Over gebakken lucht en euro's...

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Rene » ma 31 aug 2009, 21:07

De Telegraaf onthult vandaag het declareergedrag van een gebakken-lucht-tijger...
[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/4724604/__Rel_om_salaris_lucht-cordinator__.html?p=6,1]Telegraaf.nl[/url] (31-8-2009) schreef:Rel om salaris lucht-coördinator

UTRECHT - De Utrechtse coördinator luchtkwaliteit heeft vanaf 2005 gemiddeld 315.000 per jaar gedeclareerd. Hans Haarsma verdient daarmee drie keer zoveel als de burgemeester van de stad, Aleid Wolfsen. Het stadsbestuur heeft per ongeluk cijfers laten uitlekken over het exhorbitante salaris van Haarsma. Haarsma declareerde voor zijn uren in de eerste 26 weken van dit jaar al 183.244 euro. Haarsma verdient daarmee twee keer de Balkenendenorm, schrijft De Nieuwe Utrechter. In vier jaar tijd harkte Haarsma totaal 1,4 miljoen euro binnen. De Utrechtse gemeenteraad is woedend en heeft opheldering geëist.
Opdat u weet waar uw belastinggeld naartoe gaat... :roll:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Wouter N14 » ma 31 aug 2009, 21:10

En wat doet een coördinator luchtkwaliteit nou eigenlijk? Klinkt niet helemaal als zuivere koffie, dit...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Vinny » ma 31 aug 2009, 22:49

Mwah, het is een normaal tarief voor consultancy. De overheid moet duidelijk wennen aan de salarisschalen die in het bedrijfsleven gemeengoed zijn. En dat zijn ook allerlei corporate staff manangement functies waarvan je je de toegevoegde waarde ook enigszins in twijfel zou kunnen trekken...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Chris » ma 31 aug 2009, 22:54

Die man vraagt omgerekend zo'n 7.000 euro per week. Dat is bij 40 uur € 175 per uur. Lijkt me behoorlijk prijzige consultancy. Zo'n knakker krijgt dat waarschijnlijk ook gewoon op z'n rekening als inkomen en zal wel nul overheadkosten hebben.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Vinny » ma 31 aug 2009, 23:00

Chris schreef:Die man vraagt omgerekend zo'n 7.000 euro per week. Dat is bij 40 uur € 175 per uur. Lijkt me behoorlijk prijzige consultancy. Zo'n knakker krijgt dat waarschijnlijk ook gewoon op z'n rekening als inkomen en zal wel nul overheadkosten hebben.
Oh ik ken mensen die 200 euro per uur verdienen als consultant in de ICT. Merk op dat dit dan geen baan is, maar een bedrijfstarief (eigen bedrijf). Omdat het inkomen onzeker is, hebben die mensen vaak wel een hoog inkomen nodig. Belastingtechnisch kan het voordelig uitpakken, zodat je netto echt best rijk kunt worden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Palance » di 01 sep 2009, 6:59

Geldsmijterij ten top: We moeten allemaal zo nodig bezuinigen, maar voor de meest vreemde baantjes en projectjes wordt geld weggesmeten. Dat zie je zowel in het bedrijfsleven als bij de overheid.

Maar goed, misschien doet deze man zijn best wel en kan hij interdaad schone lucht toveren of op magische wijze verplaatsen. Laten we dat eerst maar even afwachten :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Attietattie » di 01 sep 2009, 7:57

Vinny schreef:
Chris schreef:Die man vraagt omgerekend zo'n 7.000 euro per week. Dat is bij 40 uur € 175 per uur. Lijkt me behoorlijk prijzige consultancy. Zo'n knakker krijgt dat waarschijnlijk ook gewoon op z'n rekening als inkomen en zal wel nul overheadkosten hebben.
Oh ik ken mensen die 200 euro per uur verdienen als consultant in de ICT. Merk op dat dit dan geen baan is, maar een bedrijfstarief (eigen bedrijf). Omdat het inkomen onzeker is, hebben die mensen vaak wel een hoog inkomen nodig. Belastingtechnisch kan het voordelig uitpakken, zodat je netto echt best rijk kunt worden...
Helemaal mee eens.

Ook ik vind het astronomische bedragen. Maar vergeet niet dat als die man ziek wordt, hij GEEN inkomen heeft. En hij bouwt geen pensioen op. En als men hem niet hoeft, zit hij misschien een jaar zonder werk. En daarnaast kost kwaliteit nou eenmaal geld. Overheden kunnen er ook voor kiezen goedkopere consultants aan de bak te brengen, maar of je product daar uiteindelijk beter van wordt is een tweede.

Wat de gek ervoor geeft zullen we maar zeggen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Rene » di 01 sep 2009, 9:19

Punt is dat er ongetwijfeld capabele mensen te vinden zijn die die functie ook voor een normaal salaris willen doen.

Let wel, als je in beperkte tijd 1,4 miljoen bij elkaar harkt, dan kun je vervolgens met een riante levenswijze 14 jaar werkloos zijn. Of de overheid aan dat soort riante 'werkloosheidsvoorzieningen' moet willen bijdragen, daar heb ik zo mijn ernstige bedenkingen bij.

Tenslotte: ik heb er niets op tegen dat mensen veel verdienen. Zeker entrepreneurs die zelf risico nemen in een volledige marktsituatie gun ik hun geld. Maar als iemand werkt in een job die direct gefinancierd wordt met belastinggeld, dan mag het allemaal best wel "een onsje minder".

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Palance » di 01 sep 2009, 10:12

Rene schreef:Maar als iemand werkt in een job die direct gefinancierd wordt met belastinggeld, dan mag het allemaal best wel "een onsje minder".
Hoor ik daar iets zeggen over ambtenaren? :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door harry » di 01 sep 2009, 10:36

Rene schreef:Punt is dat er ongetwijfeld capabele mensen te vinden zijn die die functie ook voor een normaal salaris willen doen.
Ik vermoed dat dat juist het probleem geweest is. Vaak huren overheden externe krachten in voor werk waar geen eigen personeel voor gevonden kan worden. Ik heb zelf ook diverse malen om die reden voor overheden gewerkt. Tegen een tarief van 200 euro per uur. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Willem » di 01 sep 2009, 11:18

Overheden onderschatten zichzelf nog wel eens. Ze hebben meer kennis in huis dan ze zelf denken. Het is goed om voordat ze iemand inhuren eerst nagaan of ze de benodigde kennis echt niet in huis hebben, of dat er andere redenen zijn waarom een capabel persoon niet aan een bepaalde taak toekomt (bv. tijdgebrek). Wellicht is een andere oplossing dan beter.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Paixao » di 01 sep 2009, 14:20

Ik heb nog wel eens contact met overheden en wat je over het algemeen ziet is dat de overheid 1) onvoldoende capaciteit heeft voor bepaalde taken en 2) een bepaalde mate van onafhankelijkheid wil garanderen.

Zo is bij een niet nader te noemen doch bij iedereen bekende landelijke overheidsorganisatie vrijwel het gehele middenkader wegbezuinigd. Er liggen echter wel bepaalde taken die normaal gesproken door een middenkader functionaris zouden worden uitgevoerd. Deze taken moeten dus nu extern worden uitbesteed. Bij lokale overheden is er veelal geen capaciteit voor de grotere en/of langere projecten. Het aanwezige personeel is bezig met alle lopende en doorlopende zaken, bijzondere projecten worden gerund door een externe medewerker. In beide gevallen óf op detacheringsbasis óf op aanbestedingsbasis, en beide gevallen zijn duur.

Voor een groot deel van de projecten wil men als overheid geen coördinerende partij zijn. Dat is kennelijk beter in het overleg richting andere overheden, burgers en externe partijen. Daarvoor moet je dus een externe coördinator inhuren die 'onafhankelijk' is. Voorbeelden zijn projectmanagers, communicatieadviseurs of architecten. Ook hier zijn deze mensen veelal erg duur.

Overigens maken overheden het er eigenlijk zelf naar. De eigen organisatie wordt vanuit kostenoogpunt zo klein mogelijk gehouden, waardoor vaak goede mensen overstappen van overheid naar bedrijfsleven. En dan komen ze voor een dubbel tarief weer terug... want het werk moet toch gedaan worden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Rene » di 01 sep 2009, 15:37

harry schreef:Vaak huren overheden externe krachten in voor werk waar geen eigen personeel voor gevonden kan worden.
Nee, inhuur is vaak eenvoudiger te regelen. "Uitbesteding" roept de politiek immers...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Palance » di 01 sep 2009, 15:40

Eenvoudiger maar duurder en overbodiger. Zoals an aangegeven werd, vaak is er binnen de organisatie al wel kennis aanwezig. Je ziet dan zelden dat er binnen de organisatie een bericht rond zal gaan in de trant van "We willen <vul maar in> en zoeken iemand met kennis over <blablabla> die een bepaalde frunctie wil bekleden". Men wil vaak de moeite niet nemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Remco » di 01 sep 2009, 16:10

Laten we eerst maar eens kijken of de functie überhaupt nodig is en daarna gaan kijken of een interne of externe hem moet bemensen....

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Vinny » di 01 sep 2009, 18:46

Interim managers, dat zijn pas dure lui.

Maar goed, zo is het nu eenmaal; en op zich zijn die mensen ook wel weer goed voor de economie. Doordat ze een hoog inkomen hebben, hebben ze vaak ook een hoog uitgavenpatroon en dat is dus goed voor de dienstverlenende sector. Maar dat hoor je de SP natuurlijk nooit zeggen: Die willen het liefst dat iedereen voor 1.000 euro per maand zich in het zweet werkt :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Attietattie » di 01 sep 2009, 20:14

Interim managers zijn vaak op den duur goedkoper omdat je ze eruit gooit als ze hun werk hebben gedaan. Als eigen personeel aan die functie (en het daarbij behorende salaris) heeft geroken zullen ze de stap terug nooit accepteren en zit je voorgoed aan dat salaris vast.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Jeroen » di 01 sep 2009, 20:19

Vinny schreef:Maar goed, zo is het nu eenmaal; en op zich zijn die mensen ook wel weer goed voor de economie. Doordat ze een hoog inkomen hebben, hebben ze vaak ook een hoog uitgavenpatroon en dat is dus goed voor de dienstverlenende sector. Maar dat hoor je de SP natuurlijk nooit zeggen: Die willen het liefst dat iedereen voor 1.000 euro per maand zich in het zweet werkt :evil:
Ik ken jongens die zich in het zweet werken voor 800 euro per maand. Toch hoor je die niet klagen...

Het praat gewoon niet goed dat iemand met zo'n publieke functie zo'n bizar hoog salaris heeft.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door boe! » di 01 sep 2009, 20:48

Vinny schreef:Oh ik ken mensen die 200 euro per uur verdienen als consultant in de ICT.
Dat is inderdaad vrij normaal in de ICT. Ik heb zelfs wel eens een consultant gezien die 280 euro per uur vroeg. En vaak is dat nog exclusief reis- en verblijfkosten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Vinny » di 01 sep 2009, 21:37

Het praat gewoon niet goed dat iemand met zo'n publieke functie zo'n bizar hoog salaris heeft.
Maar slimme en goede mensen zie je dus niet in de publieke sector. Niemand is altruïstisch genoeg om minder dan een kwart te verdienen ten opzichte van zijn mogelijkheden, tenzij het echt volkomen doorgedraaide idealisten zijn; en daarvan is het dus maar de vraag of het publieke belang daar dan ook echt mee geholpen is... :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Rene » di 01 sep 2009, 21:39

Vinny schreef:Niemand is altruïstisch genoeg om minder dan een kwart te verdienen ten opzichte van zijn mogelijkheden, tenzij het echt volkomen doorgedraaide idealisten zijn
Genoeg mensen die niet alleen maar met eurotekens in de ogen leven, en een 'normaal bovenmodaal' salaris al prima vinden.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door hoevenpe » di 01 sep 2009, 21:43

Wat ik niet echt lees is of deze meneer dit hele bedrag zelf mocht houden of dat hij gewoon ook weer onderdeel was van een bedrijf. In dat geval moet je ook de overhead zoals P&O, administratie, etc. etc. van dat bedrijf te eten geven...

Zelf verhuur ik me ook zo aan partijen, ook de (semi-)overheid maar helaas wel tegen mindere tarieven... ;) Maar dan nog hou ik er een meer dan goede boterham aan over, alleen als ik ziek ben of geen opdracht heb dan is het ook gewoon '0' wat ik binnen breng. Pensioen opbouw moet ik ook zelf doen, dus ik denk dat je rustig kan zeggen dat als iemand 50k in loondienst krijgt hij/zij als ZZP'er 100k moet verdienen gewoon om al deze risico's te compenseren. Voor het zelfde geld verdien je het jaar erop 0k, en een ambtenaar zit dan een stuk beter (zeker in deze tijden)...

Eigenlijk denk ik dat het andersom is, als je ziet wat voor tarieven grote bedrijven moeten hanteren om gewoon de hele organisatie draaiende te houden is dat gewoon van de zotte. Zoveel mensen die geen geld binnenbrengen, alleen maar faciliteren. Managers en nog eens managers. Als je dan als zelfstandige dat allemaal zelf doet, en dus het geld in eigen zak steekt, dan ben je een zakkenvuller? Terwijl je alleen maar marktconform bezig bent... :puh2:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Rene » di 01 sep 2009, 21:46

hoevenpe schreef:dus ik denk dat je rustig kan zeggen dat als iemand 50k in loondienst krijgt hij/zij als ZZP'er 100k moet verdienen gewoon om al deze risico's te compenseren.
Over dat soort bedragen wordt dan ook niet gevallen, die zie je wel vaker bij inhuur.
Ook ver beneden de JP-norm.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door hoevenpe » di 01 sep 2009, 21:47

Zoals ik al zei... het is een leuke boterham maar helaas nog geen hele bakkerij ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Over gebakken lucht en euro's...

Bericht door Vinny » di 01 sep 2009, 21:47

Mwah, en wie klaagt er ook al weer over het 'geitenwollensokken' gehalte bij de overheid? ;)

Ik vind het verder allemaal prima hoor, maar als je gewoon in de (semi-)publieke sector kijkt is het zakkenvullen wat de klok slaat. Dat is een constatering. Mensen laten zich wel degelijk verleiden door geld. Het is trouwens een van de drijfveren van het menselijk bestaan: Mensen willen altijd meer geld (middelen, status, roem etc.) tegen minder moeite. Dit heeft in sommige gevallen negatieve gevolgen (criminaliteit, corruptie, (banken)crises etc.), maar in de meeste gevallen positieve gevolgen (toename welvaart, technologische vooruitgang, meer 'geluk' in de samenleving).
Je kunt dit als 'hebzuchtig' en 'lui' zien; maar je kunt het mogelijk beter vertalen met 'ambitieus en vernieuwend' :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie