.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Palance » do 25 jun 2009, 15:18

Wie zeurt er nog over Amsterdamse parkeertarieven? ;)
nu.nl (25-06-09) schreef:Parkeerplaats kost Parijzenaar 470.000 euro

PARIJS - Een inwoner van Parijs is sinds kort eigenaar van de duurste parkeerplaats in de stad.

De persoon, wiens identiteit onbekend is, telde 470.000 euro neer om zijn voertuig voortaan te kunnen stallen in een garage aan de Quai de Conti in het zesde arrondissement in het centrum van Parijs.

Dat meldde de Franse zakenkrant La Tribune. Het recordbedrag werd neergelegd tijdens een veiling. De gemeente Parijs had de parkeerplaats te koop aangeboden voor een prijs vanaf 200.000 euro.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door duikgek89 » do 25 jun 2009, 20:02

Leg daarbij het geld wat hij in Parijs waarschijnlijk betaalt (heeft) voor huisvesting en dan kun je voor dat geld ergens anders een heel aardig huis kopen. Waarom je dan in de stad wil blijven is mij een raadsel, maar ik ben dan ook geen stadsmens.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Geen milieuzone Amsterdam voor personenauto's

Bericht door Attietattie » vr 26 jun 2009, 0:42

Als je tig miljoen hebt ga je toch niet 5 minuten naar je auto lopen? Ik snap het wel hoor...

Sommige mensen snappen ook niet dat je 60 miljoen voor een jacht betaalt waar je nooit mee vaart. Die mensen zijn jaloers. Ik snap het wel en ben óók jaloers.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie